התלבטות גדולה, או הירהורים של לקראת סוף תיזה

התלבטות גדולה, או הירהורים של לקראת סוף תיזה

שלום לכולם אז באופן תיאורטי אני רואה את הסוף של התיזה ויש סיכוי שאני אסיים אותה לקראת הקיץ. כשהתחלתי את הלימודים לתואר השני היה לי ברור שאני אמשיך ישר לדוקטורט, אהיה מרצה וחוקרת דגולה והכל יהיה יופי. אבל עכשיו, זה בעצם לא כ"כ ברור לי. מבחינת האוניברסיטה והמנחה אני יכולה להשמיך לדוקטורט בכיף, אבל פתאם נראה לי שאולי אני לא רוצה בכלל, ואולי כל הקונספט של "להיות חוקרת" הוא לא בשבילי. מעניין אותי לדעת אם יש פה עוד אנשים שעומדים או עמדו במצב הזה - שפעם היה ברור לאן ממשיכים, והיום, איך לומר
 

tenshem

New member
ההתלבטות שלי

לא ברור בדיוק ממה נובעת ההתלבטות שלך, אבל אני יכולה לספר על ההתלבטות שלי. הייתי בהתלבטות דומה בסוף התואר הראשון. היה לי ברור שללמוד זה אחד הדברים האהובים עלי. גם היה לי מאוד ברור מה הנושא אותו אני רוצה להמשיך וללמוד. אבל... שנאתי לכתוב את העבודות הסמנריוניות. בתקופתי היה עלינו להגיש 2 עבודות פרו-סמנריוניות (בערך 15 עמודים) ועוד ארבע עבודות סמנריוניות (בסביבות 40 עמודים), בהחלט נסיון עשיר בכתיבה, יחסית לתואר ראשון. למרות שקיבלתי ציונים מצויינים, שנאתי את תהליך הכתיבה, ולא אהבתי את התוצר הסופי מבחינת הכתיבה. החלטתי, שתואר שני יהיה הנסיון הנוסף שלי בכתיבה, שהרי חייו של חוקר אקדמי נמדד קודם כל במה שהוא מפרסם. פירסום זה כתיבה. לא מספיק לאהוב לקרוא ולחשוב. צריך לכתוב! את התואר השני עשיתי באנגליה, ולכן היה עלי לכתוב באנגלית. המעבר לאנגלית, בשבילי, גרם לי להתאהבות מחודשת בכתיבה, בשפה, בניסוח הרעיונות שלי. זה היה הרגע שבו החלטתי שחיי מחקר יכולים להתאים לי (עם כל חוסר הביטחון מאז ועד היום..). השאלה שלי אליך, היא למה פתאום נראה לך שאת לא רוצה להמשיך במחקר? האם זה הכתיבה? הקריאה הבלתי נפסקת? חוסר היכולת להתמקד? הבדידות שבעבודה מחקרית? העתיד הלא ברור? כדאי לך לברר עם עצמך מה בדיוק מעורר בך את ההתלבטות. בסופו של דבר, התשובה נמצאת רק אצלך, אבל... אולי יש לך כל מיני רעיונות ותפיסות לגבי מה זה דוקטורט, ואולי אנשי הפורום יוכלו להקל על ההחלטה.
 
שאלה טובה

קודם כל תודה על התגובה
למה נראה לי שאני לא רוצה להמשיך במחקר? אין ךי ממש הסבר מגובש, אני מניחה שזה בעיקר הרצון להיות בשטח, לראות את הדברים קורים בשדה, לא בתיאוריה. דווקא עם הנקודות שהעלת אין לי בעיה - אני כותבת היטב, ועם הנחיה טובה אני מניחה שגם מיקוד וכו' לא יהיו מכשול רציני. א
 

tenshem

New member
אז עוד כמה שאלות...

לא ציינת את התחום שלך, אז קשה לי להבין מה זה אומר "הרצון להיות בשטח, לראות את הדברים קורים בשדה, לא בתיאוריה". האם את יכולה למצוא בתוך התחום שלך דברים יותר פרקטיים ופחות תיאורטים? יש לא מעט תחומים שהמחקר העיקרי נעשה "בשטח". אני יכולה לומר, שבתחום שלי, למרות שהמחקר שלי הוא טקסטואלי, ביליתי את בשנים האחרונות הרבה "בשטח".בשביל ללמוד את השפה בה אני משתמשת למחקר, יצא לי לבלות חודשים רבים במקומות שונים בעולם. לראות תרבויות אחרות, גישות אקדמיות שונות, וסתם להינות מהחיים במקומות השונים מאוד מישראל. כך שאפילו ההפרדה "שטח" ו"תיאוריה" לא חייבת להיות כזו דיכוטומית את יכולה למצוא את האיזון.
 
