הכרת אירגונים במזרח התיכון

EastGirl83

New member
הכרת אירגונים במזרח התיכון

לאורך ההיסטוריה הארוכה קמו להם אירגונים שונים ומגוונים ברחבי המזרח התיכון בכלל ובפלסטין בפרט. שרשור זה נועד להכרת האירגונים השונים בפלסטין, כאשר כל הכרה תעשה בנקודות - ולא סיכום מעייף - ותימצות המאפשר הכרה מלאה של הארגון. (וכמובן שאפשר להוסיף גם אירגונים בינלאומיים...) (בתמונה: בעיני מספר אירגונים - פלסטין השלמה)
 

EastGirl83

New member
חיזבאללה

ארגון שיעי רדיקאלי שהוקם בשנות ה-80, בכדי להשתית מדינה איסלאמית בלבנון. ארגון פרו איראני שאף מקבל לעיתים את ההוראות היישר מטהראן. הארגון חרט על דגלו להסיר כל סממן לא אסלאמי מעל אדמת לבנון, אנטי מערבי ואנטי ישראלי.
 

EastGirl83

New member
ג'יהאד איסלאמי פלסטיני

ארגון הג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני (גא"פ) הוקם בסוף שנות ה-70 ברצועת-עזה והתבלט כארגון בעל מכוונות איסלאמית סונית רדיקלית. מישור אידיאולוגי: הדחקת הניגודים הבסיסיים בין הסונה לשיעה, והדגשת המשותף לכלל האומה האיסלאמית סיוע פוליטי, פיננסי וצבאי מאיראן, סוריה ולבנון (חיזבאללה). * ארגון הגא"פ אימץ את פיגועי-ההתאבדות כדפוס מרכזי בפעילותו המבצעית.
 

EastGirl83

New member
חמאס

חמאס (בערבית) = "קנאות" – תנועת ההתנגדות האיסלאמית. תנועה פלשתינית השואפת להשליט את דת האסלאם "על כל פיסת אדמה בפלסטין". ארגון החמאס מתבסס על ידי פעילי האחים המוסלמים ברצועת עזה (משנת 1987), ומקורות מימון חיצוניים - ממדינות המפרץ ומסעודיה. * החמאס כמקור השראה לפעילות טרור נגד מטרות ישראליות.
 

lion 7

New member
תיקון

חמ``ס = משמעה ופירושה בערבית : התלהבות מהשורש נלהב = ח.מ.ס..‏ , גם לגבי ראשי תיבות המלה חמ``ס שבערבית כותבים ``חארכת אל-מוקאוואמה אל-איסלאמייה , ``תנועת ההתנגדות האיסלמית`` , והיא תנועה לאומנית עם שנתמכה דווקא דרך ישראל כאן ,על מנת להוות משקל דתי מול תנועת פת``ח הלא דתית אפילו אתיאסטית בהתגלמותה משנות החמשים , כך גם חיזבאללה שגם נתמך מכאן , בהתחלה בכדי להלחם נגד פת``ח ותנועת אמל השיעית שהיתה ייצוג השיעים בלבנון שלא היה בה שום סימן דתי ,אלא תנועת עדתית אתיאסטית ועם שחיתות (מה שמביא תנועת הדת כתחליף יחיד) על רקע מלחמת האזרחים העדתית בלבנון , כך גם תנועת גונבולאט הדרוזית , וגם שאר הפלגים הנוצריים ,, מה שקורה בעצם מאז כמעט 20 שנה , התעוררות הדת בעולם כולו , ובפרט בעולם האיסלמי , התנועות אלה הפנטיות , מתהדרות בפרשנות דתית למיניהם , נתמכו על ידי אנשים מסוימים כמו מסעודיה ואירן מאוחר יותר , בכדי להרדים את הלאומניות הערבית , שכבר הוכיחה את כשלונה דרך העריצים וראשי המדינות באזור , שעצם המילה דימוקרטיה ,היא מינוח המהווה איום על השלטון הנצחי של המלך , ושל הנשיא ... ‏ מאז שלטון העות`מנים (שונאי ערב מטבעם הן אידאילוגית וגם דתית, כמוהם גם הפרסים ) עד נפילתם , העמים הערביים במיוחד היו תחת שלטון הסגר ונתק מהמציאות הכלל עולמית , שמנע מהן ,להתקדם כמו שאר העולם (פרט לחלק מהאוכלוסיה הערבית במצריים,לבנון .סוריה וגם בארץ ישראל .. , זה מה שהביא למרד ולאומניות בתחילת המאה העשרים למרבה הפלא נטלו הדרוזים חלק בו כחלק מהעם הערבי בהנהגת משפחת אלאטרש שמוצאה מהר לבנון , וכמובן לא הצליחה מדינות אלה להתעורר משנת ישנים שהיו שרויים בה אולם מי שהגר לכוון המערב מזה מאתיים שנה ,והקימו אגודת הסופרים הלבונים כמו מיכאל נועיימה וגובראן חליל גוברן .,לא מספיק מה שהיו , ובאה מכה אחרת ושמה המנדט המערבי הצרפתי ובריטי וכמובן איטלקי בחלק מצפון אפריקה , אחרי שמדינות קיבלו לבסוף את העצמאות אחרי מלחמה``ע 2. לא התפתחו מדינית וכלכלית (פרט למדינות המפרץ) , וכמובן היוותה תנועת האחים המוסלמים המתחדשת , איום לא רק כלל עולמי אלא על הערבים בפרט למדינות אלה ... מה שהיה פידאי (כמו טבח הספרוטאים במינכן 72) במישור הלאומני הלא דתי , והחליף אותו מושג דומה עם מאפיין דתי שהחליף את הלאומניות בשם שאהיד ומתאבד .. ‏ ‏
 

