חוויות/ביקורת נסיעה ברכבת לירושלים
חוויות/ביקורת נסיעה ברכבת לירושלים
כבר הרבה זמן שקראתי בקנאה על קו הרכבת החדש-ישן לירושלים והיום החלטתי סוףסוף לחנוך אותו בנסיעה תיירותית. גררתי ידיד לתחנת רכבת מרכז, ועלינו על הרכבת שיצאה ב-10:25 והגיעה לירושלים ב-11:46. על הנסיעה עצמה: ******************* עמידה בזמנים - מצוינת, לא התעכבה אפילו בדקה, הגיעה בדיוק בזמן. נוסעים - היינו בקרון הראשון אז לא יכולתי כלכך לשים לב מה קורה מאחור, אבל עלתה כמות סבירה של נוסעים בת"א. ברמלה ירדו לא מעטים, אבל גם לא כלכך הרבה. הופתעתי בבית-שמש כשעלו די הרבה אנשים לרכבת. נראה שהיא דווקא שימושית להם מאוד (כמו שציפיתי). הדרך - מההתפצלות ברמלה עד בית-שמש יחסית עדיין מישורית ונעימה, עם שדות חמניות וחיטה רחבים ומרשימים. יש קטעים מקסימים שעוברים ממש בתוך ים של חמניות, מאוד מרשים. קצת אחרי בית שמש יש מחצבה ממש נוראית שמאוד פגעה שם בנוף של האיזור וחבל. אולי עוד כמה עשורים כשהיא תיסגר ישקמו אותה ויקימו שם איזה פארק או אפילו אטרקציה, זה יהיה נחמד. אחרי המחצבה מתחיל קטע נוף מדהים לאורך נחל שורק, כשההרים ממש גבוהים מעל, הנחל כל הזמן קרוב, ומסביב הכל חורש טבעי, סלעים וכמה מערות. בשלב מסוים הנחל האיתן נעלם ונשאר רק עמק עם נחל יבש, שזה קצת מבאס, ואז גם החורש הטבעי מתחלף ביערות נטועים שהם פחות יפים, אבל זה עדיין נוף לא רגיל ומאוד נחמד. הרכבת ואיכות הסביבה - יש הרבה מקומות שבהם המסילה קצת חוצבת בהר ויש מצד אחד קיר כזה, אבל לרוב זה לא יותר מדי גבוה, ואם יגדלו על זה צמחיה זה יהיה לדעתי עוד נסבל. אני מקווה שמה שאביתר סיפר ששתלו בקיר באמת יצמח מתישהו. ערימות עפר ופסולת ענקיות חיפשתי אבל לא מצאתי, אולי לא רואים אותם כלכך בנסיעה, או שהם בדיוק היו בצד השני, או שכבר פינו אותם. בכל מקרה, אין הרגשה של שנעשה כאן איזשהו פשע נוראי נגד הטבע, פשוט קצת לנדסקייפינג אגרסיבי מדי. הרכבת והסיבובים - בהרבה מקומות יש דפיקות חזקות בסיבוב ונשמע שזה באמת פוגע ברכבת כמו שנכתב כאן, קצת חבל שלא בדקו את זה יותר לעומק לפני שפתחו את הקו. אין מגבלות פיזיות מוגדרות לIC3 שידעו עליהן? לדעתי דרושה חקירה רצינית של הליכי התכנון, כי נראה לי קצת חובבני שלא עלו על זה כבר בשלבי התכנון. ואם כבר בעניין סיבובים, גם לפני בית-שמש יש כמה סיבובים שנראה כאילו היה אפשר לחתוך אותם בלי יותר מדי מאמץ, חבל. על התחנה במלחה ******************** הגודל - נראה לי שהקו לירושלים זה הקו הכי פחות תדיר בכל הרשת של רכבת ישראל. ולמרות זאת, בנו תחנה ענקית עם ארבעה רציפים. למה בכלל? הרי תדירות הרכבות לא תגדל בזמן הקרוב, כי הקו הוא יחיד, ואין כוונה להמשיך ממלחה לתחנות אחרות, אז למה צריך יותר משני רציפים? אולי אביתר