הנזק הנפשי בתאונת דרכים

הנזק הנפשי בתאונת דרכים

נלסון-ברשותך החלטתי להעביר את תגובתי מהפורום האחר שם פגשתי את הכינוי שלך, לכאן כי נראה לי שזה הפורום היותר מתאים. לצערי עברתי תאונת דרכים קשה, בגיל היפה של החיים(27) ,והעיתוי היה נורא חודש לאחר סיום תואר שהשקעתי בו שנים רבות מחיי. התאונה השאירה לי נכות מאוד קשה, פיזית והמון המון כאב נפשי. חלק לא קטן מהכאב הוא הפחד של החברה מהנכות שלי , הפחד להתמודד רגשית עם הנכות, שלא כל כך נראית לעין, כמו שכאשר מבינים את המשמעות מפחדים-כלומר הבדידות בגלל הנכות. אני רוצה להדגיש שהנזק הנפשי בתאונת דרכים נגרם משני גורמים: 1-הפציעה עצמה, האובדן, המוגבלות, ובנכות שלי האי ודאות לגבי העתיד, וסכנת החיים היומיומית. 2-הדבר הנורא שנקרא חברת ביטוח-ושלוחיה-חוקרים. כשאדם עובר תאונת דרכים-ועובר שיקום-ומאבק יומיומי על חייו, יש במדינת ישראל יחס לנפגע גרוע מיחס לנאשם( ואני מדגישה נאשם ולא חשוד), ברצח. ואצלי אישית העובדה שעול המשפט המסובך עם כל הכרוך בכך מרחף כמה שנים מעל ראשי, מאוד פוגע בי ומכביד על שיקומי הנפשי. בחיי היום יום נפגע תאונת דרכים עובר מאבק קשה-כי הוא לא רק מאבד את העצמאות שלו, לא רק מאבד חלק מהחלומות , והתכנונים שהוא תכנן. הוא מאבד גם חברים, או בעל או אישה או ילדים או אנשים שהיו לפני התאונה חלק אינטגרלי מחייו. לא מעט אנשים שעוברים תאונת דרכים , ושהייתי איתם במהלך שיקומי, פתאום גילו שהחברים שחשבו שהם חברים בחייהם לפני התאונה נעלמים. גבר נשוי מצא עצמו גרוש לאחר שיצא ממוסד שיקומי.אנשים קרובים פתאום מוצאים סיבות פחות ופחות להתראות, ולאט לאט אתה מוצא עצמך בעצם די לבד עם הנכות, כי כולם מתיחסים אליך עכשיו כדבר שבשיגרה. לי אישית לכל אורך הדרך, בהתחלה בזמני האישפוז נגד רצוני, והמון אנטי מצידי אך בהחלטה של הצוות הרפואי. היה ליווי פסיכולוגי. והיום ברצוני, יש לי מלווה פסיכאטר-שמהווה לי פסיכולוג-רק עם ידע רפואי(ללא תרופות), כי הסיפור שלי דורש ידע רפואי. היום הפסיכאטר שלי הוא ידיד הנפש שלי, אני לפעמים מתעייפת מהמאבק היומיומי הקשה, והאמת ברור לכולם וגם לו, שהוא לא יכל לחיות טוב יותר את חיי, שכל פינה בהם רק שחור, אך עוזר לי מאוד לבוא אליו פעם בכמה שבועות ולדבר ו/או לבכות לו ולספר לו מה אני מרגישה מה עובר עלי, מה חסר לי. היום אני שמחה שהתגברתי על הסטיגמות של ``מי שהולך לפסיכאטר הוא פסיכי``, וממש אחרי כל פגישה מתמלאים לי מצברים להמשיך להאבק, ואפילו חוזר אלי החיוך וההתלהבות. אני יכולה לאמר לך שאחד הדברים שעזרו לי מאוד להתמודד עם הנכות, ומילאו את חיי מאוד, ואפילו גימדו את המגבלה שלי, זה עולם האינטרנט. אני המון מצוטטת בצטים, משחקת באתרי משחקים, לומדת המון מזה כשנה חומר וצוברת ידע בשוק ההון, וממש הכרתי קהילה העוסקת בתחום וזה מילא את חיי, ולמלא את היום זו הדרך הטובה ביותר להקל על הנפש. אני מאחלת לך שבחיים לא תבין את מה שניסיתי לתאר ולא תצטרך להבין.
 

נלסון

New member
מילוי מצברים...

