בעיקרון אני מאוד בעד הרעיון הזה. אני חושב שבעידן הרכב האוטונומי (באוטונומיה מלאה) מועצות אזוריות או יישובים קטנים יוכלו להחזיק ציים כאלו, שבשעות השפל יחנו במקומות אסטרטגיים בצמתים של כבישים ראשיים כדי להגיע מהר לישובים בסביבה, ולהביא את התושבים לציר התדיר הקרוב (מערכת BRT, רק"ל, תחנת רכבת או בהיעדר כל אלו כביש ראשי עם תדירות מספקת. ובהיעדר תדירות מספקת בכביש הראשי - עד העיר הקרובה שיכולה לתמוך בתדירות כזו).
לפני אוטומציה מלאה אין לזה היתכנות כלכלית, ובלי צירים תדירים ראשיים אין לזה היתכנות תחבורתית.
כלכלית - משכורת לנהגים זה יקר, וכדי להצדיק את זה הנהג לא יכול להיות בכוננות במקום שמאפשר לו להגיע מהר, אלא צריך להיות כל הזמן בתנועה וכל הזמן להסיע נוסעים. בגלל שהמרחב הכפרי לא מאוכלס בצפיפות, יהיה קשה מאוד למלא כל רכב כזה, זאת אומרת שהסבסוד הנדרש יהיה אסטרונומי או שמחירי הנסיעה יהיו בשמיים. רכבים אוטונומיים יפתרו את זה, כי עלות תחזוקת הצי תהיה נמוכה מאוד, מה שייאפשר לתחזק ציים גדולים יותר שיוכלו להגיע מהר, אם הם חשמליים אז בכלל - שים פאנלים סולאריים בנקודות החנייה כדי לטעון אותם ואז גם ה"דלק" חינם.
העלות תהיה רק בלאי + משכורות לאנשים ב־dispatch + מוקד שירות + אפליקציה.
תחבורתית יש כאן נקודה קשה - צריך לתת אלטרנטיבה הולמת לרכב הפרטי. אם צריך להסתובב ב10 מושבים בדרך ליעד כדי למלא את הרכב זה יהיה סיוט כמו קו אוטובוס ספגטי אזורי, זמני הנסיעה יהיו ארוכים וכך גם זמני ההגעה מרגע ההזמנה. ואם אחרי כל הסיבובים האלו הרכב לא מביא אותך עד ליעד אלא רק לכביש הראשי הסיכוי שאנשים יבחרו באופציה הזו נמוך מאוד, ואני אומר את זה בתור מישהו שהשתמש במשך שנים בקו אזורי במושב שבא בתדירות של פעם בשעה וחצי. אם זה היה מיניבוס שצריך להזמין מראש הייתי אולי יותר גמיש בשעת היציאה, אבל אם הוא לא היה מביא אותי עד לתחנה המרכזית הקרובה וגם מתפתל המון כדי לאסוף נוסעים - זה פשוט היה לוקח יותר מדי זמן.
גם את זה האוטונומיה פותרת - צריך להסתובב פחות כדי לאסוף נוסעים שיכסו על העלות ולכן מגיעים מהר יותר. אבל גם אז - אם לא רוצים שזה ייכנס לעיר, צריך תדירות מאוד גבוהה ואמינות בלו"ז בצירים הראשיים - לכן רק"ל / BRT / תחנת רכבת הם יעדים מתאימים, אבל למרות שהBRT האיזוריים מופיעים בתוכניות האסטרטגיות של משרד התחבורה, אף אחד לא הולך לממן אותם בקרוב, ותדירות הרכבת היא כרגע פשוט בדיחה עצובה.
אז לסיכום לדעתי לפני אוטומציה מלאה ולפני אין היתכנות כלכלית ותחבורתית לרעיון ברוב המרחב הכפרי, אלא רק בישובים הגדולים יותר - וגם שם בכלל לא בטוח שזה יהיה יעיל יותר לנוסעים מרכב פרטי או שזה יהיה שווה את ההשקעה השוטפת מתקציב המדינה/הרשות המקומית