השד העדתי - פאסה?? אני לא בטוחה...

מרמריסה

New member
השד העדתי - פאסה?? אני לא בטוחה...

אני ילידת הארץ. ממוצא מרוקאי - לא בהירת עור ושיער ולא תכולת עיניים, בקיצור "רואים עליי". לפני נישואיי, יצאתי עם בחור אשכנזי אמיד מיישוב מבוסס. הכל היה טוב ויפה, עד שהביא אותי לפגוש את הוריו... הם היו נחמדים אליי, מאוד אפילו, אבל מתחת לחיוך הרגשתי את הזעזוע. לא לקח הרבה זמן והם התחילו לשגע את הבן שלהם ולעשות לו סנקציות אם הוא ימשיך להיפגש איתי כי אנחנו "לא מתאימים": לא מבחינת מוצא, לא מבחינת מצב כלכלי ולא מבחינת סטטוס חברתי (הוריי שייכים למעמד הבינוני). בסוף נפרדנו, מסיבות שונות. לאחר זמן מה, פגשתי את האבא של הבחור, שהתעניין בנימוס מה שלומי ומה אני עושה. אמרתי לו שאני סטודנטית לרפואה. "את לומדת להיות אחות... יפה", הוא אומר לי. "לא, רפואה", אני מסבירה. אם אפשר היה לצלם בווידאו את הבעת פניו
כאילו שאמרתי לו שאני מגדלת בבית חייזר. מאז חלפו כמה שנים טובות, ועד היום אני נתקלת בתגובות מזלזלות של פציינטים (האמת, המבוגרים והאשכנזים שביניהם) בקשר למוצא שלי; הם לא יודעים שאני מבינה קצת אידיש... רק לאחרונה הייתי בסרט "שבעה" של רונית אלקבץ. זכיתי לשמוע מקהל הצופים תגובות רמות בנוסח "איזה ברברים", "איזה דפוקים", "גועל נפש" ועוד פנינים. התנהגות, אגב, שמעידה דווקא על אי-תרבותם של המעירים. עדה זה עניין של תרבות. תרבות זה עניין של התנהגות. אצל מזרחיים מקובל יותר להחצין רגשות (לטוב ולרע). אני לא מכלילה, כי כל אדם הוא אינדיבידואל, אבל בהחלט ניתן להתייחס לקודים חברתיים שונים ודרכי התנהגות שונות אצל בני עדות שונות. בעבודה שלי, בה פוגשים הרבה אנשים מסוגים שונים ובדרך-כלל ברגעי מצוקה ומכאוב, ההבדלים הללו בולטים מאוד. כל רופא צעיר צריך ללמוד זאת בתחילת דרכו כי הרבה פעמים זה עלול להטעות; יכול להיות שאדם מאופק לא יפגין את סבלו כמו אדם מוחצן יותר שסובל פחות אבל "עושה רעש" כאילו עוד שנייה הוא מת
טוב, מטרת החפירה הנ"ל היא להבהיר: 1. כן, יש הבדלים במנטליות ובהתנהגות בין בני עדות שונות שנובעים מהתרבות השונה, ולכן יש לקחת זאת בחשבון כשרוצים לשפוט סיטואציה. לא לשפוט דרך העיניים שלך והתרבות שלך, אלא של האדם המדובר (ע"ע שרמוטה, סתמי...) 2. השד העדתי עדיין קיים; אשכנזים-מזרחיים, אשכנזים בינם לבין עצמם, מזרחיים בינם לבין עצמם, רוסים, אתיופים... אפשר להבין מאיפה מגיעים ה"פרידמנים" של עינב וה"יוסית" של צבר ושפרה. אני סבורה שהמשחק הזה מרתק; אפשר ללמוד ממנו הרבה על החברה הישראלית ועל החברה האנושית בכלל. מי שיצליח לשים בצד את הסטיגמות ויראה את האנשים כמו שהם באמת, את מה שמניע אותם, יוכל ממש ליהנות מ"האח הגדול" ולהרחיב את אופקיו.
 