אז למה שאחרי התואר השני

לא תנסי עבודת שטח? (בין אם זה אומר כחלק מדוקטורט ובין אם זה אומר לקחת הפסקה)
 
אז למה שלא תתני לעצמך שנה לעסוק בזה נטו

ואחרי זה תחליטי מה את רוצה? אספר לך שאמא שלי, לאחר שסיימה את הפרקטיקום (פסיכולוגיה קלינית), לקחה שנתיים הפסקה מהאוניברסיטה ועבדה בייעוץ חינוכי, ואז החליטה שהיא רוצה לחזור ועשתה תזה והתמחות.
 

aya_bsf

New member
מבינה לגמרי

היי.... כשהתחלתי תואר שני והתאהבתי בטירוף באקדמיה..:) היה ברור לי שאני ממשיכה לדוקטורט ומעוניינת להיות סגל אקדמי בכיר. אך אז התרחשה נקודת מפנה בחיי שכיום אני מודה על כך כל שנייה ביממה.....והחלטתי שצריך להפסיק לחשוב יותר מדי ופשוט לחיות.:) , לקחתי חופש של שנה לאחר סיום התזה...והחלטתי פשוט לנשום...אחרי געגועים רבים......המשכתי לדוקטורט.....זה בער בי....ואני נהנית מהדוק' מאוד.......אבל....ותמיד יש אבל...פתאום איני רוצה להיות סגל אקדמי בכיר ולעסוק בזה.....לא משום שזה לא מעניין אותי...אלא משום שזה לא בוער בי.....ואני חייבת לבעור ולאהוב מה שאני עושה....(מצאתי משהו אחר שבוער בי).... אז פשוט תזרמי.... בהצלחה
 

the new L

New member
זה משהו שאני בחיים לא רואה את עצמי עושה

אני פשוט רואה כל הזמן עד כמה הידע בתחום שלי הוא פשוט אינסופי, וכמה שאני קורה ולומד אני יודע כל כך מעט, שגם אם אני אחליט שאני עוזב את המחקר לתקופה מסויימת - אני לא אהיה מסוגל להפסיק לקרוא. כי אין זמן! ויש יותר מידי לקרוא
 

I Was Hoping

New member
זה מזכיר לי תהיה שעולה בי לאחרונה

העייפות אחרי תואר ראשון+שנת מחקר בחו"ל על מלגה+תואר שני+תזה היא עצומה, לפחות אצלי. אני רוצה את הדוקטוראט אחרי, אבל לא יודעת איך אקדמית זה מסתדר מבחינת רצף הדברים. אשמח לשמוע מהדוקטורנטים כאן - אני אמורה לסגור הכל עד נובמבר. אם אגיש את התזה בנובמבר - כמה זמן יש לי לנשום עד לדוק'? כלומר, כמה זמן לוקח עד שמקבלים ציון, סוגרים את התואר ואפשר להירשם לדוק'?
 

I Was Hoping

New member
מקווה שזה בסדר ש"טמנתי" כאן שאלה משלי

ההתלבטות שלך הזכירה לי פשוט תהיה משל עצמי.
 
למה שלא תקחי לך זמן לנשום?

