טיפים לגבי ראיונות עבודה

טיפים לגבי ראיונות עבודה

אתחיל בוידוי: אני בדרך כלל לא אוהבת מאמרים כאלו, אבל המאמר הזה קולע לכמה וכמה נקודות שלא מעט אנשים מפספסים, ובקריאה שלו נוצר לי דה ז'ה וו רציני לתקופה שראיינתי אנשים, וגם לכמה מקרים של אנשים שהגיעו לראיונות במקום עבודתי ואיך נאמר - וידאו במו ידיהם שלא יתקבלו לעבודה בגלל קטעים שלא קשורים בכלל לכישורים המקצועיים שלהם, וחבל.

ברשותכם ארחיב מעט, יש דברים שפעם נטיתי לחשוב שהם מובנים מאליהם ואין שום סיבה לציין אותם, אבל מסתבר שלא כך הדבר:

1. לצד לתת ציון למראיינת, יש את אלו שנוטים לבחון את המראיינת ובאופן כללי להתנשאות יש לא מעט גוונים - ולא צריך להיות מבוגר יותר מהמראיינת בשביל להתנשא, מסתבר.
2. לשכוח כשבוחנים כבני אדם - זה מתבטא לא רק ביחס לאנשים "לא קשורים", לפעמים זה גם מתבטא בשיחות טלפון שמתקיימות במעמד ההמתנה (כששומעים מרואיין צועק על מישהו בטלפון, בין אם זו אחותו ובין אם זו הנציגה של הוט, זה לא עושה רושם טוב).
עוד נקודה חשובה שלא הוצגה במקרה הזה - קחו מקדם ביטחון של זמן על מנת שבמידה ותתקשו לאתר את המקום, לא תאחרו. אם מקדם הביטחון יצר מצב שהגעתם שעה לפני הזמן, שבו בבית קפה באזור או צאו לטייל, אל תתייצבו במקום ותציבו עובדה שהגעתם עכשיו ואתם מצפים שיראיינו אתכם במקום - לרוב יש סיבה שזומנתם בשעה שזומנתם ולא קודם לכן.
3. לחשוב שהמראיין הוא חבר - אווירה נעימה זה דבר חיובי בראיון, אבל יש את אלו שלוקחים את זה רחוק מדי ולא רק בכיוון של "לשפוך את הלב" - יש גבול לצחוקים במעמד ראיון עבודה, לרדת על המראיין או לצחוק עליו כמו שהייתם צוחקים עם חבר לא יתקבל בברכה גם אם מדובר באדם שעושה רושם נחמד. גם לראיין בעצמכם את המראיין זה דבר לא מומלץ - גם אם אתם ממש סקרנים לדעת איפה הוא גר ואיפה ומה הוא למד באוניברסיטה, תוותרו על זה.
4. להתקטנן על הפרטים הקטנים עוד בתחילת הדרך - זה אחד הדברים הכי מעיקים שיש, במיוחד כשלפעמים הם מגיעים בצורה מתנשאת משהו, אבל גם אם לא, זה לא מתאים. המלצה נוספת - אל תחקרו את העובדים במקום על הפרטים האלו, זה לא במקום בשום מצב.
5. לחשוב שמגיע לכם הכל - גם אני נתקלתי במועמדים שהניחו שעצם זה שהתקשרו אליהם אחרי שקיבלו את הקו"ח, אומר שהם התקבלו, ובאו בדרישות שונות, חלקם עוד בשלב הטלפוני. אצל חלקם הדרישות הגיעו בצורת מו"מ על השכר בשלב הראשוני, כשמו"מ שכזה גם אם היה מגיע בשלב מאוחר יותר אחרי שנוצרה התרשמות, היה משנה אותה ברוב המקרים - גם אם השכר נראה לכם נמוך, יש דרך יותר טובה להתמודד עם זה מאשר להגיד "זהו???" למשל, או "על עבודה כזאת אמורים לשלם יותר/אני ממש תותח, אני אסכים לעבוד אצלכם אם תעלו את השכר ל...". יש דרכים יותר טובות לנהל מו"מ על השכר, ובכל מקרה זה אמור להגיע בשלב מתקדם בהרבה מאשר הראיון הראשוני.

