(ה)חכם 2

new user

New member
(ה)חכם 2 ../images/Emo12.gif

אני יודע שהשאלה שלי היתה קצת באוויר אבל ציפיתי לתשובות קצת יותר מתפלספות וקצת פחות "חכמות" על הנושא. הטעות שלי היתה אולי במה ששאל erezsh כששאל מה המטרה של השאלה... אז אני לא כל כך בטוח, הנושא נראה פשוט אקטואלי. לא משנה מתי, נדמה שאנחנו תמיד בחיפוש אחר ה"חכם" הזה ואולי פשוט נעצרתי שניה לחשוב אחרי מי אני בעצם רודף. תסכימו איתי שהחשיבות שאנחנו נותנים לאדם חכם היא עצומה, אנחנו מפקידים את חיינו בידיו, את אמונתינו ואת כספנו (רמטכ"ל, רב, רואה חשבון) המילה עצמה ממזמן כבר הפכה לקונוטציה יותר מאשר למילה מהמילון, אפילו אם נמצא את "כוונת המחבר" אני לא חושב שבזה נמצא את התשובה כי המילה "זכתה" ליותר מדי השוואות ושינויים. מה שנראה לי נכון לעכשיו הוא שלמרות כל המושגים והמשפטים שקשורים ל"חכם" נראה שבבסיסו של עניין "חכם" הוא אדם שעושה את מספר הטעויות המועט ביותר ביחס למספר ההחלטות שעשה. לא שאני מסכים אם ההגדרה הזו אבל נראה כאילו לפחות התת מודע (אולי) מבין את זה כך.
 

erezsh

New member
דרך גרועה כמדד

מה שאתה תיארת, אולי יותר תואם את מבחן היצירתיות. אבל גם זה לא.
 

Lu Tze

New member
אדם חכם הוא חסר תועלת

עד שלא מכירים בו ככזה. אתה מדבר על מומחים (רמטכ"ל, רב, רואה חשבון), זה שילוב בין חוכמה (קצת, קצת מאוד) ולמידה (די הרבה).
 

new user

New member
תגובה:

קודם כל אני מסכים מאוד שבתור מדד זו דרך גרועה מאוד "להפוך" אדם לחכם אבל השאלה האמיתית היא האם אנחנו לא עושים את זה? אני חושב שאפילו אם תשאל מישהו מה זה אדם חכם והוא יענה לך בדיוק את ההגדרה "המילונית" הנכונה זה עדיין לא אומר שככה בתת ההכרה (אולי) הוא מגדיר את אותו החכם שעליו הוא סומך כל כך. אני מצטער אם הטעתי כשציינתי שחיפשתי במילון את ההגדרה למילה אבל הכוונה שלי היתה יותר איך אנחנו מחליטים על אדם אם הוא חכם או לא. על אף שהחשיבות לעניין גדולה עבורנו נדמה שאנחנו מחליטים בד"כ די מהר מי הוא החכם ומי הוא הטיפש ולא משנה כמה פעמים ננסה לשכנע את עצמנו שאנחנו מסתכלים בתוך הקנקן, בסופו של דבר אנחנו ניטה בד"כ לאפיין תכונות של חכם ל"יפה" שביניהם (מבין ה"קנקנים"). ממבט חטוף זה נראה כאילו הסיבה לכך נעוצה במגוון האפשרויות של האנשים עליהם אנחנו יכולים "לסמוך" כאשר זו פשוט דרך ניפוי יעילה אבל אולי הסיבה נעוצה דווקא בתכונות מוטבעות הינהריטיות (כמו שאנחנו מחליטים מיהו היפה). ול Lu Tze אולי הדוגמאות שנתתי היו צריכות להיות: רמטכ"ל/אפיפיור/שר האוצר כי הכוונה היתה יותר לכיוון של בעל מקצוע מוכשר, עם כישורים מיוחדים. אני פשוט מעוניין לתת לשאלה הזו טיפה יותר עומק מעשי, אני לא בא לשלול את המילה "חכם" אלה למצוא את המשמעות החבויה (אולי) שלו, כשאני חושב על "רמטכ"ל" בעיני רוחי לפחות אני רואה אדם חכם.
 

Alcharzor

New member
מנסיון שלי בן אדם חכם הוא:

מהחשוב ביותר להכי לא חשוב: 1.הכי חשוב זה בן שפולט הכי מעט שטויות שאפשר. 2.בעל קליטה מהירה. 3.בעל ידע בהרבה תחומים(קצת מכל דבר) 4.בעל חוש אילתור. רק כאשר מחברים את ארבעת הדברים הנל בפרופורציות שונות מתקבלת תמונה של בן אדם חכם. לעניין של "על מי אנו סומכים"-הבעיה היא שאנו סומכים בד"כ לא על אנשים חכמים אלה על אנשים כריזמטיים שיכולים להיו חכמים ויכולים לא להיות. כמו כן אנו סומכים על דימויים שלנו -"רופה הוא חכם ולא עושה טעויות", "טייס הוא יצור על אנושי","בן אדם שסיים תואר בחשבונאות יודע את כל מה שפשר לדעת על חשבונאות" אבל בדרך כלל זה לא כך.יכול להיות כלכלן המדובר בקושי סיים את התואר שלו ולא ממש מתמצא וכו.
 

neko

New member
חוכמה...

