הוראה "מן המוכן"

gironi1

New member
הוראה "מן המוכן"

האם בשעת הרצאה לכתה או העברת שיעור פרטי לתלמיד בודד במתמטיקה כדאי להציג כבר בתחילת השיעור דף מסכם/שקף של הנוסחאות והכללים שיילמדו בשיעור, כדי לחסוך את זמן ההעתקה של התלמיד וכדי שיהיה מרוכז בהסברים, או שעדיף לכתוב כלל אחרי כלל ולבנות את השיעור מלמטה למעלה כדי שהתלמיד יראה איך נבנה השיעור , יעתיק את הכתוב ויבין השתלשלות העניינים ? אודה בעבור רשימת חסרונות/יתרונות קצרה לכל שיטה.
 
כשלונה של ההוראה "מן המוכן"

בכל העולם כולו נכשלו באופן נחרץ בשיטה של הכנה מראש, כמתואר בפנייה של GIRONI . השיטה שהניבה את התוצאות הטובות ביותר היא זו שבה התלמידים עוברים את כל התהליך של החשיבה ומצליחים בכוחות עצמם ובסיוע תיווך מתאים להבין את העקרונות המניעים את התהליך החשיבתי. עדיף אפילו שהם יסכמו בעצמם את מה שלמדו. רק מי שעובר את כל השלבים האלה מסוגל להפנים את כל העקרונות ומסוגל גם ליישם אותם בפתרון עצמאי.
 

bellrem

New member
האם תוכלי לפרט מעט

או לתת קישור ישיר לממצאים שציינת בשורה הראשונה? האם הגיעו למסקנה חד-משמעית בסגנון של "הוראה מסוג זה גורמת ל...." ? תודה לך.
 
יש כל כך הרבה ממצאים ברמות בינלאומיות

כך שאינני יכולה להציע קישור מסוים. בכל המקומות שבהם נתנו קביים מהסוג שתארת (זה היה בעיקר בחקר) היו כשלונות בקנה מידה ארצי. הכוונה בעיקר למה שמתרחש בארה"ב . הרעיון של "החקר" היה : ניתן לתלמיד את המידע מן המוכן ועכשיו הוא יבנה עליו את החקירה. במקום: ניתן לתלמיד את הכלים להגיע אל המידע, נלמד אותו למה המידע הזה דרוש ואיך הגיעו אליו, עם המטען הזה הוא יצליח לפתור בעיות חדשות. לדוגמה: במקום לתת לו את הנוסחא של פתרון המשוואה הריבועית , נציג לפניו משוואה ריבועית ותוך כדי הנחייה ותיווך נסייע לו להגיע לבדו לנוסחה. (למשל ללמדו את ההשלמה לריבוע ומזה להגיע לנוסחא) בסוף התהליך נשאל: מה למדנו היום? אז יגיע שלב ההצבה. הסיכום והיישום באים לאחר שהובן התהליך. התלמיד יידע ל מ ה המשוואה כפי שהיא ומתי משתמשים בה, כך הוא יפנים טוב יותר את התהליך ויידע להגיע לפתרונות חדשים לגמרי. המסקנה היתה בכל המקומות בארה"ב שמסירת מידע מראש (כמו דפי נוסחות) וההוראה איך להשתמש בהם, הופכת את התלמידים לפותרים ברמה הטכנית. אחר כך נכשלים כשהנוסחא אינה לנגד עיניהם, כי הם למדו להשתמש בה, אבל לא למדו לפתח אותה. אצלנו הוכנסו דפי הנוסחאות לבחינות הבגרות, כדי להעלות את אחוז המצליחים בבגרות לטובת הסטטיסטיקה והפוליטיקה.
 

shira shira

New member
ללמד את הילדים לדוג ולא לתת להם את הדגים

כדאי גם לחשוב מי קהל היעד כמובן. כשמדובר בילדים צעירים - חשוב ללמד אותם לסכם, להבחין בין עיקר לטפל. מה חשוב להעתיק מהלוח ומה לא. רוב הכללים והנוסחאות אמורים גם להיות רשומים בספר, כך שאם הם לא בטוחים הם יכולים לבדוק שם. בקיצור, כמו תמיד, צריך להפעיל שיקול דעת - ללמד את הילדים לדוג ולא לתת להם את הדגים.
 

e rational

New member
מיקוד

ברגע שנותנים לתלמיד דף ובו תמצות הנושאים העיקריים גורמים לתלמיד להיות ממוקד אך ורק בנושאים אלה. כשתתחיל לעסוק בנושא בהרחבה תעסוק מן הסתם גם בנושאים שלא ציינת מראש בדף הסיכום. אל תופתע אם תגלה חוסר עניין בשלב זה אצל התלמידים - שכן הצהרת במפורש "מה צריך לדעת בסוף" ומה שלא שם לא חשוב. באופן כללי מומלץ שדפי סיכום יערכו על ידי התלמיד ובכך לדרבן פיתוח מימנויות של הפרדה בין טפל לעיקר, עריכה וארגון של החומר הנלמד אצל התלמיד. גם במקרה המומלץ פחות, שהמורה מגיש לתלמידים את דפי הסיכום "מן המוכן", לא כדאי שזה יבוא בתחילת ההוראה אלא בסוף ההוראה.
 
למעלה