היי שאלה לגבי ארה"ב

A d i 1 2

New member
היי שאלה לגבי ארה"ב

בפרק 4 "הדמוקרטיה האמריקנית במבחן הזמן - משברים ודרכי התמודדות" : א. גורמי יסוד למלחמת האזרחים ודרכי השיקום אני צריכה ללמוד את שלבי היווצרותה של העבדות, הטיעונים בצפון נגד העבדות, הנימוקים להצדקת העבדות, פרשת העבדות... וכל מה שקשור לזה.. צריך גם ללמוד את זה?
 

A d i 1 2

New member
ועוד משהו קטן..

מישהו יכול בבקשה להסביר לי מה הם מכסי המגן ומה המטרה שלהם? כי קצת התקשתי להבין ולא מצאתי הסבר ברור =/ תודה רבה וחג פסח שמח!
 

A d i 1 2

New member
צריך ללמוד את מה שבעצם קרה בפועל?

את התוצאות למלחמה? (ההפרדה במערכת החינוך, בתחום הכלכלי, תרבות ופנאי, קו קלוקס קלאן, הקשר למלחמה הקרה.. וכו'?) וזאת שאלה אחרונה לשבוע חח מבטיחה סורי =) אני סתם בשוונג של הלמידה
 
דרכי שיקום

הכוונה בדרכי שיקום היא לצעדים של הברית לאחר סיום המלחמה בתחום החוקתי (הכוונה לתיקונים ה-13, ה-14 וה-15), וכן לתחום הכלכלי והחברתי (הסיכום באתר ערוץ ההיסטוריה סוקר עניינים אלה באופן ממוקד וברור יותר מהספר). אני מעתיק את החלק בסיכום המסכם בראשי הפרקים את הרעיון בתחום החברתי והכלכלי: • מעבר מכלכלת מלחמה לכלכלת שלום. • גביית מיסים גבוהה מהדרום לצורך שיקומו. תקופה זו מאופיינת בשיקום ערים (כמו אטלנטה), סלילת דרכים ומסילות ברזל, השקעה במערכת של חינוך ציבורי שקיבלו גם שחורים. • הקמת לשכת העבדים המשוחררים (1865). בנוסף, ובכיוון אחר לגמרי אפשר לטעון שחלק מהשיקום של יחסי הצפון עם הדרום היו לאפשר לדרום להקים מערכת של הפרדה בדרום ואת חוקי ג'ים קראו. כלומר, הצפון אמנם ניצח את הדרום אך כדי לפייסו אפשר לו להמשיך להפלות את השחורים (העבדים המשוחררים) בין היתר באמצעות עצימת עין (לפחות בהתחלה) כלפי הק.ק.ק. אין צורך להתקדם למלחמה הקרה ולא לק.ק.ק בשנות ה-20 של המאה ה-20. גם ההפרדה במערכת החינוך יותר קשורה כבר לפרק על מאבק השחורים שירד במיקוד.
 
העבדות

צריך בעיקר להתמקד בכל מידע שאפשר לתרגם כגורם. במקרה זה, אין צורך ללמוד על שלבי היווצרות העבדות (אבל מומלץ לפחות לקרוא פעם אחת כרקע). הטיעונים נגד העבדות בצפון והטיעונים להצדקתם והאופן שבו העמדות המנוגדות השפיעו על התנהלות ארה"ב עד פרוץ המלחמה (כלומר כגורמים) בהחלט רלוונטיים.
 
מכסי מגן

אלו הם מכסים (מסים) שמדינה אחת מטילה כהגנה מסחורה של מדינה אחרת המייצאת אליה. המטרה היא לחזק את התעשיה/החקלאות של המדינה הראשונה מפני תחרות עם המדינה המייצאת אליה. כלומר, הכוונה היא שהמכס, שהוא גורם מייקר בייצור/ההובלה של המוצר יגרום למייצאים להעלות את המחיר, כדי לכסות את ההפסד, מה שיגרום לו להיות יותר יקר ובכך פחות אטרקטיבי (ובכך להגן כאמור על הסחורה המקומית). הסכנה בנקיטת מדיניות כזאת, היא בהטלת מכסי מגן נגדיים.
 

A d i 1 2

New member
איתמר תודה רבה רבה! ועוד דבר קטן

יש לי שאלה שפשוט תעשה לי סדר בראש.. היא בטח ממש בסיסית מה הייתה הברית בין הצפון לדרום? (עוד בהתחלה.. כשנוצרו 13 המושבות..) ועוד דבר קטן.. הצבא הפדרלי הוא בעצם הצבא של כל ארה"ב? וחוץ מזה יש את השלטון של כל מדינה בפני עצמה? (אז בעצם, במלחמת האזרחים כשהיו מדינות בדרום שפרשו הן פשוט נהיו חלק מהצבא "הכללי"? ) תודה וחג שמח! =)
 
ארצות הברית

הברית עליה אתה שואל, היא כמובן ארצות הברית, שקמה ב-1776 כברית בין 13 המושבות שהכריזו על עצמאותן מאנגליה. הצבא הפדרלי הוא אכן הצבא של הברית כולה - כמו שמוסדות השלטון הפדרליים הם של הברית כולה (הנשיא, הקונגרס ובית המשפט העליון). בנוסף לשלטון הפדרלי, יש את השלטון המקומי בכל מדינה ומדינה (כלומר בstates). המלחמה נוצרה בעיקר בגלל שאלת גבולות השלטון ולמי יש יותר סמכות - לברית או לכל מדינה לעצמה. המלחמה נוצרה בעצם כתוצאה מפרישה של מדינות הדרום שמחו נגד הריכוזיות של השלטון הפדרלי. מדינות הדרום הכריזו על עצמן כקונפדרציה ויצרו צבא משלהן. בהתאם לכך צבא הצפון המשיך להיות הצבא הפדרלי של ארצות הברית.
 

A d i 1 2

New member
תסתכל על ההודעה השלישית שכתבתי

לא יודעת למה היא קפצה למעלה.. רציתי לברר אם זה ירד במיקוד או שצריך גם ללמוד את זה.. ואז שאלתי גם לגבי כל מה שמתקשר למאבק השחורים ולסיבות להתפרצות האלימה שלהם
 
למעלה