חתימת התנ"ך ???

פיניע

New member
חתימת התנ"ך ???

קראתי באיזהו מקום פעם שיש הוכחות שחמשת חומשי תורה לא נכתבו וניתנו יחד בזמן מתן תורה, אלא נכתבו ונחתמו בזמנים שונים. התוכלו להסביר את זה ועל סמך מה זה נאמר?
 
הסבר על החיבורים המקראיים השונים:

לדעת רבים מחוקרי המקרא התורה נכתבה בין המאה התשיעית לפנה"ס ולבין המאה השישית לפנה"ס. (הבדלי סגנון,כתבים שונים,הבדלי התיחסויות וסתירות פנימיות לאותו נושא בתורה עצמה במאמרים שונים,הבדלי לשון חריגים ועוד...) לדעת כמה מן החוקרים הבכירים (דה-וטה,להאוזן ועוד) לא יכל מחבר התורה לחברה לפני שנת 586 לפנה"ס לאחר חורבן הבית השני ולאחר גלות בבל. יוצא מכאן שהתורה חוברה באיזור תקופתו של עזרא הסופר, וכן לדעת שפינוזה (הפילוסוף היהודי הידוע) סמך את חקירתו על חיבור התורה בתקופה זו (מאות שנים לפני שביקרו את התורה בכלים העומדים לרשותנו כיום). ישנן עוד מקורות רבים מן התלמוד הבבלי והירושלמי,ומתוך הספרים החיצוניים, עצמם שהתורה כפי שאנו מכירים אותה כיום חוברה בשלבים לאורך תקופות שונות ואף עזרא הסופר כתב את התורה בתקופתו. אם תרצה להעמיק בשיטות החקירה נשמח לעדכן בפרטים. בברכה: צוות ביקורת המקרא.
 

עטרה ב ט

New member
אני אשמח לשמוע פרטים באמת

 

שואל098

New member
מהם המקורות מהתלמודים ומהספרים

החיצוניים שטוענים שהתורה חוברה בתקופות שונות? (חוץ מהחלק שלאחר מותו של משה שישנה הסכמה שנעשו בו שינויים).
 

שואל098

New member
מדוע במקום לכנות את עצמכם

פורום לביקורת המקרא לא תזדהו כפעילי דעת המת וזהו? שאלתי פה שתי שאלות פשוטות ואם באמת היו פה אנשים בעלי ידע ועניין בביקורת המקרא הייתי מקבל גם תשובות ולא רק לינקים לאתר שלכם (שלא עונה לי על השאלה בכלל).
 

עגנון

New member
אקסיומות

מאמרו של שפינוזה נובע מהאקסיומה שהתורה נכתבה ע"י אדם, ולכן, לפי דבריו, לא יתכן שמשה כתב, " והאיש משה ענו מכל האדם". ברם, למי שהאקסיומה שלו היא שהתורה נתנה ע"י ה´ מאמרו של שפינוזה אינו רלוונטי. מלבד זאת אין מקורות בבליים לכתיבת התורה בשלב מאוחר יותר מלבד הגהות שעשו בין שלושה ס"ת, והמאמר בב"ב לגבי השאלה מי כתב את שמונת הפסוקים האחרונים בתורה (לא התנ"ך). התלמוד בעניין עזרא מתייחס לשינוי הכתב מעברי לאשורי ולא לתוכן. אמנם אב"ע מזכיר אפשרות לשינוי באחד מן הדורות (ואף שפינוזה מזכיר זאת במאמרו), ברם, עיון בפירושו של ר"י טוב עלם לפירושו הסתום של האב"ע, מעלה כי ייתכן שינוי שאיננו בתחום הציווי, וגם שינוי אחר לא יהיה אלא מינורי וע"פ ה´ מילה במילה. בעניין הסתירות, אין הדבר חדש וכבר ישבו על מדוכות אלו כל פרשני המקרא מן התלמוד ועד דורנו.
 
שפינוזה והאסכולה הולהאוזינית.

