חוות דעת לגבי סקיצות

ניר 600

New member
חוות דעת לגבי סקיצות

שלום לכולם,
אשמח לחוות דעת (הערות + הארות) לגבי סקיצות בשלבים מתקדמים.
אנחנו זוג +1 בן חצי שנה ומתכננים לבנות באזור הדרום
מגרש 400 מ"ר, בצד האחורי של המגרש יש בית שנמצא כ3 מטר מתחתינו, שכנים משני הצדדים ומקדימה כביש
בקומת המרתף מתוכננות 2 יחידות דיור להשכרה.
בקומת הכניסה החלל הציבורי, חדר הורים וממ"ד שישמש חדר מעבר לקטנים לפני שיעלו למעלה.
בקומה א שני חדרים, ממ"ד ופינת משפחה.
לגבי החוץ עדיין לא מתוכנן ככל הנראה לא תהיה בריכה
תודה לכל המגיבים!
 
בית חסר השראה

הי לכם,
בסך הכל הבית מתוכנן בצורה שיכולה לעבוד עבורכם אבל היה אפשר לתכנן אותו הרבה יותר טוב. יש בו הרבה מאוד טעויות תכנוניות קטנות כגדולות.
יש משהו מאוד הנדסי וחסר השראה בתכנון. כאילו עשו מה שצריך אבל לא מעבר לכך- לא יצרו בית שיעניק לכם הנאה רבה ממנו.
קומת הקרקע דחוסה בפונקציות רבות, בשעה שבקומה העליונה קיימת מרפסת גדולה שאיננה מנוצלת. מדוע שלא תיצרו עבורכם את יחידת ההורים בקומה העליונה, תקטינו את תכסית קומת הקרקע וכך תקבלו כמה יתרונות שלא קיימים כרגע:
- תקבלו שטח גינה הרבה יותר משמעותי.
- תוזילו את עלויות הבניה.
- מבחינה אנרגטית הבית יהיה יותר יעיל, שכן שטח הגגות ושטח המעטפת יקטנו.
עדיף היה לתכנן בקומת הקרקע חדר שינה אחד מרווח ולידו מקלחת נוחה, שיכול לשמש בטווח הקרוב, כחדר משחקים, פינת משפחה, חדר אורחים וכדומה, ובטווח הארוך ישמש כיחידה להורים שרוצים פרטיות רבה יותר, בשעה שחדרי הילדים יהיו בקומה העליונה.
אם הייתי רואה שחדר השינה שלכם נהנה מהקשר עם קומת הקרקע ועם הגינה, זה היה מניח את דעתי אבל נראה שהמצב הוא הפוך. אתם ממש יצרתם חדר שממנו לא ניתן לראות אפילו פיסת דשא או עץ, שכן בשוכבכם במיטה החלון נמצא מעליכם וכל שאתם רואים הוא מסך הטלוויזיה שמולכם.
בקומת הקרקע גם יש טעויות שנובעות מהנחות ומהחלטות שלדעתי לא נתתם עליהן את די את הדעת. החלטתם לעשות חדר ילדים בקומת הקרקע, אז היכן תרחצו אותם? האם תצטרכו כל פעם לעלות לרחוץ את הילדים בקומה העליונה ואחר כך לרדת? מה ההיגיון בכך?
אם מרבית חדרי השינה נמצאים בקומה העליונה, מדוע לא למקם את חדר הכביסה למעלה? אני רואה שיש שוט כביסה אבל עדיין נראה לי שזו טעות למקם את חדר הכביסה במקום בו לא נמצאים מרבית בני הבית.
לדעתי הדבר הבעייתי ביותר הוא תכנון הקומה העליונה שתוכננה כך שלא נוצרים יחסי גומלין טובים בינה ובין המרפסת. הרי כמו שאנחנו יוצרים קשר חוץ פנים בין קומת הקרקע והחצר, מדוע לא ליצור קשרי חוץ פנים בין החדרים והמרפסת?
הקומה העליונה תוכננה בצורה אקראית. שמו חדר איפה שאפשר ונוצר מין מבנה מזוגזג, בעל חזיתות רבות כלפי המרפסת (דבר שמייקר את הבניה והופך אותה ללא יעילה מבחינה אנרגטית), והמרפסת הופכת להיות מין חלל מפוזר ללא כל שימוש ברור.
תוכננה מין ויטרינה קטנה בפינת המשפחה ממה יוצאים למרפסת, לחדרים עצמם תוכננו רק חלונות, כך שהם לא יכולים להנות מיציאה ישירה מהם למרפסת. פינת המשפחה עצמה תוכננה כך שיש בה ספונת קטנה וחתיכת קיר קטנה עבור מסך הטלוויזיה. האם זו פינת משפחה, שיהיה כיף לילדים לבלות בה? מדוע היא איננה מרווחת יותר, נוחה יותר, כוללת מקום לארונית טלוויזיה שבה יהיה מקום גם למשחקי הילדים? פינת המשפחה צופה ישירות לדלת אחד החדרים כך שלילד הזה תהיה פגיעה בפרטיותו בחדר, והוא גם יסבול מרעש שיגיע מכיוון הטלוויזיה.
שימו לב שלכל החדרים תוכנן חלון אחד גם אם לחדר יש שתי חזיתות יותר. מדוע לא למקם בחדרים לפחות שני חלונות דבר שיעניק להם גם שני כיווני אוויר וגם כמות אור טבעי רבה יותר? שוב- תכנון שבלוני, הנדסי...
בחדר הרחצה של הילדים אין אמבטיה. לדעתי כדאי לילדים קטנים לרחוץ באמבטיה. עבור ילדים קטנים רחצה בטוש יכולה להיות בעייתית, גם עבורם וגם עבור ההורים שרוחצים אותם.
קומת המרתף שבה יחידות הדיור באמת מציעה תנאי דיור ירודים: חצר אנגלית צרה שאין מקום אפילו להניח בה שולחן קטן ושני כיסאות, מקלחת ללא חלון, מה שיכול ליצור בעיית איוורור קשה, עובש וכיו"ב, מטבח ללא חלון... בקיצור לא כיף. חלון חדר השינה של היחידה המערבית פונה לכיוון המדרגות -אפס פרטיות!
הייתי יוצרת תכנון אחר שיאפשר להחדיר יותר אור ואוויר ליחידות, יעניק להן יותר פרטיות, ויאפשר תנאי חיים מיטביים יותר.
אלו רק חלק מההערות- מפאת קוצר היריעה לא התייחסתי לקשרי החוץ בין הפנים והחוץ בקומת הקרקע, לתכנון המטבח, הסלון וכו'... למרות שגם על כך יש לי השגות. תנסו לראות איך אפשר להתקדם מפה למרות שאני בספק אם מתכנן חסר השראה יוכל לשפר את המצב הרבה מעבר לכך.
 
למעלה