EastGirl83

New member
פת"ח

חרכת אל-תחריר אל-פלסטיני. מייסדו של ארגון הפת"ח הוא יאסר ערפאת (1957, במצרים). מטרות הארגון : מלחמה ושחרור "פלסטין" הארגון שומר על צביונו כארגון עממי, בעל מאפיינים סמי-צבאיים תנזים – הזרוע הצבאית של פת"ח (1983). התנזים משמש שחקן מרכזי במשחק הרוצה ולא יכול בידי עראפאת בכל הנוגע להסכמים למניעת הטרור נגד ישראל. חלק מהשיגרה של מנהיגי התנזים(מרוואן ברגוטי) היא תיאום והדברות עם נציגי החמאס.
 

EastGirl83

New member
חזית עממית

ארגון, שהוקם בשנת 1968(אחמד ג'בריל) עם תמיכה מצד איראן, בעל מכוונות מרקסיסטית ומרכיביו המרכזיים באידיאולוגיה הם: המחויבות ל"שחרור פלסטין" באמצעות מאבק מזוין והנושאים הלאומיים הפלשתיניים. הארגון דוגל בקו רדיקלי קיצוני ובלתי-מתפשר במאבקו נגד ישראל ואף נגד ארגונים פלשתיניים "מתונים יותר" דוגמת פת"ח.
 

EastGirl83

New member
האחים המוסלמים

לראשונה הוקם הארגון כתנועת נוער במצרים ב-1928, ורק בשנת 1939 מתארגן הארגון פוליטי, פרו-ערבית המבוסס על דרך חיי חוקי הקוראן. אידיאולוגיה: דרך חיים מוסלמית ככל האפשר הפצת דרך האיסלאם שמירה על כושר גופני פעילות פוליטית להקמת ממשלות "איסלמיות" בארצם תמיכה בכל פרוייקט איסלמי ולימוד אקדמי של האיסלאם "אללה הוא עצם קיומנו. נציגו הוא מנהיגנו. הקוראן הוא חוקנו. הג'יהאד היא דרכנו. ושאיפתנו הנעלה היא למות בדרכו של אללה". (מתוך המנון הארגון)
 

עגייב

New member
שלום

אני לא ככ הבנתי מה המטרה מהפורום...ועד כמה זה נכון לצרף מידע על ארגונים כמו חמאס וחיזבאללה כמידע יסוד בפורום...הייתי מעדיף שהם לא יהיו קשורים לפורום "איסאלם" ומבחינתי הפורום צריך להיות נטול פוליטיקה כלשהי...איסלאם לבד ומזרח תיכון זה משהו אחר... ובהצלחה בפורום ואני מקווה שתוכלו לספק תשובות "איסלאמיות" לסוגיות שתצתרכו לדון בהם בעתיד..אם בכלל...
 

EastGirl83

New member
אי אפשר להפריד בין השנים

המטרה של הפורום הוא בדיוק כפי שלומדים את המקצוע - היסטוריה של מזרח תיכון ומגמת האסלאם. כל האירגונים שאבו את היסוד שלהם מממקור היסטורי אחד משותף, כאשר כולם ביחד מתקשרים ללימודי מזרח תיכון. אסלאם זה חלק אינטגרלי מלימודי מזרח התיכון. מטרת הפורום היא לא לגרום לאנשים להתאסלם או/ו להפיץ את הדת האסלאם אלא המטרה היא בקרב לימודים אקדמאיים, דיונים, הבעת דעות, תגובות וכדומה. מראשית לימודי מזרח התיכון, כאשר עוד מקשרים את האמפריה העות'מאנית כאמפריה מוסלמית ראשונה, כן מתייחסים לדת , עד לימינו.. ועד למפה שאנחנו מכירים כיום במזרח התיכון.
 

