השומרונים בתנ"ך?

השומרונים בתנ"ך?

מה אנחנו יודעים מהתנ"ך על השומרונים? אני מתכוון לשומרונים של בית שני ושל היום. לפי מה שאני זוכר בדרך כלל התנך מנסה לתאר אותם כצאצאי גויים (גרי אריות), אבל יש איזה פסוק שממנו אפשר ללמוד שהם דווקא צאצאים של שבטי ישראל הצפוניים. אני מניח שהתשובה נמצאת בספר מלכים או דברי הימים.
 

hillelg

New member
אכן.

אני קורא בספר מלכים (ב) בפרק השבעה-עשר: כד וַיָּבֵא מֶלֶךְ-אַשּׁוּר מִבָּבֶל וּמִכּוּתָה וּמֵעַוָּא וּמֵחֲמָת, וּסְפַרְוַיִם, וַיֹּשֶׁב בְּעָרֵי שֹׁמְרוֹן, תַּחַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וַיִּרְשׁוּ, אֶת-שֹׁמְרוֹן, וַיֵּשְׁבוּ, בְּעָרֶיהָ. כה וַיְהִי, בִּתְחִלַּת שִׁבְתָּם שָׁם, לֹא יָרְאוּ, אֶת-יְהוָה; וַיְשַׁלַּח יְהוָה בָּהֶם אֶת-הָאֲרָיוֹת, וַיִּהְיוּ הֹרְגִים בָּהֶם. כו וַיֹּאמְרוּ, לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר לֵאמֹר, הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִגְלִיתָ וַתּוֹשֶׁב בְּעָרֵי שֹׁמְרוֹן, לֹא יָדְעוּ, אֶת-מִשְׁפַּט אֱלֹהֵי הָאָרֶץ; וַיְשַׁלַּח-בָּם אֶת-הָאֲרָיוֹת, וְהִנָּם מְמִיתִים אוֹתָם, כַּאֲשֶׁר אֵינָם יֹדְעִים, אֶת-מִשְׁפַּט אֱלֹהֵי הָאָרֶץ. כז וַיְצַו מֶלֶךְ-אַשּׁוּר לֵאמֹר, הֹלִיכוּ שָׁמָּה אֶחָד מֵהַכֹּהֲנִים אֲשֶׁר הִגְלִיתֶם מִשָּׁם, וְיֵלְכוּ, וְיֵשְׁבוּ שָׁם; וְיֹרֵם, אֶת-מִשְׁפַּט אֱלֹהֵי הָאָרֶץ. כח וַיָּבֹא אֶחָד מֵהַכֹּהֲנִים, אֲשֶׁר הִגְלוּ מִשֹּׁמְרוֹן, וַיֵּשֶׁב, בְּבֵית-אֵל; וַיְהִי מוֹרֶה אֹתָם, אֵיךְ יִירְאוּ אֶת-יְהוָה. כט וַיִּהְיוּ עֹשִׂים, גּוֹי גּוֹי אֱלֹהָיו; וַיַּנִּיחוּ בְּבֵית הַבָּמוֹת, אֲשֶׁר עָשׂוּ הַשֹּׁמְרֹנִים, גּוֹי גּוֹי בְּעָרֵיהֶם, אֲשֶׁר הֵם יֹשְׁבִים שָׁם. ל וְאַנְשֵׁי בָבֶל, עָשׂוּ אֶת-סֻכּוֹת בְּנוֹת, וְאַנְשֵׁי-כוּת, עָשׂוּ אֶת-נֵרְגַל; וְאַנְשֵׁי חֲמָת, עָשׂוּ אֶת-אֲשִׁימָא. לא וְהָעַוִּים עָשׂוּ נִבְחַז, וְאֶת-תַּרְתָּק; וְהַסְפַרְוִים, שֹׂרְפִים אֶת-בְּנֵיהֶם בָּאֵשׁ, לְאַדְרַמֶּלֶךְ וַעֲנַמֶּלֶךְ, אלה ספרים (אֱלֹהֵי