יוכל להאיר לנו איזו נקודה בנושא זה? הארכיטקטורה - באופן כללי התחנה מרשימה וגדולה, אולי קצת גדולה מדי. אבל היא לא מיוחדת או יפה במיוחד. (ד"א מאוד אהבתי את התחנה החדשה באשקלון, ממש נוחה ונחמדה). המדרגות שעשויות משיש בצבע חום-כתום היו קצת מוזרות ולא קשורות שם. המיקום - על אף כל מה שנאמר כאן, אני לא חושב שהמיקום כלכך גרוע. גם אם תמשיך הרכבת לחאן (והיא צריכה לדעתי להמשיך), עדיין מלחה היא תחנה במיקום לא רע בכלל. היא במרחק הליכה מכמה מוקדי משיכה: איטדיון טדי - יופי של סידור לאוהדים שמגיעים בקבוצות גדולות, ככה לא נדחסים באוטובוסים, אין בעיות פקקים וחניה, אפשר לשתות כמה אלכוהול שרוצים ולחזור הביתה בביטחה, בכיף, ובמהירות. קניון מלחה - לתושבי בית-שמש שאולי לא יסתפקו בקניות בעירם (זמן הנסיעה אמנם דומה לקניון מלחה ולקניון עזריאלי, אבל הנסיעה למלחה זולה ב-4 שקלים), או שימצאו תעסוקה בחנויות בקניון. הגן הטכנולוגי של מלחה - לתושבי בית-שמש שימצאו בו תעסוקה, או אולי למי שיבוא משאר הארץ לפגישות עבודה. אם וראיתי שיש שם גם כמה שכונות באיזור, ומי שגר באזור הזה וירצה להגיע לת"א, לדעתי יעדיף להשתמש ברכבת (בשעות העומס לדעתי לא יהיה הבדל בזמן הנסיעה, וישנם שוב כל היתרונות המוכרים של נסיעה ברכבת כמו הימנעות מנהיגה וחניה וכו'). הקישוריות לאוטובוסים - כאן היתה אכזבה גדולה, אבל לא מהרכבת, אלא מאגד. הנהג של קו 18 ראה אותנו יוצאים מהתחנה וצועדים לכיוון התחנות, אבל פשוט חלף ונסע. עמידה גרמנית בלו"ז, סתם הקטנת ראש, או מדיניות מכוונת נגד מי שמסתמן כמתחרה? תחליטו אתם. למזלנו הנהג של קו 24 "עשה טובה" וחיכה לנו "למרות שהשעה כבר 11:49 ובלו"ז שלי אני צריך לצאת ב-11:48." הוא גם טען שהנהג של קו של 18 צדק ולא היה צריך לחכות כי לא היו נוסעים בתחנה שלו (למרות שכל האנשים בדיוק יצאו מהשער של התחנת רכבת והיה ברור שחלקם ירצו לעלות על האוטובוסים). האם בתחנה שאליה מגיעה רק רכבת אחת בשעה לא היתה אפשרות לדאוג שהאוטובוסים יהיו מתואמים איתה? האם מה שעובד בכל תחנת רכבת מתוקנת בעולם ובערים נוספות בארץ לא מספיק טוב לאגד בירושלים? הקוי אוטובוס אמורים להיות מתואמים ולשרת את נוסעי הרכבת, זה הדבר הכי אלמנטרי שיכול להיות. (ד"א נראה לי שהם גם עושים את זה בב"ש. האוטובוס לערד יוצא בדיוק כשהרכבת מת"א מגיעה, כדי שאנשים יעדיפו לנסוע באוטובוס הישיר לערד ולא בקישור עם הרכבת). עוד סיבה לא לאהוב את אגד ירושלים היא בגלל שאין להם חופשי-יומי כמו בת"א. וזה חבל מאוד, כי אם כן היינו מרשים לעצמנו לנסוע יותר. (ומחיר של 5.50 לנסיעה הוא יחסית גבוה, בת"א זה רק 5.20, ועד לא מזמן רק 5.00). על הדרך חזרה באוטובוס: *************************** התחנה המרכזית בירושלים - בדרך חזרה חזרנו