בעיקרון, אפשר להירשם לתואר שלישי במשך כל השנה (למעשה, קל יותר לאונ' אם ההרשמה מקבילה לפתיחת סמסטר) ואת יכולה לסגור תואר שני ולהמשיך ישר לשלישי. אבל למה? מה יקרה אם תאפשרי לעצמך לנוח קצת? אני לקחתי שנה של הפסקה בין התואר השני לשלישי. בשנה הזו עבדתי במקצוע, וזה קידם אותי מאוד. בשנה הזו עיבדתי את המאסטר לפרסום, בלי לחץ. בשנה הזו בחנתי שוב את התוכניות שלי לדוקטורט, ומצאתי את עצמי שולחת מכתבי סירוב מנומסים למקומות שכבר קיבלו אותי ומגלה מלגה שלא ידעתי שמתאימה לי. בשנה הזו בחנתי את הרעיון שלי לדוקטורט - וויתרתי עליו לטובת אחר. בשנה הזו הספקתי גם להתגעגע לאקדמיה. החיים בחוץ הבהירו לי עד כמה אני אוהבת מחקר. לי ההפסקה עשתה רק טוב. אם את שואלת ברמה הטכנית, ממה שאני מכירה לא צריכה להיות לך בעיה להמשיך ברצף. מקסימום יקבלו אותך על תנאי עד שיאושר סופית התואר השני. את יכולה לפנות למזכירות הרלוונטית ולקבל תשובה, ולזכור שתמיד יש חריגים.
 

I Was Hoping

New member
תודה רבה לך! אני כל כך שקועה בתזה,

כך שלא מצליחה אפילו לדמיין חשיבה על נושא חדש ועוד לדוקטוראט. גם זה לוקח זמן, לעלות על רעיון שיהיה הבייבי שלי לשנים הקרובות (והארוכות). אני מאוד מקווה לנשום כמה חודשים. גם סמסטר אחד שלם בלי מחשבה אקדמית עם דדליין תהיה לי בריאה. מאוד בריאה.
 
את יכולה להרשם עוד לפני שסגרת

אבל אם את רוצה קצת אוויר לנשימה, מה מונע בעדך לדחות את זה קצת?
 

NorthernStar

New member
אל תרגישי חובה בגלל לחצים או ציפיות

כמו שאמרתי בשרשור אחר, לימודים לדוקטורט הם מחויבות ארוכת טווח משמעותית מאוד, ואם את לא מרגישה שזה בשבילך, חבל על הסבל והמאמצים לשווא. לפני שנים, עוד במהלך לימודי הBA שלי, "סומנתי" על ידי כמה וכמה מרצים כמי ש"חייבת" להמשיך למחקר אקדמי, ואפילו נפתחו בפניי כמה אופציות שונות. מאוד החמיא לי שמנסים לחזר אחריי וכבחורה צעירה מאוד, כמובן המחמאות החניפו לי מאוד. ואפילו התחלתי סמסטר אחד בתואר שני באת"א (התכנית שלהם גרועה מאוד, אגב), וסמסטר הוא בדיוק הזמן שלקח לי להבין שזה לא בשבילי. אז הלכתי, גם כשידעתי שחלק מהם התאכזבו. חוץ ממרצה אחת, שלנצח אהיה לה אסירת תודה, שאמרה לי לא להקשיב לכל השאר שמדברים על "בזבוז של פוטנציאל" וכו'. שאם לא מתאים לי - לא לעשות, ולא לחיות על פי הציפיות של אחרים, בעיקר של בעלי אותוריטה למיניהם. הלכתי ובמשך כמה שנים עשיתי מיליוני דברים אחרים, חלקם מעניינים יותר, חלקם פחות. רק אחרי שינוי דרסטי מאוד בנסיבות, התחלתי להגיע להכרה שבעצם מה שאני רוצה הוא דווקא כן להמשיך באקדמיה, but on my own term. לחיות את החלום שלי ולא של אחרים. ואחרי שישבתי וניסחתי לעצמי מהן הציפיות שלי, הגשתי בקשה לGrad school כאן (טורונטו), התמזל מזלי (ולא ידעתי עד כמה) והתקבלתי, ומאז אני כאן. ואני שלמה עם ההחלטה הזאת ולכן גם מרגישה שאני יכולה לעמוד באתגרים שמציבים מולי יום יום. בלי הresolve הזה, לא בטוח איך הייתי מתמודדת. או בקיצור: אם לא מתאים לך, אולי דווקא לשנות אוירה ולעשות משהו אחר, אפילו לתקופה ממושכת, יבהיר לך מהן הציפיות שלך מעצמך ומה באמת את רוצה לעשות "כשתהיי גדולה".
 

