זכות או נטל?

מיכל שב

New member
זכות או נטל?

בוקר טוב לכולם, הייתי שמחה לשמוע את דעתכם על נושא הזכויות בארץ. כשאנו חושבים על זכות, אנו חושבים על משהו חיובי. משהו מגיע לנו. אבל האם הזכות הזו היא באמת זכות או נטל? אם ניקח לדוגמא את השילוב של ילדים עם נכויות בחינוך הרגיל. מערכת החינוך אומנם מחשיבה זאת כזכות אבל גם לא יוצאת מכיוון כדי לשלב. הקשיים שנערמים עלינו ההורים הופכים את הזכות הזו לנטל (אם מראש היינו יודעים לעלינו לשלב את הילדים היינו יכולים לפעול מראש בצורה מסויימת במקום לבזבז את הזמן היקר על בירוקרטיה ומלחמות). ניקח דוגמא נוספת - ילדים מחוננים - האם הזכות לתת לילדנו את החינוך המתאים להם הוא באמת זכות או נטל כאשר משרד החינוך לא עושה מאמצים לקדם את הילדים האלה. אלו שתי דוגמאות קיצוניות כמובן. אני אשמח לשמוע דוגמאות נוספות וכן את דעתכם בנושא.
 

SupermanZW

Well-known member
כשיש לנו תועלת מכך זו זכות וכאשר זה

מכביד עלינו ו/או גורם לנזק זה נטל. יש נכויות שהלוקים בהם יכולים להשתלב בחינוך הרגיל (הכוונה היא מבלי לגרום לאילוץ להוריד את רמת החינוך של הילדים הרגילים) ויש נכויות שהלוקים בהם מוגבלים קוגניטיבית במידה שאינה מאפשרת את שילובם בחינוך הרגיל מבלי להוריד את הרמה, לכן במקרה הראשון שציינתי מדובר בזכות ובשני מדובר בנטל, לדוגמה, ילדים שאינם סובלים מנכויות נפשיות או מפיגור אך מוגבלים בתנועתם או בראייתם או בשמיעתם ומסוגלים לפצות את עצמם על מוגבלויותיהם יש טעם לשלבם בחינוך הרגיל כי לא יגרם נזק לתלמידים הרגילים ולהם תיגרם תועלת כי זה יעזור להם להשתלב בחברה הרגילה, אך לעומת זאת אם ישלבו מפגרים או אוטיסטים או סכיזופרנים קשים או ילדים שלא מסוגלים לשבת בשקט ונוהגים לזרוק דברים ולצרוח מתי שבא להם אז שילובם יפגע בילדים הרגילים, בין אם משום שיכולותיהם של ילדים אלה מוגבלות מאוד ואינם מסוגלים להתמודד עם חומר של ילדים רגילים בני גילם בין אם משום שהם יפריעו למהלך התקין של השיעורים ויפריעו לילדים הרגילים ללמוד וגם משום שצוות ההוראה יאלץ להקדיש יותר זמן להתמודדות איתם מאשר להוראה ואז הופך הדבר לנטל ולנזק. במקרה של הילדים המחוננים, גם הם לא מתאימים למסגרת הרגילה, יכולותיהם גבוהות בהרבה משל הילדים הרגילים ובבית ספר רגיל הם ישתעממו מאוד ויפריעו וגם לא יוכלו להשתלב חברתית כי לא ניתן לגשר בין תחומי ההתעניינות שלהם לתחומי ההתעניינות של ילדים רגילים, לכן מוטב לשלוח אותם לבתי ספר ברמתם אשר יתרמו להתפתחותם המקסימלית, הם אלה שיכולותיהם והידע שיצברו עשויים להועיל לאנושות כולה, מסגרת לא מתאימה תגרום נזק הן למחוננים והן לרגילים ולכן צריך לשים מחוננים בבתי ספר למחוננים.
 
למעלה