סְפַרְוָיִם). לב וַיִּהְיוּ יְרֵאִים, אֶת-יְהוָה; וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם מִקְצוֹתָם כֹּהֲנֵי בָמוֹת, וַיִּהְיוּ עֹשִׂים לָהֶם בְּבֵית הַבָּמוֹת. לג אֶת-יְהוָה, הָיוּ יְרֵאִים; וְאֶת-אֱלֹהֵיהֶם, הָיוּ עֹבְדִים, כְּמִשְׁפַּט הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר-הִגְלוּ אֹתָם מִשָּׁם. לד עַד הַיּוֹם הַזֶּה הֵם עֹשִׂים, כַּמִּשְׁפָּטִים הָרִאשֹׁנִים: אֵינָם יְרֵאִים, אֶת-יְהוָה, וְאֵינָם עֹשִׂים כְּחֻקֹּתָם וּכְמִשְׁפָּטָם, וְכַתּוֹרָה וְכַמִּצְוָה אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת-בְּנֵי יַעֲקֹב אֲשֶׁר-שָׂם שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל. לה וַיִּכְרֹת יְהוָה אִתָּם, בְּרִית, וַיְצַוֵּם לֵאמֹר, לֹא תִירְאוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים; וְלֹא-תִשְׁתַּחֲווּ לָהֶם--וְלֹא תַעַבְדוּם, וְלֹא תִזְבְּחוּ לָהֶם. לו כִּי אִם-אֶת-יְהוָה, אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּכֹחַ גָּדוֹל וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה--אֹתוֹ תִירָאוּ; וְלוֹ תִשְׁתַּחֲווּ, וְלוֹ תִזְבָּחוּ. לז וְאֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַמִּשְׁפָּטִים וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה, אֲשֶׁר כָּתַב לָכֶם--תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת, כָּל-הַיָּמִים; וְלֹא תִירְאוּ, אֱלֹהִים אֲחֵרִים. לח וְהַבְּרִית אֲשֶׁר-כָּרַתִּי אִתְּכֶם, לֹא תִשְׁכָּחוּ; וְלֹא תִירְאוּ, אֱלֹהִים אֲחֵרִים. לט כִּי אִם-אֶת-יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, תִּירָאוּ--וְהוּא יַצִּיל אֶתְכֶם, מִיַּד כָּל-אֹיְבֵיכֶם. מ וְלֹא, שָׁמֵעוּ: כִּי אִם-כְּמִשְׁפָּטָם הָרִאשׁוֹן, הֵם עֹשִׂים. מא וַיִּהְיוּ הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה, יְרֵאִים אֶת-יְהוָה, וְאֶת-פְּסִילֵיהֶם, הָיוּ עֹבְדִים; גַּם-בְּנֵיהֶם וּבְנֵי בְנֵיהֶם, כַּאֲשֶׁר עָשׂוּ אֲבֹתָם הֵם עֹשִׂים, עַד, הַיּוֹם הַזֶּה.
 