הפילוסוף היהודי ברוך שפינוזה בסיפרו "מאמר תיאולוגי מדיני" (שחובר בשנת 1670) מברר היטב את סוגיות האמונה והחקירה בה,על כל יסודותיה, אני ממליץ לך לקרוא את ספריו ולראות ששפינוזה מעולם לא יצא מנקודות יסוד אנטי-דתיות או סותרות לאלה הדתיות,ולכן לא היתה קיימת שום אכסיומה בחקירתו. לאחר חקירה מייגעת רק בפרק השמיני! בסיפרו "תיאולוגי-מדיני" הוא כותב כך: "ברור כשמש בצהריים...כי החומש לא נתחבר בידי משה,כי אם בידי איש אחר שחי דורות רבים אחרי משה", ולאחר דיון ממושך מכאן והלאה (גם באנקטודות בספרי הנביאים) הוא מציין כך: "הקביעה שהתורה וספרי הנביאים הראשוניים נכתבו כולם בידי אותו המחבר הלא הוא עזרא הסופר (450 לפנה"ס)".. הפרופסור הגרמני לתיאולוגיה ומחקר -יוליוס ולהאוזן כתב חיבור בשנת 1878 בשם "תולדות ישראל", (חיבור שמעתיקים קטעים בודדים ממנו הרבה מחזירים בתשובה ללא מסקנותיו של ולהאוזן עצמו...) ולהאוזן התייחס בעיקר בחיבורו לסוגיית שיוך חיבור התורה,מי חיבר אותה ובאיזו תקופה, לשיטת חקירתו של ולהאוזן לא היה קיים מעולם ספר בעל חמישה אפיזודות, ("חומש"-"pentateuch") אלא ספר בודד המחולק בתוכו לשישה חלקים ("ששת"-"HEXATEUCH"),הכולל בתוכו את בראשית,שמות,ויקרא,במדבר,דברים,ויהושוע , ההנחה שגם ספר יהושוע הוא חלק מן הקודקס הנ"ל שנוי במחלוקות בין חוקרי ומבקרי המקרא,והדבר נשאר בספק עד ימנו אנו. חשוב לציין שמחקריו של ולהאוזן אינם יש מאין,את מחקריו הוא משעין על חוקרים רבים שהמפורסם מבינהם הוא הפרופ´ ז´אן אסטרוק הצרפתי (1684-1766), ששימש גם כרופא בכיר,ופירסם ספר בשנת 1753 בשם "השערות על דבר התעודות בהן השתמש משה כדי לחבר את ספר בראשית", עוד חוקרים רבים כגון דה-וטה,גראף,אטקה ועוד יצרו את מה שקרוי כיום: "האסכולה הולהאוזינית" מחקריה של האסכולה הנ"ל הסבירה במחקריה שהתורה איננה חיבור רציף ואחיד שכתב מחבר אחד,אלא אוסף של מקורות כתובים שנקבצו לספר אחד ע"י עורך בתקופה מאוחרת הרבה יותר למשה. הן נאספו מכיוון שהיה להם ערך משותף והוא:סיפורי האבות,יציאת מצריים,הנדודים המדבריים. ואולם לכל מקור שהם בדקו היתה גירסא שונה ממקור אחר. וכיום יודעים לסווג את שיטת המחקר הזו באותיות: מקור א´-נקרא J´ (התחלת שם השם באנגלית) מקור ב´-נקרא E´ (התחלת המילה ELOHIM) מקור ג´-נקרא P´ (מקור הכהני-PRIEST) מקור ד´-נקרא D´ (דיוטרונומי-"דברים") -----------------------------------
 

עגנון

New member
גם אני עברתי קורס בבקורת המקרא

כך שאת שכתבתם אני יודע. ובכל זאת ולא עניתם לטענה, כיוון ששפינוזה סירב להכיר במציאות האל, לדידו נכתבה התורה ע"י אדם, והוא בא לברר ע"י מי. מכאן שהאקסיומה שהביאה אותו לומר את דבריו היא שאין אל הים. ברור שאם יוצאים מגישה כזו, לא נתחברה התורה ע"י משה.
 
למעלה