החינוך הישראלי מול החינוך הרוסי

מיכל שב

New member
החינוך הישראלי מול החינוך הרוסי

אני מעלה כאן את הדברים שכתבה הגולשת Bmaya בפורום להיות הורים בנושא החינוך הישראלי מול החינוך הרוסי. אשמח לשמוע מה דעתכם (הדברים מועתקים באישורה של הגולשת): בזמן האחרון התפתחו כמה שירשורים בנושא מערכת החינוך בישראל. לא היה לי זמן להגיב אך רציתי לשתף אתכם. הגיע הזמן שמערכת החינוך בישראל תודה שהיא נכשלה ותתחיל ללמוד ממקומות בהם יש נוסחה מושלמת, שעובדת!! כאמור, לפני שנה עברנו מישראל למוסקבה. אני רוצה לספר לכם מה קורה פה, במדינה עניה יותר מישראל (שכר ממוצע 500 דולר). יש לי שתי בנות שלומדות בבית ספר יסודי. לכיתה א עולים בגיל 7 ולומדים 10 שנים. (אם אני לא טועה, היום זה 11). לגבי החופשים שם כבר כתבתי פעם, 4 וחצי חודשים לפחות. בכל כיתה לומדים עד 25 תלמידים. לכל כיתה יש מורה מלמדת ומורה סייעת. הלימודים עד שעה 4 ומתחלקים כך: לימודים ריאלים עד שעה אחת וחצי ומשעה זו יש לימודים לאיתור כישרונות ופיתוח מיומנויות, כגון: שירה, נגינה, ריקוד, חשיבה (שחמט) ויצירה (ציור, פיסול,ריקמה). בתי הספר מספקים 2 ארוחות מלאות (בוקר צהריים) בפיקוח, ומבושלות במטבח של בית הספר. בנוסף מוגש נישנוש קל לקראת סוף היום הכולל עוגה, פרי ומשקה. התשלום עבור הארוחות הינו דולר ליום לימודים. בכל כיתה יש מתקן מים וצלחת עוגיות (משולם ע"י ההורים) בשעה 1 וחצי אוכלים צהרים וחוזרים לכיתות להכנת שיעורי בית. בזמן הכנת שיעורי בית יש בכיתה מורה (לא המחנכת) שמסייעת לתלמידים ועונה לשאלות. המורים משקיענים ברמות גבוהות ביותר. כל מורה מיומן להפליא, אם זה בהעברת החומר או ביחס וגישה כלפי הילד. בכל שיעור המורה נותנת אפשרות לכל מי שמעוניין "להפגין" את הידע שלו בפני הכיתה. כל השתתפות בשיעור גוררת ציון שנרשם ביומן לימודים אישי שיש לכל תלמיד, בכל יום. (לדוגמה: אני פותחת את היומן של בתי בכל יום ורואה באיזה שיעור היא השתתפה, ומה הציון). כל הורה חותם פעם בשבוע על היומן. המורה עוברת על כ-ל היומנים בכל יום! בכל סוף שבוע הילד מקבל במקום שיעורי בית, ללמוד שירה בע"פ. רק על זה אני יכולה לרשום הודעה שלמה... במהלך השבוע כל ילד יקבל את ההזדמנות לדקלם. כל התלמידים לבושים בתלבושת אחידה כהה, כאשר בימי שישי וחגים כולם מגיעים בלבוש חגיגי, בנות- שמלות חצאיות, בנים חליפות. התלמידים מכבדים את המורים!! תלמיד קורא למורה בשמה המלא. לא מתחצף או מקלל. לא מתפרצים לדברי אחרים. כל מורה מקבלת זר פרחים, מכל תלמיד (!) ביום הראשון ללימודים. באוקטובר יש את חג המורה, וכל תלמיד נותן למורה כרטיס או מתנה או פרח... (ובהתרגשות). המורה, התלמיד וההורה מתיחסים להישגים ולכל עיניין הלמידה בצורה מאוד רצינית וחשובה. ההורים מעודכנים על כל פיפס. דבר אחרון שרציתי להוסיף,לגבי הפרעות קשב וריטלין. אין כאן את המושג הזה "הפרעת-קשב", הריטלין הוא סם אסור למכירה גם לא במרשם רופא. מורה מסתדרת עם התלמידים שלה ולעולם לא תבקש שימוש תרופתי. עוד כמה שנים ובזבוזי מוחות יעברו, עד שמישהו במערכת החינוך בישראל יפתח עיניים??
 

