הרשקו וצ´חנובר קיבלו את פרס נובל בכימיה

הרשקו וצ´חנובר קיבלו את פרס נובל בכימיה

הרשקו וצ´חנובר קיבלו את פרס נובל בכימיה
נכתב ע"י: יואב יצחק

שני הישראלים - הרשקו וצ´חנובר, יתחלקו בפרס היוקרתי (1.6 מיליון דולר) יחד עם הזוכה השלישי בפרס נובל בכימיה; את הזוכים כיבדו במהלך הטקס נציגות כמעט מלאה של משפחת המלוכה השבדית

בטקס מרשים בשטוקהולם-שבדיה, שנערך אחר הצהריים (יום שישי), קיבלו הפרופסורים אברהם הרשקו ואהרן צ´חנובר, מהטכניון בחיפה, את פרס נובל בכימיה. אלה שני המדענים הישראלים היחידים, עד כה, שקיבלו את הפרס היוקרתי ביותר בעולם. במעמד הטקס קיבלו הזוכים את מגילת הפרס. ואולם, הכסף הועבר ישירות לחשבון הבנק.

הטקס נערך כשהוא מועבר בשידור ישיר לרחבי העולם. את הזוכים כיבדו בנוכחותם נציגות כמעט מלאה של משפחת המלוכה השבדית: המלך קרל גוסטב, המלכה סילביה והנסיכה ויקטוריה. יו"ר חבר הנגידים של קרן הנובל, פרופ´ מאט´ סמואלסון, הסביר על שום מה זכו דווקא אישים אלה, והעיר כי היה רוצה לראות נשים נוספות הזוכות בפרס יוקרתי זה.

הרשקו וצ´חנובר מתחלקים בפרס - 1.6 מיליון דולר, יחד עם הזוכה השליש בתחום הכימיה, פרופ´ אירווינג רוז´, מאוניברסיטת קליפורניה.

הפרס הוענק לצ´חנובר (57), להרשקו (67) ורוז´ (78) על עבודתם ב-1980, במסגרתה גילו את התהליך המחזורי החשוב ביותר של התא - "מערכת האוביקויטין", אשר מווסתת את ירידת הפרוטאין. עבודתם של השלושה גילתה את אחת הדרכים המרכזיות בהם תאים הורסים חלבונים שאינם רצויים. כאשר תהליך זה נפגע, הגוף חשוף לעשרות מחלות שונות, בהן: סרטן הצוואר וסיסטיק פיברוזיס.

המחקר משמש בסיס לפיתוח תרופות למחלות אלו. ואכן, אחת התרופות שיוצרו - "וולקייד", כבר הצילה חיים. במהלך קבלת הפנים שנערכה לצ´חנובר ולהרשקו, הוצג בפניהם אזרח שוודי, רוג´ר אוסקרסון, שקיבל טיפול באמצעות התרופה הנסיונית וחייו ניצלו.

במעמד הטקס ניתן פרס נובל גם לזוכים בשאר הקטגוריות: רפואה - ריצ´רד אקסל ולינדה באק; פיסיקה - דיוויד גרוס, דיוויד פוליצר ופרנק ויזצ´ק; כלכלה - אדוארד פרסקוט ופין קינדלנד; ספרות -הסופרת והמשוררת האוסטרית אלפרידה ילניק. הסופרת הזוכה הודיעה עוד לפני הטקס, כי לא תוכל להגיע עקב מה שהיא מכנה: "פחד חברתי".

עודכן ב- 10/12/2004 20:36:00
 
למעלה