חדש במוזיאון GREIF בחיפה

greif

New member
חדש במוזיאון GREIF בחיפה

הפעם- GREIF-Miniature Model Museum יוצא לחלל החיצון, ומשם לירח- הרחק מהקורונה והסגר.
המודל שמוצג הפעם הוא חתך של שני חלקים מפרוייקט החלל-אפולו- יחידת השירות(SM ויחידת הפיקוד (CM).
במציאות- הם היו צמודים זה לזה במשך כל המשימה. כאן- במוזיאון- הם מופרדים לצורך הצגה ברורה של כל רכיביהם.
נתחיל ביחידת הפיקוד (CM)- תא דמוי קונוס קטן וצפוף שכשמו- משמש כ-קוקפיט, ממנו שולטים שלושת האסטרונאוטים על כל רכיבי יחידת המשימה- שלב סטורן השלישי, רכב הירח, ויחידת השרות (SM).
שני אסטרונאוטים בצוות הם טייסי רכב הירח. האסטרונאוט השלישי הוא טייס ה-CM ונשאר בו במשך כל המשימה. ה-CM הוא בעל אטמוספירה מבוקרת כך שניתן לשהות בו ללא חליפת חלל (אבל- לך תלבש ותפשוט חליפת איימים כזאת בקופסת הסרדינים הזאת...). ב-CM נמצאות כל מערכות הקשר, הניווט, השליטה וההטסה. ל-CM יש יחידות תמרון רקטיות קטנות, עם מיכלי דלק קטנים-המיועדים אך ורק להצבת ה-CM בתנוחה נכונה לחדירה לתוך אטמוספירת כדור הארץ בסיום המשימה- טעות קלה בתנוחה- והתא על יושביו יישרף לאפר (וכבר ראינו את זה קורה). ל-CM שני פתחים- דלת כניסה ויציאה-על כדור הארץ או לצורך חצי יציאת אסטרונאוט במסע, ופתח מעבר לרכב הירח. בסיס הקונוס שהוא ה-CM, הינו מגן טרמו-קרמי, המיועד לקליטת ופיזור חום בעת הכניסה חזרה לכדור הארץ- אז המגן מתלהט, מתפורר-וכך מפזר את החום. ל-CM ארבעה מצנחים- מצנח האטה- הנורה ממרגמה (עיגול בצבע שחור בחרטום ה-CM), וכשהואטה מהירות החדירה של ה-CM- משתחררים שלושת מצנחי ההנמכה (במארז חום בחרטום ה-CM) המורידים אותו אל האוקינוס- שם מתנפחים שלושה בלונים בחרטום המייצבים אותו במים כשחרטומו כלפי מעלה.
כבר עייפים?
נעבור ליחידת השירות (SM )- גוף גלילי המכיל מיכלי דלק, חמצן, מימן, מערכות ייצור חשמל וכוח, מערכות ייצור אוויר וטיהורו, ומנוע רקטי ראשי- שתפקידו- לייצר את כוח ה"הימלטות" מגרוויטצית הירח לצורך מסע החזרה לכדור הארץ. ל-SM ארבע יחידות תימרון רקטיות קטנות, שתפקידן לתמרן את החללית לצורך הוצאת רכב הירח מטיל הסטורן, וכן התחברות לרכב בחזרתו מהירח.
שתי היחידות הנראות במודל- צמודות זו לזו במשך כל המשימה. רק לקראת הכניסה לכדור הארץ, הן נפרדות- ה-CM- כפי שכבר תואר- יורד בשלום בעזרת מצנחים, בעוד שה-SM המרוקן מדלק וחומרים כימיים- נשרף לאפר בחדירתו לאטמוספירה.
https://www.greif-miniature-model-museum.com/







 
למעלה