SupermanZW

Well-known member
להשוות בין מוסקבה לשאר רוסיה זה כמו

להשוות בין כפר שמריהו לשדרות. ידוע שהכל (לא רק החינוך) במוסקבה הרבה יותר איכותי מבשאר רוסיה ושבמוסקבה השכר הממוצע גבוה לפחות פי 3 מבשאר רוסיה (אבל הדיור יקר לפחות פי 6). שיטת החינוך שתוארה כאן היא מצויינת אך אני מטיל ספק רב האם היא מתממשת מחוץ למוסקבה, גם התקציבים של רוסיה מחולקים בעיקר למוסקבה ושאר האיזורים מקבלים פירורים, לכן אין על מה להתפלא שאיכות ברוסיה ניתן למצוא כמעט רק במוסקבה. רוב הרוסים הם עניים אך המוסקבאים נהנים מרמת חיים גבוהה והדבר מתבטא בכל התחומים.
 
מוסקבה (לא) דומה לרוסיה ?

"מוסקבה (לא) דומה לרוסיה באותה המידה, כמו שניו-יורק (לא) דומה לארה"ב". את הטיעון הזה ניסה פעם להסביר לי עולה חדש מרוסיה
גם ניו יורק שונה מאוד מכל עיירה ברחבי אריה"ב...... יותר מזאת, ברייטון שונה ממנהטן בצורה קיצונית (2 איזורים בניו-יורק, למי שלא יודע). לכן, מה שמספרת אמא לשתי בנות, אולי זאת האמת שלה, אך לא בהכרח זאת המציאות של מליוני אנשים ברחבי רוסיה.
 

Bmaya

New member
נכון מאוד

גם התכוונתי רק למוסקבה, אין לי חצי מושג מה קורה במרחק שעה נסיעה ממוסקבה.
 

פלגיה

New member
הכי כאב לי המשפט האחרון

לקחת תמונה אוטופית של מערכת חינוך ממקום אחר ולנסות להדביק אותה למנטליות שונה, זה טפשי בפני עצמו. אבל לומר "אין כאן את המושג הזה הפרעות קשב" זה אומר להתעלם ממצוקות של תלמידים רבים, לקרוא להם עצלנים וטפשים ולא לעזור להם להצטיין. זה מה שהכי כאב לי.
 
../images/Emo221.gifכואב למי שכואב אחרון

כשמישהו לוקח דוגמא שמרשימה אותו ממקום אחד לאחר, זה לא בדיוק טיפשי... וגם אם הוא מגזים ורואה בהתחלה כאילו הכל ורוד, עדיין יש כמה דברים שכדאי ללמוד, ולהתעלות על רגשות כמו קנאה וכו'. האם שמעתם את המורים ברוסיה קוראים לילדים המתקשים עצלנים וטפשים? אם כן זה חמור כשלעצמו. אני בטוחה שגם בלי הקללות האלה יש שם לא מעט בעיות. אבל ההשקעה והרצינות של המורים זה דבר שלא יזיק לנו ללמוד כאן. ההתיחסות הרצינית של כלל החברה כולל ההורים והתלמידים - גם את זה כדאי לנו ללמוד. אם אתם רוצים להתנחם בטענה שהחינוך ברוסיה איכותי רק במוסקבה, אז זו נחמה שלא באה מתוך ידיעה. ולנושא הכי כואב ליקויי למידה והפרעות קשב - מערכת החינוך אמורה להתאים לכלל האוכלוסיה, וכשאחוז כה גבוה מהתלמידים סובל מבעיות של ליקויי למידה, הפרעות קשב ועוד צרות - ואם נוסיף עליהם את אלו שמנסים להסתיר את הבעיות, הרי שבכך הקפצנו את האחוזים באופן משמעותי, ומתברר שמשהו קצת מסריח בממלכת דנמרק.... (יענו שיש איזו בעיה במערכת החינוך שלנו). כשאין כמעט תלמיד אחד בארץ הזו, שעובר את כל מסלול הלימודים ללא שיעורי עזר - חינוך חינם עאלק, זה נראה לכם תקין? (זה משהו שבכלל לא מדברים עליו כי הפך להיות נורמה) כשכמות החריגים כל כל גדולה, אנחנו יכולים להשאר בתפיסה "אני ואפסי עוד"? אנחנו אלה שיכולים לבוא ולדבר על כך שברוסיה מתעלמים ממצוקות של תלמידים רבים? האם בזה שנתנשא מעל האחר תחת המשפט הכביכול הומני "הכי כאב לי..." יצאנו בסדר? יצאנו עם מערכת חינוך תקינה?
 