6. באלו שמשדרים שהם לא לחוצים על העבודה לא ממש נתקלתי, אבל כן בכאלו שהבהירו שהעבודה היא לא משרת חייהם/שהם מתייחסים לזה כאל אופציה אפשרית ולא מעבר לזה, והם למעשה "בוחנים את החברה" - זה לא עושה רושם טוב, וגם אם זה המצב, תגייסו את כישורי המשחק שלכם ותעמידו פנים, לפחות אם אתם רוצים שישקלו את המועמדות שלכם.
7. אין מועמד מושלם, ואף אחד לא מחפש את המועמד המושלם. לא השאירו לי מה להוסיף כאן.
8. נושא הקפה בראיון - כשלי מציעים שתייה כשאני מגיעה לראיון אני מבקשת בדרך כלל מים, או שמכינה לעצמי משהו אחר במידה ויש. נתקלתי במועמדים שציפו ליותר מדי, יש סיפור שסיפרתי כאן בעבר על מרואיינת שהצעתי לה להתכבד משקית במבה שהייתה לי על השולחן, הצעתי מתוך נימוס נטו, הנחתי שהיא או תסרב או תיקח קצת, אבל היא לקחה את השקית אליה וגמרה את כל הבמבה (אני מזכירה גם שבמבה זה דבר מלכלך, ושלאכול תוך כדי ראיון זה משהו שקצת מפריע...).
9. לחשוב שהמשרה תתאים את עצמה אליכם - לשמחתי לא נתקלתי ביותר מדי כאלו, אבל שמעתי פה ושם על אלו שניסו להתגמש בשעות העבודה בשלבים מוקדמים מדי, נתנו הסברים לגבי בעייתיות שקיימת אצלם שלא אמורה לעניין את המעסיק וכדומה. אנשים לפעמים שוכחים שהם לא המועמדים היחידים למשרה ושלמעסיק לא תהיה שום בעיה לגייס מישהו אחר שכן יתאימו לו התנאים האלו.
10. אחרון חביב - אני תמיד ממליצה לפני ראיון לעשות בדיקה קצרה בגוגל על החברה ולנסות להבין את מהות התפקיד.

מי שיש לו מה להוסיף - מוזמן. מי שיש לו חוויות מראיונות, הן כמרואיין והן כמראיין, גם מוזמן לשתף.
 

jen711

New member
בעבודה הקודמת שלי מישהי באה לראיון

במכנסיים קצרצרים(כמעט תחתונים), גופיית ספגטי וקפקפים.
כאילו היא הולכת לים.
ראיינו אותה 2 גברים שעליהם זה לא עבד.
הבוס יצא מהחדר אחרי הראיון עם פרצוף מופתע ו"ראיתן איך היא התלבשה".
 


בזמנו ניתנו המלצות לאנשים להתלבש בצורה מכובדת, זרמו יותר לכיוון של מכנסיים ארוכות ונעליים סגורות, אבל מה שאת תיארת שובר כמה מהשיאים שיצא לי להכיר. אפילו לראיון עבודה במלצרות הייתי ממליצה להימנע מלבוש כזה.
&nbsp
&nbsp
 

jen711

New member
דווקא לא עם כל ההמלצות לבוש אני מסכימה

תמיד אומרים חולצה מכופתרת ואני חושבת שזה יותר מדיי.
גם יש אנשים(כמוני) שלהם חולצה מכופתרת לא מתאימה ולא נראת טוב.
לפי דעתי גם לא חייב נעליים סגורים בקיץ.
אבל כן, יש לבוא בצורה מכובדת ברמה מסויימת.
מכנסיים ארוכים, לא גופיות, לא מחשוף מוגזם.
לא בגדים ישנים וגינסים קרועים.
אבל המקרה שציינתי היה הכי הזוי שראיתי.
 
