העסקת עובד במקום בן משפחה

  • פותח הנושא QQמצבמסובךQQ
  • פורסם בתאריך
Q

QQמצבמסובךQQ

Guest
לצערי, בפיצרייה שלנו אחד מהאחים שלי לא עושה עבודה טובה אם בכלל.. הוא כל הזמן מאחר לעבודה, וגם כשהוא מגיע הוא לא עובד במלוא המרץ כמוני וכמו אחותי. עכשיו אני חשבתי להעסיק עוד עובד מבחוץ, שיחליף אותו או שיעשה את אותו התפקיד כמוהו ואני לא יודע איך הוא יגיב לזה.. מה לדעתכם כדאי לעשות? האם כדאי להעסיק עובד מבחוץ שיחליף את אחד מבני המשפחה שעושה עבודה לא טובה?
 
שלום רב!

הסיטואציה שאתה מתאר הינה סיטואציה רגישה מאוד ועם זאת גם דיי שכיחה כאשר ישנם מספר בני משפחה שעובדים בייחד, ובטח כשהם בעמדה שווה . כלומר בני זוג , או אחים שעובדים בייחד , כלומר לא מצב של הורה וילד שבמקרה זה יש מעין "היררכיה מובנית".

הקונפליקט נובע מכך שמצד אחד אתה לא רוצה לפגוע באחיך ברגשותיו ( ובצדק ) ומנגד אתה זקוק לכוח העבודה שהוא אמור לספק במסגרת הפעילות של העסק המשפחתי ( גם פה בצדק ). הואיל ומטבע הדברים העסק צריך לתפקד ולעבוד ללא קשר להיותכם בני משפחה.

בכדי לסייע לך לפתור את הקונפליקט הזה חסר לי קצת מידע בנוגע לאופי הפעילות והחלוקה המשפחתית , למשל :

1. האם בנוסף לאחיך ולאחותך יש עוד אחים?
2. האם כולם עובדים בעסק המשפחתי או שיש כאלו שמנותקים מהעסק?
3. מי הקים את העסק ( האם אתם דור המשך שעובדים בייחד או שביחד הקמתם את העסק מ "0" ?
4. מי למעשה רשום כבעלים שלו?
5. ציינת כי בעסק מועסקת גם אחותך, האם אתה יש גם בעיות התנהלות ?
6. האם יש הגדרת תפקידים בעסק ותחומי עבודה וניהול?


על אף שחסרות לי התשובות לשאלות הללו אוכל לנסות לכוון אותך באופן הבא :

חשוב מאוד שאם אתם ( האחים והאחות ) מנהלים בייחד את העסק המשפחתי , בין אם אתם "מנהלים" ובין אם אתם "עובדים" , צריכה שתהיה חלוקת אחריות ותפקידים בניכם ואז ניתן יהיה לראות בבירור שאם מישהו לא מתנהל כראוי . למשל , נניח שאנחנו מחלקים את העבודה והאחריות בין שלושתכם באופן הבא :

אתה - אחראי ומטפל בכל מה שקשור לניהול העסק, כספים , מכירות , בנקים , ספקים וכדומה...

אחותך - אחראית ומטפלת בכל מה שקשור למכירות ללקוחות ובדלפק ( עובדת על הקופה, משלוחים, מוכרת בפועל ללקוחות ומנהלת את עובדי הדלפק והמכירות )

אחיך - אחראי על התפעול, מטבח , ייצור הפיצות , בצק, אפיה וכל המוצרים שאתם מכינים ועל כל עובדי המטבח .

במצב כזה אם מישהו לא מתפקד כראוי - חוסר התפקוד שלו מאוד ברור !! זה חשוב מאוד הואיל ובמקרים רבים, כאשר אין הגדרת תפקידים ואחריות ברורה בין בני המשפחה ו"כולם עושים הכל " קשה מאוד למצוא את הכשלים, מאחר וכל העבודה והמשימות "מתערבבים" וקל מאוד ליצור וויכוח של מי עשה ואחראי על מה ומי אשם במה . אנחנו רוצים למנוע וויכוחים שלא ניתן להכריע אותם.

לכן ברגע שלכל אחד יש תפקיד ואחריות מוגדרים - הרבה יותר קל להבחין מי מתפקד ואיך - והוויכוח גם אם יהיה - יהפוך להיות הרבה יותר פשוט.


לסיום, על מנת שלא תהיה במצב לא נעים שאתה הוא זה שגורם לכך שאחיך יואשם שהוא "לא עובד כראוי" וכדי שלא תפגע ברגשותיו, אני ממליץ להיעזר בצד ג' מקצועי , למשל רואה החשבון שלכם או יועץ עסקי . כלומר אתם תפנו "בתמימות" לרואה החשבון או יועץ עסקי, בכדי שיבחן את הפעילות שלכם, את התוצאות העסקיות שלכם, ואף אולי יחשוב אתכם כיצד ניתן לקדם את העסק .

אותו אדם - הוא זה שבמסגרת הבדיקה שלו יפנה אליכם ויעדכן אתכם שיש בעיה עם האח-עובד או תחום האחריות שלו שלא מתפקד כראוי - ויביא לפניכם את העובדה הזו בצורה מקצועית ברורה וללא רגשות מטעמו - בדרך זו, אולי לאחיך יהיה יותר קל לקבל ביקורת מקצועית ממשהו מקצועי שתפקידו לעזור לכם ואף אולי לתקן דרכיו, ובמידה ולא - לא יוכל לבוא בטענות ו/או להיפגע אם תביאו מישהו להחליפו.

כל הנאמר והמוצע לעיל, הינו במסגרת מעט מאוד מידע שעומד לפני וייתכן והייתי שומע נתונים נוספים הצעתי הייתה משתנה.

העצה הכי טובה שאני יכול לתת לך היא- תעזרו באנשי מקצוע מומחים - גם לניהול העסק - וגם בינכם.

כל זאת על מנת שתמשיכו לנהל את העסק המשפחתי - ותחזרו הביתה בשלום :)


מקווה שעזרתי ולו במעט - ובמידה ולא - אתה מוזמן לפנות אלי ישירות - אנסה לסייע עוד (y)
 
למעלה