ההבדל בין טיפול אצל פסיכולוג ועו"ס כשמדובר ..

BellA עלמה

New member
ההבדל בין טיפול אצל פסיכולוג ועו"ס כשמדובר ..

באלימות במשפחה האם הטיפול של עו'ס יותר במבט כולל מאשר פסיכולוג? מה יותר עדיף שמדובר באלימות במשפחה?
 

A GIFT OF LOVE

New member
לדעתי

אני חושבת שיש כמה הבדלים. עו''ס מתמקדת יותר בעזרה כללית לכל המשפחה. העזרה שלה גם יותר מיידית אבל פחות שורשית. פסיכולוגית לעומתה, מתמקדת לרוב בבן אחד מהמשפחה והיא עוזרת לו להתמודד עם האלימות. העבודה יותר איטית אבל היא שורשית. היא לרוב לא כוללת כמה מבני המשפחה אלא אחד מהם אבל היא מקנה לו כלים להתמודד ולא להפוך לאלים בגלל דפוס ההתנהגות שהשתרש בו. כמובן שניתן ואף רצוי לשלב. {אני חושבת שאחד הדברים שע''וס עושה בטיפול במשפחה אלימה זה להפנות לטיפול פסיכולוגי} אני למשל, נמצאת בטיפול פסיכולוגי. אני ממש מרוצה מהטיפול ואני יותר מתמקדת באיך להתמודד עם האלימות ובמיוחד איך לא להפוך לכזאת. שאלה מעניינת
כמובן שזוהי דעתי האישית והיא ממש לא מקצועית.
 

BellA עלמה

New member
לדעתי

אם הטיפול הפסיכולוגי מתמקד באדם הבודד ולא בסביבה בה הוא חי אז הטיפול חסר איזה מרכיב. כי הרי אלימות היא בעייה סביבתית (נראה לי) שמצריך טיפול כולל הרי האדם לא חי על אי בודד אלה בחברה, ואם יש אלימות בחברה בה הוא חי (בין אם זו משפחה או כל חברה אחרת) צריך לטפל גם בסביבה. שוב .. זו דעתי
 

A GIFT OF LOVE

New member
כמובן שרצוי לטפל גם בסביבה

אבל טיפול בסביבה לא יגרום לילד שחווה אלימות לא לצאת אלים [ילד מוכה זהו הורה מכה]. טיפול בסביבה לא תמיד מצליח ובזמן שהאלימות ממשיכה, אין לילד או לאישה או למי שחווה את האלימות כלים יומיומיים להתמודד מה שמקנה טיפול פסיכולוגי. את מבינה את כוונתי? לכן אמרתי שרצוי לשלב :)
 

BellA עלמה

New member
טיפול בהורים

וטיפול משפחתי כן יעזור לילד לא לצאת אלים מכוון שההורא הוא המודל לחיקוי לילד. אם מה שהילד מכיר זה מכות ועלבונות אז שיגדל ויקים משפחה משלו כך יתנהג לילדים שלו מכוון שזו צורת הגידול שהוא מכיר (אלימות ומילות גנאי) צריך לעשות "remodling" של תא המשפחתי
 

A GIFT OF LOVE

New member
אבל עדיין

את לא יכולה להיות בטוחה שזה כבר לא השתרש בילד, שזה לא הפך לחלק מדפוס ההתנהגות שלו. אבא שלי למשל, הששתפר הרבה בנושא האלימות אבל מה לעשות, אני משה לב שאני מתנהגת בדיוק כמוהו בהרבה מצבים. ואני לא בטוחה, למרות כל הרצון העז, שלא אתנהג כמוהו עם ילדיי בעתיד. הילד צריך גם טיפול. טיפול פסיכולוגי.
 
האמת אני לא כל כך יודעת

מה המשמעות של עו"ס אבל כשאדם (בוגר או ילד) הוא קורבן לאלימות במשפחה, קודם כל הוא צריך כל עזרה שתעזור לו לצאת משם. רק אחר כך יש מקום לטיפול פסיכולוגי, כי התעללות גורמת להרבה משקעים ופצעים נפשיים. אבל כל עוד הקורבן חי עם המתעלל, שום טיפול פסיכולוגי לא יעזור.
 

BellA עלמה

New member
לכן הטיפול הסוציאלי

שמטפל גם בנפגע וגם בסביבה אגב זה לא כזה פשוט " לצאת משם" . זה לא רק לארוז חפצים ולצאת זה הרבה מעבר ולא כולם יכולים לעשות את זה
 

A GIFT OF LOVE

New member
היי נטע

אמממ... אני חושבת שטיפול פסיכולוגי גם יכול לעזור, ואפילו במעט. ה''שום'' טיפול פסיכולוגי לא יעזור קצת נחרץ נראה לי :) למה את חושבת ככה?
 
