יישובים מנותקים ונסיעות מסורבלות | כך הופקרה התחבורה הציבורית בפריפריה

כשלוגי

Active member
יישובים מנותקים ונסיעות מסורבלות | כך הופקרה התחבורה הציבורית בפריפריה

תדירות נמוכה של אוטובוסים, מחסור בקווים, יישובים בלי אף קו ותחנות שעומדות מיותמות. התחבורה הציבורית בישראל מפגרת אחרי מדינות המערב, ובפריפריה סובלים במיוחד. מה הבעיות ואיך אפשר לתקן אותן? ynet בסדרת כתבות על התחבורה הציבורית בפריפריה

 

Bus Nerd

Active member
אי אפשר ולא כלכלי להפעיל קווי אוטובוס בתדירות גבוהה לישובים בצפיפות נמוכה וללא עירוב שימושים. האוטובוסים שכן יש נוסעים ריקים והמסלולים מתפתלים כדי להגדיל כיסוי, אבל בלי המסלולים המתפתלים הם יהיו שימושיים למעט מאוד אנשים. הדרך היחידה לתקן את התחבורה הציבורית בפריפריה זה לצופף את יישובי הפריפריה ולהפוך אותם לעירוניים יותר, וגם אז - אל תצפו לתח"צ נורמלית למושבים, קיבוצים, כפרים או "ישובים קיהלתיים". זה לא ריאלי.

הדרישה לשירותים גמישים דמויי באבל היא מגוחכת כל עוד הם לא 100% אוטונומיים, כי כמות הנהגים, הרכבים, והסבסוד כדי להפוך שירות כזה לריאלי פשוט גבוהה מדי. צי קטן מדי של באבלים = זמן ארוך מדי מרגע ההזמנה עד הרגע שהרכב מגיע. כמה רכבים כאלו צריך ליישוב כדי לתת מענה הולם שיהיה יעיל יותר מהרכב הפרטי? כנראה הרבה יותר מדי
 

Ccyclist

Well-known member
אי אפשר ולא כלכלי להפעיל קווי אוטובוס בתדירות גבוהה לישובים בצפיפות נמוכה וללא עירוב שימושים. האוטובוסים שכן יש נוסעים ריקים והמסלולים מתפתלים כדי להגדיל כיסוי, אבל בלי המסלולים המתפתלים הם יהיו שימושיים למעט מאוד אנשים. הדרך היחידה לתקן את התחבורה הציבורית בפריפריה זה לצופף את יישובי הפריפריה ולהפוך אותם לעירוניים יותר, וגם אז - אל תצפו לתח"צ נורמלית למושבים, קיבוצים, כפרים או "ישובים קיהלתיים". זה לא ריאלי.

הדרישה לשירותים גמישים דמויי באבל היא מגוחכת כל עוד הם לא 100% אוטונומיים, כי כמות הנהגים, הרכבים, והסבסוד כדי להפוך שירות כזה לריאלי פשוט גבוהה מדי. צי קטן מדי של באבלים = זמן ארוך מדי מרגע ההזמנה עד הרגע שהרכב מגיע. כמה רכבים כאלו צריך ליישוב כדי לתת מענה הולם שיהיה יעיל יותר מהרכב הפרטי? כנראה הרבה יותר מדי
לדעתי תחבורה מבוססת דרישה צריכה להתקיים במקומות דלי אוכלוסין ולא במרכזי ערים המרושתות בצפיפות. מרבית ההתיישבות הכפרית בישראל מאורגנת ולא צריך להיות קשה מדי לכל ישוב או קבוצת ישובים להחזיק מיניבוס או שניים שיזינו את התושבים ל"צומת" הקרובה ולקווי הרשת היעילים. המיניבוסים של מוניות השירות יעילים מספיק לפרנס נהגים בגביית מחיר דומה לזה של האוטובוסים אז לדעתי תהיה רווחיות מסויימת באזורים הכפריים שאליה אפשר להוסיף את הסיבסוד.

