חיפוש תיעוד על ילדי משפחת כהן שמתו ונקברו בת"א ויפו בתחילת המאה ה20

אני מחפשת תיעוד ומידע אודות ילדים של סבא וסבתא רבא שלי, רחמים וחיה וידא כהן, שחיו ביפו ובתל אביב משנת 1904.
במפקד של 1928 מצאתי תיעוד ל-4 ילדים, אך ידוע לי כי היו ילדים נוספים שנפטרו בגילאים מאד צעירים. לא ידועים לי שמותיהם או גילאיהם, ולא הצלחתי למצוא כל תיעוד בשום מקום על ילודה/פטירה/קבורה שלהם. הם חיו ביפו בהיותם מאד צעירים, מה שמקשה על מציאת תיעוד מתל אביב.
האם למישהו יש מקורות מידע נוספים מלבד הארכיון של ת"א?
האם למישהו יש את הספר בית הקברות הישן של תל-אביב ויכול לחפש עבורי תיעוד למשפחת כהן - ילדים של וידא ורחמים כהן, שאולי רשומים בו?
רעיונות נוספים על מקורות מידע מלבד IGRA, MY HERITAGE וכאמור ארכיון ת"א?
 

פגי1

New member
קרוב לודאי?שנקברו בבית הקברות היהודי בעגמי,רח מרגוזה פינת יהודה הימית?
 

שרי סילבר

Active member
האם עברת על המפקדים המוקדמים יותר, של 1915 ושל 1922 (מניסיון, עדיף לעבור בארכיון עצמו)? יתכן שנפטרו לפני 1928, ולכן אינם מופיעים במפקד של 1928. המפקד של 1915 הוא חלקי ביותר, ואישית לא מצאתי בו את מרבית בני-משפחתי, למרות שחיו ביפו זמן רב לפני כן ובהמשך בתל-אביב עם ייסודה.

האם ניסית לאתר את הפרטים דרך מיפוי-הקברים באתרים כדוגמת GRAVES ו-BillionGraves? כהן הוא אמנם שם נפוץ, ובמצב כזה באתר כדוגמת GRAVES תתבקשי לצמצם את החיפוש. את יכולה לצמצם לכהן כששם-האבא הוא רחמים. אני ממליצה גם לחפש את השם כהן ללא שם-האב, אבל להגביל לחיפוש בבתי-הקברות הרלוונטיים של אותה תקופה, בית-הקברות העתיק ביפו ובית הקברות הישן (טרומפלדור).

נסי לחפש גם באתר GENI, אולי יתמזל מזלך ומישהו מבני-המשפחה המורחבת מנהל שם עץ-משפחה שקשור אליכם.

GRAVES

BillionGraves

בהצלחה!
 
הי שרי, אפרט מה כן עשיתי, ומה ידוע לי ואשמח לרעיונות כיצד להתקדם:
וידא ורחמים כהן עלו ארצה ב-1904 וחיו בשכונת קהילת יעקב (מנשייה) עד פרוץ מלחמת השחרור אז עברו לתל-אביב.
נולדו להם 12 ילדים בין 1905 ל-1940 בערך, ומתוכם שרדו רק 4.
את הקברים של 2 מתוך 8 הילדים ה"אבודים" - אסתר ורות, הצלחתי למצוא בעזרת האתרים של חברה קדישא ואבל אינפו, אבל לא מעבר לכך.
6 ילדים נולדו ונקברו בת"א-יפו ואני לא מוצאת אותם בשום מפקד, אתר או מסמך שהצלחתי להשיג.
גם את אחת הילדות שכן הצלחתי למצוא - אין לי מושג מתי נולדה ובת כמה היתה כשנפטרה, כי אין מצבה.
חיפושים בY HERITAGE לא הניבו כלום וגם לא בGENI, וכל קרובי המשפחה שבחיים לא יודעים שום פרט אודות הילדים, רק שהיו קיימים, ושנפטרו.
לאבד 8 ילדים זה כל כך בלתי-נתפס, שככל הנראה המשפחה עשתה הכל כדי להמשיך הלאה ולא לדבר על הכאב הזה עם הילדים והנכדים.
 

שרי סילבר

Active member
אם ניקח בחשבון שהיו בנים שנפטרו עם הלידה או בסמוך ללידה, עוד בטרם נערכה ברית, הרי שלא היה להם עדיין שם, ובכול מקרה, קשה לאתר את המידע, הוא בוודאי לא נגיש באתרים הללו.

מעבר לכך, האם את בטוחה שנפטרו ונקברו בתל-אביב? גם אני חשבתי כך, אך גיליתי מקרים בהם כמה מבני-המשפחה נפטרו ונקברו במקום אחר. צריך לקחת בחשבון שלעתים נשים היו מעדיפות לנסוע ללדת במקום אחר (למשל, ע"י אימן). אם הילוד מת, הרי שסביר שנקבר במקום בו נפטר. גם בשלבים מאוחרים יותר של החיים, משפחות נסעו מסיבה כזו או אחרת, וכשקרה מה שקה ואחד הילדים חלה ונפטר, הוא נקבר בד"כ במקום בו נפטר.