מיכל שב

New member
מה הקשר בין הפרעות קשר וריכוז

לבין מערכת חינוך לקויה? הפרעות קשב וריכוז הן בעיות מולדות ולא קשורות לחינוך. יחד עם זאת אני מסכימה שגם מערכת החינוך אצלנו בארץ לא יודעת להתמודד עם הנושא כמו שצריך.
 

Bmaya

New member
התמודדות עם הפרעת קשב

אני ארחיב, כי העיניין הזה של הפרעת קשב והיפראקטיביות נוגע לליבי חזק. כבר בגן המליצה לי הגננת לבדוק את הילדה. אני תמיד ידעתי שהיא "מעופפת" ושאם אני צריכה את תשומת ליבה אני צריכה להיות מקורית כל פעם מחדש. לא קל אבל ברוב הפעמים עוזר. כשהיא היתה משתעממת זה היה ממש קשה, וזה היה קורה כל כמה דקות. ביום השני בכיתה א', המורה שלחה פתק וכתבה שם שבתי אינה מסוגלת לשבת בכיתה ולדעתה *היא צריכה לחזור לגן*. בטיסה ישירה נחתתי אצל נוירולוג במכון להתפתחות הילד. בתום האיבחון שכלל 3 מפגשים, הוא קבע חד משמעית ADHD ונתן ריטלין. בבית, קראתי את כל מה שרק יכולתי על הפרעות קשב וריטלין. הבנתי שהפרעת קשב היא בעיה נוירולוגית ונכון להיום הטיפול היחיד שמונע זמנית, הוא ריטלין. אבל מצד שני, ריטלין הוא סם לכל דבר. הילדה שלי בת 6. מה יותר חשוב? איך אני יכולה לקחת סיכון? מה עושים?? המורה כל כך לוחצת...! דיברתי עם המורה, ביקשתי שתנסה למצא דרך להגיע אל הילדה, כי אני מצליחה ויודעת שאפשר. המורה מבטיחה לנסות שוב את הטיפים שלי, כי היא כבר ידעה אותם וניסתה... אני מצידי הבאתי לילדה מורה פרטית שתעזור לה להשלים בכל יום את החומר שהיא פיגרה בכתה. אחרי חודשיים של לחצים יומיומיים, הרגשה רעה כל יום (מה יהיה היום? מה המורה תגיד? איזה שפן עוד יקפוץ?) אוירה קשה בבית וילדה מתוסכלת, החלטתי לנסות ריטלין. כל כך הרבה ילדים לוקחים את זה... לא יכול להיות שמשרד הבריאות יאשר דבר כזה מסוכן ותופעות לוואי מפחידות יש גם בתווית של אקמול. ימים שלמים ניסיתי לנחם את עצמי (או אולי לשקר?) ולמצא תירוצים ומאמרים המצדדים בריטלין. לילדה הבאנו כדור ביום שבת, שהיא בבית להשגחה, וזה אחרי שלקחתי אחד לפני כן (מפחד, לראות שלא קורה משהו מפחיד בגוף). השינוי היה קיצוני! היא היתה פשוט נהדרת! בעלי ואני צחקנו כל כך, לא האמנו ללמראה השינוי. והכל היה בסדר. שום תופעות לוואי. בכיתה- זהב! המורה מאושרת! לאט לאט זה התחיל... כמעט לא אוכלת (ואף פעם לא היה לה שומן עודף), התפרצויות זעם, דיכאונות... לא יכולתי לראות אותה דיכאונית, הרופא יקבל אותה רק בעוד חודש וחצי (הם עשו לי הנחה של חודש וחצי), אז מה בינתיים?? בינתיים הפסקתי ריטלין והלכתי לרופאה פרטית. המורה שוב כועסת. כל כך הרבה גאוה היה בקולה כשהתקשרה לומר לי- נכון שהיא לא שתתה כדור היום? והוסיפה- כבר כשהייתי בדלת הבחנתי! הנויירולוגית הבאה החליפה את הכדור, אמרה שזה קורה ושצריך להתאים כדור... שוב הכל ורוד! המורה שמחה הילדה לומדת שלווה אמיתית. ושוב זה חוזר על עצמו, רק שעכשו היא רואה את המיטה והקירות זזים. ואז מגיע לביקור אבא של בעלי (ז"ל), איש יקר. הוא שומע שהתחלנו לתת ריטלין ולא מאמין למשמע אוזניו. הוא מוציא מאמרים ברוסית ואנגלית בגנות הריטלין ודורש לא להתעלל בילדה. הוא היה מזועזע (אציין שהוא רוסי). הוא טען שזאת אחריות המורה להתמודד עם זה ולא הצליח להבין איזה מורה מבקש לתת סמים לתלמיד. הפסקנו. בשנה שהפסקנו, ועד שהגענו לכאן, היה סיוט. אנחנו התעקשנו שניתן ונממן לילדה כל טיפול, רק לא ריטלין ולא לפלוט אותה מבית הספר. בכל הזמן הזה לא הפסקנו לנסות את כל שיקויי הפלא הטיבעיים שיש, מפגשים אצל פסיכולוג, איבחונים וכו' כשהגענו למוסקבה זה היה הפחד הענק שלי. לילות שלמים ללא שינה. איך היא תסתדר עם משמעת כזאת ובלי טיפול תרופתי? בעלי הרגיע ואמר שהמסגרת דווקא תיצור שינוי. המורה הרגיעה ואמרה שהיא תסתדר איתה בכיתה. שניהם צדקו!! הילדה שלי לא מקבלת ריטלין, לומדת, מכינה שיעורים, חוזרת שמחה ומקובלת. ועם כל המכשול של השפה (היא לא דיברה מילה אחת ברוסית), היום היא מדברת כותבת וקוראת ברוסית ומקבלת ציונים יפים מאוד ועידודים. אני גאה ברצון הזה של המורה, לתת קצת יותר כי זה מה שצריך! הילדה שלי עדיין מאתגרת יותר וזה לא עבר לה, אבל היא לומדת, שמחה ובלי סמים. המורה מצאה דרך כי היא רצתה. מתנצלת על האורך ועל השגיאות מראש. אפילו לי זה ארוך מידי...
 
