ויטמין B12 ומחלות מעיים דלקתיות

ויטמין B12 ומחלות מעיים דלקתיות

ישנן שתי קטגוריות עיקריות במחלות המעיים: מחלת קרוהן וקוליטיס כיבי.
מחלות אלה נחשבות לשתי מחלות נפרדות, אך יש בהן כל כך הרבה מן המשותף שלא תמיד פשוט לאבחן את המחלה הנכונה.

מחלת הקוליטיס פוגעת לרוב במעי הגס והישר, וכל החלק של דופן המעי עלול להיפגע.
ואילו מחלת הקרוהן מערבת בעיקר את המעי העקום, המהווה חלק מן המעי הדק. רק איזור הרירית ותת-הרירית נפגעים.

מחלות מעיים דלקתיות (IBD) מאופיינות בכיבים ובדלקות חוזרות בחלקים מסוימים במעיים, הגורמים לתופעות קליניות רבות. למחלות אלה קשר הדוק לתופעות אוטואימוניות ולחוסר סבילות ואלרגיות למזונות מסוימים. חלק מהמזונות לא יכולים לעבור בדופן המעי ולכן חלקיקי מזון בלתי מעוכלים מצליחים לחדור למחזור הדם ולהפעיל את מערכת החיסון נגד הגוף.

חשוב לדעת שרוב האנשים הסובלים ממחלות מעיים דלקתיות קיים חוסר בויטמין B-12 וחומצה פולית,


מדוע יש חסר דווקא ב B12 במחלות מעי (IBD)?

B12 נקלט במעי הדק, בחלק הרחוק ביותר, רק אם הוא התחבר למרכיב בקיבה הנקרא IF
(Intrinsic factor) . במחלת הקרוהן קיימת פגיעה במעי המזיקה לקליטה התקינה של ויטמין זה. בעבר היה מקובל להזריק B12 אך כיום ניתן לתת B12 מסוג מתילקובלמין בצורה הנוזלית. הויטמין נספג ישירות למחזור הדם בלי שיהיה צורך לעבור ולהספג במעי. B12 מסוג מתיל קובלמין מגיע בשילוב של חומצה פולית.
תת ספיגה על רקע פגיעה של המחלה בחלקי מעי נרחבים או בעקבות ניתוח לכריתת חלקי מעי נרחבים. לדוגמא : אם המחלה ממוקמת במעי הדק הסופי (אילאום) , הדבר עלול לפגוע בספיגה חוזרת של חומצות מרה, ובעקבות כך תופיע תת ספיגה של שומנים וויטמינים מסיסי שומן. כמו כן במצב כזה עלולה להיות תת – ספיגה של ויטמין B12.
ויטמין B12 הינו אחד הויטמינים החשובים ביותר לצמיחה והתפתחות, לייצור החומר הגנטי של התאים המפקח על תהליך היצירה של תאים חדשים בגוף ובעיקר כדוריות הדם האדומות. מחסור בוויטמין B12 עלול לגרום לאנמיה.


אנמיה ו – IBD

אנמיה נגרמת מספירה נמוכה של תאי דם אדומים או מחוסר המוגלובין בגוף. במחלת מעי דלקתית אנמיה תיגרם ע״י דימום במערכת העיכול, או עקב ספיגה לקויה של חומצה פולית וויטמין B12.

מחסור של ויטמין B12 וחומצה פולית נובעים מספיגה לקויה בחלקים העליונים (במקרה של חומצה פולית)

והחלקים התחתונים של המעי הדק (במקרה של B12).

אצל חולי IBD ובמיוחד אצל חולי קרוהן ישנם חסרים רבים כיוון שחלקים של המעי הדק נפגעים מהדלקת או נכרתים בניתוח.

אנמיה עקב תרופות

אנמיה הנוצרת כתוצאה משימוש בתרופות יכולה לפגוע במיוחד בחולי IBD כיוון שתרופות נוגדות דלקת מסוימות, כגון סולפסלזין (sulphasalazine) ואזתיופרין עלולות לגרום לאנמיה. בנוסף סטרואידים אשר מעכבים את ספיגת הסידן ומורידים את רמת האשלגן, דבר שעלול לגרום לתת ספיגה של חומצה פולית.

במצב דלקתי במעי הדק, ספיגת אבות מזון (פחמימות, שומנים וכו') ונוטריינטים (ויטמינים, מינרלים) מושפעים. הנזק למערכת העיכול יכול להוביל לדימום פנימי, ודימום עלול לגרום לאנמיה ולאובדן של חומרים מזינים חשובים כגון ברזל, חומצה פולית ו-B12 ויטמין.

בנוסף, מחלת מעי דלקתיות עלולה לגרום לאובדן תיאבון, קושי בבליעה ובעיות עיכול. כל התופעות הללו מפחיתות את כמות המזון במערכת העיכול, ופחות חומרים מזינים נספגים בגוף .

