"יהיה לי משעמם בכיתה א'"

פלגיה

New member
"יהיה לי משעמם בכיתה א'"

זה מה שאמרה הילדה אתמול (זאת שכאמור ממש ממש לא מפחדת מכיתה א'
) למה יהיה לה משעמם? היא לא יודעת לקרוא, אבל מכירה את כל האותיות ויודעת לכתוב אותן היטב. האחות הגדולה עבדה שעה ארוכה להסביר לה למה לא יהיה לה משעמם - ולא הצליחה. אז כרגע זה מה שמטריד. מחר בטח יהיה דבר חדש.
 
ודאי שיש ערך מוסף לכתה א'!

בכתה א' מקנים לילדים הרבה מעבר ל"חומר" כזה או אחר. בכתה א' לומדים הילדים הרגלי למידה: ישיבה בכתה, הקשבה למורה ולחברים, התארגנות, סדר ונקיון, מילוי הוראות,עבודה עצמית, אחריות ועוד. גם ילד מחונן בוגר גן חובה, צריך ללמוד ולתרגל את המיומנויות הללו. החודשים הראשונים בכתה א' הם הרבה יותר מהקניית קריאה וראשית החשבון, ולדעתי אף ילד לא יכול לוותר עליהם. במהלך שנות ההוראה שלי נתקלתי בשני ילדים שקפצו לכתה ב' לאחר מחצית אחת בכתה א'. חבר של בני דילג על כתה ב' ולאחר כתה א', נכנס ישר לכתה ג'. לא נתקלתי באף ילד שנכנס לכתה ב' היישר מגן חובה. באופן כללי, אני לא בעד הקפצת כתה. ילד מחונן יכול להשתעמם גם בכתה של ילדים הגדולים ממנו בשנה, אך לעומת זאת לא בטוח שיהיה בשל מספיק מבחינה רגשית להיות בחברת ילדים אלו. לדעתי החכמה היא לתת העשרה לעומק ולא ללמד מוקדם יותר חומר של שכבת גיל גבוהה יותר.
 
יש כאלה

ולפעמים ההתחלה וההקניה של כל אלו מתאימה להם יותר דווקא בכיתה ב'. העניין הוא, בדיוק כפי שאמרת, שאחרי שהם נכנסים לעניינים זה לפעמים עובר ואז שוב חוזרים להשתעמם... בכל מקרה, הקפצה - תלוי בילד (וגם בנסיבות).
 
אולי זה מנסיון של האחים הגדולים?

יש לך לפחות שניים שהשתעממו, לא? האמת היא שבכל פעם מחדש אני קצת מופתעת כשהורים בפורום שלי מדברים על כך שהילדים פוחדים מראש מלהשתעמם. אולי זה באשמת כל ה"הכנות לכיתה א'" שהפכו לאופנה בגני חובה...
 

פלגיה

New member
לא בתחילת כיתה א'

איכשהו תחילת כיתה א' היתה מעניינת לכולם, גם לאלה שכבר קראו שוטף (מה שהיא לא)
 

Ash Black Queen

New member
אני מחוננת ומניסיון../images/Emo48.gif

משעמם בכיתה א'. תתכוננו לקריאות בוז רמות מילדיכם
נסו למצוא להם מסגרות אחרות שילמדו אותם ואז זה יכסה על השיעמום.
 
אפשר להביא את העניין לכיתה.

כשלימדתי, היה לי ילד מאוד חכם בכיתה. בחשבון, הוא היה ברמה של כיתה ג'-ד', וזה מה שעשיתי איתו. לקחתי חומרים מהמורה של כיתה ג'-ד' ולימדתי אותו: שברים פשוטים, ציר המספרים, חשבון עשרוני. הם בדיוק עשו רה-לוקישין לדרופ-אפריקה, אז גם את שיעורי האנגלית הוא היה מביא, והייתי מלמדת אותו. אם יש מורה שרוצה, היא יכולה לספק את הפתרונות הנדרשים.
 

1אילת2

New member
לא משעמם בכיתה א'.

אלא אם כן ההורים אומרים שזה מה שיהיה. קריאה כתיבה וחשבון הם חלק קטן מאוד ממה שקורה בכיתה א'. יש חברים, יש למידה של צורות למידה. יש סיפורים וציורים ומוסיקה והתעמלות והפסקות ועוד ועוד. יש ילדים שכבר יודעים לקרוא, יש ילדים לקויי למידה שגם בסוף כיתה א' לא ידעו לקרוא. יש ילדים עם פיגור ועוד ועוד. העובדה שילד יודע כמה זה שמונה ועוד שמונה ולא מונעת ממנו לעשות תרגילים של שתים ועוד אחד. זה סוג של משחק, לא של מבחן. גם מי שיודע לצייר אנשים לא חייב להשתעמם מלצייר עיגולים. זה לא "ללמוד את מה שכבר יודעים". זה לעשות דברים. כל מיני דברים. גם ילד מחונן ישמע בפעם הראשונה בכיתה א' על דוסו. וגם ילד שעושה תרגילי חיבור וחיסור עד מאה יכול ללמוד לנגן מהתחלה על דרבוקה או חליל. אם לילד יש צרכים אינטלקטואלים שאינו מסוגל לספק בעצמו חובה על הוריו לספק לו אותם. אי אפשר להטיל את זה על בית הספר. כולם יודעים שלדובים יש שתי עיניים. גם ילדים מפגרים. ובכל זאת, כולם מסמנים שתי עיניים בחוברת. זה לא קשור לצרכים אינטלקטואלים. בבית הספר עושים מה שעושים בבית הספר. אל תשדרו לילדים שהם "טובים מידי" מבית הספר.
 
לא ברורה לי המגננה הזו

פלגיה לא אמרה שכיתה א' משעממת, אלא שזה מה שהבת שלה, שעולה לכיתה א', חושבת שיהיה (וגם כן כנראה שזה לא כזה רציני ושלמחרת יהיה משהו אחר). לא ראיתי כאן גם אף הורה שאמר משהו על שהילדים "טובים מדי" בשביל בי"ס. מעבר לכך, בהחלט אפשר וצריך להטיל על בית הספר ללמד ילד לפי רמתו (שלא לומר לחנך על פי דרכו). נכון שבהתחלה גם ילד שיודע לשבור עשרת יכול להינות מלפתור תרגילים דוגמאת 2+2, זו התנסות חדשה, אבל בהמשך זה נמאס ומתאכזבים גם אם ההורים לא אומרים שום דבר.
 

פלגיה

New member
תאמיני לי

שלא שידרתי לה את זה. אני ידעתי לקרוא מגיל 4 ולא השתעממתי בבית הספר.
 
למעלה