חולצה מכופתרת ברוב המקרים לא תתאים

אלא אם ירמזו לך מראש שמדובר בחברה מסוג מאוד מסוים. אנחנו עדיין חיים בישראל וקוד הלבוש כאן שונה. לצד זאת, מכנסיים קצרות, גופייה וכפכפים זה משהו שלא עובר אף פעם בראיון.
 

a wild rose

New member
איזה אנשים הזויים

אני התראיינתי פעם אצל מישהו הזוי שענה לסעיף השלישי שהבאת - הוא התנהג כאילו הוא בשיחה חברית ואמר כמה דברים ממש לא במקום, גם בשיחת הטלפון המקדימה וגם בראיון עצמו, היו לו כמה בדיחות ממש מטופשות ועקיצות מפגרות וגם יציאות לא במקום. אני לא מבינה מה עבר לו בראש ולמה הוא חשב שהתנהלות כזאת מתאימה לראיון.
&nbsp
על אנשים שחושבים שהמשרה שתתאים את עצמה אליהם יש לי קצת מה לספר - במקום שעבדתי בו התראיינה מישהי שהבהירה מההתחלה שהיא גרה במקום מרוחק והתחבורה הציבורית בעייתית ואין לה רכב ולכן היא לא תוכל להגיע בשעה שמתחיל יום העבודה אלא רק מאוחר יותר, וכשהסבירו לה שזה בעייתי היא אמרה שבשכר שמציעים לא ישתלם לה לקנות רכב, אבל אולי אם יתנו לה רכב מהעבודה זה יכול לפתור את הבעיה. מי שראיינה אותה הייתה בכזה שוק מהחוצפה הזאת שלא יכלה להשאיר את זה לעצמה. הבחורה הזאת מסתבר גם הציעה פתרונות נוספים, כמו שהיא תעבוד עד שעה מאוחרת יותר - זה משהו שיכול להתאים במקומות מסוימים, אבל כאן היה מדובר במשרה שדרשה איוש בשעות מסוימות וגם משרדי החברה נסגרו בשעה קבועה ככה שזו לא הייתה אופציה.
 

berta84

New member
בעיניי היא לא חצופה, לגיטימי שתעלה אפשרויות לפתרון

 
היא העלתה אפשרות מאוד חצופה

לדרוש בראיון עבודה רכב כחלק מתנאי ההעסקה זו חוצפה, וגם להתלונן על השכר במעמד הזה זה ממש לא לעניין. אם היא גרה במקום שאין ממנו גישה נוחה למקום העבודה, אז אין סיבה שתגיש מועמדות ואם היא הגישה, שתצא מנקודת הנחה שלא יתלהבו להעסיק אותה, כי זו חוסר התאמה למשרה. היא יכלה באותה מידה להציע כפתרון שישלמו לה שכר גבוה יותר שיאפשר לה להחזיק רכב.
 

a wild rose

New member
הדרך בה היא עשתה את זה מאוד לא לגיטימית

הסיטואציה הייתה שהיא הציבה כעובדה שהיא לא תוכל להגיע בשעה שנדרש ממנה להגיע, והעלתה אפשרויות לפתרון שהן למעשה דרישות ממקום העבודה, שזה משהו שלא מקובל כשאת במעמד של מרואיינת ובטח שלא להציג את המצב שאם רוצים שהיא תגיע לעבודה בזמן הפתרון הוא שיתנו לה רכב - במעמד המדובר, היא זו שצריכה לשכנע את המראיינת למה לקבל אותה לעבודה ולא להציב תנאים ודרישות.
&nbsp
לבדוק אפשרות לגמישות בשעות העבודה זה משהו מקובל וזה נפוץ בדרך כלל במקרה של אמהות שבודקות אפשרות להגיע לעבודה מוקדם יותר ולצאת מוקדם יותר, בתפקידים מסוימים זה אפשרי אבל במשרה הזאת זה לא היה, והיא הייתה מודעת מן הסתם לאופי המשרה ולדרישות ממנה.
&nbsp
נגישות למקום עבודה זה משהו שאמורים לבדוק לפני שלב הגשת המועמדות, ואם זו לא משרה שמוצהר שמגיעה עם רכב, אין שום סיבה לדרוש רכב.
&nbsp
 

