חשיבות הריח בתנ"ך

shushu10

New member
חשיבות הריח בתנ"ך

מקום נכבד ניתן בתורה לקטורות ולריח, ומכאן לקשר הנוצר בין האל לעם ישראל. הריח מאפשר טהור ואוירה של נועם ורצון טוב, אבל יש כנראה משמעות הרבה יותר מעמיקה. מה דעת המפרשים ובפרט הרמב"ם שהתנגד לכל תאור המביע הגשמת האל.
 

shukfr

New member
נכון מאוד. הריח הוא האנטיתיזה של

הראיה. אני אציג את הדברים בראשי פרקים בלבד ואידך זיל גמור. יצחק היה עיור אבל חוש הריח היה התחליף. יצחק למד על בניו מן הריח. את ארון ה' ראה אדם (כהן גדול) פעם בשנה ביום הכיפורים אבל הוא למעשה לא ראה אותו כי היה לו מיסוך של ...קטורת (כפי שהזכרת). הקטורת, הריח - מנעו ממנו לראות את הארון. חטאם של אנשי בית שמש שאליהם הגיע הארון משדה פלישתים (ואשר מתו מהם 70 איש) היה "כי ראו בארון ה'". בדיוק הפוך מהכהן. ראיה מאפשרת לראות, להבין, לחוש רק את הקליפה החיצונית - ריח (וגם שמיעה) זו תפיסה חושית שמאפשרת עומק. אני מקווה שזה נותן לך כיוון. שבת שלום
 
ויחר אף יהוה

משמעות הדבר- היה לו ריח של חרא באף, והוא התנהג בהתאם. חרא זה שקר.
 
הגדר טרול?

אם נקית את האף ועדיין מריח לך רע, אולי אתה גם צריך להתקלח? שיפוט מהיר ללא ראיות מאפיין טפשים. שטוף היטב את עצמך לפני שאתה שופך שפטים עך אחרים. תאריף את אפך, הרי ארך אפיים זו תכונה יהודית. שיח בן דוד
 
לא ציפיתי

לא ציפיתי שמישהו יאמין לי עד שיתממש הנבואה לגבי התפרצות הר הגעש בארצות הברית- בשעה 11:11 בתאריך 29 לספטמבר. אז אני מבין אותך. אך אתה טועה ועושה לי שם רע ברבים. "הוכח תוכח" אני סולח לך, אך במקום להזהיר אחרים עליך להזהר מלשון הרע.
 
נראה שהריח היה אמצעי קישור ממשי

בין האל לבין העם, כמו גם הזביחה עצמה, נראה שבני ישראל יחסו לאלוהיהם תכונות אנושיות ממשיות בניגוד לאלים האחרים, "ועבדתם-שם אלוהים, מעשה ידי אדם: עץ ואבן--אשר לא-יראון ולא ישמעון, ולא יאכלון ולא יריחון" כלומר, אלוהי ישראל, בניגוד לאלוהים אחרים, כן רואה, שומע, אוכל ומריח מה שמעניין מניין שאבו העברים את האמונה שאלוהיהם שונה כל כך מאלוהי העמים השכנים, למישהו יש רעיון?
 

Tatu4Taty

New member
עד כמה שאני יודע

ההבדל בין האל העברי לשאר האלים הכנעניים הוא דווקא שלאל העברי לא מיוחסות תכונות "אנושיות" והוא מעל לתכונות אלו. לדעתי, בפסוק שציטטת הכוונה הייתה להוריד מערך האלים האחרים ולומר שהם לא באמת קיימים, שומעים, אוכלים ומריחים כפי ששאר העמים חושבים. הרי כבר ראינו לאורך סיפורי התנ"ך כי חוזרים ואומרים שהאל העברי הוא אל שאין לו מאפיינים אנושיים וכי הוא מעל האנושות. ומאין העברים שאבו את האמונה שאלוהיהם שונה? הסיבה לכך היא אותה סיבה לכך שהיהדות עשתה הכל הפוך ממה שנעשה מסביבה - הרצון להתבדל.
 
למעלה