../images/Emo24.gif קראתי גם את ההודעה המקורית

שלך, והעלית בי מחשבות רבות. הבכורה שלי לומדת בתכנית מופ"ת, שמקורה בשיטות לימוד מרוסיה. היא גם מאובחנת עם הפרעת קשב. הגישה והנכונות לעזור ולהתמודד עם הקושי (מעולה בעל-פה ואיומה בכתב - בעיקר במתמטיקה) הדהימו אותי. לא שומעת שם שום תופעות של הצקה לתלמידים על ידי המורים, ויכולת ההקשבה שלהם לתלמידים וגם להורים הפתיעה אותי. אני מחזקת אותך ומקווה שהבת שלך תצליח ללמוד ולהיות מאושרת היום ובעתיד. בהמשך לשירשור הזה, שקראתי את כולו, ניסיתי אבל עוד לא הגדרתי לעצמי את כל הביקורת שלי על מערכת החינוך שלנו. אני מניחה שבסופו של דבר היא נפלה קורבן לצביעות, לשחיתות ולאופורטוניזם שמאפיין את הפוליטיקה אצלינו - וזה חבל מאד.
 
הקשר הוא

שניתן לזכות בחותמת "הפרעת קשב וריכוז" וכמובן בטיפול תרופתי אך ורק בהתבסס על קשיים בתפקוד בבי"ס.
 

מיכל שב

New member
לא מדוייק

יש ילדים שמאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז שלא לומדים בבית הספר ולא לפי המלצת גננת. אני לא מכירה הורים שרוצים שהילדים שלהם יחיו על תרופות.
 