hillelg

New member
אצל חז"ל יש מחלוקת

מה המעמד ההלכתי של הכותים, המכונים אצלם "גרי אריות" (כי התגיירו מפחד האריות). יש המחשיבים אותם כיהודים, ויש כגויים. הכותים, על כל פנים, טוענים להיותם חלק מעם ישראל "המקורי". הדים לטענה זו קיימים כבר בספר עזרא: א וַיִּשְׁמְעוּ, צָרֵי יְהוּדָה וּבִנְיָמִן: כִּי-בְנֵי הַגּוֹלָה בּוֹנִים הֵיכָל, לַיהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל. ב וַיִּגְּשׁוּ אֶל-זְרֻבָּבֶל וְאֶל-רָאשֵׁי הָאָבוֹת, וַיֹּאמְרוּ לָהֶם נִבְנֶה עִמָּכֶם--כִּי כָכֶם, נִדְרוֹשׁ לֵאלֹהֵיכֶם; ולא (וְלוֹ) אֲנַחְנוּ זֹבְחִים, מִימֵי אֵסַר חַדֹּן מֶלֶךְ אַשּׁוּר, הַמַּעֲלֶה אֹתָנוּ, פֹּה. ג וַיֹּאמֶר לָהֶם זְרֻבָּבֶל וְיֵשׁוּעַ, וּשְׁאָר רָאשֵׁי הָאָבוֹת לְיִשְׂרָאֵל--לֹא-לָכֶם וָלָנוּ, לִבְנוֹת בַּיִת לֵאלֹהֵינוּ: כִּי אֲנַחְנוּ יַחַד נִבְנֶה, לַיהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, כַּאֲשֶׁר צִוָּנוּ, הַמֶּלֶךְ כּוֹרֶשׁ מֶלֶךְ-פָּרָס. ד וַיְהִי, עַם-הָאָרֶץ--מְרַפִּים, יְדֵי עַם-יְהוּדָה; ומבלהים (וּמְבַהֲלִים) אוֹתָם, לִבְנוֹת. נראה לי שמי שהוביל את זה היו השומרונים, שהיו מראשי המאבק בשבי ציון אז.
 

hillelg

New member
שומרון היא בישראל

הם נקראו שומרונים כי זה המקום שאליו הם הוגלו. הם הגיעו מכותא ומספרוים ועוד ארצות, ועל כן חז"ל קראו להם "כותים".
 
מלבד הסיפור על גרי אריות

(ובניגוד אליו) יש כמדומני פסוק שאפשר ללמוד ממנו שהשומרונים הם בעיקרם צאצאי שבטי ישראל הצפוניים, ולאו דווקא גולים מכותא וספרווים.
 
אבל בדיוק בשביל זה פניתי לכאן ../images/Emo4.gif

אז מה, אצטרך לחפש לבד? (או שאני הוזה בהקיץ ואין דבר כזה?)
 
זה אמנם לא מה שחיפשתי

אבל זה סיכום ממצה לגבי המחלוקת מיהם השומרונים. מתוך אתר השומרונים: "הישראלים השומרונים הינם אותם תושבי ממלכת ישראל , שחיו באזורים החקלאיים של ארץ שומרון, ולא הוגלו על ידי האשורים לאחר נפילת שומרון. דעה זו, הנתמכת ע"י ממצאים ארכיאולוגיים והיסטוריונים מודרניים , מתיישבת עם דעתם של השומרונים, המשייכים עצמם לצאצאי עשרת השבטים האבודים, בני שבטי אפרים מנשה ולוי, וסותרת את דעת המקרא, המקשרת את מוצא השומרונים לאותם עמים זרים שהושיב מלך אשור בשומרון." "מקורות המקרא מספרים, כי הפילוג בעם ישראל, חל איפוא בתקופת בית שני, כאשר השומרונים ביקשו לקחת חלק בבניית בית המקדש השני, אך היהודים, ומנהיגם זרובבל, שעמד בראשם ,דחו אותם בטענה כי אינם יהודים וכי אינם כלל מבני ישראל. בעקבות מאורע זה, כדעת המקרא ומאוחר יותר כתבי ההיסטוריה היהודית, חל פילוג בין שתי עדות אלה, שגרם לשומרונים לפרוש ולהקים להם בית מקדש, בראש הרגריזים, בדמותו של בית המקדש בירושלים. הכרוניקות ההיסטוריות המצויות בידי השומרונים , מספרים סיפור אחר; הפילוג בין שתי העדות , חל עוד מוקדם יותר, כאשר עלי הכהן נטש את המקום המקודש בהרגריזים והקים לו משכן בשילה. הרקע לפילוג היה הסכסוך שפרץ בבית הכהונה הגדולה. עזי בן בחקי , מזרע פינחס בן אהרן הכהן , בעודו נער צעיר היה אמור לרשת את הכהונה הגדולה מאביו, שכן הכהונה הגדולה הובטחה לזרע בית פינחס לעד (ספר דברים). התנגדותו של עלי , שהיה זקן בית איתמר בן אהרן הכהן , הביאה לפרישתו ולפרישת רבים אחריו למשכן שהקים בשילה. כך נוצרו שני משכנים, ושני מחנות, האחד בשילה שהועתק מאוחר יותר לירושלים, והשני בהרגריזים, שנשאר מקודש לשומרונים כמקום נבחר . סיפור קטיעת שושלת הכהונה הגדולה מזרע פינחס לזרע איתמר, נותר עמום במקורות היהודיים. לאורך כל ההיסטוריה המשותפת והעקובה מדם של שתי עדות אלו, יהודית-שומרונית, זרע הסכסוך והפילוג ביניהם נותר עד היום- המקום הנבחר."
 
