היות והוזכר כאן בלעם...

shukfr

New member
אני בחיים לא אמרתי שהם קשקוש

לא הארכאולוגיה ולא ממצאים אחרים (גיל העולם וכד') אבל לבנות תילי תילים של השערות נגד מסורת מבוססת מבל בסיס איתן סתם כי "א"א להוכיח שלא" זה לא רציני.
 
מההיכרות שלי

עם "חוקרי המקרא והארכיאולוגים" - ואני מחזיק מעצמי מכיר - יש להם יותר סתירות מהוכחות ויותר הנחות (כמו אלה שהבאת) מעובדות המדברות בעד עצמן. מהניסיון שלי החוקרים מעלים בשבילנו את הבעיות האמיתיות - בזה הם טובים, אך נותנים תשובות כל כך מצחיקות לפעמים, שעדיף כבר לתת ל"חוקרי מקרא" דתיים לענות עליהן. ובקשר לזאוס ועובדיו - אתה צודק, הם יכולים - וחובת ההוכחה היא עלינו, אבל מי אמר לך שזאוס לא היה? אני, כדתי, מאמין בכך, ואף יש כמה הוכחות, אבל הוכחות מדעיות לכך לא קיימות -גם אם "החוקרים המהוללים" אומרים אחרת.
 

masorti

New member
אתה מאמין שזאוס היה???

בהנחה שהקב"ה "שלנו" היה גם לדעתך קיים תמיד, הרי שלפי השקפתך היתה תקופה בה התקיימו במקביל שני אלים (הקב"ה וזאוס). נו, אתה כנראה פיתחת סוג מאוד מיוחד של מונותיאיזם. אנשים פחות מתקדמים עלולים לחשוב שיש כאן משום עבודה זרה.
 

shukfr

New member
מי בכלל מאמין בזאוס?

"היו" גם מרדוך, וקאלי ובעל וכו'. די כבר עם השטויות. זה לא רלוונטי.
 

shukfr

New member
השאלה אם האל אמיתי

לא יכולה להיות מוכרעת לא מהתנ"ך ולא מממקורות ארכאולוגיים (גם אם תמצא אלף חרסים שאומרים זאת לא תאמין). אמונה היא דבר חי - או שאתה מאמין או שלא. אין הוכחות לאמונה. נקודה. "חובת ההוכחה" לדידי היא לא שהאל הוא המקור לתנ"ך (זה כאמור תלוי באמונה) אלא שהתנ"ם אינו כפי שהוא נחזה להיות אלא גבוב של גרסאות סותרות.
 

masorti

New member
איני מנסה להוכיח/לסתור את קיום האל.

וברור שמדובר באמונה ולא בהוכחה מדעית. אגב, בתנ"ך יש מספיק סתירות. במקצתן עסקנו ובמרביתן לא. (וחוץ מזה הוא לעתים לא ממש מתאים למציאות כפי שמוצגת ע"י המדע.) ובוא ונעשה סדר בדברים... כפירה באמיתות המקרא (ליתר דיוק, בהעברה המדויקת של המידע המקורי עד אלינו) אינה זהה לכפירה בקיום האל. אם כי גם זה וגם זה "מכוסים" ע"י עיקרי האמונה של הרמב"ם.
 

shukfr

New member
בדבר אחד אני מסכים איתך

שכפירה במקרא (או במסורת, אם יורשה לי להרחיב) אינה כפירה באל. אבל- הכופר במקרא ובמסורת, או אפילו המאמין בהם אך חושב שהתורה אינה מן השמים אלא נבואת משה - אמונתו שונה מאמונתי, ואמונתו אינה היהדות אלא דת דומה.
 
טמבל... ../images/Emo9.gif

אמרתי שאני, כדתי, מאמין שזאוס לא היה... מצטער על השניות בהבנת דבריי, ומצחיק שבחרת להבין דווקא בדרך השניה, המוזרה יותר...
 

masorti

New member
טמבל תגיד לאח שלך...

עדיף שתלמד להתנסח בעברית תקינה במקום להטעות ואח"כ לנבל את הפה. לפחות התברר שאינך חו"ח עכו"ם ועובד ע"ז.
 
עכשיו גם עברית אני לא יודע....

אם אתה לא יכול לזהות משפטים דו משמעיים ולהבין מההמשך שלהם לאיזה משמעות התכוונתי, זאת בעיה שלך...
 

shukfr

New member
תוכיח לי שחייזרים לא

שתלו את הסיפור במוחותיהם הקודחים של הארמנים שכתבו את זה על מגילה שהתגלתה באורח פלא למשרתו של שלמה בעת שיצא לעשות את צרכיו. נו באמת - תהיה רציני.
 

shushu10

New member
תודה - הצלחתי להפוך תמילים!

לגבי החומר, שטרם הספקתי לעבור על כולו, רציתי לשאול איכן אתה לומד מהתנ"ך שהוא מתפקד רק כקוסם, עד כמה שאני למדתי,הוא מוגדר כנביא לכל דבר, לפי התנ"ך. השתמשתי במלים "בלעם הקוסם" מהלינק, והתכוונתי לומר שלפי השורות האחרונות ב"מחזה" זה נשמע כמו דברי לחש של קוסמים (כאלו עם הכובע הגדול על הראש). ממה שהבנתי - מי שכתב את המחזה היו כנראה בני עמו של בלעם, שהיה עמוני, מכל מקום זה לא נכתב ע"י איש משלנו. נראה שבלעם היה מוכר ונכבד בעמיו וזכה לגדולה ויראה גדולה. נראה לי שהוא הטיל אימה על עמו, בשל העובדה שהוא עמד לצד כח (של האל) מסוג שלא היתה להם שליטה עליו. גם אני לא התענינתי בצד הספרותי, אך שאלתי את עצמי מהי הדמות המצטיירת במחזה והאם היא מקבילה בתאורה לדמותו כפי שהיא מובאת בתנ"ך.
 

masorti

New member
בלעם הוגדר כקוסם...

בכך שבלק הזמין אותו לקלל את בני ישראל. הוא היה ידוע כמומחה לברכות וקללות... כלומר: קוסם. העובדה שהקב"ה כפה עליו לנבא נבואה אחת (בתנ"ך) לא העניקה לו הכרה קבועה כנביא. מכתובת דיר-עלא (=הלינק שצירפתי בראש השירשור), לעומת זאת, ברור שהוא היה נביא "מקצועי".
 

shushu10

New member
לגבי ההגדרה של בלעם על פי התנ"ך?

אתה לוקח זאת מהפירוש? ממה שלמדתי הוא הוכר כנביא הגדול מכולם, כולל משה. אשמח לברר מפי יודעי דבר, אך יתכן שאתה צודק.
 

masorti

New member
אני לא לוקח כלום מהפירוש.

אני מדבר על הפשט של הכתוב. ברור לחלוטין שבלעם היה ידוע באיזורו כקוסם המתמחה בברכות ובקללות לפי הצורך. עובדה שבלק לא שכר אותו כדי לנבא את העתיד אלא כדי להטיל קללה על אויביו. דרך אגב, אני אישית נוטה לחשוב שבלעם היה ממוצא מדייני.
 

שיבולית

New member
כתובת מעניינת ../images/Emo13.gif

נראה לי ששמעתי פעם שהיא הועתק על קיר בבית ושימש מעין קמיע לתושבי הבית. כנראה בלעם כתב ספר נבואות (שכנראה אבד עם הזמן) והגויים שראו בו דמות מאגית בעלת כוחות מיוחדים שמרו על ספריו ועל נבואותיו. אותו קטע הוא שריד מספרו.
 
למעלה