הזנחה בשמורת טבע

shapira meir

New member
הזנחה בשמורת טבע

בתחום נחל כזיב נמצאים אתרים רבים, חלקם ייחודיים ביותר. למשל מערת אג'לילייה (לא מערת הגליל הנמצאת מערבית לה ומשמשת דיר לבדואים) המכונה גם "מערת המקדש", (נצ- 1751/2721 בערך) מוביל אליה שביל ירוק 2214 היורד משביל אדום 2215 וישנו חיבור בשביל ללא צבע משביל שחור 2215 הייחודיות במערה זו שהיא ראשית מערת נטיפים מיוחדת מאוד בכך שמחד, הנטיפים ממש זורמים מים ברצף ולא רק מטפטפים, ומאידך, הם בגובה העיניים ממש למבוגרים, וישנם שני נטיפים (אחד בודד ואחד ריכוז) בגובה העיניים לילדים. שנית, מחוץ למערה בגובה של כשלושה מטרים חצוב "האיש שבקיר" הוא פסל מלך צור השומר על גבולות ממלכתו, וזהו המקום היחיד שיש דבר כזה. השילוט מהמסלול האדום נעלם והעמוד עצמו מושלך בצד מזה זמן רב. בעבר יכולתי להגיע באוטובוסים עם מטיילים מפארק גורן, היום בלתי אפשרי כיוון שטרטורונים הרסו את הדרך. היום גם להגיע מכיוון ברך אבירים עם רכב פרטי בלתי אפשרי בגלל נזק לדרך בירידה כעבור 500 מטר מהכניסה לשביל האדום מכביש אבירים ורק רכב גבוה או שטח יכול לבצע זאת. המצב כך הולך ומתדרדר, כאשר היום הדרך היחידה שלי להגיע עם מטיילים למקום היא לרדת בשחור, לעלות בשביל הבלתי מסומן להתחבר לירוק ולהגיע למערה, ואחר כך לעלות בירוק עד האדום וחזרה בדרך האדומה עד לכביש (מהלך של חמישה קילומטר ברגל, שאם הדרך לפחות היתה מטופלת מכיוון אבירים על הציר האדום, היה המסלול הרגלי מצטמצם לשני קילומטר, והיה חוויתי מאוד בעיקר לטיולי משפחות וגם למי שלא יכול/רוצה ללכת ברגל חמישה קמ. השאלה, אין אחראים לטיפול בדרכי הגישה? והרי מדובר בשמורה רשמית
 
דרכי רכב בשמורת נחל כזיב

ראשית - ברוך הבא לפורום
. לגבי השילוט, אכתוב לוועדה לשבילי ישראל, שאני נמצא בקשר רצוף עם אנשיה והיא אחראית לשילוט בשבילים מסומנים (גם מחוץ לשמורות טבע). לגבי נושא האוטובוסים/רכב פרטי, זה קצת בעייתי בלשון המעטה. אסביר להלן את השיקולים שעומדים לדעתי מאחורי מצב התחזוקה / אי תחזוקה של הדרכים הנ"ל. כמובן שאתה רשאי לחלוק על דעתי ואשמח לשמוע מה דעתך על הנקודות המועלות. גוש שמורות נחל כזיב - מצד אבירים מהווה ריאה ירוקה מרכזית, ואינני חושב שרצוי לאפשר תנועת רכב כבד בשמורה, כפי שרשות הטבע והגנים אוסרת על אוטובוסים לנסוע בנחל נקרות למרות שטכנית הדבר אפשרי. אחר כך זה עוד עלול להפוך לעורק תנועה ראשי מכיוון פסוטה/אבירים (ויישובים נוספים - אלקוש, חורפיש וכד') לאזור התעשייה גורן ויישובי הסביבה, וייווצר חיץ בין השמורות, על כל המשתמע מכך לאוכלוסיית חיות הבר במרחב. השארת הדרך במצב משובש (ואגב, בכל מהדורות מפת סימון השבילים שיש לי, מאז 1990, הדרך היא לרכב שטח בלבד) מפחיתה תנועת כלי רכב בתחומי הריאה הירוקה ומפחיתה זיהום אוויר. עוד נקודה למחשבה: המדובר באתר מיוחד (ואני ביקרתי שם בשנה שעברה). במצב הקיים בו לא ניתן להצמיד למקום פקח באופן קבוע, העלאת הנגישות למקום עלולה להגדיל גם את הנגישות של ונדליסטים למיניהם. האם הדבר באמת רצוי?
 

shapira meir

New member
הצעה

החשש מפני ונדלים לא צריך למנוע ממטיילים פנינה כזו. נגד ונדלים צריכה להיות רשות מטפלת ואוכפת, ואני מעולם לא ראיתי פקח טבע באיזור למרות שהדרכתי לשם בתקופות שונות קבוצות רבות, הפקח הקרוב ביותר הגיע עד פארק גורן בחניון המונפורט. צריכה להיקבע מדיניות, אם לא רוצים לאפשר תנועה מוגברת על ציר האדום 2215 שהוא באופן טבעי ציר מרכזי בין שמורת כזיב לשמורת אבירים, הרי אפשר לטפל בדרך הנכנסת מכביש אבירים על הציר 2215 (בתחילתו יש שלוליות אבל הבעיה היא הירידה הראשונה שמישהו חפר לאורך כדי לשתול צינור או כבל וגרם נזק לדרך ונוצרו מדרגות "לא נעימות" לרכב פרטי, יתר הדרך בסדר יחסית) ואז, מי שייכנס פנימה בדרך זו, גם יחזור באותה דרך כיוון שרכב פרטי לא יכול להמשיך על ציר 2215 לכיוון פארק גורן, ובהחלט שמכיוון אבירים אוטובוס לא יכול להיכנס, ואז הבעיה נפתרה. אלא, שהמזיקים העיקריים לדרך הם הטרקטורונים, איש לא מונע מהם השתוללות באיזור. אולם, אם אין התנגדות להיות הציר 2215 לציר מרכזי לתנועה בין השמורות, הרי אפשר לשפץ את הדרך כולה בנקודות הבעייתיות בלבד, בין כביש אבירים לבריכה בפארק גורן ואז יש למטיילים מבחר של אתרים ונוף וגם אפשרות לא ללכת הליכות ארוכות עם כל המשפחה ובכל זאת לחוש הליכה בטבע, ליד שלוליות, בין פרחים מכל המינים, פרות רועות באחו, מיסלעים מעניינים, בחורש, תצפית נוף לואדי כזיב, פסל מיוחד ומערת נטיפים מיוחדת (אגב המערה גם משמשת לרועים כתנור) ועוד. לי שני המסלולים מרווים נחת, וגם לחבריי שטיילו איתי לפני כחודש במסלול הארוך דווקא (אפילו שהייתי יומיים אחרי צינטור-לב, אז את העליות עשינו שוואייה שוואייה...)
 
למעלה