זה בדיחה...
נניח שיש לי דרך לנסוע באופן לא חוקי (למשל עם כרטיס גמלאי או חייל כשאני לא אף אחד מאלה) כמה כבר עושים ביקורות ברכבת? פעם ב-10 נסיעות עם ממש נגזים בהקצנה פרועה? סטטיסטית, כדאי כלכלית, אם אין לי מצפון, לנסוע עם כרטיס לא חוקי (גמלאי/חייל או לא יודע מה). גם אם פעם ב-10 נסיעות יתפסו אותי, אני משלם על 3 נסיעות מתוך 10... (או במקרה של גמלאי - שילמתי כמו 8 נסיעות, וגם זה רק בהנחה שבאמת היה מבקר ב-10% מהמקרים)
ואתה חושב שאני לא מנצל זאת?
רק לנסיעות חובבים, כבר הצהרתי על כך, אני בד"כ קונה רק כרטיס בכוון אחד ונוסע גם בחזור עם אותו כרטיס. או שאינני יוצא משטח התחנה או שממציא איזה סיפור למנהל התחנה/דייל/ת בסבסבות היציאה/כניסה בתחנה אליה נסעתי. נסיעת חובב הכוונה לא נסיעה לצרכים אמיתיים של הגעה באמת מא' ל-ב'. נסיעה אמיתית היא לצורכי עבודה, לימודים, ביקור משפחה, ביקור חברים, טיול בעיר אליה נוסעים, חלילה הגעה לבדיקות בבית חולים בעיר אליה נוסעים, סידורים למיניהם (במשרדי ממשלה/בנקים/בטוח וכו'). לנסיעות אמיתיות אני לעולם ועד קונה כרטיס כראוי. נסיעת חובב היא נסיעה סתמית רק לצורך צילום או שוטטות או בדיקה סטטיסטית של נתוני נוסעים בקו/תחנה שאותה אני בודק. אין לי שום נקיפות מצפון בנידון, אבל שום כלום ואפילו לא שביב או צל או אבק של נקיפות מצפון. ויקפצו לי כל המתחסדים או הצדקנים או הייקה פוצים. לא מזיז לי. גם ככה, מאז שאני זוכר את ג'וק הרכבות (או השריטה הרכתבית שלי) שזה התחיל בערך בשנת 92' עשיתי כבר מעל 1,000 נסיעות חובבים. כן, כן. בערך נסיעה בשבוע, במינימום. 15 שנים * 12 חודשים * 4 שבועות, כמה יצא לנו? 720 שבועות. ויש מקרים של יותר משתי נסיעות בשבוע... הרכבת עשתה אלפי שקלים רק מנסיעות החובבים שלי שלא היו למטרות "אמיתיות".