השבחת גזע- סקירה קטנה

השבחת גזע- סקירה קטנה

טוב, השבוע היה לנו מיני סמינר בפקולטה לגבי השבחת גזעים של סוסים, ושני גזעים מקומיים בפרט (Haflinger\ TPR). הייתה גם תצוגה קטנה והיה בגדול נחמד. חשבתי שיהייה מעניין לסכם כאן בקצרה את 3 ה"אסטרטגיות" הנפוצות כרגע להשבחה של גזעי סוסים.
1) השיטה ה"אנגלו-סקסונית"- השיטה המאוד נפוצה באנגליה ובארה"ב לסוסי מרוץ(טורבריידים וקווטרים בהתאמה). בסוסים האלה הפרמטר הוא מאוד מדיד ומדוייק- הנצחון במרוץ. לכן זו גם השיטה הראשונה שאומצה אי שם לפני 200-300 שנה. זו שיטה מאוד אינדיבידואלית ותלויית כישורים. ההתאחדות (או איך שלא יקראו לזה אצלם), אוספת בקפדנות מידע על כל הסוסים הרשומים והמתחרים, מס' מרוצים בשנה, מס' ניצחונות בשנה, סכום כספי כולל לנצחונות בשנה. וכמובן שזה מצטבר כל שנה מחדש. מעבר לזה, הכל בידי המגדלים. מגדל שירצה להשביח את האורווה שלו בסטליונים "חזקים" יצטרך ללכת בעצמו ולבדוק הצלחות של הסוסים המתחרים, ולעקוב אחריהם ואחרי הגניאולוגיה שלהם פרטנית. זה דוחף סלקציה בעיקר של מגדלים, כיוון שמגדל שלא יודע לעשות את החישובים בעצמו, ולא מכיר או עוקב פשוט לא יצליח להשביח, וסיכוי גבוה שיקרוס כלכלית. זה אולי החסרון, היתרון הוא שזה שומר על בסיס גנטי מאוד רחב של הגזע, ועל מגוון קווי דם שלא בהכרח יטלבו, ומונע הרבה בעיות גנטיות. יתרון נוסף הוא שסוסים טובים באמת, יבלו במרוצים את הזמן הקצר ביותר, אם סוס רץ 5 מרוצים בשנה, ולקח 4 מיקומים, הוא ירוץ עוד שנה 6 פעמים ויקח 4 מיקומים- אף אחד לא יסכן אותו בלרוץ עוד שנה, הוא יקנה ויהפוך למרביע. מבחינה גנטית זה אומר טווח דור קצר, כל 3-4 שנים יש דור חדש של סוסים צעירים שאת הנתונים לגיבהם ניתן לדעת.
2) השיטה ה"גרמנית-הולנדית"- לפני כ60 שנה בערך הצרפתים התחילו לפתח את ה"סייל הצרפתי", גזע מיועד ספורט ומבוסס על גזעים צרפתיים "מסורתיים". כתנאי לכניסה לספר הגזע, כל זכר היה צריך להציג תוצאות וניקוד בתחרויות של קפיצות ודרסאז'. עם כל שנה, ל"טיקט" של אותו סוס נוספו עוד ועוד נקודות שהרחיבו את בסיס הנתונים. הם התמקדו מאוד באיסוף דקדקני של הנתונים האלה, והרבעה תכופה של זכרים עם הניקוד הקבוע הגבוה ביותר. במשך כמה עשורים הם הצליחו לתפוס את ההובלה מבחינת השבחה גנטית, אבל אז באו הגרמנים ושכללו אותה. הבעיה עם איסוף הפרמטרים הצרפתי הייתה כמות הגורמים הנלווים- הרוכב, המיקום של התחרות, תזונה, מזג אוויר ועוד. לא היה ניתן לסנן את כל המאפיינים האלה, ובנוסף, עד שהצטבר מספיק מידע על הזכרים הם כבר היו מגיעים לגיל 10-12. מה שאומר זמן קצר יותר לשמש כמרביעים, וזמן דור ארוך יותר (רואים תוצאות לאט יותר). הגרמנים פתחו מרכזיים להערכה, במשך 40-100 יום הזכרים היו נשלחים למרכזים האלה, נרכבים בסגנון דומה, מקבלים תזונה מדוייקת, נתונים לכל אותם פרמטרים של אקלים. בסיוף התקופה הזאת, ההתאחדות הייתה מוציאה גיליון ציונים לסוס- יתאים לתחרות, יתאים לנונ-פרו, או לא יתאים להרבעות (וכמובן ציונים ונתונים מדוייקים). מרביע שירצה לקנות זכר, יצטרך רק להסתכל על הניקוד של הסוס, ושל הבנים שלו כדי לדעת מה היכולת תורשה, ויוכל בקלות לבחור לעצמו את הסוס שירצה. ההולנדים, לקחו את זה אפילו רחוק יותר ושכללו עוד יותר את השיטה. זאת מסגרת מאוד דומה לסלקצייה שמבצעים בהשבחה גנטית של חיות משק (חזירים\בקר) מבוסס על פרפורמנס ותכונות והורשה שלהם. אם נעקוב אחרי קו המחשבה הזה השלב הבא יהיה ככל הנראה "ייצור" של היברידים ספורטיביים. על מנת להגיע ל"סוס המושלם" לא יחפשו להרביע אותו, אלה יתמקדו בסלקציה של קו דם נקבי המוריש יכולת X בצורה מאוד דומיננטית, וקו דם זכרי המוריש יכולת Y בצורה דומה. הכלאה שלהם תיצור את הסוס XY שיהייה הטופ מבחינה ספורטיבית, אבל היכולת שלו להוריש X או Y תיהייה פחותה משני ההורים, לכן במקום להרביע אותו, ירביעו שוב את ההורים כדי לייצר עוד אחד כמוהו. האם זה טוב או רע לגזע? קשה לדעת, אבל היום רוב החזירים המגודלים הם היברידים, מעטים מאוד מבינהם הם "גזעיים". הגזעיים משמשים כPARENTS המורישים את התכונות בלבד ולא מגודלים מסחרית.
3) השיטה המורפולוגית- הנפוצה ביותר והמסורתית ביותר. יש סטנדרט מורפולוגי לגזע (אורך גובה, צבע, כתף וכו'), מתבצעת הערכה של המראה הזה בגיל 32 חודשים ומחולק ניקוד, הסוס עם הניקוד הגבוה ביותר הוא זה מתקרב ל"אידיאל" של הגזע. המורפולוגיה באה להצביע על פונקציונליות- רגליים ארוכות= מהירות, קרסול מוצק= בריאות רגליים. וכו'. הבעיות העיקריות עם השיטה הם שהמורפולוגיה לא בהכרח תואמת ביצועיות, ושככל שהזכר מושלם יותר ככה ירביעו איתו יותר, והגיוון הגנטי של הגזע יפחת, מה שיגרום בתורו לבעיות גנטיות בריאותיות.