ניסחתי לא נכון

התכוונתי לומר שלא נדרש יותר מקשיים בבי"ס על מנת להיות מאובחן ולקבל ריטלין. לגבי ההורים - כנראה שהבעיות בבי"ס מטרידות אותם יותר.
 
חלאות אדם כפויי טובה.תחזרו לרוסיה א

אם כל כך טוב שמה אז למה לעזזאל הביאו אתכם לכאן ובכלל למה עליתם. הכל מתוך אינטרס כלכלי נטו,מעולם לא חייתם שם כמו כאן ואני מדבר על הנמוך שפה לעומת הטוב ששם. מה הבאתם .זנות גניבות.מאפיה, הרס היהדות והציונות.איבוד השפה העברית שהרבה נפלו על קדושתה. אתם צבועים קחו את מה שהספקתם לגנוב וחיזרו לרוסיה,תהנו מכל מה שכתבתם. עיזבו את המדינה ותנו לנו לשמור על אדמתה ושפתה
 

SupermanZW

Well-known member
../images/Emo6.gif מטומטם, מי הקים את המדינה?

כדאי שתלמד קצת הסטוריה של מדינת ישראל, ראשוני הציונים היו רוסים ואת מדינת ישראל הקימו בעיקר רוסים. אינטרס כלכלי נטו? אני במקומך לא הייתי כל כך בטוח, הרוסים שכל מטרתם היתה לשפר את מצבם הכלכלי היגרו לגרמניה, שם קיבלו מענקי קליטה גבוהים פי 6 מסל הקליטה שהיה בישראל בראשית שנות ה90 ושם הפוטנציאל שלהם לצמיחה והתפתחות כלכלית היה ועודנו גבוה בהרבה מאשר בישראל, נראה כי לאלה שהגיעו לישראל היו גם אינטרסים אחרים. זנות גניבות ומאפיה היו בארץ תמיד ושיעור הזונות, הגנבים והמאפיונרים בארץ גבוה בקרב יוצאי צפון אפריקה הרבה יותר מאשר בקרב הרוסים, כדאי גם שתבדוק את הדמוגראפיה של בתי הסוהר בארץ. הרוסים לא הרסו את היהדות והציונות אלא בנו אותן. חבל שכשחילקו שכל דחפת אותו לתחת במקום לראש ואחר כך קרה מה שקרה...
 
חחח העיקר שהציטוט

שכתבת בפרטים זה "עדיף אהבת חינם משנאת חינם". עצוב שבן אדם כל כך מבוגר מדבר כמו ילד בכיתה ג'....
 

Bmaya

New member
לא צריך לקחת הכל

מספיק להתבונן ולספוג את מה שנכון לאותה המנטליות שיש. לומר אין את המושג הפרעת קשב, זה לא להתעלם ממצוקות. יש פה בעיות עם ליקויי למידה אך המסגרת הזאת נכונה להם והיחס המיוחד שהם מקבלים מהמורה, מונע שימוש בסמים. הילדה שלי מקבלת המון עידוד מהמורה ויש תוצאות. אף אחד כאן לא קרא לה עצלנית או טיפשה. היא חכמה מאוד, ומורה נבונה רואה זאת בקלות.
 

ברק 432

New member
הדבר הטיפשי הוא מה שאמרת.

אף אחד שם לא מתעלם מהפרעות קשב להיפך. המורים מקדישים יותר תשומת לב לתלמיד מאשר לדרוש לתת לו ריטלין. הריטלין גורם לילד פשוט לא להיות פעיל בשיעור דהיינו לא ללמוד ולא להפריע.
 

שש פלוס

New member
תלמיד קורא למורה בשמה המלא?

כנראה התכוונת שהתלמיד לא קורא למורה בשמו המלא. הסיבה לחינוך הכושל בישראל (לעומת החינוך הרוסי או הדתי) היא בגלל שאנחנו כולה 50 שנה בחינוך, ואין לנו ניסיון וידע אמיתיים בנוגע לחינוך, אבל ברוסיה או אצל הדתיים יש מסורת ארוכת שנים בנוגע לחינוך ולכן אצלם יש הצלחה.
 
למעלה