חינוך לערכים - מה יוצא לנו מזה?

חינוך לערכים - מה יוצא לנו מזה?

חינכנו את ילדינו לא לשקר, לכבד את הזולת ולקבל את השונה, לא לגנוב ועוד....... מה התמורה לכל זה?
 
יוצא שמקבלים ילדים עם ערכים וזה משהו שלא

מקבלים בכזאת קלות. אני מאוד מאמינה בחינוך ובהשפעת הסביבה, אני חושבת שאם מחנכים לערכים חיוביים, הערכים לאחר מכן טבועים בילד גם כשהוא גדל וגדל.
 
בתקופה בה אנו חיים חינוך לערכים

הוא ממש אבל ממש לא משהו מובן מאליו וחבל מאוד על כך. אם הצלחנו לחנך אדם שהערכים טבועים בו הצלחנו בעצם לחנך אדם מועיל ויעיל לחברה כולה.
 
אדם אכפתי, רגיש, נדיב ואוהב

אדם שמסתכל על הטוב שבאדם.
 
תמורה - ילדים נהדרים בעינינו

כאשר אנו מתנהגים לפי הערכים החשובים לנו - אנו נותנים דוגמה לילדים שלנו. כמובן בתנאי שהיחסים שלנו עם הילדים טובים - אחרת הם יחפשו ערכים אחרים. הורים שלא יתנו דוגמה לילדיהם, אין להם מה לצפות שהילדים ירכשו את הערכים שהם רוצים. אגב, לכל אדם יש ערכים אחרים שלפיהם הוא מחנך את ילדיו. לצערי, גם "לא להיות פרייאר", "הכבוד זה העיקר" (אצל כל אחד הכבוד זה משהו אחר), "להיות עשיר בכל דרך" וכו' הם ערכים של מישהו. התמורה? שרון, את ספרת בשרשור הקודם על הילד שמציקים לו בכתה של בתך והרגשתה עם כך - זו התמורה שלך - ילדה שאכפת לה מהאחר, שמודעת לרע שבעוול שנעשה לו. אולי, יום אחד היא תמצא עוד ילדים בכיתה שאכפת להם כמוה ויחד הם יעשו את השינוי. ואני מתארת לעצמי איזו אמא גאה תהיי אז.
 
לכן שאלתי את השאלה הזו -

האם הגאווה שלנו - זו התמורה ? התמורה היא עבורנו או עבור הילדים שלנו כשאנחנו מחנכים אותם לערכים?
 

beky1

New member
ערכים את עמודי התווך של החברה

ללא ערכים אין לנו עם ישראל זכות קיום , ערכים הם ה - DNA של כל חברה מרגע היווצרה. הערכים והחזון הם מצפן שמכוון למטרה, מורה דרך שבעיקר אומר - חברה, עכשיו תתחילו את המסע המפרך. אנחנו רק מצביעים על הכיוון והדרך של ילדנו , אנו מנסים להוביל אותם אל השביל הנכון , כך שכאשר יגיעו לבגרות ונוכל לעזוב להם את היד הם ימשיכו את הדרך לבד. חבל שאנשים לא מבינים זאת ומאדירים את הכוחני , החזק , והמצפצף על כולם ובעיקר המצפצף על החוק האתי מוסרי וחוק המדינה.
 
בקי, אני מסכימה איתך, אך

לצערי, יש אנשים שהערכים שלהם שונים והם מאדירים את הכוחני, החזק וכן הלאה.
 