יצא קצת לא מפוקס, אם יש שאלות אני אשתדל לענות.
 

superKENZ

New member
טוב, אז לסוס הבא

אני רוצה סוס עם פרסות חזקות (ועדיף תואמות לגודל שלו...), בלי נטייה לרקבונות
אני רוצה קומפורמיישן טוב, עדיף בלי גבנון עצום ש95% מאוכלוסיית האוכפים בעולם לא עולה עליו.
אני רוצה אופי טוב (גם זה נכלל נכון?)
ובלי גרדות.

ובלי הרצון להפוך לאבא להמון זבובים קטנים.

הולך ?
 
נשמע לא רע

רק חבל שקשיחות פיזית, עמידות למחלות וניצולת מזון זה מהדברים הראשונים שעפים לפח כשמתחילים "להשביח" גזעים. אופי יכול להכלל, אבל בצורה מאוד ג'נרית, ולגבי הזבובים- אם הוא מתוק אין מה לעשות, הם יבואו :)
 

giri

New member
ולא אפור! שיראה נקי


 

giri

New member
מרתק!

תודה שהבאת.
אותי מסקרן האם יש ריבוי של בעיות גנטיות קשורות גזע בסוסים בעשורים האחרונים לעומת לפני כן, והאם יש מגמת הקצנה בפנוטיפ כפי שיש בגזעי כלבים מסויימים (ע"ע רועה גרמני)? דיברו על זה?
 
