היעלמות שחורי העור מארגנטינה

היעלמות שחורי העור מארגנטינה

אחת התעלומות הבלתי פתורות בהסטוריה המודרנית היא היעלמותם של השחורים מארגנטינה. בציורים עממיים מתחילת המאה ה-19 מופיעים כהי עור, צאצאי עבדים שהובאו על ידי הספרדים, כשהם לבושים בבגדי גאוצ'וס מסורתיים, והם גם ממלאים תפקיד מרכזי בספרות של אותה תקופה, כמו Martin Fierro. החל משלב מסויים התרבות הארגנטינית הופכת ללבנת עור באופן מוחלט, היום לא יימצא המטייל בה אנשים שאינם בעלי חזות אירופאית, מלבד המיעוט האינדיאני בצפון. אחת ההשערות בהן נתקלתי היא שהשחורים הושמדו באופן שיטתי ולאורך זמן על יד כך שגויסו לצבא בעת מסעות המלחמה כנגד השבטים האינדיאנים והוצבו תמיד בקו הראשון. ההסבר הזה כמובן שאינו מספק: מה אירע לבני משפחותיהם? היכן הנשים? התחתנו עם לבנים? ילדו בני תערובת? היכן הם? השאלה אפילו לא משויכת לתחום ההסטוריה, הגנזכים הארגנטיניים כבר נבדקו ולא עלה דבר. האם היתה השמדת ראיות שיטתית? האם ההסבר בא מכיוון אחר לחלוטין? תעלומה.
 

המוזרה

New member
באמת מעניין

אולי שווה לחפש קצת אינפורמציה. לאחר שיחה עם פלפל וגם קצת מהיכרות אישית אולי שווה לשאול כאן.
 
תמיד שווה לנסות

אני ספקן בנוגע לכך כי את התשובה שציטטתי לעיל קיבלתי בשעתו חדה ונחרצת מראש הקתדרה לתולדות דרום אמריקה באוניברסיטת Paris - Sorbonne. עם זאת, עקב כך שפתיחות היא שם המשחק, שמעתי בעצתך, הבאתי להם אותה בשאלה ואשמח להביא לכאן את התוצאות לכשתגענה.
 

erana75

New member
מעט פרטים ומאמר

בעקבות הנושא ערכתיחיפוש קצר שהעלה מספר מקורות ומאמרים. אחד היותר טובים יש כקיצור למטה. עולה מן המקורות הללו שבתחילת המאה ה-19 אוכלוסיית השחורים בארגנטינה הייתה אחוז נכבד מהאוכלוסיה. מספר סיבות להעלמותם הכמעט מוחלטת: 1. נישואים בין גזעיים. 2. השוק המרכזי לעבדים היה במונטוידאו באורוגוואי. 3. מחלות ומגפות (בעיקר קדחת צהובה). 4. המלחמה עם פראגוואי - ארגנטיה שלחה לקו החזית במלחמה זו את האוכלוסיה השחורה שלה. (האם היה זה מתוכנן שרובם ככולם יהרגו ?)
 
עושר של מידע

תודה על הקישור הדף הזה נותן סיכום של מחקר בנושא זה משנת 1996 (עדכני למדי במושגים של מחקר הסטורי) שמעניין לראות מה יש בו ומה אין בו. המאמר מצביע על היות השחורים כ-30% מאכולוסיית ארגנטינה בתחילת המאה ה-19, רוח גזענית בארגנטינה של אז, היפגעות גבוהה יחסית של השחורים במחמות ובמגיפות ביחס ללבנים, ועל רמה גבוהה של נישאוין בין גזעיים. המאמר לא בודק מחקרית אם היתה סיבה מכוונת לרמת ההיפגעות המיוחדת של שחורים במגיפות (תנאי חיים עקב מעמד כלכלי נמוך?) ובמלחמות (גיוס מסיבי כ"בשר תותחים"?), המאמר גם לא שואל איך נטמעו שאר השחורים באוכלוסיה הלבנה עד לבלי הכר. אני תוהה אם התשובה לשאלה האחרונה לא נמצאת בכמות המהגרים האדירה שהגיעה לארגנטינה בתחילת המאה ה-20, ה-30% שהפכו אולי ל-20% לאחר המלחמות והמגיפות, הפכו אולי ל-אחוזים בודדים ביחס לאוכלוסיה המוצפת במהגרים אירופאים וכך נטמעו עד כדי היעלמות. אולי. תודה על הקישור.
 
למעלה