זכויות אדם לשבויי מלחמה?

Molly Whuppie

New member
גונזאלס התובע הכללי החדש?

In the next few days we are likely to hear how Mr. Gonzales recommended strongly, against the arguments of the secretary of state and military lawyers, that prisoners in Afghanistan be denied the protection of the Geneva Conventions. We are also likely to hear how, under Mr. Gonzales's urging, lawyers in the Department of Justice contrived - when confronted with the obstacle that the United States had undertaken, by treaty and statute, to make torture illegal - simply to redefine the word to mean procedures that would produce pain "of an intensity akin to that which accompanies serious physical injury such as death or organ failure." By this act of verbal legerdemain, interrogation techniques like water-boarding that plainly constituted torture suddenly became something less than that.
 

Jack Cole

New member
ואני דווקא רוצה לדון בשאלה:

האם האסירים הללו זכאים למעמד של שבויי מלחמה? האם מי שאינו מקיים את התנאים של אמנת ז'נבה זכאי להסתמך בהגנתו עליה?
 

ֹDaysleeper

New member
השאלה היא...

מה כתוב באמנה? האם מדינה שחתומה עליה נדרשת לנהוג בהתאם לה רק אם השבויים שלה גם נוהגים על פיה? אני לא מכירה את האמנה בדיוק אבל אני מניחה שלא.
 

Molly Whuppie

New member
מה זה משנה? יש זכויות אדם

והן קודמות לזכויות אזרח. מה שבטוח, גונזאלס רוצה להפר את שתיהן.
 

Boogieman

New member
לא ממש הבנתי את השאלה.

האם שאלת אם אמנת ז'נבה צריכה לחול על שבויי אל קעידה שלא מקיימת אותה בעצמה? בוא נגיד שלא, מה המצב שנוצר? ארה"ב עוצרת שבויים שלכאורה שייכים לאל קעידה, היות שהאמנה לא חלה עליהם הם לא עומדים למשפט הוגן ונשללת מהם הזכות להוכיח את חפותם, בגלל שהם לא הוכיחו את חפותם הם אשמים בהשתייכות לאל קעידה ובגלל זה האמנה לא חלה עליהם. מילכוד 22 לא?
 

Boogieman

New member
ואם הכוונה לשבויים העיראקים...

גם שם יש אפשרות שאנשים נשבו בטעות והם לא היו שייכים לכוחות המזויינים. אבל נגיד שכולם היו חיילים, למה הם צריכים להפגע מכך שממשלתם הלא דמוקרטית בעליל לא קיימה את האמנה? ואם כבר מדברים על אמנת ז'נבה, גם ישראל מפירה אותה בשיטתיות, האם זה אומר ששבויים ישראלים לא זכאים להגנתה?
 

Jack Cole

New member
זה משהו שבהחלט צריכים לחשוב עליו

אם כי אני חושב שיש הבדל (קטן) בין המצב של ישראל לבין אל קעידה
לגבי השבויים העיראקיים ואיך הם משתלבים, עד כמה שאני ידוע הם כן מקיימים את 4 התנאים המגדירים מיהו חייל באמנה וע"כ הם זכאים למעמד של שבויי מלחמה (כרגע עולה לי למשל תנאי הזיהוי - כלומר שיידעו שהם חיילים של צבא X). אל קעידה הוא ארגון טרור הוא לא צבא של מדינה, למה מלכתחילה להעמיד אותו באותם קריטריונים של מדינות?
 

Molly Whuppie

New member
כי אין חקיקה מתאימה?

אל קעידה הוא גם לא ארגון טרור רגיל, כי הוא לא משויך ספציפית למטרה לאומית נקודתית.
 

אריק ל

New member
בוודאי שהוא ארגון טרור לכל דבר

ארגוני טרור לא חייבים מטרה לאומית נקודתית, הם גם יכולים להיות בעלי מטרה דתית או אפילו חברתית (ארגוני טרור מרקסיסטיים למינהם). מה שמייחד את אל-קאעידה הוא שאין לו HQ מוגדר. אם אתה רוצה לנטרל את החיזבאללה, אתה יודע איפה הכתובת שלהם - לבנון, סוריה או איראן. אם אתה רוצה לנטרל את החמאס - שוב, אותו עניין. את המחתרת הבאסקית? בחבל הבאסקים. ה-IRA? צפון אירלנד. אל-קאעידה פועל בכל העולם, ומפוזר בכל העולם. אם חיסלת את אל-קאעידה באפגניסטן, לא עשית כלום. חיסלת אותו באינדונזיה? גם כלום. המשקיעים שלו גם הם מפוזרים בכל העולם. בקשר לחקיקה, יש חקיקה מתאימה לכיצד מזהים לוחם (legal combatant). אגב, מדינות עשויות גם להשתמש בלוחמים לא-חוקיים - למשל מרגלים, שאינם עונים על הדרישות הנ"ל, ולכן אינם מוגנים ע"פ אמנת ג'נבה וניתן אף לענות אותם
.
 

Jack Cole

New member
אתמול בדיוק נתקלתי

בהצהרה שמסרה אנה לינד (שרת החוץ של שבדיה שנרצחה בספטמבר 2003). הנה חלק מדבריה: We all fear new terrorist acts. International terrorism is a threat to our societies and our security. But the fight against terrorism must never be allowed to justify violations of human rights. International humanitarian law and human rights has to be respected at all times, also in time of crisis. גורם לחשוב מחדש על דרכי החקירה או המעצר בהן משתמשת ארה"ב...
 

Trinity 8 P

New member
אמנת ג'נבה אומרת איך

המדינות החתומות עליה צריכות לנהוג בשבויים, היא לא מזכירה איך יש לנהוג בשבויים שהם אזרחי אותה מדינה, מהסיבה הפשוטה שאין איך לאכוף את זה. הטיעון שאל קעידה מפרה את אמנת ג'נבה הוא אבסורדי כי כארגון טרור לא מצפים ממנה להצמד לאמנות הומניות, אבל את ארצות הברית אפשר לבקר כשהיא לוקחת שבויים ומפרה את אמנת ג'נבה, גם אם הם ממדינות שמפירות אותה.
 

Jack Cole

New member
זכויות אדם לשבויי מלחמה? ../images/Emo105.gif

מקפיץ לכאן את הדיון שהתעורר מאוחר מדי...
 
למעלה