בעיות גנטיות מתחלקות ל3 קבוצות עיקריות, לכן

בגדול:
1) מקושרות פנוטיפ- אלה שמתגברות כשאנחנו בכוח מנסים להבליט תכונה מסויימת ונגררות איתה (צבע לבן או "מרל" בכלבים- מתקשר הרבה פעמים עם חרשות או בעיות נוירונליות)
2) נגררות מאפיין גוף- גב ארוך מדי יכרום לבעיות שלד, אף פחוס מדי לבעיות נשימה וכו'. הקשר הוא לא לגן המועבר, אלה לתכונה הגופנית הגורמת לרגישות מוגברת.
3) תוצאה של הצלבה גנטית- כאשר הקרבה הגנטית גבוהה מדי (הורים שהם אחים וכו') מתחילות לצוץ בעיות גנטיות, שאם לא יוחלף קו ההרבעה ימשיכו גם לדורות הבאים.

אז מה עושים:
1) מנסים לא לקשר תכונה לבעיה גנטית בסלקציה, למרות שזה יכול לקרות בלי שנשים לב.
2) מנסים לא הסחף עם א-סימטריות של הגוף ולשמור על פרופורציות. הוספה של פרמטרים של "עבודה" בד"כ עוזר.
3) מגדילים את הבסיס הגנטי של הגזע, גם במחיר של מרביעים מגזעים "קרובים".

הרועה הגרמני והדיספלסיה דוג' זה שילוב של מבנה בעייתי, וגנטיקה. עם סלקצייה טובה של מרביעים (לא להרביע מי שמתחת לאגן A) אפשר להתגבר על זה תוך כמה דורות. בסוסים זה פחות בולט, אבל יש דוגמאות כמו האקל-טקה, שגורר בעיות גב וצוואר, בעיקר בגלל שניסו לשמר את הצבע הבוהק שלו. מתוך 18 קווי דם קיימים היום, 11 בעלי אותו מקור. זה אומר שמי שמרביע אותם צריך להיות מאוד מאוד זהיר עם הזכרים והנקבות,ולוודא שאין קרבת דם.
 
ממש מעניין לקרוא!

שווה לשמור את הדברים האלו שאתה כותב אולי בהמשך תערוך ותפרסם ככתבות או כספר.
(ידוע על מחסור רציני בספרי סוסים בעברית, אחת כמה וכמה כאלו שהרמה שלהם קצת מעבר ל"כשהסוס שוכב הרבה זמן חשד לקוליק")
בכל אופן...
יש לי כמה סוגיות בנוגע למה שכתבת..
1. לא ממש הבנתי מה ההבדל בין השיטה האנגלו-סקסונית, לבין השיטה הגרמנית-הולנדית. הבנתי שהמקור שלה שונה, הדרך שהשיטה התפתחה, והמיקום הגאוגרפי
שבה השיטה התפתחה, אבל בשני המקרים צורת ההרבעה היא בסופו של דבר איסוף נתונים של זכיות/כסף וככה ההחלטה מי הזכר הטוב ביותר.
אגב, לפי השיטה הזו לא ברור לי למה יש חובה על הסוס להיות "טהור" גזע (כלומר שני הורים בעלי תעודות) כי אם יגיע סוס אחר שיעמוד במבחנים והמבדקים או יזכה בתחרויות למה שהוא לא יהיה הזכר המובחר להרבעות?
2. לפי שתי השיטות האלו שהסוס בעצם נמדד לפי כישוריו (נניח במבחנים שעושים ההולנדים, או בתחרויות שעושים האלגלו סקסונים) אין התחשבות בכלל באילוף שעובר הסוס. יכול להיות סוס מעולה, שפשוט "יפספסו" אותו כי הוא היה בחווה של מאלף בינוני, שלא ידע להציג אותו ולכן לא קיבל ציון גבוה.
גם סוס טוב פלוס, בידיים הנכונות (ותזונה זה לא רק משהו של מספר שבועות, תזונה נבנת מגיל צעיר) וגדל במקום מושקע מאוד וקיבל אילוף מעולה יוכל להוציא תוצאות של סוס הרבה יותר טוב מהבסיס האמיתי שלו.
קצת בדומה נניח לילד עם איקיו 120 שגדל בסביבה שמעשירה אותו, הורים שמקפידים, מקבל שיעורים פרטיים בשפע וכו' וכו'.. בגיל 18 יוכל להוציא ציונים מעולים.
לעומת נניח ילד עם אייקיו 140 שגדל בסביבה שלא יכולה לתת לו לימודים סדירים, צריך לעזוב את בית הספר בגיל צעיר לצאת לפרנס את המשפחה וכו', בגיל 18
יראה כפחות חכם במבחנים רק מכוון שלא קיבל את אותו הבסיס של הילד השני.
 
