הפרעות קשב וריכוז

ktumama

New member
הפרעות קשב וריכוז

הבן שלי בן 6 וחצי. בגן ובגן חובה, הכל היה נהדר ולא אובחנו קשיים מיוחדים. מרגע המעבר לכיתה א', הילד נהיה אלים ומציקן, דחוי חברתית וממש ממש קשה לו. היינו באיבחון אצל נוירולוג התפחותי שמיד קבע - רטאלין. אני לא שקטה עם העניין, ואני שואלת אם איבחון כזה (ארך כחצי שעה) הוא מספיק כדי לקבוע קביעה נחרצת שכזו. מה עוד אפשר לעשות, כדי לברר בוודאות שזה הפרעות קשב ולא סתם קשיי הסתגלות. הפרופיל של הילד על פי האיבחון תואם לילדים עם קשיי קשב וריכוז, אבל לא נראה לי שזה המצב פה. תודה
 
אבחון קשב וריכוז

בכדי לעשות אבחון קשב מקיף חשוב מאוד לאסוף אינפורמציה רחבה כלל האפשר על תפקודו של הילד בכל תחומי החיים - מסגרת חינוכית, בית, שעות פנאי ומסגרת חברתית. אינפורמציה זו נאספת בשלב הראשוני דרך שאלונים שממלאים ההורים והמורה (הגננת בגילאים צעירים יותר) המתייחסים לתחומי התפקוד השונים של הילד, לצד שאלוני קונורס המתייחסים לתפקודי קשב וריכוז ואימפולסיביות. בכדי להרחיב ידע זה בד"כ נערך מפגש של איש מקצוע עם ההורים. בנוסף ישנם אבחוני קשב ממחושבים שאמורים להוות כלי עזר נוסף בידי הנוירולוג בקביעת האבחנה לגבי תפקודי הקשב (כדוגמת ה"טובה", אבחון BRC ). הבדיקה הנוירולוגית של נוירולוג או פסיכיאטר אמורה על סמך הנתונים שהתקבלו עד כה והבדיקה לקבוע האם מדובר בהפרעת קשב, או שמא בקושי אחר המידמה להפרעת קשב. מתוך התיאור שהצגת נראה כאילו הקשיים הופיעו ביום אחד, כשלא היו שום סימנים מקדימים לכך בשנים שקדמו. הפרעת קשב אינה נולדת בן יום. מדובר בהפרעה אורגנית מולדת. ישנן שאלות רבות שצריכות להישאל כדי שנוכל להתלבט אלו מקורות נוספים ייתכנו להידרדרות בתפקודו. האם ישנם קשיים לימודיים? כיצד רכש את הקריאה והכתיבה? האם דחוי חברתית רק במסגרת בי"ס או גם בסביבה המוכרת של הבית בשעות אחה"צ? האם עלה לכתה א' עם חברים מוכרים מגן חובה? או האם נעשתה הפרדה בינו לבין חבריו? האם דווח על אירוע/ים חריגים כלשהם במהלך שנת הלימודים? באילו סיטואציות בנך הופך אלים?על אלו קשיים בנך מדווח? אכן מה שאת מתארת מעלה סימני שאלה. אשמח לנסות ולחשוב איתך יחד על כיוונים נוספים לאחר קבלת נתונים נוספים.
 

ktumama

New member
תודה

מילינו שאלון שנתנו לנו מהמרפאה ההתפתחותית - המורה מילאה אותו והבאנו לרופא. אבחוני קשב ממוחשבים - עד כמה הם מהימנים לילד בן 6 וחצי בכיתה א' שבקושי נוגע במחשב? קשיים לימודיים אין והוא אפילו ברמה גבוהה בהרבה לגילו. דחייה חברתית - יש גם בבית ספר וגם בבית, אבל יש מצבים בבית שהוא משחק עם חברים בעיקר קטנים ממנו. בחינוך הבלתי פורמאלי לא נצפו בעיות חברתיות רבות כמו בבית ספר. את הקריאה הוכתיבה הוא רכש בעיקר לבד, ניסה לקרוא מילים מגיל 5, בשלטים, במודעות, בכל מיני מקומות וככה הוא גם למד לכתוב - כאמור בסביבות גיל 5. הוא עלה לכיתה א' עם שלושה ילדים מאותו הגן, אבל הם מעולם לא היו חברים ממש טובים, החברים הטובים שלו הלכו לבי"ס אחר. בני הופך לאלים בעיקר שלא מקבלים את מה שהוא רוצה, לדעתי זו צורת הבעת המצוקה שלו, כשלא רוצים לשחק איתו. אירועים חריגים? הוא נהיה בעיקר אלים, מה שלא היה לפני. בני מדווח לי שאין לו חברים ומשעמם לו בבי"ס, גם בשיעורים הוא אומר שמשעמם לו כי הוא יודע את הכל ומסיים את החומר מהר ואז אין לו מה לעשות.
 
