התייעצות

אופירA

New member
מנהל
התייעצות

קראתי על שיטת ה-DBT מעט, כי אין לי כ"כ כוחות כרגע לקריאה מייגעת באנגלית. אם יש חומר בעברית - אשמח לראות. לא הבנתי את הטכניקה, אך הבנתי את המטרה - לחוות פחות כעס, פחות פגיעה עצמית, ופחות שהיות באשפוז פסיכיאטרי. לא ברור לי כמה יועיל לי טיפול בשיטה זו. את המטרות הללו השגתי בטיפולים שעברתי ובעבודה עצמית - אינני זקוקה לאשפוז ולטיפול תרופתי, אינני חווה כעס מטריד, ואינני פוגעת בעצמי במובנים המקובלים כלל. אני מבוגרת (44) והקשיים שלי, שנולדו איתי והתפתחו בצעירותי, מבוגרים גם הם, והגישה אליהם בוגרת. קשה לקרוא להפרעת אישיות גבולית מבוגרת ומטופלת "הפרעת אישיות גבולית". אבל הרקע קיים ברקע. אלא שמפריעה לי רמת הדיכאון הבסיסית שאינה משתפרת (מעבר למה שהשתפר מאוד), רמת הקושי התפקודי שקיימת, הריקנות וחוסר הטעם והמוטיבציה - ברמה שהם קיימים, ורמת האכילה הכפייתית שעולה ומתיישבת על הרגשות הבלתי פתורים, למרות שטופלו היטב בטיפולים מוצלחים במיוחד. קיבלתי כלי עזר רבים בטיפולים שעברתי (במהלך 25 שנים) - למדתי לזהות טיפולים מזיקים ולהחליט מה מתאים לי ומה לא. למדתי לנתב טיפול למקומות שמביאים לי כוח ותובנות, ולשלוט במה שקורה בטיפול. למדתי הרבה טכניקות להגיע לאיזון נפשי. למדתי לקבל מהמטפלת גם דברים שהרגשתי כלפיהם התנגדות - כלומר לזהות מתי ההתנגדות היא קושי שצריך להתגבר עליו, ומתי ההתנגדות היא הגנה שצריך להתחשב בה. בטיפול שאני עוברת, בו למטפלת ולי יש תקשורת מצוינת ותובנות מצוינות והישגים מצוינים, לא הוגדרה שיטת טיפול, אלא נעשה שימוש בהרבה טכניקות טיפוליות שונות, לפי הצורך. עם זאת, הוא כנראה מוצה. ובשל כך עולה בי חוסר תקווה שיימצא המשך טוב יותר, ומתעוררים ביתר שאת מצבי אכילת היתר. אני צריכה טיפול שברור לי שיעלה כיתה יחד איתי, ולא יתחיל בטעות לטפל בדברים שכבר מזמן נפתרו... כי הוא לא יודע מה עשיתי עד היום. אני צריכה גם שהטיפול לא יפריד בין התובנות הרוחניות והדתיות שלי לבין הסבל שלי, אלא יידע שהם קשורים זה בזה קשר בלתי נפרד. המחשבה שלי היתה להמשיך עם המטפלת הנוכחית, בזכות ההדדיות המוצלחת, רק לשנות את פאזת הטיפול לסוג שונה ממה שהיה עד היום. בינתיים (בעידודה של המטפלת), ניסיתי לפנות למטפלת חדשה ששיטתה שונה, וטרם הגעתי להרגשה שהיא יכולה להביא אותי להתקדמות. עד כה מתחזקת בי הרגשה שהיא לוקחת אותי הרבה כיתות אחורה, ושתינו עדיין לא מודעות לכך. בינתיים הטיפול בקושי התחיל, כך שאינני יודעת מה יקרה. אני צריכה בערך 5 פגישות כדי לדעת מה מתרחש, אך היו לי רק 2, והפסקה גדולה מאוד. אבקש חוות דעתכם להיסוסי ולרעיונות שהעליתי. מישהו יכול להעלות רעיון שנראה לו מתאים לי, ושלא עלה על דעתי?
 