"כי הכוונה היתה יותר לכיוון של בעל מקצוע מוכשר, עם כישורים מיוחדים. אני פשוט מעוניין לתת לשאלה הזו טיפה יותר עומק מעשי, אני לא בא לשלול את המילה "חכם" אלה למצוא את המשמעות החבויה (אולי) שלו, כשאני חושב על "רמטכ"ל" בעיני רוחי לפחות אני רואה אדם חכם." אני חושב שאיפשהו, אנו מכירים באדם כחכם אם אנחנו חושבים שהוא אמור להיות חכם (מסיבה זו או אחרת, כגון אם הוא עשה דוקטורט או אם הוא הרמטכ"ל) או אם אנחנו מקבלים תחושה שהוא חכם (רב, פילוסופים מסויימים וכו'). אני לעיתים קרובות נדהם מכמה שאדם שהייתי מצפה ממנו להיות חכם נופל בדברים ... הייתי רוצה לומר קטנים, אבל זה לעיתים אפילו מעבר. אני מזכיר שוב - ההגדרה המילונית לחוכמה כוללת בעיקר ידע.
 

neko

New member
לא תמיד, אבל הקשר בין הערכתינו

לחוכמה למציאות לא תמיד קרובה. לעיתים אדם חכם לא מוערך שכזה, או שאדם שאינו חכם מוערך שכזה. אני מנסה להתעלם מדעות הסובבים ולהגיע למסקנות אישיות. בד"כ אני שם לב שהסביבה נוטה לטעות (אפקט הדומינו...)
 

ל נ צ ח

New member
איך תבוא חכמה בלבך ודעת לנפשך :

בתנ"ך אין טעויות בכלל.חלילה לו היה צל של טעות,כך 31/3/2000 23:20 לנצח ----------------------- בתוכניתו המושלמת של האלוהים לעולם לנצח נצחים לעולמים. וירא אלוהים כי טוב מאוד כשברא את האדם. בעיני האדם; הוא האדם עצמו, וכל הסובב אותו מבפנים ומבחוץ מלמטה ומעל ימינה ושמאלה, צפון דרום, מזרח ומערב ובכל דבר שהאדם בחייו בעולם אם נהנה הוא או לא ממנו, מורכב באין ספור של טעויות. והאדם; מהטיפש הגמור עד לפרופסור המלומד כך מבינים את העולם: אוסף של טעויות בבריאה או הטבע כהגדרתם. ויש אלה העיוורים(בשכלם)ובערפל ראייתם את נס החיים, מחללים את אדונם שכך ברא את העולם, ודנים אותו ללא משפט צדק (זה בשער)ולא מבינים שזה יביא לאבדונם. כך בעיני האדם החסר בינת אור האמת אור האלוהים. כי האדם שרכש בינה יודע שאין טעויות במעשי האלוהים, הטעויות הם רק בעיני האדם כי האדם 0 מאופס לעומת בוראו. * ____________ * ל נ צ ח * ____________ * ואיך רוכשים את הבינה הזאת? 1/4/2000 19:45 Jed [email protected] כך : 1/4/2000 20:30 לנצח ----------------------- *ספר משלי פרק ב* (א) בני אם תקח אמרי ומצותי תצפן אתך: (ב) להקשיב לחכמה אזנך תטה לבך לתבונה: (ג) כי אם לבינה תקרא לתבונה תתן קולך: (ד) אם תבקשנה ככסף וכמטמונים תחפשנה: (ה) אז תבין יראת יהוה ודעת אלהים תמצא: (ו) כי יהוה יתן חכמה מפיו דעת ותבונה: (ז) וצפן \{יצפן\} לישרים תושיה מגן להלכי תם: (ח) לנצר ארחות משפט ודרך חסידו \{חסידיו\} ישמר: (ט) אז תבין צדק ומשפט ומישרים כל מעגל טוב: (י) כי תבוא חכמה בלבך ודעת לנפשך ינעם: (יא) מזמה תשמר עליך תבונה תנצרכה: (יב) להצילך מדרך רע מאיש מדבר תהפכות: (יג) העזבים ארחות ישר ללכת בדרכי חשך: (יד) השמחים לעשות רע יגילו בתהפכות רע: * ---------------- * ------------------ * * ____________ ל נ צ ח _____________ *
 
למעלה