הקצינים מבצעים נסיגה: לא קראנו לסירוב פקודה

הקצינים מבצעים נסיגה: לא קראנו לסירוב פקודה

הקצינים מבצעים נסיגה: לא קראנו לסירוב פקודה
נכתב ע"י: גל ברגר

הרמטכ"ל: "קצין שימשיך ויעמוד מאחורי הדברים - יודח מתפקידו ויסולק מצה"ל; "קריאה מפי מנהיגי ציבור שלא לציית לחוק זו בעצם קריאה למלחמת אחים", אמר מופז בדיון עם ראשי מערכת הביטחון; עזרא: לשלול רשיון לנשק מאנשים המכים חיילים

הבוקר (ו´, 7.01.05) נפגשו 34 הקצינים מיחידת ההגנה המרחבית בשומרון, שחתמו על מכתב הסירוב לפינוי התנחלויות עם מפקד חטיבת בנימין, אל"מ מקי אדלשטיין. בפגישה מסרו מכתב בו הם מודיעים כי עקרונית, הם מסתייגים מסרבנות וכי לא קראו לסרב פקודה.

צה"ל מבצע התייעצות על-מנת לשקול האם ההצהרה מספקת או שידרשו מהקצינים הצהרה ברורה יותר. בזמן הפגישה התקיימה הפגנה של מאות קצינים תושבי יש"ע אשר קראו להימנע מסרבנות.

קבוצה של קצינים וחיילים מהתק"ם הודיעה כי תחליף כל חייל שיסרב להשתתף בפינוי ישובים.

הפרשה החלה אתמול לאחר שקבוצה של 34 קציני מילואים, המתגוררים בבנימין, שיגרו מכתב למפקד חטיבת בנימין בו דרשו שלא להכריח אותם לבצע דברים הסותרים את מצפונם. בעקבות כך הנחה הרמטכ"ל, רב-אלוף משה (בוגי) יעלון, את אלוף פיקוד המרכז, האלוף משה קפלינסקי, לזמן לבירור את כל קציני המילואים החתומים על המכתב. [ראו קישור].

על-פי ההוראה: "קצין שימשיך ויעמוד מאחורי הדברים - יודח מתפקידו ויסולק מצה"ל". נמסר, כי "צה"ל רואה בחומרה את השימוש של קציני מילואים בדרגתם ובתפקידם לצרכים פוליטיים, וינהג בתקיפות נגד גילויים אלו.

מופז: לשלול דרגות לקצינים שיפריעו לפעולת הפינוי


שר הביטחון, שאול מופז, הנחה אתמול (ה´, 6.1.04) לשלול את דרגותיו של כל קצין שיפריע לפעולת הפינוי של מערכת הביטחון או יעסוק בפעילות נגדה. מופז אמר את הדברים בדיון עם ראשי מערכת הביטחון.

"אם אכן יש תופעה של קצינים, כולל קציני מילואים, שמפריעים לפעולות של מערכת הביטחון או עוסקים בפעילות נגדה - צריך ליטול מהם את הזכות לפקד ולשלול את הדרגות שלהם. פשוט להעמיד אותם בפני ועדה, לשלול את הדרגות שלהם ולבדוק את האפשרות להעמיד אותם לדין", אמר השר.

בדיון השתתפו השר לביטחון פנים, גדעון עזרא, ראש השב"כ, אבי דיכטר, סגן שר הביטחון, זאב בוים, מנכ"ל משרד הביטחון, עמוס ירון, מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב משה קראדי, ראשי צה"ל ומשטרת ישראל וכן היועצים המשפטיים של מערכת הביטחון.

"אני פונה מכאן בשם מערכת הביטחון למערכת המשפטית", אמר השר מופז. "אל תעמדו מנגד בימים בהם אנו נקראים לעשות את מה שקשה לכולנו. המדיניות המשפטית חייבת להיות אקטיביסטית. זו שעת מבחן לשלטון החוק. מדינת ישראל כולה חייבת להרגיש ששלטון החוק שולט בה ולא כל מיני גורמים קיצוניים משמאל ומימין".

"בשעה כזו", הוסיף שר הביטחון, "קריאה מפי מנהיגי ציבור שלא לציית לחוק זו בעצם קריאה למלחמת אחים. מבחנו של שלטון החוק אינו בימי שיגרה, אלא דווקא בתקופות קשות. הדה-לגיטימציה שעושים למערכת הביטחון ושליחיה חייבת להיפסק. כל המערכות המשפטיות חייבות לעבוד בשיתוף פעולה הדוק באופן אקטיבי על-מנת שכוחות הביטחון, צה"ל, השב"כ ומשטרת ישראל יוכלו להמשיך לפעול".

מופז אמר עוד, כי "הכלים המשפטיים קיימים. כל מה שנדרש זה להפעיל אותם. אני מבקש ותובע מאנשי המשפט להפעיל את כל הסעיפים הקיימים בחוק ולהיות עד כמה שניתן אקטיביסטים. המציאות היום השתנתה ואין דרך אחרת. עלינו להשתמש בכל הכלים החוקיים והלגיטימיים העומדים לרשותנו, כדי שחיילי צה"ל ושוטרי משטרת ישראל יוכלו להמשיך ולבצע את המשימות המורכבות שהוטלו עליהם".

השר לביטחון פנים, גדעון עזרא, אמר בדיון: "אסור שהאנשים האלה, המכים חיילים, יחזיקו כלי נשק. פשוט לשלול מהם את הרישיון לאחזקת כלי נשק".

עודכן ב- 07/01/2005 12:40:00
 
למעלה