תודה :) ותשובות

1) בשיטה האנגלית כל האחריות היא על המגדל, התאחדות הגזע רק מפרסמת את התוצאות ולא מכוונת את ההשבחה. כלומר, סוס יכול לרוץ ב8 מרוצים מקומיים ולהרוויח 500 דולר בשנה, או ב2 מרוצים נחשקים ולהרוויח 20,000 דולר. את החישובים של איזה סוס תקני, תעשי לבד, אף אחד לא יגיד לך מי טוב יותר, ומי טוב פחות. הגרמנים מצד שני, כן אומרים לך. כי הם מכניסים את כל הזכרים למרכז אחד, אוכלים אותו דבר,מתאמנים אותו דבר, נבחנים אותו דבר. בסוף הסבב הזה הם יוצאים עם ציון והתאמה להרבעה של הסוס- תחרותי\ נונ פרו\ לא משתלם, ולך כמגדלת אין צורך לעקוב אחרי כל הסוסים הרצים, להכיר את המגדלים ואת המאמנים, לבוא למרוצים ולראות את הסוסים עצמם. את הכל עשו בשבילך ושחררו גיליון בו הזכרים כבר מקוטלגים ומדורגים.
לגבי "טוהר", זה די פוליטיקת ספורט או גזע. למגדלי טורברייד לדוג' יש לחץ גדול למנוע צמצום גנים מצד אחד (זכר אחד שירביע את כל הנקבות באותה השנה) ולשמור על כמות הסוסים בפיקוח. לכן אצלם סוס לא יכול להחשב (ולדעתי גם לרוץ) אם הוא לא נולד בהפריה טבעית. הצרפתים מצד שני, כשפיתחו את ה"סייל פרנסה" לא התחשבו במקור הסוס ולקחו אותם ע"פ נתונים, כשהגיעו למצב שיש בסיס גנטי, סגררו את הספר ועברו להשתמש רק בקיימים. הכל עניין של פוליטיקה. לדעתי לפחות בענף הקפיצות, ואולי גם בקרוס קאנטרי, עוד כמה שנים יעבור ל"ייצור" של היברידים מתחרים שלא יהיו טהורים, והסלקציה תתבסס על ההורים בלבד.
2) ההשיטה הגרמנית היא סוג של ניסיון לבטל את המשתנים האלה, בעבר התקופת ניסיון הייתה למשך 100 יום, כיום יותר נפוץ 40-80 יום. פשוט כי זה עולה המון כסף להחזיק את הזכרים בצורה כזאת. מה שאת אומרת זה נכון, לכן הניסיון לשמר את כולם תקופה באותו סטנדרט.בבקר פתרו את זה פשוט. כל מי שיש לו פוטנציאל נכנס לשנתיים בחינה ונשאר בבחינה כל החיים עד שהדורות הבאים לא יציגו נתונים טובים יותר ויפסיקו להתמש בזרע של הפר. בסוסים, שבהם ההחזר של הכסף הוא לא מיידי או בטח כמו בבקר, נאלצים להתפשר. מצד אחד אם תחזיקי את הסוס שנה בבחינה תדעי עליו יותר, מצד שני יעלה כסף להחזיק אותו, ויותר חשוב, כל עוד תקופת הבחינה לא נגמרה הוא לא יוכל להרביע והבעלים יאבד עוד כסף.
 
למעלה