באוטובוס, כיוון שכבר היינו סמוך לתחנה מרכזית ירושלים. אף פעם לא הייתי בתחנה המרכזית הזאת והתרשמתי דווקא שהיא ממש טובה, מסודרת, נקיה, יפה ונוחה להתמצאות. רק הבידוק הביטחוני בכניסה קצת מטורף וממש לא אפקטיבי. התור שנוצר הוא התקהלות אידיאלית לפיגוע - יותר טוב מלהיכנס פנימה. הנסיעה - עלינו על קו 400 של חברת דן. יצאנו ב-1400, ובשעה 1447 ירדנו במסוף אלוף שדה (אני גר בקרית אונו והוא בגבעתיים). אין ספק שהנסיעה הזו היתה מהירה מאוד. אבל בשעות עומס, ולתחנה מרכזית ת"א, אני בטוח שזה היה לוקח פי 2. אסור לשכוח גם שזאת הדרך מתחנה מרכזית ירושלים לתחנה מרכזית ת"א בלבד. אם מעוניינים להגיע לאחד ממוקדי המשיכה שהזכרתי למעלה, צריך להמשיך עוד למעלה מחצי שעה באוטובוס, וכמו כן אם מעוניינים להגיע לקניון עזריאלי, או לאוניברסיטת ת"א, גם אז צריך להמשיך באוטובוס עירוני, שבזמן פקקים עלול לעלות לנו ב-20 דקות או יותר. לסיכום ******* אני באופן כללי מרוצה, נעשו אמנם טעויות ומחדלים שדורשים תיקון/שיפור, יותר מבפרויקטים אחרים, אבל זה בטח לא פיל לבן, ובטח לא חסר שימוש או פוטנציאל. יש עדיין פוטנציאל גדול, אם רק ישכילו להפעיל את הדברים כמו שצריך (וזה כולל פתיחה של תחנת החאן. אולי קמפיין ציבורי של פורום תח"צ יעזור?
). אשמח מאוד לשמוע תגובותיכם על הסיפור הארוך שלי... (אני יודע שאני לא כותב הרבה, אבל תדעו שאני קורא כל מילה ומילה שנכתבת בפורום בנושא רכבות כבר כמה שנים. אפשר לראות את המאמר הזה כפיצוי על שנים של שתיקה...).
חוויות/ביקורת נסיעה ברכבת לירושלים
כבר הרבה זמן שקראתי בקנאה על קו הרכבת החדש-ישן לירושלים והיום החלטתי סוףסוף לחנוך אותו בנסיעה תיירותית. גררתי ידיד לתחנת רכבת מרכז, ועלינו על הרכבת שיצאה ב-10:25 והגיעה לירושלים ב-11:46. על הנסיעה עצמה: ******************* עמידה בזמנים - מצוינת, לא התעכבה אפילו בדקה, הגיעה בדיוק בזמן. נוסעים - היינו בקרון הראשון אז לא יכולתי כלכך לשים לב מה קורה מאחור, אבל עלתה כמות סבירה של נוסעים בת"א. ברמלה ירדו לא מעטים, אבל גם לא כלכך הרבה. הופתעתי בבית-שמש כשעלו די הרבה אנשים לרכבת. נראה שהיא דווקא שימושית להם מאוד (כמו שציפיתי). הדרך - מההתפצלות ברמלה עד בית-שמש יחסית עדיין מישורית ונעימה, עם שדות חמניות וחיטה רחבים ומרשימים. יש קטעים מקסימים שעוברים ממש בתוך ים של חמניות, מאוד מרשים. קצת אחרי בית שמש יש מחצבה ממש נוראית שמאוד פגעה שם בנוף של האיזור וחבל. אולי עוד כמה עשורים כשהיא תיסגר ישקמו אותה ויקימו שם איזה פארק או אפילו אטרקציה, זה יהיה נחמד. אחרי המחצבה מתחיל קטע נוף מדהים לאורך נחל שורק, כשההרים ממש גבוהים מעל, הנחל כל הזמן קרוב, ומסביב הכל חורש טבעי, סלעים וכמה מערות. בשלב מסוים הנחל האיתן נעלם ונשאר