יום הזיכרון לשואה ולגבורה

®NuLy®

New member
יום הזיכרון לשואה ולגבורה


היום אנחנו מציינים את יום הזכרון לשואה ולגבורה. חלק מאוד גדול מהזכרון וההנצחה הוא דרך שירים.
יש שירים שנכתבו בצורה ישיר על השואה: על אירועים שקרו בתקופה, מקומות או זכרונות אישיים. ויש שירים שעם הזמן והנסיבות הפכו להיות מזוהים עם היום הזה.

אחד השירים המזוהים ביותר עם יום השואה, שבכלל לא מדבר על התקופה, על הזוועות או אפילו זכרון אישי, הוא הליכה לקיסריה או בשמו העממי יותר "אלי אלי", שיר שכתבה חנה סנש. ועל פי נתונים משנת 2009, זהו באמת השיר ששומעים הכי הרבה בטקסי יום השואה ובתחנות הרדיו ביום הזה.
 

®NuLy®

New member
חנה סנש

חנה סנש נולדה בהונגריה ב-17 ביולי 1921. אביה נפטר כשהייתה צעירה.
היא עלתה לישראל בשנת 1939 והצטרפה לקבוצת צעירים שהקימה את קיבוץ שדות ים הסמוך לקיסריה. בהונגריה נשארה אימה ואחיה גיורא.

חנה התגייסה לפלמ"ח ובהמשך לצבא הבריטי.
תפקידה של חנה הוא קצינת מודיעין של חיל האוויר של הצבא הבריטי.ב-15 במרץ 1944 צונחת לשטח יגוסלביה ומצטרפת לפרטיזנים.ביוני 1944 חנה נתפסה על ידי חיילים הונגרים ונשלחה לכלא. בכלא עונתה והואשמה בבגידה ובריגול במולדת הונגריה. ב-7 בנובמבר 1944 היא הוצאה להורג. היא נקברה בבית עלמין יהודי ואפילו הוצב שלט עם שמה. בשנת 1950 הועלה ארון הקבורה שלה לארץ והיא קבורה כיום בהר הרצל.
 

®NuLy®

New member
השיר "הליכה לקיסריה"

קיימות גרסאות רבות לשיר, בין הגרסאות המוכרות – גרסתה של נתנאלה
http://www.youtube.com/watch?v=BSk9Ti48GdE

לאחר מותה נמצאו דברים רבים שכתבה, ביניהם שיר הנקרא "הליכה לקיסריה". מילות השיר הועברו למלחין דוד זהבי, אשר מספר כי כתב את הלחן בהתרגשות ובבת אחת, ללא מחיקות ותיקונים. במכתב של זהבי לאמה של חנה סנש כתב " אחד השירים היפים ביותר שכתבתי בימי חיי הוא השיר 'הליכה לקיסריה', ואודה על האמת, בשעה שהלחנתי את השיר, תוך כדי כתיבתו זלגו עיני דמעות".

השיר עצמו מכיל בסה"כ 6 שורות ו-14 מילים. בכל כך מעט שורות ומילים מביעה חנה סנש כל כך הרבה. השיר מתחיל במילים "אלי, אלי" מעין תפילה פרטית (אך גם מאוד אוניברסלית). חנה מבקשת שהכל ישאר בדיוק כמו שהוא, שלא יגמר – החול באדמה, המים, והברק בשמיים – ארבע יסודות שהם נצחיים ובעצם נמצאים בכל מקום, מה שהופך בעצם את "ההליכה לקיסריה" למשהו עוצמתי, טוטאלי ובעצם קיים אצל כל אדם.

השיר מסתיים בשורה "תפילת האדם"- ולא המילה "תפליתי". גם השורה הזאת מראה עד כמה השיר הוא אוניברסלי וכל אדם יכול להתחבר אליו.
השיר מביע תפילה ותקווה שהנוף והחוויות ישארו לנצח.






יהי זכרם ברוך
 
למעלה