גם החיים השבלוניים והרגילים ביותר, הם חיים שוחקים ומרוקנים אותך ממאגרי האנרגיה שהיו לך. לא כל שכן מי שעבר תאונה וצריך להתמודד עם המון בעיות חדשות שרק הולכות ונערמות על הבעיות הישנות. אדם שעבר תאונה ונשאר עם נכות למשך כל ימי חייו,צריך להתחיל ללמוד מחדש הכל מהתחלה, הוא לומד מחדש להתלבש לבד, הוא לומד מחדש לרדת מהמיטה, ללכת, להתרחץ, לאכול, ועוד אלף ואחד דברים שלאחרים נראים פשוטים נורא ואילו לנכה הם פעולות קשות מאוד. אין ספק שההתמודדיות האלו מרוקנות את המצברים מהר מאוד, הכוונה למצברים הנפשיים, וידוע הרי שכשהנפש תשושה, הגוף הופך להיות תשוש גם הוא. לפסיכולוגים יש את הכלים הנכונים והמתאימים ללמד את הנכה לעמוד אל מול המציאות החדשה ולהתמודד איתה, הפסיכולוג יגרום לנכה לפגוש את עצמו להכיר במוגבלויות שלו ולהמשיך הלאה בשיגרת חייו. אין שום סטיגמה בללכת לקבל יעוץ פסיכולוגי, רבים וטובים עושים זאת, הרבה מאוד אנשים מפורסמים שאפילו מתהדרים ביעוץ הפסיכולוגי שהם מקבלים. אם להם יש לגיטימציה לראות פסיכולוג, אז על אחת כמה וכמה לנפגע תאונת דרכים, או לאנשים הקרובים לו. עשית צעד נכון ביותר שלא ויתרת על היעוץ הפסיכולוגי. נלסון.
 
נלסון תודה

במקרה האישי שלי, למטפלים הפסיכולוגים לכל אורך הדרך אין שום כלים. כולם אחד לאחד מודים שהם לא היו יודעים איך היו מתמודדים במצבי. כל מה שהם עושים וחשוב לי זה מקשיבים לי, עוזרים לי לחלוק עם עוד מישהו את הכאב ,הצער, כי אני די לבד עם עצמי מהבחינה הרגשית מיום שעזבתי את בית החולים האחרון.בהתחלה היתה המון תמיכה של חברים שלאט לאט הלכה והפכה להיות טלפון מידי כמה שבועות, והתמודדות היומיומית היא שלי לבד בבית. אני נשארתי לחיות כל חיי עם מכונת הנשמה, ומכונת חמצן, וכח הרצון שלי, וההתעמלות והעקשנות שלי הביאו אותי היום למצב שאני צריכה את המיכשור רק לחלק מהיממה, ורוב שעות היממה האחרים אני חיה בקירבת המכשירים.כל חיי מזה כמה שנים אני מבלה בדירתי אני והאינטרנט וחברים וירטואלים, שכמובן איתם אני כמעט לא חולקת את רגשות הכאב, וכלפיהם אני חזקה והכל נפלא. אני קיבלתי את המיכשור ללא שום הדרכה רפואית. עזבתי את בית החולים עם מונית, וחיכתה לי במקום שהגעתי אליו מכונת חמצן. ואז הייתי צריכה לחפש דירה להשכיר, כאשר אני מפוחדת ולבד. בהמשך לאחר שהשכרתי דירה, יום אחד הופיע בביתי טכנאי שם לי את מכונת ההנשמה בבית ואמר לי תתחילי לחיות. אני גרה בדירה שכורה לבד , אחרי שהגעתי לבתי חולים לאישפוזים חוזרים והוברר שאצטרך מיכשור,משפחתי לא ידעה להתמודד עם הנכות-עם העובדה שאלה יהיו חיי, וכולם ברגעים הראשונים של היציאה לחיים מבית החולים האחרון נטשו. אך אימי מיד עזרה כח, ובאה לעזור לי ולהיות איתי במקום שגרתי עד מציאת הדירה ועד היום הזה היא המון המון איתי, ועוזרת לי ולוקחת עליה את כל הנטל שבעבר לפחות בחלקו נשאו מטפלים בתשלום. היום מסיבות משפטיות,אין כמעט כרגע עזרה בתשלום. אז היום חיי יכולים להיות שבועות בתוך הדירה עם אמא וכמה שעות בשבוע מטפלת בשכר ואלה חיי.אני מתחילה את היום בלקום וללכת למחשב ומסיימת את היום בלקום מהמחשב ללכת למכונות.אני לא מרחמת על עצמי, נהפוך הוא אני מחפשת כל יום מחדש איך למלא את חיי ולהמשיך לחיות. צוטטתי בצטים ובאו אלי , בגלל היחוד של סיפורי, המון אנשים מכל קצוות הארץ, היתה תקופה שממש עשיתי המון מפגשים בביתי, הכרתי המון אנשים בריאים, רציתי מאוד שאנשים יהיו מודעים לנכות הזאת, וירד מהם הדמיון שלא נכון תמיד. אדם יכול להיות מונשם-תלוי במכונת הנשמה , ולא מרותק למיטה או לכסא גלגלים, הוא נראה רגיל, עומד על רגליו והולך כמה צעדים עד שמתעייף. אדם שנאבק במכונת ההנשמה יכול לנצח אותה ולא להיות תלוי בה כל היום. ורק אומר לך נלסון ולאחרים, אחרי שמנצחים את המוות לבד, מספר פעמים, אחרי שמנצחים את מכונת ההנשמה לבד, אין איש מקצוע בעולם שיכול לתת לי כלים. אך איש מקצוע מאוד נחוץ כדי לא להתעייף במאבק. איש מקצוע נמצא לידי , להקשיב לתמוך, להשתתף, כשאין מישהו אחר שיעשה את זה.
 
למעלה