../images/Emo91.gif ממליצה לקרוא

מרמריסה, זה נקרא אצלך חפירה? דברים חכמים ונכונים ובטח הרבה יותר מענינים וחשובים ממה ומתי צפצף מישהו/י בבית. מדהים שבתור עם שסבל כל כך מאפליה וגזענות אנחנו מצליחים להפלות ולהיות עוינים/חשדנים כלפי כל מי ששונה מאיתנו. גברים כלפי נשים עדה כלפי עדה יהודים כלפי ערבים וכן הלאה וכן הלאה. כדאי שנהיה יותר ערניים לכך כי לחינוך ולחברה יש השפעה עצומה. הדיונים הרבים בפורום סביב נושא זה רק מעידים עד כמה המצב רע מכל הכיוונים.
 

מרמריסה

New member
תודה, אבל שימי לב שלא הזכרתי יהודים מול ערבים

כי זה כבר נושא אחר שלא קשור לגזענות, לטעמי. כאן אנחנו מדברים על שני עמים שנלחמים על פיסת אדמה אחת, וזאת כבר אופרה אחרת לגמרי.... ערבים הם לא "עדה" או "מגזר" - זם עם אחר.
 

נועה21

New member
היה לי די עצוב לקרוא

אבל אני חושבת שאין את זה בקרב הדור הצעיר יותר
 

psyfish

New member
תקראו!!! ויש לי גם מה להוסיף

מה שגרם בעבר "לשנוא" או לא להעריך את המזרחיים, חוץ מיזה שהם היום כלשונם ברברים.. זו עצם העובדה שהם (האשכנזים) חושבים/בטוחים שהארץ הייתה מיועדת אך ורק להם , וכאילו הם המקימים היחידים של של המדינה. היה להם מאוד קשה לקבל את העובדה שהם בנו משהו וכאילו באו אנשים אחרים, לא מתורבתים ו"קצת" שונים מהם ומשתתפים איתם בחגיגה, ולכן נידו ולא קיבלו אותם הוכחה ניצחת שגם היום יש את הבעיה הזו: 4 מתמודדים חדשים מגיעים לבית החדש. כולם מקבלים אותם, ומתלהבים מעצם היותם "הותיקים" ומקבלים אותם בסבר פנים יפות. רק שיפרה וצבר "האליטות" לא מקבלים אותם ורק מרכלים עליהם. אז תגידו לי אתם... השד העדתי/אליטי עדיין קיים???
 

בסטיאןo

New member
כתבת דברי טעם

השד העדתי עודנו קיים, חי ובועט. אולי הוא נחלש עם השנים, אבל עדיין חי. אלו שטוענים כי הוא חלף מן העולם חיים בבועה או משקרים ביודעין. הסיפור שלך על הורי החבר דומה מאוד למה שאני חוויתי עם אביה של החברה הראשונה שלי בגיל 16.
 
סליחה אבל ניבולי פה והתלהמות אינם קשורים לעדה

או למוצא מסויים, אלא להתנהגות מסויימת וספציפית של בני אדם. גם אני מזרחית, ולא מצאתי את עצמי מעולם מקללת בצורה כל כך בוטה. כתבת "ע"ע שרמוטה" בהתכוונתך שעלינו לשפוט אותם עפ"י תרבותם - ואני ממש מופתעת מאמירה כל כך משוללת יסוד זו. באמירתך זו הכפשת את כל יוצאי תוניס (מוצאם של הבובלילים) שלדברייך זו תרבותם... ואם אינך יודעת (בטוח שאת יודעת), המילה שרמוטה בתרגום לעברית היא "זונה" - קללה לכל הדעות שרק אנשים חסרי נימוס כמו הבובלילים משתמשים בה... את מבינה מאיפה מגיעים ה"פרידמנים", אז אולי תספרי לי מאיפה מגיעים ה"פרידמנים המתים"??? ומה לגבי "התנהגות נאצית"??? ועוד ועוד ועוד... (ולידיעתך ה"יוסית" בא כתגובה...) כתבת (והצחקת אותי) "מי שיצליח לשים בצד את הסטיגמות...יוכל ממש ליהנות מ"האח הגדול" ולהרחיב את אופקיו"... שמת לב מה כתבת? אני ארחיב את אופקי על ידי כך שאדע שיש אנשים שצורחים בפומבי כשבא להם ועל מי שבא להם ובשפה ובדיבור שבא להם? כולם יודעים שיש אנשים כאלה, ומן הסתם מי שלא מתמה אגיד לך? אם זו הרחבת אופקים, הייתי רוצה להצר את אופקיי... ולסיכום דבריי- לצערי התנהגותה של עינב בובליל אינה מסממניה של תרבות חדשה, אלא של ילדה לא מנומסת ולא מחונכת.
 

psyfish

New member
למשתכנזת...