רק עמק עם נחל יבש, שזה קצת מבאס, ואז גם החורש הטבעי מתחלף ביערות נטועים שהם פחות יפים, אבל זה עדיין נוף לא רגיל ומאוד נחמד. הרכבת ואיכות הסביבה - יש הרבה מקומות שבהם המסילה קצת חוצבת בהר ויש מצד אחד קיר כזה, אבל לרוב זה לא יותר מדי גבוה, ואם יגדלו על זה צמחיה זה יהיה לדעתי עוד נסבל. אני מקווה שמה שאביתר סיפר ששתלו בקיר באמת יצמח מתישהו. ערימות עפר ופסולת ענקיות חיפשתי אבל לא מצאתי, אולי לא רואים אותם כלכך בנסיעה, או שהם בדיוק היו בצד השני, או שכבר פינו אותם. בכל מקרה, אין הרגשה של שנעשה כאן איזשהו פשע נוראי נגד הטבע, פשוט קצת לנדסקייפינג אגרסיבי מדי. הרכבת והסיבובים - בהרבה מקומות יש דפיקות חזקות בסיבוב ונשמע שזה באמת פוגע ברכבת כמו שנכתב כאן, קצת חבל שלא בדקו את זה יותר לעומק לפני שפתחו את הקו. אין מגבלות פיזיות מוגדרות לIC3 שידעו עליהן? לדעתי דרושה חקירה רצינית של הליכי התכנון, כי נראה לי קצת חובבני שלא עלו על זה כבר בשלבי התכנון. ואם כבר בעניין סיבובים, גם לפני בית-שמש יש כמה סיבובים שנראה כאילו היה אפשר לחתוך אותם בלי יותר מדי מאמץ, חבל. על התחנה במלחה ******************** הגודל - נראה לי שהקו לירושלים זה הקו הכי פחות תדיר בכל הרשת של רכבת ישראל. ולמרות זאת, בנו תחנה ענקית עם ארבעה רציפים. למה בכלל? הרי תדירות הרכבות לא תגדל בזמן הקרוב, כי הקו הוא יחיד, ואין כוונה להמשיך ממלחה לתחנות אחרות, אז למה צריך יותר משני רציפים? אולי אביתר יוכל להאיר לנו איזו נקודה בנושא זה? הארכיטקטורה - באופן כללי התחנה מרשימה וגדולה, אולי קצת גדולה מדי. אבל היא לא מיוחדת או יפה במיוחד. (ד"א מאוד אהבתי את התחנה החדשה באשקלון, ממש נוחה ונחמדה). המדרגות שעשויות משיש בצבע חום-כתום היו קצת מוזרות ולא קשורות שם. המיקום - על אף כל מה שנאמר כאן, אני לא חושב שהמיקום כלכך גרוע. גם אם תמשיך הרכבת לחאן (והיא צריכה לדעתי להמשיך), עדיין מלחה היא תחנה במיקום לא רע בכלל. היא במרחק הליכה מכמה מוקדי משיכה: איטדיון טדי - יופי של סידור לאוהדים שמגיעים בקבוצות גדולות, ככה לא נדחסים באוטובוסים, אין בעיות פקקים וחניה, אפשר לשתות כמה אלכוהול שרוצים ולחזור הביתה בביטחה, בכיף, ובמהירות. קניון מלחה - לתושבי בית-שמש שאולי לא יסתפקו בקניות בעירם (זמן הנסיעה אמנם דומה לקניון מלחה ולקניון עזריאלי, אבל הנסיעה למלחה זולה ב-4 שקלים), או שימצאו תעסוקה בחנויות בקניון. הגן הטכנולוגי של מלחה - לתושבי בית-שמש שימצאו בו תעסוקה, או אולי למי שיבוא משאר הארץ לפגישות עבודה. אם וראיתי שיש שם גם כמה שכונות באיזור, ומי שגר באזור הזה וירצה להגיע לת"א, לדעתי יעדיף להשתמש ברכבת (בשעות העומס לדעתי לא יהיה הבדל בזמן הנסיעה, וישנם שוב כל היתרונות המוכרים של נסיעה ברכבת