מניסיון

עברתי התעללות נפשית מצד אמא שלי. ובתקופה הזאת שחייתי איתה הייתי בכל מיני טיפולים, גם אצל יועצת ביה"ס וגם בחוץ וגם כשהתבגרתי והמשכתי עוד לחיות איתה (עד גיל 24) והייתי בטיפול פסיכולוגי. אז אני באה פעם בשבוע ומדברת עם המטפלת, שופכת את הלב ואולי מרגישה הקלה מסוימת אבל אז, עוברת השעה של הטיפול ואני חוזרת הביתה להתעללויות, להשפלות ולטרור. מה יצא לי מזה? השיחה הטיפולית היחידה שעזרה לי (וזאת הייתה שיחה חד פעמית, לא חלק מטיפול ממושך) הייתה עם מטפל שהכיר אותי ממסגרת של טיפול קבוצתי אצלו, ושאמר לי: נטע, את חייבת לעזוב את הבית. הבית הזה הורג אותך! לא יודעת למה דווקא הוא מכולם השפיע עליי כל כך אבל בכל אופן שבוע אחרי הפגישה הזאת כבר ארזתי את החפצים שלי. האמת, מאז שעזבתי לא יצא לי להיות בטיפול פסיכולוגי פרטני, הייתי תקופה מסוימת בטיפול קבוצתי שגם עזר לי בזמנו. אבל בכל אופן טיפול זה לא רק לשפוך את הלב פעם בשבוע במשך שעה אצל המטפל. טיפול זה משהו שאמור לעזור לך לחולל שינוי בחייך. וכשאת חוזרת כל הזמן אל הבית המתעלל והמשפיל, אכן שום שינוי ושום צמיחה לא יגיעו. ולבלה עלמה ה"לא כל כך פשוט הזה" הוא בדיוק התוצאה של התעללות. ההורה המתעלל גורם לילד לחשוב שהוא תלוי בו ושהילד לא יוכל בלעדיו ולכן מבחינה פסיכולוגית הילד שבוי ולא יכול לעזוב את הבית. אז אולי אסייג את מה שאמרתי קודם ואגיד שאולי זה לא ש"שום טיפול לא יעזור" אלא שאם הטיפול גורם לך לעשות את הצעד ולעזוב את הבית, הוא עשה את שלו. וכאשר מדובר בקטין חייבים כמובן להוציא אותו מהבית קודם. אחר כך לתת לו את הטיפול המתאים. (כמו שידוע לי שעושים באל"י).
 

בוביתה5

New member
הי לכן, חושבת שנטע צודקת

כי מי שנמצא בתוך ההתעללות באמת מפחד לצאת מהבית. אני מניסיון, פחדתי פחד מוות ורציתי לברוח כמה פעמים כשהייתי בתיכון. מה שעשיתי בסוף היה לנצל את זה שהשתחררתי מהצבא, היה לי גם חבר אז זה היה פשוט יותר, וככה עזבתי את הבית בלי לחזור אף פעם. בהתחלה לא דיברו איתי אח"כ זה עבר, אחרי כמה שנים. לדעתי קשה לצאת ממעגל האלימות. אני מרגישה שדווקא כמה שאני יותר מתבגרת זה יותר מחלחל אלי השימוש הזה באלימות. אני מצאתי את עצמי שזרקתי כסא מעצבים בבית, או שטרקתי חזק חלון או דלת, או אפילו הרמתי יד על החבר, ברגע של כעס, הכיתי על היד בחוזקה וזה אומר שזה מושרש אי שם, ועם כל הטיפולים הפסיכולוגיים, לא רואה איך זה יכול להיעלם לגמרי כי זה קרה אחרי תקופה של טיפול פסיכולוגי פרטני בשיטה הקלאסית. אותי זה דווקא מייאש שאין פתרון לזה, ושאני מחפשת כל הזמן. לא רוצה להיות אלימה אף פעם. לא רוצה לקלל, לא לצעוק, ולא להרים יד לעולם, על אף אחד.
 
זאת עבודה קשה אך יש תקווה

גם אני, 8 וחצי שנים אחרי שעזבתי את הבית מוצאת את עצמי "פורצת" באלימות, בעיקר מילולית ובעיקר באינטרנט (המרחב שהכי מאפשר את זה ...) ותמיד אחר כך מצטערת על כך. השינוי הזה הוא באמת לא כל כך פשוט, הוא מצריך עבודה רבה, אבל אני מאמינה שלכל דבר יש פתרון וצריך רק לרצות ובאמת למצוא את הטיפול המתאים. אולי זה נובע גם מאמונה רוחנית שלי שאנחנו כאן לא רק כדי להעביר את החיים בכיף אלא גם כדי לצמוח ולהתפתח מהשיעורים שאנחנו עוברים.
 