קודם כל

יש בעברית ספר אחד שתורגם. שמו במחוזותנו ‫ "הפרעת אישיות גבולית : מדריך להקניית כישורים" / מרשה מ. לינהאן בגדול לינהאן הציעה תיאוריה לפיה גם גורמים הביולוגיים וגם החוויות פסיכולוגיות משפיעות על התפתחות הפרעת האישיות הגבולית. לינהאן מתארת את הסובלים מהפרעת אישיות גבולית כאנשים בעלי פגיעות ביולוגית כלשהי הגורמת להם להיות יותר רגישים לאירועי-חיים שליליים. למעשה, הם מגיבים בצורה חזקה יותר לאירועים שלאחרים יכולים להיחשב כזניחים, ולוקח להם יותר זמן להתאושש. כמו הרבה מהתיאוריות שמתייחסות למוח בימנו, מדובר תיאוריה המבוססת על הבנת מנגנון הוויסות. אליבא דה לינהאן, אנשים בעלי הפרעת אישיות גבולית מתקשים לווסת את רגשותיהם ומגיבים בקיצוניות יותר לאירועי חיים רגילים. מכיוון שבתיאוריית וויסות עסקנן, מניחים שבסיסה התפתחותי. ועכשיו לשאלות שלך לגבי המשך טיפול. ממה שאני מבינה עצם זה שעד היום לא עבדו איתך לפי שיטה או תיאוריה מסויימת דווקא מאוד התאים לך. ידעת מה לקחת, מה להשאיר בצד, מה לנסות, מה לדחות - ובכלל, אם אשתמש במונחים תיאורתיים, למדת לווסת. תכלס, אם את שואלת אותי, בכלל לא משנה איך קוראים לשיטה ואם המטפל מצהיר שהוא עובד לפיה. העיקר התוצאות! למדת לווסת. נקודה. כתבת שאת רוצה לעלות כיתה. כקוראת מהצד לא ברור לי למה הכוונה. אילו מטרות טיפול תחשיבי כ"עליית כיתה"? עוד כתבת: "אני צריכה שהטיפול לא יפריד בין התובנות הרוחניות והדתיות שלי לבין הסבל שלי, אלא יידע שהם קשורים זה בזה קשר בלתי נפרד" ה*טיפול* לכשעצמו לא מפריד בין שום תובנה רוחנית לבין שום סבל. אם יש מי שמפריד זה אנשים. אם את לא תפרידי, לא יופרד. אי אפשר שיופרד בלי שתתני רשות להפריד
ההיסוס להתחיל עם מטפלת חדשה הוא מובן. היא הרי לא מכירה אותך וצריכה באמת ללכת קצת אחורה כדי לקבל איזו פרספקטיבה לגבי הקדימה. שוב, הדבר בידיך. אם את חושבת שתוכלי לווסת את עצמך ולא להגיב בתגובות קטסטרופה נוכח השינויים שמגיעים לפיתחך - אפשר שמאוד תתקדמי עם מטפלת חדשה. גם אפשר שלא. אין תעודות ביטוח, רק ניסיון חיים שממנו לומדים להבא. מחזיקה לך אצבעות
 

אופירA

New member
מנהל
כבר עשית לי הרבה טוב

ותודה רבה על כך! קודם כל - הספר. ללמוד אותו יוכל לתת לי ולו כלי אחד נוסף. ראיתי בחיים שהרבה הצלחתי לעשות בעבודה פנימית עצמית, לא פחות מאשר בעזרת מטפלים. ייתכן מאוד שיבואו לי משם הארות וכלי התמודדות. כשאת משקפת לי במילותייך את מה שעשיתי, את התוצאות של העבודה שלי - זה לכשעצמו מאפשר לי לראות אור. נקודות החוזק שלי, שעמדו לי במקומות הכי עמוקים ואפלים - תמיד ניזונו היטב מהבעת אמון של אנשים בכוחותי, למרות שלא היו הרבה אנשים כאלו סביבי, והיו יותר אנשים שהביעו אי אמון ביכולתי. גם למדתי להתרחק מכאלו ולהקיף עצמי ככל האפשר באלו המקרינים לי אמון. כשאני מבקשת לעלות כיתה, אני מתכוונת שאני מבקשת להתמודד עם המקומות הלא פתורים, ורק איתם. כלומר לא לחזור על חומר לעוס, אלא לדעת לאפיין ולרכז את הנושאים שבהם לא קיבלתי כוחות, ולמצוא מה יכולה להיות הסיבה לכך, מה המניעות שם ואיך אפשר להתגבר עליהן. אני מבקשת לקבל/לאתר בתוכי כוחות חדשים, משום שאלו שהתחברתי אליהם עד כה, לא נתנו עדיין מענה לבעיות עמוקות. אני מבקשת להיפטר מהייאוש, המאמין שקשיים שלא נפתרו במשך טיפולים עקשניים במהלך עשרים שנה - לא ייזכו להתקדמות... נכון את אומרת, שהטיפול אינו מפריד בין תובנה רוחנית דתית לבין הסבל. אבל המטפל יכול לא להבין את הקשר, להתעלם ממנו ולא לעשות בו שימוש נכון. ואני מאד זקוקה לשימוש הזה. בעבר יכולתי לקבל ממטפל ידע ותובנות, תוך התעלמות מהעומק הרוחני המצוי בתהליך הנפשי. אך בהמשך, לא היה שום סיכוי להתקדם הלאה ללא טיפול שידע לתת מענה ראוי לנשמה היהודית המחוברת לנפש וכרוכה בסבלותיה. אני אכן אינני נותנת רשות להפריד, אבל לא בהכרח שיכולה לקבל ממי שאינו יודע לכרוך לאורך כל הדרך. ואכן, אני מנסה לעשות את השינוי הטיפולי וללמוד ממנו, טרם שאחליט לחזור לטיפול הישן, ולהסתפק בו כטיפול תמיכתי.
 
למעלה