כמו הימנעות מנהיגה וחניה וכו'). הקישוריות לאוטובוסים - כאן היתה אכזבה גדולה, אבל לא מהרכבת, אלא מאגד. הנהג של קו 18 ראה אותנו יוצאים מהתחנה וצועדים לכיוון התחנות, אבל פשוט חלף ונסע. עמידה גרמנית בלו"ז, סתם הקטנת ראש, או מדיניות מכוונת נגד מי שמסתמן כמתחרה? תחליטו אתם. למזלנו הנהג של קו 24 "עשה טובה" וחיכה לנו "למרות שהשעה כבר 11:49 ובלו"ז שלי אני צריך לצאת ב-11:48." הוא גם טען שהנהג של קו של 18 צדק ולא היה צריך לחכות כי לא היו נוסעים בתחנה שלו (למרות שכל האנשים בדיוק יצאו מהשער של התחנת רכבת והיה ברור שחלקם ירצו לעלות על האוטובוסים). האם בתחנה שאליה מגיעה רק רכבת אחת בשעה לא היתה אפשרות לדאוג שהאוטובוסים יהיו מתואמים איתה? האם מה שעובד בכל תחנת רכבת מתוקנת בעולם ובערים נוספות בארץ לא מספיק טוב לאגד בירושלים? הקוי אוטובוס אמורים להיות מתואמים ולשרת את נוסעי הרכבת, זה הדבר הכי אלמנטרי שיכול להיות. (ד"א נראה לי שהם גם עושים את זה בב"ש. האוטובוס לערד יוצא בדיוק כשהרכבת מת"א מגיעה, כדי שאנשים יעדיפו לנסוע באוטובוס הישיר לערד ולא בקישור עם הרכבת). עוד סיבה לא לאהוב את אגד ירושלים היא בגלל שאין להם חופשי-יומי כמו בת"א. וזה חבל מאוד, כי אם כן היינו מרשים לעצמנו לנסוע יותר. (ומחיר של 5.50 לנסיעה הוא יחסית גבוה, בת"א זה רק 5.20, ועד לא מזמן רק 5.00). על הדרך חזרה באוטובוס: *************************** התחנה המרכזית בירושלים - בדרך חזרה חזרנו באוטובוס, כיוון שכבר היינו סמוך לתחנה מרכזית ירושלים. אף פעם לא הייתי בתחנה המרכזית הזאת והתרשמתי דווקא שהיא ממש טובה, מסודרת, נקיה, יפה ונוחה להתמצאות. רק הבידוק הביטחוני בכניסה קצת מטורף וממש לא אפקטיבי. התור שנוצר הוא התקהלות אידיאלית לפיגוע - יותר טוב מלהיכנס פנימה. הנסיעה - עלינו על קו 400 של חברת דן. יצאנו ב-1400, ובשעה 1447 ירדנו במסוף אלוף שדה (אני גר בקרית אונו והוא בגבעתיים). אין ספק שהנסיעה הזו היתה מהירה מאוד. אבל בשעות עומס, ולתחנה מרכזית ת"א, אני בטוח שזה היה לוקח פי 2. אסור לשכוח גם שזאת הדרך מתחנה מרכזית ירושלים לתחנה מרכזית ת"א בלבד. אם מעוניינים להגיע לאחד ממוקדי המשיכה שהזכרתי למעלה, צריך להמשיך עוד למעלה מחצי שעה באוטובוס, וכמו כן אם מעוניינים להגיע לקניון עזריאלי, או לאוניברסיטת ת"א, גם אז צריך להמשיך באוטובוס עירוני, שבזמן פקקים עלול לעלות לנו ב-20 דקות או יותר. לסיכום ******* אני באופן כללי מרוצה, נעשו אמנם טעויות ומחדלים שדורשים תיקון/שיפור, יותר מבפרויקטים אחרים, אבל זה בטח לא פיל לבן, ובטח לא חסר שימוש או פוטנציאל. יש עדיין פוטנציאל גדול, אם רק ישכילו להפעיל את הדברים כמו שצריך (וזה כולל פתיחה של תחנת החאן. אולי קמפיין ציבורי של פורום תח"צ יעזור?