ההבדלים בין סוגי טיפולים

ההבדלים בין סוגי טיפולים

היי רונית,

בעידן של היום יש מגוון טיפולים, מהו טיפול באמנות וכיצד הוא יכול לעזור?
מה ההבדלים בעצם בין סוגי הטיפולים השונים? מה הערך המוסף של טיפול באמנויות לעומת טיפולים אחרים?
 
טיפול באמנויות

הי

תודה על שאלתך

אודות הטיפול באמנות חזותית
הטיפול באומנות חזותית עושה שימוש בכלים אמנותיים: ציור, רישום, פיסול וטכניקות מעורבות, בשילוב עם כלים פסיכולוגיים בכדי לאבחן מצבים רגשיים - נפשיים שונים, ולטפל בהם. תהליכי היצירה, שהינם חלק משפת הביטוי האמנותי, מאפשרים גילוי הכוחות והחוסן הנפשי של האדם, על מנת שיוכל להתמודד טוב יותר עם מצבי חיים שונים כגון: קונפליקטים, מעברים, אובדנים וכו'.
שפת האמנות החזותית כוללת טכניקות עבודה מילוליות ושאינן מילוליות, מתייחסת לתכנים מודעים ולא מודעים ומהווה מנוף והשראה להתחדשות והתחזקות.
תאוריות ואסכולות מרכזיות בטיפול באמנות חזותית:
Art as Therapy "האמנות כטיפול"
תהליך התרפיה מבוסס על הכרה בלא מודע כמניע של התהליכים הרגשיים הבסיסיים ביותר של האדם. הלא מודע בא לידי ביטוי בדימויים, צבעים וצורות ואינו בא לידי ביטוי באופן מילולי.
תהליך היצירה בטיפול, נותן למטופל ולמטפל כלים להגיע לאותם דימויים פנימיים כך שתהליך היצירה הינו תהליך הריפוי עצמו.
על פי גישה זו, התהליך הטיפולי העמוק שבמרכזו היצירה האמנותית, כמעט ואינו דורש התערבות מילולית.
Art in Therapy - תהליך המשלב פסיכותרפיה ויצירה
גישה זו משלבת בין הכלים הטיפוליים הקלאסיים של הפסיכותרפיה והכלים האמנותיים. באופן טיפול זה, היצירה האמנותית על השלכותיה הסמליות הלא מודעות ויחסי העברה והעברה נגדית כפי שמתהווים בחדר הטיפול, הינם הבסיס לשיחה טיפולית (בדומה לפסיכותרפיה המילולית). ההדהוד, המילוי והשיקופים המילוליים אותם עושה המטפל, חיוניים בגישה זו.
דוגמאות של כלים ושיטות המיושמים בטיפול באמנות חזותית:
טכניקת ציור משותף של מטפל ומטופל
משחק השירבוט על פי תורתו של ויניקוט.
מילוני צבעים אישיים להכרות מעמיקה עם עולמו הריגשי של המטופל
שימוש בטכניקות הוצאת דימויים כהרחבה לדיון בתוך הטיפול
טכניקת "ציור גוף"
שימוש במסכות בתוך ההליך הטיפולי
ציור חופשי ללא הנחייה וללא נושא
ציור על פי נושא מונחה כדי לבטא רעיון או תוכן שעולה בטיפול
ציור מופשט
ציור פיגורטיבי
ציור דמיוני – פנטסטי
Zoom in – התמקדות ופיתוח פרטים מתוך ציור או פיסול שלם ויצירת אובייקט חדש הנובע ממנו
===============
הטיפול בתנועה ובמחול
טיפול בתנועה ומחול עושה שימוש פסיכו-תרפויטי בתנועה ומתרכז בגוף כאמצעי מרכזי להבעה ושינוי. בטיפול בתנועה ניתן להתבונן ולבחון את דפוסי התנועה של המטופל המשקפים את אישיותו, מתוך הנחה שמצבים נפשיים באים לידי ביטוי בגוף ובתנועה ומצבים גופניים באים לידי ביטוי ברמה הנפשית והרגשית. מטרת הטיפול היא לחזק את כוחות העצמי וליצור חיבורים מחודשים בין חוויות רגשיות וגופניות-תנועתיות שיסייעו בהתמודדות עם מצבי חיים שונים.
הטיפול בתנועה הינו תהליך הממוקד בהכרה הגופנית, תוך בדיקה והקשבה עצמית מובחנת לחלקי הגוף השונים, בניסיון לזהות את מערכות היחסים ביניהם ולבחון את ההשפעות ההדדיות על תפקוד האדם.
תנועה וקצב, מקלים על מטופלים להשתחרר ולהוריד עכבות המאפשרות להם להתמודד טוב יותר עם קשיים מסוגים שניים. כשהגוף מתחיל לנוע, מתקיים תהליך חוויתי המסייע למטופל לשחרר חסימות רגשיות ולהתקדם בטיפול.

==========================
רמה תרפיה
דרמה תרפיה היא שיטת טיפול חוויתית ובינתחומית המשלבת אלמנטים מכל האמנויות: התנועה, המוסיקה, הסיפור והאמנות החזותית, ומדיסציפלינות פסיכולוגיות. השפה הדרמטית כוללת שימוש בטכניקות, מושגים ותיאוריות הלקוחים משדה התיאטרון. מקורותיה בטקס ובשמניזם, בתאטרון ובמשחק, ובסיום התהליך הטיפולי יכולה לכלול גם מופע ומיצג.
העשייה הדרמטית מחזקת את חוסנו ויכולותיו של האדם, ומאפשרת לו מרחב יצירתי בו הוא יכול לפעול ולגלות את כוחותיו, על מנת לאפשר התמודדות שונה ויעילה יותר.

אשמח לענות על כל שאלה וניתן לקבל מידע בלינק:
[URL]http://www.tapuz.co.il/Forums2008/outMaavaron.aspx?target=aHR0cDovL2NhbXBhaWducy5hc2EuYWMuaWwvbWEtYXJ0LXVuaXF1ZT9jcmVhdGl2ZT1tYS1hcnQmc3JjaWQ9Mzc2JmRlcGlkPTM%3D[/URL]


תודה
 
למעלה