הועלתה שאלה עם פרטים מזהים לכן מעלה אותה שנית בלעדיהם

הועלתה שאלה עם פרטים מזהים לכן מעלה אותה שנית בלעדיהם

שלום,
זוג + 2 (עם פוטנציאל..).
כרגע בחלקה בית ישן המתוכנן להריסה.
התכנון הוא ל-2 קומות כשבקומה התחתונה ממ"ד ופינת משחקים קטנה.
תכנון המגרש שייך לתכנון קודם (מיקום שונה לדלת הכניסה וללא חדר משפחה) אך ניתן להתרשם מצורת החלקה.
מפרסת מערבית בקומה ב' - אפשרות לסגירה לחדר נוסף (אולי יחד עם עליית גג) בעתיד.
שוקלים לשנות את צורך המטבח ל-ר' ולהעביר את תכנון לפינת האוכל לאזור תחילת גרם המדרגות.
אשמח לחוות דעת, בעיות מזוהות ורעיונות לייעול.

 
תגובתה של גלמיש- איפה חץ צפון בתכנית המגרש?

כל התכנון פה סובל מכמה שגיאות יסודיות.
קודם כל , במגרש מאתגר ומאורך כזה - לא נכון לעשות חניות בטור.
החניות הללו יוצרות סד שמצר את המגרש ואונס את אפשרות התפרשות הבית במגרש.
מאחר שממילא התכנית יצרה חזית אטומה לרחוב, כלומר אין אף חלון שפונה לרחוב (למעט של השרותים), למה לא לעשות חניה כפולה רגילה בחזית? זה היה פותר את המותניים הצרים של הבית שנוצרו כאן.

צורת המבנה ממש לא טובה ולא מאפשרת תכנון פנים טוב. אם כי גם במסגרתה היה אפשר להגיע לתכנון פנים הרבה יותר מוצלח מזה.

טעות נוספת - המדרגות. הצבתם דוקא לאורך המבנה עוד יותר מצרה אותו ומייצרת בזבוז שטחים גדול, בפרט בקומה השניה. המעבר מתחת למדרגות אל המטבח , והשרותים+ממד, ממש לא נעים. גם אם יש שם כבר גובה ראש, התחושה היא של השתחלות מתחת.
צריך לחצות את כל הסלון כדי לעלות למעלה. וצריך לחצות את כל הקומה למעלה כדי להגיע לחדר הכביסה, טיול שעושים הרבה שזכן כביסה צריך להכניס, ולהעביר למייבש, ושוב לעלשות כדי להוציא, ולפזר. וחוזר חלילה. ומה שיפה זה שהחדרון צמוד למרפסת אבל אין ממנו יציאה אליה?! כל פעם שיהיה צריך לתלות משהו בחוץ - תלכו עם הכביסה דרך חדר הורים?

אין פה חץ צפון! מה שמדגים את חוסר ההתיחסות של התכנון לכיווני השמש. אם התכנית מוצפנת הרי שהויטרינה הגדולה בסלון פונה למערב! וזה מבטיח סינוור מטורף ואפקט חממה בסלון.

שביל הגישה לבית בין הקיר למכוניות. צמוד לחלון הממד (פרטיות?!) צמוד לחלון המטבח.
נכנסים ואין מקום להניח תיק או לתלות מעיל. אלא אם מניחים את התיק על הכיריים...

המטבח צר מדי. יוכל לעבוד בו אדם אחד וגם לו יהיה קשה לפתוח מגירות/מדיח בלי להיצמד לארון מאחוריו.
האכילה על הדלפק צמוד לכיור ולכיריים?!!! מי שיאכל ליד הכיריים יקבל חום אש ושפריצים של שמן לפנים. מי שישב ליד הכיור יקבל שפריצים של מים, וברז תקוע בפרצוף. נכון שוראים דברים כאלה בכל מיני מגזינים - אלא ששם מדובר במטבחים שלא באמת מבשלים בהם, ואם בכלל אז מבשלים בחדר אחורי נסתר (מה שלא מראים במגזין).

דלת הממד נפתחת על גבי הפתח לשירותים וחוסמת את חלקו?! רק חושבת על מישהו שיוצא מהשרותים וחוטף במעבר דלת פלדה בפרצוף.

החלון היחיד בממד צופה על המכונית בחניה.

למעלה - חדר הרחצה של ההורים מתוכנן שגוי לגמרי.
וכן הלאה.....

העצה הכי טובה שאני יכולה לתת כאן זה למחוק את הכל, ולהתחיל מהתחלה. התכנון הזה לא צריך להיבנות בשום צורה.
בנית בית עולה הון, גוזלת שנים מהחיים, ואינסוף מאמץ ועצבים, ובסוף אמורה לשמש אתכם ולהוות את סביבת המגורים שלכם בעשורים הבאים. ממש לא משהו שאתם רוצים להתפשר עליו.
על כן צריך להתחיל מחדש - עד שתגיעו לתכנון מעולה.
צריך להתחיל מניתוח מעמיק של המגרש, כיווני האויר והשמש, כיוון הנוף, תיעדוף הצרכים וחשיבה על יחסי גומלין בין הבית לסביבתו, בין המבנה לאופן השימוש בחללי הפנים.
שהאדריכל יטריח את עצמו הפעם ויעבוד ברצינות על תכנון הרמוני. כאן יש הרגשה שהוא עשה "איך שיוצא". שהמגרש אתגר אותו יותר ממה שהיה מוכן (או מסוגל) להשקיע בפתרונות מוצלחים באמת.

ואם צריך להחליף אדריכל בשביל זה - תתיחסו לתכנית הזו כאל תשלום דמי לימוד.
 