בוביתה5

New member
איך מתפתחים מהשיעורים שאנחנו עוברים

בואי נגיד למשל לאחר התפרצות יש רק אשמה עצמית. כל מה שעולה לי בראש זה כמה כואב לי שנהגתי כך וכך.. איך לומדים משיעור כזה. גם לי יש אמונה רוחנית אבל איך עושים בה שימוש? כשיש רגעים של כעס והקללות יוצאות איך אנחנו מחזיקים את עצמינו עם האמונה הזו?
 
אין לכך תשובה חד משמעית

כי לכל אחד יש את הדרך שלו להתמודד. אבל צריך רק להחליט שאנחנו רוצים לעשות שינוי. קורה לי לא אחת שאני כותבת באינטרנט, בפורומים שונים הודעות.. אממ.. מחפשת את המילה המתאימה. אלימות במיוחד. ותמיד אחר כך אני מתחרטת, שונאת את עצמי שהתנהגתי ככה. אולי הדרך היא קודם כל ללמוד לסלוח לעצמי, כי רגשי אשם רק עושים יותר גרוע. אפשר להשתמש בתרגילי דמיון מודרך, לדמיין את המקרה שגרם לך להתעצבן ו/או להתנהג בצורה שאת מתחרטת עליה, ובדמיון לראות איך היית יכולה להתנהג אחרת. אנשים נוטים לזלזל בדמיון מודרך אבל התת מודע לא מבדיל בין דמיון למציאות, וגם דברים שאנחנו מדמיינים, מבחינת התת מודע הם כבר קרו. זאת דרך אחת להתאמן. הוזכר כאן במהלך השרשור גם הטיפול ההתנהגותי-קוגנטיבי שמבוסס על "לחשוב את ההיפך", לשנות את צורת המחשבות ומכאן גם לשנות את הרגשות וההתנהגות. אני למשל מצאתי לעצמי טכניקה בזמן האחרון, כשאני ממש מתעצבנת ורוצה לכתוב באינטרנט הודעה אלימה, אני כותבת אותה אבל לא לוחצת על שלח... נכון שזאת פריווילגיה ששמורה לאינטרנט בלבד אבל גם במציאות שמחוץ לאינטרנט יש טכניקות שאפשר להשתמש בהן ולהעזר בהן כדי ליצור שינוי. שוב, אני לא אומרת שזה קל וזה דורש המון אימון, כוח רצון והתמדה. אבל אני מאמינה שזה אפשרי.
 

A GIFT OF LOVE

New member
''ילד מוכה זה הורה מכה''..

וגם אני, כמוך, שמה לב שדפוס ההתנהגות שלי במצבי לחץ נהיה אלים. אני מדברת בדיוק כמו אבא שלי, חסרת סבלנות בדיוק כמוהו... ולכן, לא רציתי שזה יקרה. אני לא רוצה להיות אמא שמכה את הילדים שלי. אז אני בטיפול [פסיכולוגי] ואני מטפלת בעצמי דרך אבא שלי. אני לומדת איך להגיב לו בצורה שאני לא אהיה כמוהו. במילים אחרות, הוא עוזר לי לתקן את מה שהוא קלקל :) ויש טיפול, אל תתייאשי!
 

BellA עלמה

New member
לגבי הוצאת הילד הקטין

זה תלוי בסוג ההתעללות וברמה - לא ממהרים להוציא ילדים מחזקת הורהם. קודם מנסים את סוגי הטיפול (לילד והמשפחה). מערבים את הרווחה וכו. זה תהליך ארוך. לגבי בוגרים\ מבוגרים ... כן האידיאל זה לעזוב אבל שוב זה לא כזה פשוט. זה מצריך תכנון והערכה מסויימת
 
כבר דיברנו על זה אינספור פעמים

בעבר, בפורום השני. אז אין לי כוח לחזור על הדיונים האלה שוב. בשורה התחתונה, קשה יש רק בלחם. ההישארות בבית המתעלל היא התוצאה של ההתעללות. לא של תירוצים אחרים. כשאני רציתי לעזוב את הבית, קמתי ועזבתי (כפי שכתבתי קודם, זה לקח לי שבוע בדיוק מרגע ההחלטה). כאן אני מסיימת את הדיון בנושא כי באמת שאין לי כוח לחזור על דברים שאמרתי לך מיליון פעם בעבר.
 

BellA עלמה

New member
גם הפסיכולוגית שהייתי אצלה בטיפול

אמרה בערך את אותן דברים שאת אומרת ... אני לא נגד לעזוב... וזה גם יקרה אבל זו פרוצדורה זה ממש לא "זבנג וגמרנו" זה כל מה שאני אומרת
 
למעלה