איך את יכולה לשפוט אדם כמו יוסי שהוא בא ממקום אחר ומתרבות אחרת. מה שהוא אומר במילים (למרות שהוא לא מתכווון זה ככה יוצא לא ככה הוא גדל) שיפרה עושה במעשים. היא מסוג האנשים שמקללים לא במילים. (למרות שהיא התבטאה כמה פעמים במילים כמו "שמוק" "שילכו להזדיין" וכו'. אני לא אפרט כי היא לא שווה את זה. מספיק החיוך המזלזל שלה וההתבטאויות המתנשאות שלה כדי לפרש אותם למעבר לקללות. לא חייבים לקלל כדי לפגוע - ההתנהגות היא הפוגעת והמבישה יותר!!
 

מרמריסה

New member
מה שאת מגדירה כניבולי פה והתלהמות

ניתן להגדיר כסגנון דיבור והחצנת רגשות... גם אני לא משתמשת בסגנון דיבור כזה, אבל אני לא מזדעזעת ממנו, כי אני רואה את האדם (וכן, גם את תרבותו = מוצאו וסגנונו) ואת הסיטואציה. לטעמי, ה"שרמוטה" של יוסי אינו שונה מ"לעזזאל" או "שיט" או "אוף" של מישהו אחר. אני בהחלט מבינה את ה"פרידמנים המתים" של עינב; מתים, מבחינתה, פירושו קרים, חסרי שמחת חיים, מחרבי מסיבות. התנהגות נאצית פירושה התנהגות מרושעת. נכון, מילים מכוערות שכאמור אני לא הייתי בוחרת להשתמש בהן ובהחלט לא מעידות על תחכום לשוני אבל לשלול אדם עקב כך?? כן, את תרחיבי את אופקייך אם תצליחי לראות מעבר ל"אנשים שצורחים בפומבי כשבא להם ועל מי שבא להם ובשפה ובדיבור שבא להם" את מה שהם: אנשים. אז, אולי, תוכלי גם לקבל אותם כבני-אדם שווי-ערך לך, גם אם את מדברת אחרת.
 

tal061971

New member
../images/Emo124.gifמספר אחד בהכל...בוא רגע

תקרא את הדבירם המקסימים האלה שכתבה מרמריסה. לזה התכוונתי. היה תענוג לקרוא תודה
 
מזרחים זה שונה

ורק בגלל זה בובליל נישאר למה טבעי לנו שהוא בור ועם הארץ אז אנחנו רק נהנים מהחכמות שלו והפעם השד העדתי הוא לטובתו. ואם שכנזי היה מתנהג ככה היו אומרים שהוא מטורף
 
הרבה דברים נכונים וזה מצער ויש לקח מהתוכנית

שמיזה אתם "הפרדמנים" צרכים לרדת מעץ כדי לא להרגיש שפוגעים בכם ואומרים לכם כמה שאתם קרים ומתנשאים כלפי אוכלוסיה ששונה מכם
 

יNOT

New member
הלקח מהתוכנית - מציאות ≠ תוכנית ריאליטי

צריך לדעת להבדיל בין השניים , ובמיוחד צריך לשים לב ל"מהמורות" בפורום , לאלה שרוצים שהפורום יעסוק בגזענות ומנסים ליצור סכסוכים בפורום. ע"י שימוש במילה אחת מסכנה שנאמרה בתוכנית וחוזרים עליה כמנטרה של הסתה בפורום. ע"י שימוש בכינויים לדיירים , כינויים שבעצם מהווים עלבון, ונועדו אך ורק לגרור תגובה. יש עוד לקחים , אבל הלקח הכי חשוב שאני למדתי...פעם אחרונה לראות תוכנית ריאליטי בארץ
, ופעם אחרונה לחשוב שיש דבר כזה פורום איכותי של התוכנית בה מדברים לעניין ולא מקללים ולא מסיתים.
 
למעלה