22ק ו ס ם

New member
איך אומרים בצבא

אם יש ספק אז אין ספק. אם יש לך ספקות לגבי ההתאמה שלך לדוקטורט, וזה עוד אחרי שעשית תיזה שבמידה רבה דומה לדוקטורט, נראה לי שכדאי לך לקחת הפסקה. כדי לעשות דוקטורט צריך מוטיבציה גדולה מאוד ושיכנוע עמוק שזה מה שאת רוצה בחיים. מכיוון שזה מסלול ארוך עם הרבה תיסכולים בצידו. אם כל הרעיון הכללי של לעשות מחקר לא ברור לך, יכול להיות שאת עדיין לא בשלה לזה. יכול להיות שאת צריכה הפסקה של שנה או יותר, להתנסות בעבודה מעשית כלשהיא שקשורה או לא לתחום שלך ואז תסתכלי על דברים בצורה שונה והחיידק שהיה בך פעם יחזור. אף אחד לא אומר שצריך להמשיך ישירות לדוקטורט אחרי תואר שני, והרבה פעמים עדיפה הפסקה להתרענננות ובחינה מחודשת של המצב ממצב נקי, מאשר היגררות לדוקטורט וספקות שימשיכו ללוות אותך כל הזמן.
 

mummy

New member
למה רק פעם אחת? הרבה פעמים

קרה לי לא פעם ולא פעמיים שהגעתי למקום שקודם חשבתי ששם אני רוצה להיות ואז התברר לי שזה לא מה שחשבתי. זה החיים לא? יש כאלה שקוראים לזה התבגרות או התפכחות
במצב כזה אני חושבת שהדבר הנכון הוא לנסות לתפוס קצת מרחק ולעשות הערכה מחדש. אני לא חושבת שיש הרבה אנשים שחיים בעולם המודרני ומחליטים פעם אחת ולכל החיים מה הם יעשו כשיהיו גדולים ונצמדים לזה עד מוות. העולם עובד אחרת היום, יש תקופות, תחנות, דרכים וצמתים, נראה שהגעת לצמת כזו שצריך לעשות חושבים. מה שקשה בדרך כלל זה לא רק לדעת מה לא, אלא למצוא מה כן. אם כי גם הידיעה מה לא עושה לך את זה בהחלט מקדמת. בענין הדוקטורט באופן ספציפי, מהניסיון שלי וממה שאני רואה מסביב, זה די ברור שמאד מאד קשה לצלוח את המשימה הזו אם היא לא בוערת בעצמותייך. אז אולי כדאי לבדוק עד כמה באמת את רוצה את זה, שלא לומר משתוקקת וכמהה (כן ממש ככה), ורק אז להחליט אם להמשיך או לא. שנה אחת לכאן או לשם בפרספקטיבה של חיים שלמים זה לא משהו שיש להצטער עליו, לדעתי. בהצלחה!
 