הומוציסטאין ו IBD

מחסור בוויטמין B12 וחומצה פולית עלול לגרום לנזק בלתי הפיך למערכת העצבים ולמערכת הלב וכלי דם . ערכים נמוכים של ויטמין B12 וחומצה פולית יגרמו לבעיה בתהליך המתילציה בגוף (Methylation Cycle).
תהליך המתילציה מסייע לפינוי השומנים, מצמצם את סיכוני התחלואה, מחזק את המערכת החיסונית ואת העצמות, שומר על הגלוטטיון ומשפר את הזיכרון. מדי שנייה מתרחשות מיליארד תגובות מתילציה בגופנו והן שולטות באיזון המוליכים העצביים, בהורמונים (כגון אינסולין), ברמות האנרגיה, בתיקון הדנ"א, בבניית העצבים והסחוס ואפילו בביטוי הגנים.

אם חסר בגוף ויטמין B12 וחומצה פולית תהליך המתילציה יפגם – ההפיכה של הומוציסטאין לציסטאין – תפגע, וכאשר יווצרו חסרים בויטמין B12 או בחומצה פולית תתעכב ההפיכה החוזרת שלו למתיונין.

מעבר לזה חשוב לדעת שעלייה בהומוציסטאין תורמת לפתופיזיולוגיה של מספר מחלות דלקתיות כרוניות. מחקר חדש באיטליה מעלה אפשרות שלמולקולה זו יש תפקיד פתוגני בדלקות מעי, שכן נמצאו רמות גבוהות של המוציסטאין ברירית ובדם של חולים במחלת קרוהן ובמחלת Ulcerative Colitis) UC) בהשוואה לקבוצת ביקורת.

החוקרים הבחינו ברמות נמוכות של חומצה פולית בחולי IBD, שהיו בהתאמה הפוכה לרמות ההומוציסטאין.

במחקרים IN VITRO , תוספת חומצה פולית חסמה את ההשפעות הדלקתיות שנגרמו ע"י הומוציסטאין.

מכאן הסיקו החוקרים שיש היגיון לתת חומצה פולית בשילוב של ויטמין B12 לחולי IBD כדי להפחית את תהליכי הדלקת.
B12 מסוג מתילקובלמין בשילוב של חומצה פולית מתפקד כקופקטור חשוב לחילוף חומרים תקין של הומוציסטאין.

האם כל סוגי הB12 זהים?

ויטמין B12 בצורתו הנפוצה שנמכר ברוב החנויות בארץ נקרא cyano-cobalamin. (בעברית: ציאנו-קובלמין.) B12 מסוג Cyano-cobalamin מורכב מקובלמין (נגזרת של B12) וציאניד. ציאנוקובלמין זו הצורה הסינטטית של ויטמין B12 אשר אינה קיימת בטבע, אבל קיימת ביצור של תרופות ותוספי תזונה רבים עקב המחיר הזול של הייצור. בגוף מתבצעת המרה לצורה הטבעית המתילקובלמין ומשאירה את הציאניד מאחור.
כשנוטלים ויטמין B12 בצורה הטבעית (methylcobalamin) אנחנו תורמים לגוף קבוצות מתיל אשר תורמות לתהליכי מתילציה, במהלכם מתווספת קבוצת מתיל ל-DNA ושומרת עליו, כמו כן מעודדות פעילות בריאה של תאי המוח, תאי זיכרון, מצב הרוח, ותפקוד קוגניטיבי.
ויטמין B12 מסוג מתילקובלמין בשילוב עם חומצה פולית מתפקד כקופקטור חשוב לחילוף חומרים תקין של הומוציסטאין, ובייצור של SAMe.
אנשים אשר סובלים מאי ספיקת כליות אינם מסוגלים לנטרל את רעל הציאניד שבצינוקובלמין, ולכן גם להם חשוב מאד לקחת את התרכובת מתיל.
ויטמין B12 מסוג מתיל -קובמלאמין הינו הסוג היחיד אשר נספג בגוף ללא צורך בהמרה נוספת/

מהו תהליך מתילציה? Methylation Cycle

תהליך של מתילציה היא הוספת קבוצות מתיל (פחמן ו3 מולקולות מימן) למולקולת ה-DNA , היום כבר יודעים שקבוצות מתיל הן אלה שאחראיות על תיקון נזקים במולקולת הDNA וביכולתן להדליק או לכבות גנים מסוימים . תוסף B12 מסוג מתיל קובלאמין נספג ישירות מבלי שהגוף יצטרך " לגנוב " קבוצת מתיל ממולקולה חיונית כמו הגלוטטיון, (נוגד חמצון חשוב) . המתיל קובלמין חשוב לחילוף החומרים של הומוציסטאין ( שעודף שלו קשור בקרישתיות יתר )
ובייצור של SAMEe S-Adenosyl-L-methionine. כמו כן לקבוצות מתיל יש קשר ישיר לאדרנלין ולהפקה וייצור של מלטונין – הורמון השינה.
 
למעלה