2l khansa2

New member
הפורום אינו עוסק רק באסלאם

כפי שאיסט אמרה,מטרתו של הפורום היא כפי ששמו,אסלאם ולימודי המזרח התיכון,חלק מתוכנית הלימודים בתחום זה היא ארגוני טרור,אל דאגה בקרוב יעלה חומרים גם על התארגנויות ישראליות ועל אנשים כמו ברוך גודלשטיין,אין הפורום בשום צורה שהיא אומר שאסלאם=טרור,נהפוך הוא אחת ממטרותיו של הפורום היא להציג את האסלאם על כל רבדיו...שלום,אחווה,אמונה באלוהים אחד ויחיד,אומנם מתוך הדת יתפתחו אנשים פאנטיים שלוקחים את הדת למקומות לא לה,אך הם חלק מהתמונה הכללית של אזורנו...יום טוב
 

lion 7

New member
בעיני ערבים רבים

מוחמד מייסד האיסלאם נתפס כלאומן שהיה לו מטרה(מאוחרת ואולי דרך השבטים בחצי האי) לשווק גם מוצר דתי דרך הערבים , כמו שהיהודים היוו שני מוצרים אחד שהצליח במישור הדתי , מוחמד הצליח לנצל חולשת שתי אימפריות פרס ואלרום , בכדי לשים את הגזע הערבי השמי האציל מבחינה אתנית וחלק בלתי נשכח בהסטוריית בני אנוש, על סמך התפתחות המדע והתרבות דרך העמים במזה``ת , הגיעו הערבים לשיאים בכל תחום . ושוב רבים דברו מהערבים אם היו נוצרים או יהודים במושגים מדעיים שהתפתח לרוב באמפריה המוסלמית ..ושיאו בבגדד וכמובן בספרד .. הפתיחות הדתית בספרד היתה מדהימה בימי פילוסופים מוסלמים ערבים כמו איבן רושד (שהתיאולוגיה של הפילוסופיה הרמבנסטית של אחד מגדולי היהדות הושפע מכתביו יחד עם אלסאיג ועוד) .. כך שהאיסלאם המתקדם היה מפותח מאד בימי איבן רושד שרצה לפרש את מושגי הדת במונחים אפלטוניים , מה שהשפיע על הלך הרוח התיאולוגית לשנים רבות באירופה הקתולית .. איבן רושד טען פעם שפירוש הקוראן צריך להיות בצורה פילוסופית של עולם המציאות , והביא דוגמא בספרד על מצב מזג האויר שהיה באחד הדיואנים בזמנו , כך הוא אמר שהרוח שנשבה דמתה לרוח שהיתה נושבת על אהל אלכהף (סיפור מהקוראן על אנשים שנרדמו הרבה שנים במערה) , גם נזיר קתולי טען שאין לו בעיה עם הלך רוח הפרשנות של איבן רושד , ואמר גם שאני מקבל אותה רוח הפרשנות , ובעיני ישוע המשיח גם אפשר לטעון כרמז תיאולוגי , כך התפתחה המדינה הערבית בימים ההם עד בוא יבוא זרמים קיצוניים ממרוקו והביאו לסוף עידן ימי הזהר של הרושדים ודומיהם בספרד ..
 

2l khansa2

New member
איש איש

באמונתו יחיה
 

voyager2005

New member
המטרה

שלום, אני מתעניינת בלימודי איסלאם.. אבל השאלה, מדובר רק על לימודי איסלאם במזרח התיכון, או האיסלאם בעולם כולו?
 

EastGirl83

New member
גם וגם

בשנים הראשונות (שנה ראשונה
) לומדים לימודי מבוא.. גם אסלאם כמבוא כמובן... ובשנים לאחר מכן, ממשיכים הלאה... על אסלאם בעולם כולו, כאשר הכוונה היא כיצד הוא נתפס על ידי קבוצות שונות, פעולות, אידיאולוגיות (גם רדיקליות) וכמובן שהמיקום הוא מזרח תיכון. אין דבר כזה אסלאם של מזרח תיכון ואסלאם של עולם כולו... יש אסלאם אחד! השאלה היא כיצד האסלאם נתפס על ידי אישיים וכיצד הוא בא לידי ביטוי במישור המעשי במקומות שונים במזרח התיכון.
 

f r e e b i r d

New member
אני גם מסכימה איתך בנוגע זה

אולי אי אפשר להפריד בין המזרח התיכון לאיסלאם. אבל אני מקווה שהפוליטקה לא תשלוט יותר מדי פה וכן יתאפשרו דיונים על הדת והאמונה. מה המצב עג'יב, שובתים
 
למעלה