מה שאני יכולה להציע בנוסף: לכבוד 100 שנים לייסודה של תל-אביב הושאלו לספריית-הרמב"ם שספריית בית-אריאלה פנקסי-המוהל נחום ויינשטיין. נחום ויינשטיין מל רבים מילדי תל-אביב, אשכנזים וספרדים כאחד. עד היום זכורה לי ההתרגשות הרבה מהאיתור של פרטי-המילה של רבים מבני-המשפחה, דבר שעורר גם התרגשות במשפחה, לראות שם את הפרטים של כול וותיקי תל-אביב זו חווייה בפני עצמה. אולי יהיה לך מזל, ותצליחי לאתר משהו, לפחות ביחס לבנים שנולדו למשפחה באותה תקופה.

כמובן שאם היו בידייך תאריכי-לידה זה היה מקל עליך את החיפוש, אך אם את יכולה להעריך את התקופה, הרי שאולי תוכלי לעבור על הפנקסים ולאתר משהו. מצפה לך לא מעט עבודה, אבל ניתן לצלוח את זה. גם אני עשיתי זאת, כי בתקופה הזו לא תמיד התאריכים, אם בכלל מצויים בידינו, מדויקים. בעבודה שיטתית, עמוד אחרי עמוד, "ליקטתי" לא מעט פרטים,

מציעה לך ליצור קשר עם הרב אבישי אלבוים, מנהל ספריית-הרמב"ם ולהתייעץ איתו. איני יודעת אם הפנקסים המקוריים עדיין בספרייה (הם נמסרו בשעתו בהשאלה לספריה), אך בהחלט ייתכן שנעשתה דיגיטציה שלהם.

המוהל נחום ויינשטיין
 
האם יש בידך את המפקדים המוקדמים יותר מ-1928? בIGRA לא מצאתי כלום, אבל אולי בחיפוש במפקד עצמו ישירות?
תיעודים נוספים מלבד הבריתות (תודה על זה, לא ידעתי!) וספרי נפוס?
משהו...???
לא תארתי לעצמי יהיה כה קשה למצוא העקבות בישראל, כשנכנסתי לתוך הסיפור הזה. תארתי לעצמי שלחקור אחורנית בארצות המוצא הולך להיות מאד קשה, אבל פה... הופתעתי!
 

שרי סילבר

Active member
למצוא את העקבות בישראל של אז לא פשוט, ובשנים המאוד מוקדמות שאני נזקקת להן (המאה ה-19 וכנראה גם שלהי המאה ה-18) זה בלתי אפשרי כמעט. הן העות'מאנים והן הבריטים הוציאו מכאן לא מעט חומרים, והגישה אל זה בארכיונים שלהם לא תמיד קלה. בנוסף, הכתב העות'מאני שלפני אטא טורק קשה מאוד לפענוח. גם דוברי-ערבית מתקשים, ויש מעט מאוד אנשים שיכולים לפענח את המסמכים הללו, גם בטורקיה עצמה. ניתן לנסות לאתר מי שמסוגל לפענח את הכתב ויוכל לחפש רישומים רלוונטיים תמורת תשלום.

המפקדים לא מצויים בידי. לא ישבתי בארכיון תל-אביב וצילמתי את המפקדים בשלמותם, לא היה לי צורך בכך. את כותבת שבמפקד של 1928 לא מצאת כלום, אולם קודם כתבת שמצאת עדות לקיומם של 4 מהילדים. כאמור, יתכן שהילדים הנוספים נפטרו קודם לכן. איני יודעת איזה מהמפקדים הועלו ל-IGRA ולרשומות א"י בעיל"ם, אולם בכול מקרה למי שאינו חבר בעמותה במקרה הטוב רואים תמצית דלה מאוד דרך האינדקס (IGRA). בעיל"ם נראה לי שלא ניתן כיום לחפש אם אינך חבר בעמותה.

קחי בחשבון שב-"אינדוקס" יש לא פעם טעויות בשמות. נתקלתי בכך גם בעברית וגם בלועזית. לפיכך חשוב להיות מאוד יצירתי בחיפוש, למרות שכהן זה שם שקצת יותר קשה לטעות בו.
 
כוונתי היתה שבחיפוש בIGRA שקדום ל- 1928 לא מצאתי כלום.
אני חברה בIGRA, אבל לא מצאתי את ל המפקד, רק את החיפוש בו
 

שרי סילבר

Active member
באתרים לא מצויים המפקדים עצמם, קרי: אין לך גישה אל המפקד כולו. דרך החיפוש את אמורה להגיע לתמצית מצומצמת ביותר של הפרטים. איני חברה ב-IGRA, אולם ממה שאני מבינה לחברים יש גישה אל הדף המקורי ובו הופיעה התוצאה, דבר שלעיתים עשוי לספק פרטים נוספים. אם את חברה בעמותה ואינך רואה את התוצאה המקורית, נסי לפנות ל-IGRA ולשאול בקשר לכך..

מעבר לכך, לא בטוחה שהבנתי למה כוונתך: "כוונתי היתה שבחיפוש בIGRA שקדום ל- 1928 לא מצאתי כלום". האם את בטוחה שב-IGRA "אינדקסו" את המפקדים של 1922 ושל 1915? אם לא, הרי שאין סיבה שתמצאי פרטים כלשהם ממפקדים אלה. טעון בדיקה.
 
למעלה