אמא יקרה

גם לאחר תיאור מפורט זה, לא ברור מהו מקור הקושי של בנך המביא אותו לידי התנהגות אלימה. האם הקושי החברתי? השעמום בלימודים? קשב? או גורמים אחרים שכרגע אינם ברורים לנו. אני מציעה לך לתאם פגישת ייעוץ עם פסיכולוג, שמטרתה לאסוף את כל הנתונים בצורה מסודרת, ממצאי אבחון הקשב שנערך, השאלונים שמילאתם לאותה מרפאה (שאלונים נוספים למורה במידה ולא ניתנו עד כה), אינפורמציה מכם ההורים, תוך ניסיון לעמוד על מקור הקשיים ולהתאים לכם ולבנכם את המענה הנדרש. כפי שתיארת ייתכן שזו דרכו להביע מצוקה כלשהי, שיש לבחון מהי טרם מתן התייחסות טיפולית ספצפית. לעיתים אני מוצאת שנכון לפנות לאיש מקצוע שירכז את כל הנתונים ויעזור לכוון את המשפחה. בנוסף לגבי הקשיים החברתים שתוארו ,קיימות היום קבוצות שמטרתן לפיתוח מיומנוית חברתיות לילדים המתקשים להשתלב חברתית. מטרת קבוצות אלו להעצים את הדימוי והביטחון העצמי של הילד, לצד שיפור המיומנויות החברתיות במסגרת של קבוצה. אשמח להרחיב באם תרצי. בכל מקרה במידה ותחליטו לפנות לייעוץ שווה להתלבט בנושא עם איש המקצוע שיתרשם מהתמונה המלאה. אשמח להמליץ במידת הצורך. בהצלחה.
 
הצורך בריכוז נתונים

מסכימה עם כל הנאמר על ידי הגב' יאורי. יש המון שאלות שצריכות להישאל ולהיבדק. אני חושבת שזה מאוד מוקדם לפנות לסיוע 'כימי'. זה לא אומר שלאחר בירור ותהליך של איתור הקשיים וטיפול, לא יהיה צורך בהמשך הדרך בנטילת ריטלין (שאני אישית לא שוללת כלל כאמצעי משמעותי בסיוע). בכל מקרה, חשוב לציין שגם כאשר ניתנת אבחנה של הפרעת קשב מדובר בהתייחסות רב מימדית לנושא ולכיוונים שונים ומשמעותיים של תגובה. כיום מקובל להתייחס לחשיבות הטיפול המערכתי והכוללני - לימודי, הדרכת הורים, רגשי, תרופתי, חברתי, תזונתי - ועל כן, אף פעם לא מדובר במרשם לרטלין וזהו... בהתייחסות רצינית לנושא צריכה להיות הדרכה והבנה מעמיקה של המשמעויות של להיות בעל הפרעת קשב, וכן של להיות הורים ומורים לילד עם הפרעת קשב. אי אפשר להתייחס לפתרון חד מימדי כאל פיתרון 'רציני'. אני ממליצה לפנות לפסיכולוג, ובעיקר גם לעבור דרך פסיכולוג ביה"ס (שאינו של ביה"ס אלא של השירות הפסיכולוגי חינוכי - שהוא שירות ציבורי). הפסיכולוג בא לרכז את השאלות והנתונים ולעקוב מקרוב על התקדמותו של ילדך. כמו כן, בנוסף לריכוז הנתונים, להמלצה בנוגע לאנשי מקצוע וכיוונים שאותם יש לבדוק (בנוסף לאבחונים) - הוא גם נותן הדרכה למורים. לכן זה מאוד חשוב לערב אותו - לפנות לביה"ס במידה וזה לא נעשה עד כה, ולבקש פגישה.
 

ktumama

New member
בנתיים התחלנו לתת לו אלספה

אומגה 3 וזה עובד כמו קסם, הילד נהיה אחר לדמרי. פשוט מדהים. אז אני חושבת שנחכה עם הרטאלין בנתיים.
 
בנוגע לאבחוני קשב ממוחשבים

אין צורך בידע מוקדם במחשבים על מנת לבצע אותם- הן נעשים על ידי מסך-מגע או לחיצה על לוח המקלדת, המבחנים הממוחשבים אינם בודקים יכולות הפעלה של מחשב, המחשב הינו כלי למדידה של כל מיני פרמטרים, והוא רק אמצעי. כבר בגיל שש וחצי ניתן לאבחן קשיים בחלק ממבחני הקשב הממוחשבים. בהצלחה.
 
למעלה