זכות הבחירה גם לילדים

זכות הבחירה גם לילדים

פגשתי מכר שסיפר לי כי אינו מסוגל להכנס לספריה ולבחור לעצמו ספר מן המדף ..ואני,עניתי לו,איני מסוגלת להכנס לחנות בגדים ולקנות לעצמי בגד מבלי להתבלבל... מה המשותף לשנינו,אתם שואלים? הורינו עשו עבורינו את "העבודה": הוא-אמו,שהיתה ספרנית,היתה נוהגת לבחור עבורו את ספרי הקריאה. אני-הורי,בנסיעותיהם הרבות לחו"ל,בחרו עבורי את בגדי... ומה לענייננו? ראו כיצד הדברים הקטנים והפעוטים, לכאורה,שעושים עבורנו משפיעים עלינו ומלווים אותנו גם היום כבוגרים... הבאתי את הסיפור הזה בפניכם על מנת לשמוע את חוות דעתכם בנושא זה של מתן זכות הבחירה לילדים וכן לענות על שאלותיכם בנושא :כיצד ללמד את ילדינו לבחור נכון. אהיה עמכם מחר בשעות הערב (לאחר ש"הבוחרים" שלי לכו לישון)לקרוא את תגובותיכם ולענות על שאלותיכם.
 
בחירות, איזה נושא אקטואלי../images/Emo97.gif

יפעת, תודה על העלת הנושא הזה ! אני חושבת שמחובר אליו נושא משלים - הסיבות שמאחורי הבחירות. אצלי בבית, למשל, לא ניתנו אף פעם הסברים מדוע ההורים בחרו דברים/מצבים/איסורים כאלה ולא אחרים ('כי ככה אני אמרתי' נשמע מוכר?). אני חושבת שחידוד הרציונל שמאחורי הדברים יוצר עולם קריא ומובן, בניגוד לשרירותי, ושגיבוש רציונל להחלטות יכול לעזור לאדם להרגיש שבחר בבחירות הנכונות עבורו במקום ובזמן שנעשו. השאלה היא איך עושים את זה בלי להיות דידקטיים מדי, בלי להפוך כל בחירה בין בננה ותפוח לשאלה על מהות החיים, ואיך מרוב רציונליזציה לא לבטל את ההנאה שבבחירה אימפולסיבית בדברים מסויימים (הרי צריך גם ליהנות!)
 
לי נתנו לבחור תמיד ואני עדיין

מתבלבלת בחנות בגדים ויוצאת בלי כלום ולא כי אני לא יודעת מה אני רוצה כי אני לא מוצאת. אני מאלו שאם זה לא קורה עכשיו אז לא צריך. לשוקו אני מאפשרת לבחור במקומות שהיא רוצה: מה תרצי לאכול? רוצה ללכת לחבר כזה או אחר? יש מקומות שאני חושבת שהיום(2.2) אני צריכה לכוון את הבחירה אם לא להחליט אליה לדוגמא מתי הולכים לישון גם בערב וגם בצהרים, היא יכולה לסחוב את כל היום זה לא מלווה בבכי או משהו דומה אבל אם לא אכניס אותה למיטה או אצור סיטואציה לשינה היא לא תישן, ואז כמו אצל כולנו היא ממש סובלת כשהעייפות כבדה. נושא ממש מעניין מה עוד?
 

יפעתm4m

New member
יחי חופש הבחירה!!!

אצלנו כמשפחה יוצאת קיבוץ עיניין הבחירה תמיד היה מאד ברור-כולם יכולים לבחור אבל תמיד האופציות היו מאד מצומצמות וברורות. ה"שוק" הראשוני שלי היה אחרי הצבא- איזו דרך לבחור- לאן לסוע לטיול הסחרור הזה בטיול תרמילאים ענקי כזה- שכל בוקר את קמה בבוקר ובוחרת מה שממש מתחשק לך באותו רגע-ובעיקר בחירות שלא היית עושה באופן שיגרתי. בבית אנחנו מאפשרים בחירה מתוך טווח מסויים- נראה לי יותר קל- משאיר את האחריות אצל הצוציקים ומצד שני נותן "גיבוי" של טווח סביר או גבולות. יש דברים שלעולם לא ארצה להגביל אותם כגון- עם אילו חברחים לשחק/לבקר נראה לך שיש קשר בין תפיסת ה"בחירה" לעצם כור מחצבתי אי שם בקיבוץ (ובן זוגי אפילו גרוע מזה- תוצר ישיר של לינה משותפת)
 
אצלי זה דווקא היה בדיוק להיפך...../images/Emo3.gif

לקח לי הרבה שנים עד שהעזתי להגיד לאמא שלי מה העדפות שלי.... וגם אני מקיבוץ...
 

פנינה101

New member
זכות בחירה, כשהבת שלי הייתה

תנוקת, הלבשתי אותה כמו כולם, על שידה. לקחת שני בגדים, הצגתי לה אותם מול העיניים. על הבגד שהסתכלה יותר זמן, אותו הלבשתי לה. אותו צבע בוודאי מצא חן בעיניה באותו היום. היום היא בת 16, והיא יודעת יותר טוב ממני לבחור את בגדיה. והטעם שלה נפלא. ובקשר לספרים... זה קצת קשה יותר. אבל אני יודעת שהייתי מקריאה לה דף ראשון ושני, כשהיה לה קשה לקרוא. או שלא התחשק לה. ולי היה חשוב שתקרא. וכשהקראתי לה, ראיתי שבאמת גם בעיני הוא לא מעניין. אז בעיניה? הרבה פעמים יש ספרים שהמון מילים מגובבות שם ולא אומרים דבר. היום היא כבר יודעת לבחור את הספרים. הזכות לבחור - תפקיד ההורה, לדעתי, לתת כלים לילד ללמוד לבחור. ואם זה קשה, יש סדנאות היום, שבהם הורים עם קצת מודעות יכולים ללמוד לתת לילד כלים להתמודדות.
 
למעלה