לאחר חריש קצר בספרים

מצאתי את הפרק הזה דברי הימים ב פרק ל. לדעתי הסיפור המובא כאן מחזק את הטענה של השומרונים. לְהַעֲבִיר קוֹל בְּכָל-יִשְׂרָאֵל מִבְּאֵר-שֶׁבַע וְעַד-דָּן לָבוֹא לַעֲשׂוֹת פֶּסַח... בְּכָל-יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה... שׁוּבוּ אֶל-ה' אֱלֹהֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׂרָאֵל, וְיָשֹׁב אֶל-הַפְּלֵיטָה, הַנִּשְׁאֶרֶת לָכֶם מִכַּף מַלְכֵי אַשּׁוּר. וְאַל-תִּהְיוּ, כַּאֲבוֹתֵיכֶם וְכַאֲחֵיכֶם, אֲשֶׁר מָעֲלוּ, בַּה' אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיהֶם... אַל-תַּקְשׁוּ עָרְפְּכֶם כַּאֲבוֹתֵיכֶם תְּנוּ-יָד לַה', וּבֹאוּ לְמִקְדָּשׁוֹ אֲשֶׁר הִקְדִּישׁ לְעוֹלָם, וְעִבְדוּ אֶת-יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, וְיָשֹׁב מִכֶּם חֲרוֹן אַפּוֹ... וַיִּהְיוּ הָרָצִים עֹבְרִים מֵעִיר לָעִיר, בְּאֶרֶץ-אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה--וְעַד-זְבֻלוּן; וַיִּהְיוּ מַשְׂחִיקִים עֲלֵיהֶם, וּמַלְעִגִים בָּם. אַךְ-אֲנָשִׁים מֵאָשֵׁר וּמְנַשֶּׁה, וּמִזְּבֻלוּן--נִכְנְעוּ, וַיָּבֹאוּ לִירוּשָׁלִָם (כדאי לקרוא את כל הפרק) התקופה המתוארת היא לאחר הכיבוש האשורי, ולפי ההבנה שלי ההתייחסות לתושבי שומרון כאן מצד היהודים היא כאל בני ישראל המקוריים, בניגוד לספר מלכים המתאר אותם כגויים שהוגלו לשומרון והפכו גרי אריות.
 

hillelg

New member
לא מוכיח לגבי הכותים

ברור שהיו אז ישראלים באזורים הללו, ועליהם מדובר כאן. ברור גם שהיו שם כותים ועווים. האם הם התערבו אחד בשני? ייתכן מאוד. ואז השומרונים הם צאצאי שניהם.
 
