האספקטים המתמטיים באוריגאמי - נושאים להרצאה

yochaytzur

New member
האספקטים המתמטיים באוריגאמי - נושאים להרצאה

שלום לכולם אני מתכוון להעביר הרצאה בנושא האספקטים המתמטיים של האוריגאמי. ההרצאה, במשך שעה עד שעה וחצי, תועבר לקהל של 100 איש שלכולם רקע חזק במתמטיקה. אני מנסה לגבש רשימה של נושאים לגעת בהם, ותהיתי אם מישהו מכם יוכל להוסיף למה שכבר חשבתי עליו: 1. 7 האקסימות של האורגאמי 2. פרק ה tree theory מהספר של לאנג. 3. פוליהדרונים 4. טסלציות 5. Maekawa's Theorem 6. kawasaki's theroem 7. origami numbers אשמח לקבל גם הפניות למקורות מידע טובים בכל נושא רלוונטי.
 

bshuval

New member
יש הרבה נושאים

יוחאי, אני מניח שהכוונה היא להעביר את ההרצאה במקום העבודה שלך. יש המון נושאים, ותלוי בסוג ההרצאה שאתה מתכנן יתכן שפירטת יותר מדי נושאים להרצאה של שעה עד שעה וחצי. לדוגמה, האקסיומות. הרצאה מעמיקה על האקסיומות תכיל בגדול את הנושאים הבאים: (*) היסטוריה: מי הראשונים שחשבו על האקסיומות, מדוע זה טוב. (*) מה הן האקסיומות, מה הכוונה ב"אקסיומות של אוריגאמי"? (*) 6 האקסיומות הבסיסיות. תיאור של 6 האקסיומות הבסיסיות. (*) אפילקציות של האקסיומות (פתרון ממשוואה ממעלה שלישית, תוכנת referencefinder, אילו מצולעים משוכללים ניתן להשיג באמצעות קיפול בלבד, חלוקת זווית לשלושה חלקים שווים, ריבוע העיגול, ועוד) (*) האקסיומה של האטורי (השביעית) (*) הוכחה שאין יותר אקסיומות (*)כיוונים עתידיים (שני קפלים בו זמנית --> פתרון משוואה ממעלה חמישית, ועוד), מחקר פעיל בנושא. רק זה לבד ממלא את כל הזמן... אני לא כל כך רואה על מה תוכל לדבר בהקשר לטסלציות. (וגם לא מה על פיאונים). אין לי מושג מה הם origami numbers. נושאי משפט מאקאווה ומשפט קווסאקי הם בסה"כ חלק קטן מענף רחב יותר של קיפולים שטוחים. גם כאן יש חומר רב (מאד) בנושא. תאוריית העצים: גם כן נושא רחב... (עם אפילקציות מעניינות: הטלסקופ של לאנג). נושאים נוספים מעניינים: מיחשוב של האוריגאמי ומידול מתמטי של נייר, אוריגאמי עם קפלים מעוגלים (curved origami), בניית מספרים וזוויות באוריגאמי (כיצד בונים זווית מסוימת, וכו'.), אוריגאמי ומספרים מרוכבים , קשרים (האם ניתן ליצור כל מצולע משוכלל באמצעות קשר), מצולעים משוכללים מקסימליים.... ועוד ועוד לדעתי ההרצאה שלך צריכה להתחיל בסקירה על האוריגאמי, בערך 15 עד 20 דקות ובה אתה מראה בין השאר מהו אוריגאמי של פעם לעומת אוריגאמי של היום, כולל דוגמאות של דגמים "מחזית השורה". להסביר שחלק עיקרי שגרם לצמיחה הוא התעניינות של מתמטיקאים באוריגאמי, ולגעת בכמה נושאים שבהם המתמטיקה משמשת באוריגאמי. לדוגמה, נושא שהייתי מכניס הוא קיפולים שטוחים, מכאן להגיע לכך שהמתמטיקאים הגיעו למסקנה שניתן ליצור אוריגאמי באמצעות תכנון תרשים קפלים (כולל הסבר של מהו בסיס). נושא אחר שהייתי מכניס הוא קיפולים מעוגלים שעכשיו נחקרים על ידי מספר חוקרים. אני ממליץ גם לחלק כמה דברים... באתר של אריק דמיין יש תרשימי קפלים שאם מקפלים אותם וגוזרים במקום אחד מתקבלת צורה כלשהי. זהו משפט חזק ביותר באוריגאמי. רוברט לאנג פיתח תוכנה שמאפשרת לכתוב כל מילה באמצעות תרשים קפלים כזה, ובכל פעם שהוא נותן הרצאה, הוא מחלק תרשים קפלים מתאים למוסד בו ניתנת ההרצאה. כאמור, הנושא רחב... כמה זמן יש לך להתכונן להרצאה?
 

ittaih

New member
תגובה ועוד...

קודם כל מעניין אותי להיות בהרצאה. אשמח אם תכתוב לי פרטים באופן אישי. שנית, אני חושב שאני יכול להשאיל לך לפחות שני מקורות טובים, ואלה הספרים של Thomas Hull, שאחד מהם נקרא Origami3 (ה-3 כתוב בכתב קטן עילי, כאילו "בשלישית" - אם גלעד נאור קורא: העותק שלך שמור עדיין אצלי, וחוץ מזה קניתי אחד חדש) והשני - Project Origami, שניהם ספרים מעולים. עוד ספר שאני לא מכיר אבל נראה לי מעניין זה ספר של אריק דה-מיין על אלגוריתמים ואוריגמי, ששלחו לי הפניה אליו מ"אמאזון". ככלל הייתי יושב אתך בכיף להמליץ לך על כיוונים להרצאה, אבל בשביל זה צריך להיות בקשר פחות פומבי. לבועז וגדי: האובייקט שכתבתי עליו לפני חודש - אני מצטט: "לפחות את הסטלה אוקטנגולה כן אפשרי לבנות מהחוליה הזאת, מ-48 חלקים. בעבר בניתי גוף גדול יותר - את העשרימון הכוכבי שעשוי כאילו מ-20 ארבעונים (סה"כ 120 חוליות) מחוליה דומה, ותלמידים שלי כבר הגיעו לגופים שאינם-קמורים אחרים מהחוליה הזאת ("חלונות עניבת פרפר" מ-Unit Origami של פוסה) ממש, כך שזה נראה לי אפשרי בהחלט" - ובכן היום ישבתי כמה שעות תוך כדי יציאה וחזרה מבית-קפה, מקלחות וסיפורים לילדים, סידור הבית והכנות למחר (לכל מי שלא יודע - מחר הולכים לגן / לבית-הספר!) והכנתי אחד. מתברר שהוא בנוי מ-36 חוליות ולא 48 (מספר הצלעות של הסטלה אוקטנגולה הוא 36). כמו במקרה העשרימון ההוא יכול להיות שגם הפעם "תאשימו" אותי שזה לא האובייקט, אבל גם כעת אחזור ואומר: "ובכל זאת נוע תנוע", כלומר שכייצוג של הפאון הזה - זה הדבר הכי טוב שאפשר לעשות עם החוליה הזאת. אנסה להעביר כמה תמונות. לשיפוטכם ועיונכם.
 

mirigami

New member
אם תפנה את שאלתך באנגלית תוכל לקבל מידע רב

מפול ג'קסון , אתה יכול גם לשלוח אליו מייל [email protected] למרות שעדיף בפורום בכדי לשתף את המידע עם כולם
 
למעלה