מה שיהיה קשה הוא הגבלת טווח הנסיעה. אם ישוב נמצא חצי שעה מעיר אז הפיתוי הוא לדרוש הסעה לעיר. למעט מקרים של מוגבלי ניידות המערכת צריכה לתעדף הסעה לתחנות ביניים חזקות בדרך לעיר.

באזורי בספרד יש כביש אגרה של 120 קמ"ש וכביש מהיר של 80 קמ"ש. בכביש האיטי יותר נדיר לעבור יותר מקילומטר או שניים מבלי שיהיה כביש שירות לצד הדרך (בדרך כלל חד כיווני במקביל לכיוון הנסיעה של הנתיב הקרוב) ולאורך כבישי השירות יש הרכזים מסחריים, סופרמרקטים, כניסות לשכונות וכו'. מדי פעם יש מחלף שמאפשר החלפת כיוון ולעיתים יש כביש שמוביל מהמחלף צפונה (הכביש העיקרי הוא כביש חוף ממזרח למערב). מודל כזה מאפשר מסחר ונוכחות המצדיקים תח"צ תדירה ב"צמתים" למיניהן (כאן האוטובוסים נכנסים בדרך כלל לכבישי השירות המקבילים לכביש הראשי) בעוד שאם היו מפעילים מיניבוסים מהתחנות לכבישים צפונה היה אפשר להגיע לכיסוי ציבורי למקומות אלו שלא קיים כיום. אם היו מנסים להעביר איזה קו מקומי בכבישים צפונה זה היה מוסיף בין 2 ל 5 ק"מ לכל כניסה לכביש כזה ומשום שאין דרכים רוחביות אי אפשר לחסוך קילומטראז' באמצעות סיבוב שיחבר שתי דרכים צפונה.
 

Bus Nerd

Active member
לדעתי תחבורה מבוססת דרישה צריכה להתקיים במקומות דלי אוכלוסין ולא במרכזי ערים המרושתות בצפיפות. מרבית ההתיישבות הכפרית בישראל מאורגנת ולא צריך להיות קשה מדי לכל ישוב או קבוצת ישובים להחזיק מיניבוס או שניים שיזינו את התושבים ל"צומת" הקרובה ולקווי הרשת היעילים. המיניבוסים של מוניות השירות יעילים מספיק לפרנס נהגים בגביית מחיר דומה לזה של האוטובוסים אז לדעתי תהיה רווחיות מסויימת באזורים הכפריים שאליה אפשר להוסיף את הסיבסוד.

מה שיהיה קשה הוא הגבלת טווח הנסיעה. אם ישוב נמצא חצי שעה מעיר אז הפיתוי הוא לדרוש הסעה לעיר. למעט מקרים של מוגבלי ניידות המערכת צריכה לתעדף הסעה לתחנות ביניים חזקות בדרך לעיר.
בעיקרון אני מאוד בעד הרעיון הזה. אני חושב שבעידן הרכב האוטונומי (באוטונומיה מלאה) מועצות אזוריות או יישובים קטנים יוכלו להחזיק ציים כאלו, שבשעות השפל יחנו במקומות אסטרטגיים בצמתים של כבישים ראשיים כדי להגיע מהר לישובים בסביבה, ולהביא את התושבים לציר התדיר הקרוב (מערכת BRT, רק"ל, תחנת רכבת או בהיעדר כל אלו כביש ראשי עם תדירות מספקת. ובהיעדר תדירות מספקת בכביש הראשי - עד העיר הקרובה שיכולה לתמוך בתדירות כזו).

לפני אוטומציה מלאה אין לזה היתכנות כלכלית, ובלי צירים תדירים ראשיים אין לזה היתכנות תחבורתית.

