טרור פוליטי בחסות האקדמיה

uzi2

Active member
אוקיי.... ננסה לקשור את זה לפסיכולוגיה.... ובכך גם אבצע "חטיפת נושא"
אבל ראשית ננסה להבין את העובדות....
אז יש רשימה של 12 אנשים שהם לא סתם תומכים של טארמפ, אלא על פי יוזמי העצומה, תומכים באי ההכרה בתוצאות הבחירות. אנחנו יודעים שההפגנות נגד ההכרה בתוצאות הבחירות היו אלימות. לא ברור לי האם אותם 12 תמכו באלימות (ולא רוצה לנחש), אבל מבחינתם של יוזמי העצומה, הסנקציות הקיצוניות נגד אותם 12 סטודנטים הן גם סנקציות נגד ההפגנות האלימות נגד העברת השלטון.

ועכשיו אבצע חטיפת נושא....

אני קושר את הנושא, בין השאר גם לנושא הבועתיות בעידן האינטרנט וכתוצאה מכך - ההקצנה - לכל הכיוונים.

כשהאינטרנט רק נוצר, היו לי תקוות גדולות, שהאינטרנט יחשוף את האנשים לתפישות עולם מאוד שונות משלהם. הייתי מהראשונים שהיו מחוברים לאינטרנט. הרבה לפני שהיו דפדפנים. היו דברים חלופיים: Gopher, Usenet, ftp, e-mail, וה- IRC. האימייל, היוזנט וה- IRC היו עוד לפני האינטרנט, אבל אומצו על ידי האינטרנט.
פתאום יכלתי לשוחח עם אנשים ממדינות זרות, והם גילו לתדהמתם שיהודים לא שותים דם של ילדים בפסח.

בהתחלה זה אכן היה כך, אבל המציאות טפחה על פני. נוצרו קבוצות באינטרנט בשפות שונות, כל מי שהחזיק בדעה - קיצונית ככל שתהיה, מצא את הבועה שלו באינטרנט. תוסיפו לזה את ההתאמה האישית של תוכן, שמבטיחה שכל אדם יקבל תוכן שמתאים עבורו. פרו-ישראלי יחשף לחומרים שפרו-ישראלים אוהבים. אנטי-ישראלי יחשף יותר לחומרים אנטי-ישראליים. יוטיוב, יאהו, וגם קצת מנועי החיפוש יוצרים סביבנו בועות. בועות של אנשים שחושבים כמונו, של מידע שתואם את מערכת האמונות שלנו. בועות של העולם שהם חושבים שנאהב. במקום שזה יהיה מקום מאחד - זה מקום שיוצר קבוצות מקצינות. במקום שזה יהיה מקום שחושף אותנו לעולמות אחרים ולתפישות אחרות, זה מקום שחושף אותנו לעוד ועוד מאותם הדברים.
לספר לכם "סוד"? אני אחת לכמה זמן מוחק את מרבית ההיסטוריה מהרישום של היוטיוב שלי, רק כדי שההצעות של יוטיוב לא יהיו "עוד מאותם הדברים".
יש גם אתרים שיוצרים לכם סביבה מותאמת אישית מבלי שאתם יודעים. אתם חושבים שמה שאתם רואים זה מה שאחרים רואים כשהם נכנסים לאתר הבית, אבל בהרבה מקרים הם לא.
מילות מפתח ללימוד נוסף: filter bubbles, personalization, התאמה אישית. בייחוד filter bubbles.

האינטרנט הוא גם מקום "נהדר" להשפיע. מספיק להפיץ שמועה אחת שקרית ברשתות החברתיות, ואם היא תתפוס, היא תתרוצץ שם ותפיץ את עצמה מאחד לשני במשך שנים על ידי המוני אנשים שיאמינו בזה. הרבה פעמים בלי שהמקור האמיתי ברור.

בנוסף לנושא הבועתיות, אני קושר את הנושא להקצנה שיש במערכות הפוליטיות, גם בארץ וגם בארה"ב, וגם זה נושא ארוך.

איך מצמצמים את ההקצנה?
האם המטרה מקדשת את ההקצנה? לא תמיד התשובה ברורה לי. אני גם לא רואה את המילה "קיצוני" כמילת גנאי. תפישת עולם קיצונית היא עוד תפישת עולם שניתן לבחון את משמעויותיה. לפעמים, אבל, צריך ליצור לחץ ציבורי כדי להזיז דברים. לכן פחות ברור לי.

אבל אם רוצים לצמצם את ההקצנה, אז לדעתי, לא על ידי מלחמה קיצונית בהקצנה של הצד השני. לא על ידי לעג וזלזול ב-"צד השני".
דווקא על ידי ההבנה של נקודות ההסכמה ושורשי המחלוקת והבנת ההטיות הפסיכולוגיות של האנשים שמשפיעות על תפישות העולם שלהם.
הכי חשוב... ההבנה שזה קל מאוד לזהות את חוסר הראציונליות אצל אלו שחושבים אחרת ממני. הרבה יותר קשה לזהות את חוסר הרציונליות אצלי.

פתחתי לדעתי כאן כמה נושאים שאפשר לפתח... גם בהקשרים האקטואליים וגם בהקשרים של פסיכולוגיה
 

sense9

Member
מנהל
יפה אמרת (כהרגלך:)
אני בעיקר רואה בנסיון הנלוז של אותם סטודנטים מהלך לא דמוקרטי, אירוני כשזה מגיע מקבוצה שמתיימרת לייצג ערכים דמוקרטיים.
בהקשר הפסיכולוגי - מסכימה שלא מתקנים עוול בעוול. אבל הטיות פסיכולוגיות שונות גורמות לפרטים או לקבוצות לראות לגיטימציה במעשיהם
וא-לגיטימציה במעשים של קבוצת החוץ. אפשר לראות את זה בעוד הקשרים אקטואליים, גם כאן בארץ. לכן אני פחות מתחברת לכל מיני מחאות כאלו ואחרות, כי מה שעומד בבסיסן זה לא שוויון זכויות ולא תיקון העוול אלא רק תפיסות פריבילגיות.
 
למעלה