האפוס של תרבות המערב - דוד ושלמה

האפוס של תרבות המערב - דוד ושלמה

פרופ' פינקלשטין, על ממלכת דוד ושלמה: ארכיאולוגיה, הסטוריה יחסי ציבור ויצירת זכרון הסטורי. הממלכה הזאת הוזכרה פעמים רבות כ"האפוס הותיק ביותר של תרבות המערב", ופרופ' פינקלשטין בוחן את שאלת המציאות האמיתית שמאחורי האפוס הזה. יגאל ידין טען פעם לאמיתות הסיפור הזה עקב גילויים בחפירות גזר, מגידו וחצור. שלוש הערים הללו מוזכרות בספר מלכים א' כערים שהוקמו על ידי שלמה, כאשר ידין מצא שבשלושתן יש שערים מאותו סוג בדיוק, מה שמוכיח מבחינתו כי הו נבנו על יד אותו ארכיטקט. עם השנים מתברר ששערים מאותו סוג בדיוק נמצאו בערים אחרות באזורנו, כולל ערים הנמצאות מחוץ לגבולות הממלכה כפי שהיא מתוארת בתנך, וכן מתקופות שונות, מה שמשמיט את הבסיס המחקרי היחידי לאותה ממלכה. מעבר לכך לא נמצא דבר. המרצה מציע תיאוריה העולה בקנה אחד עם הידוע לנו על אותה תקופה, והוא שמאותה תקופה יש עדויות על פריחה במלכות הצפון - ישראל, אך דלות ממצאים באזור הדרומי יותר - יהודה, והדבר משתנה החל מהתקופה המשוערת של חורבן ממלכת ישראל. הוא מעריך שלא היתה מעולם ממלכה מאוחדת, היו ערי מדינה דוגמת הערים הכנעניות, כפי שהדבר משתקף בספר שופטים, עם עליית ממלכת אשור מתגבשות מדינות קטנות לכלל מדינות מרכזיות בכל המזרח הקדום וכך גם באזורנו ונוצרת ממלכה משגשגת שמרכזה בשומרון וממלכה קטנה ועניה מדרום לה המהווה לה מדינת חסות לעתים קרובות. כאשר במהלך תקופה זו הוא מעריך שאמנם התקיימו בממלכה הדרומית הזאת מלכים בשם שאול, דוד ושלמה. מאוחר יותר נחרבת המלכה הצפונית ובתוך הואקום המדיני מתפתחת ממלכת יהודה בלי מפריע ומרחיבה את גבולותיה. מגיע היום, על פי גישה זו, שעולה בה מלך בעל תודעה ליחסי ציבור פנימיים בשם יאשיהו, ידוע לנו מתוך הכתוב שהוא "גילה" חומש נוסף של התורה שלא היה ידוע, אך פרופ' פיקלשטין גם מעריך על בסיס תוכני שיאשיהו הוא אשר מקים או לפחות מעודד את כתיבת תולדות עבר, כאשר בתולדות אלה נוצר יש מאין זכרון של ממלכה מאוחדת שתהווה בסיס לאידיאולוגיה של עם אחד, אל אחד, מדינה אחת לצרכים שלטוניים. הנושא כמובן רחב מכדי להציג את כולו בהודעה קצרה, אבל, אם הגישה הזאת נכונה, מעניין לראות איך אפוס תרבותי כה מרכזי יכול להיווצר על ידי יזמה שלטונית מוכתבת מלמעלה.
 

גרי רשף

New member
ובימיםההםאיןמלךאיש הישר בעיניו יעשה

משפט זה חותם את ספר שופטים ופותח את תקופת המלוכה (ספר שמואל א' ומשיחתו של שאול). אומני הרנסאנס והבאים אחריהם דמיינו את ישראל ויהודה כרומי וכיוון למרות שהרושם המתקבל מהמקרא ומהממצאים הארכיאולוגיים שונה לגמרי, הן ביחס לשלטון המרכזי והן ביחס לארכיטקטיקה. יש משהו סימלי בעובדה שמה ששרד מימי התנ"ך אינו ארמונות פאר אלא ספר. האפוס- כבודו (כאפוס) במקומו מונח והעובדות באמת אינן רלוונטיות. עד כמה שאני זוכר- יאשיה מצא עותק של ספר דברים. האם הוא מצא "חומש שישי"?
 
ארבעה רובעים ואפוס אחד

לגבי הספר: הכתוב לא מציין ככל הידוע לי איזה ספר "נמצא" על יד יאשיהו, אבל החוקרים מאוחדים בקביעה שזה היה ספר דברים הן בגלל השפה המאוחרת, והן בגלל שתוכנו הוא בעיקר ידנים המתייחסים לעם היושב בארצו עם בית מקדש ולא לעם נודד עם אוהל משכן, כאשר מן הטקסט ניתן להבין שקודם לכן הכירו בני ישראל רק ארבעה חומשי או רובעי תורה. לגבי המציאות והאפוס: נכון, ניתן לשמור את הספר ולא להיטרח בנושאי מהימנותו. פרופ' פינקלשטין, לדבריו, ניטרח לעניין הזה בגלל הנסיון המרתק לגלות את שורשיו בזמן של הסיפור שהוא אולי האפוס הוותיק ביותר בתרבות המערב, משהו שדומה לחפירות של שלימן בחורבות טרויה וההשוואה של הממצאים אל האיליאדה של הומרוס.
 
למעלה