בדיוק במצב הזה

מגיל מאוד צעיר היה לי ברור שלי תהיה קריירה אקדמית. אין לי אפילו דרך לתאר כמה זה היה לא נתון בכלל לספק. לא העליתי על דעתי משהו אחר, עבודה לא-אקדמית היתה משהו שאנשים אחרים עושים, וכזו שקשורה לחיים שלי לכל היותר כאמצעי, בטח לא כקריירה. עשיתי תואר ראשון, היה סבבה. הרגשתי די שחוקה לקראת סופו אבל ממילא לא התכוונתי להתחיל תואר שני מיד, אז בסדר. התחלתי תואר שני, וככל שהתקדם הזמן היה לי ברור שאני פשוט לא מוצאת את עצמי שם. לא בגלל האוניברסיטה (כן, גם את הטיעון של האוניברסיטה וידאתי, ועברתי למקום אחר ממה שלמדתי בו את התואר הראשון. ), האוניברסיטה היתה מעולה מכל בחינה שהיא. אני הייתי הבעיה, אני השתניתי. חיים אקדמיים לא התאימו לי יותר: לא התאים לי שהעבודה דה-פקטו היא מסביב לשעון, כי לפחות עבורי, תמיד הרגשתי אשמה, כי תמיד היה משהו שצריך לעשות. לא התאים לי שהעבודה היא כל כך בודדה, במובן הזה שאוליאפשר לפגוש אנשים ולדבר איתם באוניברסיטה, אבל העבודה תכלס, זה אתה מול עצמך. ולא התאים לי שבאופן בסיסי ומהותי - העבודה שלי נוגעת במעט מאוד מאוד אנשים. וגם די נמאס לי לראות שוב ושוב ושוב את אותם האנשים, כי גם אם הפרצופים התחלפו, הרבה מהמניירות נשארו, זה משהו שרואים הרבה באקדמיה. סיימתי את התואר השני בתחושת הקלה שפשוט אין לי דרך לתאר, וזה מאותה אחת שחשבה שאין אופציה אחרת חוץ מלהיות פרופסורית. לגבי ההמשך של מה שקרה משם, אז הכל מתואר בפרוטרוט בבלוג שלי (שנפתח בשניה שבה סיימתי תואר שני), אבל בתמצית ובקיצור, שלושה שבועות אחר כך עברתי ללונדון עם בן זוגי (זה תוכנן זמן רב מראש) והיום אני עובדת במשהו שאמנם יכול לעצבן אותי לא מעט לפרקים, אבל הוא כנראה מתאים לי הרבה יותר. אני מודה שאני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי נשארת בישראל, כי התחושה המבוססת שלי היתה שמבחינה מקצועית אני במבוי סתום שם בגלל כמה מהמאפיינים של שוק העבודה בה, אבל דוקטורט עבורי לא היה אופציה. כלומר, האופציה היתה קיימת והוצעה לי, פשוט לא היה מצב שהייתי בוחרת בה. מדי פעם הייתי חוככת בדעתי אם לעשות MBA, ובאמת יש כאן בתי ספר מצויינים בשביל הדברים האלו. גלגלתי את הרעיון בראש שנתיים שלמות לפני שממש ניגשתי לאתר של אחד מבתי הספר האלו, ורק מלקרוא באתר היה לי ברור שזה לא הולך לקרות מבחינתי. מאז אני אפילו לא חוככת. יתרה מזאת, היום זה ממש משמש לי תמרור אזהרה: כשאני חושבת לטווח קצת יותר רחוק לאן הייתי רוצה להתקדם, על כיוון אפשרי מסויים אפשר לומר שהוא מאוד "הולם": הכסף מאוד טוב, יש יוקרה, ובעיקר, נראה שזה "הגיוני", גם מבחינתי כצעד הבא, וגם מבחינת מעסיק פוטנציאלי. והסיבה העיקרית שאני נרתעת היא כי בסופו של דבר אלמנטים מסויימים בתפקיד כנראה לא יהיו שונים ממחקר אקדמי פרופר (כולל כתיבת המאמרים והצגה של תוצאות), ואני לא חושבת שאני מוכנה לחזור לזה בכלל. אין לי פואנטה. לא, בעצם יש לי: הדבר העיקרי שאני יכולה לומר מבחינת החוויה שלי, היא שההתפכחות הזו היא קשה נורא. כלומר, זה גרוע מספיק להיות בטוחה כל החיים שתעשי משהו מסויים ואז לגלות שזה לא מתאים לך, אבל מה שהיה קשה מאוד בשבילי היה לענות על השאלה "ומה עכשיו?" האוניברסיטה, עם כל הקשיים, היא חממה: יש פרוטוקול לאיך מתנהלים, יש כללים, יש שלבים ברורים בסולם. כן, צריך לרדוף אחרי מלגות ולעשות מבחנים ולהתקבל לאוניברסיטאות, והכל קשה, אני לא מפקפקת לרגע. אבל יודעים מה צריך לעשות, גם אם רק בגדול. מחוץ לאקדמיה, כל מה שאני ידעתי היה: 1. במה אני לא רוצה לעבוד 2. צריך לשלם חשבונות של חודש, וגם לאכול משהו פה ושם.
 
קודם כל המון תודה לכולם

הארתם כמה פינות אפלות והעלתם נקודות מעניינות למחשבה (חוץ מזה שגם שמחתי שאני לא היחידה בעולם שלא יודעת מה היא רוצה מעצמה...) התחום שלי הוא חינוך (ספציפית - לגיל הרך) כך שמבחינתי עבודה ב"שטח" היא לעבוד עם ילדים אמיתיים ובאופן מתמשך (לא כמו איסוף הנתונים למחקר, שגם הוא נעשה עם ילדים אמיתיים לחלוטין, אך לפרק זמן קצרצר). אני יודעת היטב מה זה אומר לעוד עם ילדים בפועל, ופה בעצם ההתלבטות שלי. אני מניחה שהמילה המשמעותית פה היא מוטיבציה, ולכן, יש לי הרבה חומר למחשבה רוב תודות לכולם
 
למעלה