כלכלית - משכורת לנהגים זה יקר, וכדי להצדיק את זה הנהג לא יכול להיות בכוננות במקום שמאפשר לו להגיע מהר, אלא צריך להיות כל הזמן בתנועה וכל הזמן להסיע נוסעים. בגלל שהמרחב הכפרי לא מאוכלס בצפיפות, יהיה קשה מאוד למלא כל רכב כזה, זאת אומרת שהסבסוד הנדרש יהיה אסטרונומי או שמחירי הנסיעה יהיו בשמיים. רכבים אוטונומיים יפתרו את זה, כי עלות תחזוקת הצי תהיה נמוכה מאוד, מה שייאפשר לתחזק ציים גדולים יותר שיוכלו להגיע מהר, אם הם חשמליים אז בכלל - שים פאנלים סולאריים בנקודות החנייה כדי לטעון אותם ואז גם ה"דלק" חינם.

העלות תהיה רק בלאי + משכורות לאנשים ב־dispatch + מוקד שירות + אפליקציה.

תחבורתית יש כאן נקודה קשה - צריך לתת אלטרנטיבה הולמת לרכב הפרטי. אם צריך להסתובב ב10 מושבים בדרך ליעד כדי למלא את הרכב זה יהיה סיוט כמו קו אוטובוס ספגטי אזורי, זמני הנסיעה יהיו ארוכים וכך גם זמני ההגעה מרגע ההזמנה. ואם אחרי כל הסיבובים האלו הרכב לא מביא אותך עד ליעד אלא רק לכביש הראשי הסיכוי שאנשים יבחרו באופציה הזו נמוך מאוד, ואני אומר את זה בתור מישהו שהשתמש במשך שנים בקו אזורי במושב שבא בתדירות של פעם בשעה וחצי. אם זה היה מיניבוס שצריך להזמין מראש הייתי אולי יותר גמיש בשעת היציאה, אבל אם הוא לא היה מביא אותי עד לתחנה המרכזית הקרובה וגם מתפתל המון כדי לאסוף נוסעים - זה פשוט היה לוקח יותר מדי זמן.

גם את זה האוטונומיה פותרת - צריך להסתובב פחות כדי לאסוף נוסעים שיכסו על העלות ולכן מגיעים מהר יותר. אבל גם אז - אם לא רוצים שזה ייכנס לעיר, צריך תדירות מאוד גבוהה ואמינות בלו"ז בצירים הראשיים - לכן רק"ל / BRT / תחנת רכבת הם יעדים מתאימים, אבל למרות שהBRT האיזוריים מופיעים בתוכניות האסטרטגיות של משרד התחבורה, אף אחד לא הולך לממן אותם בקרוב, ותדירות הרכבת היא כרגע פשוט בדיחה עצובה.

אז לסיכום לדעתי לפני אוטומציה מלאה ולפני אין היתכנות כלכלית ותחבורתית לרעיון ברוב המרחב הכפרי, אלא רק בישובים הגדולים יותר - וגם שם בכלל לא בטוח שזה יהיה יעיל יותר לנוסעים מרכב פרטי או שזה יהיה שווה את ההשקעה השוטפת מתקציב המדינה/הרשות המקומית
 

Ccyclist

Well-known member
בעיקרון אני מאוד בעד הרעיון הזה. אני חושב שבעידן הרכב האוטונומי (באוטונומיה מלאה) מועצות אזוריות או יישובים קטנים יוכלו להחזיק ציים כאלו, שבשעות השפל יחנו במקומות אסטרטגיים בצמתים של כבישים ראשיים כדי להגיע מהר לישובים בסביבה, ולהביא את התושבים לציר התדיר הקרוב (מערכת BRT, רק"ל, תחנת רכבת או בהיעדר כל אלו כביש ראשי עם תדירות מספקת. ובהיעדר תדירות מספקת בכביש הראשי - עד העיר הקרובה שיכולה לתמוך בתדירות כזו).