לאנשים שונים יש ערכים שונים

זה שהערכים שלהם לא מוצאים חן בעיניי, רעים ושליליים בעיניי, זה לא מונע מזכותם להאמין בהם ולחנך לערכים אלו. חבל, אך אין מה לעשות.
 

beky1

New member
זכותם להאמין בטוב ובצודק

ולא בפלילי ובפוגע. אני לא חושבת שהאדרת עבריינים הוא דבר חיובי , גם דמוקרטיה שפויה צריכה שיהיו לה גבולות לטוב ולרע. יש מה לעשות וזה לחנך, תמיד יהיו יוצאי דופן , אבל לנו כמדינה צריכה להיות רשימת ערכים בסיסית זהה לכולם. כי אחרת אנחנו כמדינה כבר לא נהיה (שתי בתי מקדש וריבונות יהודית שולטת כבר נחרבו כמה פעמים , כאשר הפעם האחרונה היתה על שנאת חינם והחיסול הסופי היה באירוע ההתנקשות בחייו של גדליה (נשמע מוכר?)
 
הגאווה, הסיפוק

הם התרומה לנו. יש גם תרומה לחברה הכללית הנהנת מאזרחים טובים ומועילים. התרומה לילדים - ברור, אם הערכים האלו גורמים להם להפיק מכך תועלת, סיפוק, הערכה. בעיניי ונראה לי שגם בעינייך - ילד שהוא בעל ערכים של תרומה לחברה והוא אכפתי ומוכן לעזור, גם אם לעיתים זה על חשבון רווחים כספיים שלו - הוא סיבה לסיפוק וגאווה. יש אנשים שיחשבו שעדיף שהילד ילמד להיות תמיד ראשון, לא חשוב אם ידרוך על אחרים בדרך, ילמד שהכסף זה הכי חשוב וכו' וילד כזה יהיה מקור גאוותם. הכל בעיניי המתבונן והערכים שלו.
 

נומלה

New member
גרמת לי לחשוב

אנחנו בעצם לא "מחנכים לערכים" אנחנו מנסים לשכפל את עצמנו כדי שישאר משהו אחרי לכתנו. במסגרת הזו אנחנו מעבירים לדור הבא את הדברים שאנחנו מאמינים בהם. מה יוצא? שיכפול מוצלח אולי? או המשכיות הדברים שאנחנו מאמינים בהם?
 

טלטוש

New member
ילד טוב לב, פרייר, שכולם דורכים עליו

זו כמובן תגובה צינית שלי, כי אני לא ממש מאמינה בזה. אני חושבת שהערכים שאני מקנה היום לילדים שלי, יהפכו אותם לבוגרים טובים יותר. אני מעדיפה להיות פריירית מאשר זו שדורכת על אנשים...
 

yellow feather

New member
בניגוד למה שמקובל לחשוב

אני חושבת לאדם עם ערכים קל יותר להשתלב בחברה, נכון, במבט שטחי נראה שדווקא זה שדורך על אחרים - מצליח, אבל, במבט מקרוב מתברר שזה לא ממש כך. לדוגמא, קחי שקרן, בסופו של דבר הסביבה תקלוט שהוא שקרן, ומילא שיפסיקו להאמין לו, אבל, באיזו עבודה הוא יצליח להשתלב? אפילו שקרנים אחרים לא מוכנים לשלב שקרנים במקום עבודתם ובטח ובטח לא בעסק שלהם. שלא להזכיר את היחס שהוא יקבל בבית הספר ומהילדים האחרים, עוד הרבה לפני שיגיע לגיל העבודה. כיבוד הזולת - נראה כמו ערך של פראיריות לשמה, נכון? אבל זה ממש לא. אם ילד מכבד את המורה שלו, או מבוגר מכבד את הפקיד בעיריה - היחס אליו יהיה שונה ויהיה לו הרבה יותר קל לקבל את מה שהוא רוצה וצריך. ותמיד יש איזה פקיד שאתה צריך ממנו דברים, או נציג שרות, או מה שלא יהיה, גם בימינו, הכל מסתכם באדם מול אדם. לקבל את השונה - שוב, זה פועל לטובת המקבל יותר מאשר לטובת השונה - כי הסביבה תתיחס לאדם הפתוח ביותר סובלנות מאשר לאדם חשוך מלא שנאה כלפי השונה. לא לגנוב - בואי נאמר את זה כך, עדיף לא להתפס בגניבה והדרך היחידה והבטוחה שלא להתפס - היא לא לגנוב, לא? לסיכו - מה אנו קוראים "ערכים" - הם בעצם קודים חברתיים המקלים עלינו את ההשתלבות החברתית, ומכאן גם הגאווה שאת חשה כאשר הילדה שלך עושה משהו "נכון" - כי הנכון הוא נכון חברתית, ומבחינתך, זה אומר שהילדה שלך תוכל להשתלב בחברה בקלות יחסית - וזה מה שכל אמא מקווה לו
.
 