הבית רחוק מלהיות מהודק

אני מעדיפה להתייחס לתכנית שבה הדלת נפתחת לכיוון הסלון, כי נראה לי שהיא מנצלת את שטח הבית בצורה נכונה יותר. מכיוון שבבית לא מתוכנן מעלון, נכון בעיני לתכנן חדר רחצה בקומת הקרקע, כי אין אפשרות לעלות לקומה העליונה במקרה שמישהו הופך להיות מוגבל בתנועה (שובר רגל למשל).
אבל מילה נוספת קטנה על עניין הכניסה: בתכנון בית רצוי בכניסה לעשות ארון מעילים או נישה לקונסולת כניסה, לתליית תיקים וכדומה. בשתי התכניות המוצגות פה, מי שנכנס "נופל" ישר לתוך הבית בלי מקום להניח תיק, להוריד נעליים או צעיף. כבר בעיה.
חוץ מזה יש בתכנית הרבה מניארות עיצוביות מאוד אופנתיות, שממש לא עומדות במבחן המציאות והפרקטיקה. לדוגמא:
במטבח כל כך ארוך זו טעות לתכנן כניסה אחת, בין הארונות, שכן זה מקשה מאוד על התנועה בו. היה עדיף לנתק את האי מהקיר וליצור מעבר של לפחות 80 ס"מ, דבר שהיה מחזק את הקשר בין המטבח והסלון או פינת האוכל למשל.
גם מיקום פינת האוכל לחלוטין לא אידיאלי. נוצר מעבר צר מאוד בין השולחן והספה, וזה בעצם המעבר המשמעותי ביותר בבית שבתכנון פרקטי היה צריך להיות רחב יותר (לפחות 1.20 מ'). גם העמדת השולחן באלכסון של המדרגות באופן שיוצר מצב שבו חלק מהשולחן נמצא מעל פתח פיר המדרגות יראה בפועל לא מוצלח ויצור בעיות גם עם תכנון התאורה מעליו.
באופן אישי מאוד לא אוהבת אי שבו ממוקמים גם כיור וגם כיריים. אם אתם אוהבים לבשל, מיקום הכיריים במרכז הבית עלול להיות בעייתי (ריחות, כתמי שמן וכדומה). גם הישיבה באי כמו בפאב אחד על יד השני ולא אחד מול השני, לא מאפשרת לאכול ארוחה משפחתית המעודדת שיחה בין בני הבית.
פינת משפחה וחדר הרחצה בקומת הקרקע- חדר הרחצה קטנטן ולא נוח ופינת המשפחה עוד קטנה ממנו. חוץ משולחן מחשב קטן אי אפשר לשים שם שום דבר שקשור לפינת משפחה אמיתית (ספה/טלוויזיה). אז עדיף להגדיל את המקלחת על חשבון פינת המשפחה, ולהעביר את פינת המשפחה לממ"ד.
מדוע בממ"ד תוכנן החלון כך שהוא משקיף לעבר החניה ולא לעבר הגינה הקדמית של הבית? שהרי עם מעט צמחיה גבוהה אפשר בהחלט ליצור בממ"ד פרטיות ותחושה נעימה יותר מאשר ההתבוננות מהחלון לעבר רכב המשפחה.
גם בקומה העליונה חדרי הרחצה קטנים ואין שום סיבה לא להגדיל אותם, במיוחד את חדר הרחצה בחדר ההורים שהוא ממש צינוקי. הדלת בו נפתחת לכיוון האסלה (טעות עיצובית) ומי שעומד ומצחצח שיניים חייב במצב הזה לסגור את הדלת-שוב, סיטואציה לא נוחה ולא פרקטית. חדר השינה עצמו גדול מימדים ועדיין תוכנן בו חדר ארונות קטן ולא נוח. יש בו שתי פינות חופפות שבעייתי מאוד לנצל אותן בצורה יעילה. מדוע לא לנצל את המרחב בחדר השינה ולמקם על הקיר מול המיטה ארון ארוך שהגישה אליו נוחה יותר? מדוע לא לנסות למקם את המיטה הזוגית כך שתפנה לכיוון החלון ומי ששוכב בה יוכל להשקיף אל הגינה ולא לקיר של חדר השירות?
בחדר הילדים "הצפוני" (חסר חץ צפון אבל אני יוצאת מנקודת הנחה שהתכנית מוצפנת) דלת החדר נפתחת ממש על מיטת הילד. מדוע? הרי זה מעניק לילד אפס פרטיות. המיטה ממוקמת מתחת לחלון ולעומת זאת השולחן פונה כלפי הקיר במקום לפנות לכיוון החוץ. יותר נעים לשבת ליד שולחן כתיבה שמאפשר מדי פעם להעיף מבט החוצה מהחלון מאשר לשבת מול קיר. כל העמדת הרהיטים בחדר הזה לא טובה וצריכה להשתנות.
בחדר הילדים "הדרומי" העמדת הרהיטים כבר טובה יותר.
בקיצור אלו כמה נקודות- שמתייחסות בעיקר לפנים הבית וזאת מבלי שהתייחסתי לחוץ ולתלת מימדיות של הבית.
מאחר ויש נקודות בעיתיות רבות בתכנון הפנים של הבית, אם אתם מתעקשים להשאר עם המתכנן שלכם ולעבוד איתו הייתי מצרפת לתהליך התכנון מעצב/ת פנים שידאגו להפוך את העיצוב הפנימי לנוח ופרקטי יותר שכן כרגע זה כאמור איננו המצב.
לדעתי כדאי לבדוק האם המתכנן באמת אדריכל רשום או רשוי...יש פה טעויות בסיסיות שמעוררות סימני שאלה.
 
למעלה