אז מה שנשאר זה להתווכח על המחיר

סליחה, על המינון. אבל בכל זאת, הדברים אינן עולים בקנה אחד עם מלכים ב י"ז. וַיֹּשֶׁב בְּעָרֵי שֹׁמְרוֹן, תַּחַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וַיִּרְשׁוּ, אֶת-שֹׁמְרוֹן, וַיֵּשְׁבוּ, בְּעָרֶיהָ. כלומר בני ישראל כבר לא שם ... כַּאֲשֶׁר אֵינָם יֹדְעִים, אֶת-מִשְׁפַּט אֱלֹהֵי הָאָרֶץ. וַיְצַו מֶלֶךְ-אַשּׁוּר לֵאמֹר, הֹלִיכוּ שָׁמָּה אֶחָד מֵהַכֹּהֲנִים אֲשֶׁר הִגְלִיתֶם מִשָּׁם, וְיֵלְכוּ, וְיֵשְׁבוּ שָׁם; וְיֹרֵם, אֶת-מִשְׁפַּט אֱלֹהֵי הָאָרֶץ.וַיָּבֹא אֶחָד מֵהַכֹּהֲנִים, אֲשֶׁר הִגְלוּ מִשֹּׁמְרוֹן, וַיֵּשֶׁב, בְּבֵית-אֵל; וַיְהִי מוֹרֶה אֹתָם, אֵיךְ יִירְאוּ אֶת-ה'. כלומר גירוש הישראלים היה כל כך יסודי, שצריך להביא כהן מהגלות כדי שילמד אותם לעבוד את אלוהי הארץ.
 
זה לא סותר

יתכן שהעמים שהורישו את ערי שומרון היו הרוב ולכן השתלטו על הערים, אבל ודאי יתכן שהיו פליטים מבני ישראל שנשארו בארץ, בעיקר משום שבאותה התקופה היה קשה לעם כובש לחרוש כל נקודה בארץ ולתפוש את הפליטים היחידים שעוד נשארו.
 
אבל לא התייחסת למה שכתבתי

אם היו פליטים מבני ישראל שנשארו בארץ, למה היה צריך להביא כהן מחו"ל? וגם, בפרק בדבה"י אין שום רמז שמדובר באוכלוסיה הטרוגנית. גם לא ברור מהפרק אם השליחים פנו גם לגרי האריות (שהם הרוב המכריע על פי דבריך). על פי הניסוח נראה שהפנייה היא לבני ישראל אורגינליים: בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, שׁוּבוּ אֶל-יְהוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׂרָאֵל, וְיָשֹׁב אֶל-הַפְּלֵיטָה, הַנִּשְׁאֶרֶת לָכֶם מִכַּף מַלְכֵי אַשּׁוּר. וְאַל-תִּהְיוּ, כַּאֲבוֹתֵיכֶם וְכַאֲחֵיכֶם...
 
ברור!

לא כל אחד מבני ישראל שנשארו בארץ היה יכול ללמד את "משפט אלקי הארץ", בעיקר בתקופה זו שכזכור ישראל גלו - ולא היה זה משום שהם הלכו בדרך ה'... אז היה צורך להביא כהן. בנוסף מלך אשור לא אמור היה לדעת שיש ישראלים בארץ, כי אחרת הוא היה מגלה אותם... לפי מה שמובן מהפסוקים, לפחות בשנים הראשונות שאחרי חורבן ממלכת ישראל עוד לא נוצר חיבור בין השומרונים לפליטי ישראל, וכשחזקיהו קורא לישראל לעלות לירושלים - הוא מתכוון לבני ישראל אמיתיים. לכך ניתן להוסיף את הסברה שכחלק ממרידתו במלך אשור, חזקיהו כבש את ממלכת ישראל לשעבר. כך הוא יכול לשלוח שליחים לשם ללא חשש.
 

hillelg

New member
אם מגלים מישהו

זה קודם כל את האליטה - דהיינו, בין השאר, את הכהנים (שאגב לא היו כהנים במובן של "בני אהרן", אלא תוצר של הפלורליזם ושוויון ההזדמנויות שהנהיג ירבעם). כמו בחורבן הבית - נשארו "מדלת העם", הרבה אחרי ש"החרש והמסגר" גלו.
 

dor1111

New member
לפי מה ששמעתי אנשם סבורים שהם צאצאי

האשורים ויש הטוענים שהם צאצאי עשרת השבטים אני יודע גם שבין היהודים ובין השומרונים היו בעיות בזמן בניית בית המקדש השני אני יודע שהדת השמרונית הוחרמה ע"י האימפריה הביזנטית היום הם חיים בעיקר ליד הר גריזים ובמקום להתפלל אל ירטשלים הם מתפללים אליו אממ ואני יודע שגם סופי דצקה שומרונית אבל זה לא קשור חח
 
למעלה