צר לי לציין מה שכבר כתבתי לעיל, אך לשם הדיוק

ערכים הם שונים מאדם לאדם. לכל אחד ערכים שונים - יש ערכים שטובים בעיניי ויש ערכים של האחר שאינם טובים בעיניי, אך בכל זאת הם ערכים והם שלו. ואם התיחסת ל"קודים חברתיים" - גם זה לכל חברה יש את הקודים שלה. יש חוקים של החברה, שהם בעצם חוקי מדינה - לא לגנוב לדוגמה - זה כבר משהו אחר. אני יכולה לחנך את ילדיי לא לגנוב, לא בגלל שזה חוק מדינה (אז אפשר לגנוב, אם בטוח לא אתפס), אלא בגלל שזה פגיעה בזולת וזהו הערך החשוב.
 

yellow feather

New member
כל ה"ערכים" הם קודם כל קודים חברתיים

נניח שהיינו כולנו חיים בחברה בה מותר ואפילו רצוי לגנוב וכל מי שמוכיח שהוא גנב משהו זוכה להוקרה וכבוד מכל הסובבים אותו, האם את עדיין היית מגדירה את הגניבה כ"פגיעה בזולת"? האם, לאור החינוך שכולנו היינו מקבלים באותה חברה, היינו מסוגלים בכלל לראות את כאבו של הזולת? האם בכלל היית מהרהרת אחרי הרעיון שלגנוב זה טוב? ובאמת, אני מאמינה שלולא החשש מתפישה ועונש או לפחות ביזיון - הרבה יותר אנשים היו גונבים, גם אנשים שמסוגלים בימים כתיקונם לחוש אמפתיה כלפי הזולת היו מוצאים במקרים מסוימים הצדקה לגניבה - למשל גניבה מרשתות אופנה כי הם יקרנים, כי מדובר בחברה ולא באדם פרטי, כי הם משווקים צווארונים עשויים מפרוות כלב/חתול, או גניבה מבנקים - כי הם עושקים את הציבור וכו'. ועדיין אלה יהיו גניבות. ועדיין, או דווקא בגלל זה, אין רע בחינוך לערכים, להיפך, חינוך לערכים חברתיים יקל על הילד להשתלב בסופו של דבר בחברה, גם אם ברגעים מסוימים נדמה שההשתלבות בחברת הילדים דורשת ויתור על ערכים, כמו במקרה של הצקה לחלשים.
 
אף פעם לא אמרתי שיש רע בחינוך לערכים

להיפך - חינוך לערכים הוא חשוב ביותר, בעיקר אם אלו ערכים שמקובלים עלי. אצלי - גם גניבה מעשירים או רעים - זו פגיעה בזולת. כי "זולת" גם אם אני לא אוהבת אותו. ברור שבחברה בה גניבה היא מותרת ורצויה - זה אחרת, כי כפי שכתבתי - כל חברה יש את ערכיה. בחברה כזו - לא יהיה ערך של "אי פגיעה בזולת".
 
חינוך וערכים

ילדים אלופים בלהרגיש ולזהות את הפער בין מילים לעשייה. היו תקופות בחיי שהתלבטתי קשות האם הילדים קולטים ומפנימים את הערכים החשובים לנו. מבחן התוצאה הוכיח שהם מודל משופר להוריהם. התמורה: אושר ענק
הגעתי מהדף הראשי, נשארת בכייף
 
למעלה