לפני אוטומציה מלאה אין לזה היתכנות כלכלית, ובלי צירים תדירים ראשיים אין לזה היתכנות תחבורתית.

כלכלית - משכורת לנהגים זה יקר, וכדי להצדיק את זה הנהג לא יכול להיות בכוננות במקום שמאפשר לו להגיע מהר, אלא צריך להיות כל הזמן בתנועה וכל הזמן להסיע נוסעים. בגלל שהמרחב הכפרי לא מאוכלס בצפיפות, יהיה קשה מאוד למלא כל רכב כזה, זאת אומרת שהסבסוד הנדרש יהיה אסטרונומי או שמחירי הנסיעה יהיו בשמיים. רכבים אוטונומיים יפתרו את זה, כי עלות תחזוקת הצי תהיה נמוכה מאוד, מה שייאפשר לתחזק ציים גדולים יותר שיוכלו להגיע מהר, אם הם חשמליים אז בכלל - שים פאנלים סולאריים בנקודות החנייה כדי לטעון אותם ואז גם ה"דלק" חינם.

העלות תהיה רק בלאי + משכורות לאנשים ב־dispatch + מוקד שירות + אפליקציה.

תחבורתית יש כאן נקודה קשה - צריך לתת אלטרנטיבה הולמת לרכב הפרטי. אם צריך להסתובב ב10 מושבים בדרך ליעד כדי למלא את הרכב זה יהיה סיוט כמו קו אוטובוס ספגטי אזורי, זמני הנסיעה יהיו ארוכים וכך גם זמני ההגעה מרגע ההזמנה. ואם אחרי כל הסיבובים האלו הרכב לא מביא אותך עד ליעד אלא רק לכביש הראשי הסיכוי שאנשים יבחרו באופציה הזו נמוך מאוד, ואני אומר את זה בתור מישהו שהשתמש במשך שנים בקו אזורי במושב שבא בתדירות של פעם בשעה וחצי. אם זה היה מיניבוס שצריך להזמין מראש הייתי אולי יותר גמיש בשעת היציאה, אבל אם הוא לא היה מביא אותי עד לתחנה המרכזית הקרובה וגם מתפתל המון כדי לאסוף נוסעים - זה פשוט היה לוקח יותר מדי זמן.

גם את זה האוטונומיה פותרת - צריך להסתובב פחות כדי לאסוף נוסעים שיכסו על העלות ולכן מגיעים מהר יותר. אבל גם אז - אם לא רוצים שזה ייכנס לעיר, צריך תדירות מאוד גבוהה ואמינות בלו"ז בצירים הראשיים - לכן רק"ל / BRT / תחנת רכבת הם יעדים מתאימים, אבל למרות שהBRT האיזוריים מופיעים בתוכניות האסטרטגיות של משרד התחבורה, אף אחד לא הולך לממן אותם בקרוב, ותדירות הרכבת היא כרגע פשוט בדיחה עצובה.

אז לסיכום לדעתי לפני אוטומציה מלאה ולפני אין היתכנות כלכלית ותחבורתית לרעיון ברוב המרחב הכפרי, אלא רק בישובים הגדולים יותר - וגם שם בכלל לא בטוח שזה יהיה יעיל יותר לנוסעים מרכב פרטי או שזה יהיה שווה את ההשקעה השוטפת מתקציב המדינה/הרשות המקומית
לדעתי אם יש מרכז מסחרי עם תחנת אוטובוס תדירה ליד הכביש הראשי אפשר לבסס בו את השירות מבוסס הדרישה. באזור הבריטי שלי יש סופר שמממן אוטובוס בין התחנה המרכזית של העיירה לסופר. השתתפות מסחרית בהסעות למוקדי המסחר יכולה להוזיל עלויות וקביעת מקומות מסחריים כמרכז השירות לפי דרישה יכול להביא לנוסעים מזדמנים מקווים תדירים במקום הקפצות הביתה.
 
למעלה