Lhuna1

New member
מסכימה איתך לגבי הכל פרט לסעיף 9

וזה קשור גם לתת-דיון שלכם על זה למטה.
&nbsp
מי שגמישות בשעות חשובה ונחוצה לו - ראיונות זה בדיוק המקום להבהיר את הבעיה שיש לעובד בנושא, וזה לגמרי כן אמור לעניין את המעסיק אם המועמד לא יוכל להגיע ב-8 בבוקר או שהוא צריך פעמיים בשבוע לצאת ב-4.
&nbsp
זה חלק מאוד חשוב מההתאמה של העובד לתפקיד ושל התפקיד לעובד (וכן, בהחלט ראיון זה גם המקום בשביל העובד לבחון האם החברה הזאת מתאימה לצרכיו, לא רק להיפך).
&nbsp
אין שום טעם להסתיר את הדברים האלו רק בשביל להתקבל לעבודה ואז לגלות שאין בה את הגמישות שאתה מעוניין בה (או חייב אותה), ואז להיות חייב להתפטר או לנסות לתמרן את החיים שלך בצורה שלא מתאימה לך.
&nbsp
 
זה מאוד תלוי מקרה

במקרים שמדובר במועמד שנדרש לצאת פעם בשבוע מוקדם יותר או שמדובר במשרה שהבסיס שלה זו עבודה שנדרש לעשות ולא עבודה בשעות מסוימות, זה משהו אחר - זה שונה ממצב בו המועמד לא יכול להגיע לעבודה בזמנים שנדרשים באופן קבוע, ומקרה כמו שwild rose הביאה בו מועמדת מבררת אפשרות על קבלת רכב מהעבודה במשרה בה לא מקובל לספק רכב, ומציגה את זה כתנאי שהיא תמלא את דרישות המשרה, זה דבר שונה לגמרי.
&nbsp
להסתיר את הצורך בגמישות זה באמת משהו שאין טעם לעשות - אבל במידה ומדובר במשרה שהדרישות בה לא תואמות את מה שמתאים לך, יהיה הגיוני לא להגיש מועמדות ולא לנסות לתמרן ולנסות להתאים את העבודה לצרכיך.
&nbsp
ספציפית לגבי נושא השעות - זה מזכיר לי מקרה שניסיתי להסביר לחברה למה אני לא יכולה לבוא לעבודה שעה וחצי קודם ולצאת שעה וחצי קודם (היא רצתה שנעשה משהו ביום בו נדרשתי לעבוד עד מאוחר), זה משהו שלא היה אפשרי מכל הבחינות כי גם אם המשרדים היו נפתחים בשעה מוקדמת יותר, באותה עבודה במקרה הזה נדרשתי לבצע משהו ספציפי שאי היה אפשר בשעה אחרת - מה שהיה קיים גם במקומות עבודה אחרים (אם זה פיקוח על אירוע מסוים בזמן אמת או תקשורת מול חו"ל שלא היה ניתן לקיים בשעה מוקדמת יותר). מי שעובד בעבודה מסוג אחר ועושה דברים שאינם תלויים בגורמים אחרים, יכול באמת להגיע מוקדם יותר (אם המשרדים פתוחים בשעות מוקדמות/יש מי שמאשרים להם לפתוח את המשרד בעצמם), ולעזוב מוקדם יותר, אבל כאמור זה לא אפשרי בכל משרה, ומי שמגיש מועמדות למשרה מסוימת אמור לדעת מה הסבירות לגמישות.
&nbsp
 
למעלה