ילד מאומץ, בעיה שפתית

פוריה 10

New member
ילד מאומץ, בעיה שפתית

בני בן שנה וכמעט 7 חודשים, אומץ מגואטמלה שהיה בן 11 וחצי חודשים. לפני שבוע עבר בדיקת התפתחות אצל דר' אלטמן. בדיקת ההתפתחות היתה יוזמה שלי מכיוון שהוא עדין לא הולך באוםן עצמאי (הולך שמחזיק יד ביד וכו.. מטפס, עולה ברגל על מגלשות וכו...) דר' אלטמן היה מאוד מרוצה מהתוצאות שהיו בבדיקה המוטורית, מיכולת התקשורת שלו (ילד מאוד חברותי ותקשורתי), מהיכולות הפיזיות שלו שלטענתו זה שהוא עדין לא הולך נובע מגמישות גבוהה ברגלים. מאידך בבדיקה השפתית לא ביצע את המטלה ולכן הרופא אמר לי שיש בעיה. בבידקה העמיד לפניו מספר חפצים|; מכונית, כדור, בובה, דובי, בננה. בני ישר פנה למכונית (אמרתי לרופא שהוא מת על מכוניות והוא הוציא את המכונית) לגבי הבובה והדובי הוא בכלל "לא רואה " אותם זה לא מעניין אותו. השורה התחתונה היא שהוא לא התיחס להפניה המילולית של הרופא שביקש שיצביא או ימסור לו את החפצים. גם בבית שאני מבקשת שיצביע על חיות בספר אינו עושה זאת. אבל: שמבקשים שיעשה שלום, שיתן לי חפץ או דבר אחר עושה את המוטל. מבקש כל הזמן בהצבעה וקריאת אה חפצים וכו... אומר רק אבבא (אני חד הורית) ואהה. זהו, אלו פני הדברים, הרופא קצת הלחיץ אותי שאמר לי שיש בעיה שפתית . אשמח לשמוע ממך
 
ילד מאומץ

ראשית מזל טוב על האימוץ! שנית- קשה להתייחס באופן מקצועי ללא מפגש עם הילד, אך על פניו נראה שהרופא לא רואה בעיה התפתחותית מעבר לאיחור השפתי, וכך צריך להתייחס לזה. צריך לקחת בחשבון שהוא חשוף לשפה העיברית רק שמונה חודשים, ויש לתת לו הנחות של "עולה חדש". חשוב לבדוק שהוא מחקה מילולית ומוטורית , שהוא מבין סיטואציה פשוטה, ויש מספר מילים (גם אם הם לא תקינות, אבל חוזרות על עצמן נוכח חפץ ספציפי או פעולה ספציפית, לדוגמא: אומר "צה" כשרוצה מוצץ, או "הממ" כשמגישים לו אוכל, או "האו" כשרואה כלב, וכד'). אני מתארת לעצמי שהופניתם לקלינאית תקשורת, והיא תוכל לברר אם מדובר בבעיה שפתית או באיחור בלבד, ובהתאם תחליט אם הוא זקוק רק למעקב והדרכה, או לטיפול. אשמח לשמוע עוד על יכולותיו השפתיות ולתת הדרכה ראשונית. בהצלחה.
 

פוריה 10

New member
תגובה ושאלה על נשיכות

תודה על התיחסותך, העברות היחידות שלו הן אבבא, אה אה. ביומיים האחרונים אומר הב הב שאומרים כלב. שמבקשים ממנו חפצים וכו מגיב ומשתף פעולה בדרך כלל, בשיר ידים למעלה מרים ידים על הראש ועל הכתפים ומוחה כפים. מחקה פרצופים ותנועות (לא מילולי). אינו מצביע על חיות (כלב, חתול) או חפצים בתמונות. כמו שכתבתי לפני כן, מאוד חברותי ותיקשורתי מצביע על חפצים שרוצה, עושה שלום לפרדה. במבחנים המוטורים התוצאות של מוטוריקה עדינה וגסה היו טובים מאוד למרות שעדין אינו הולך לבד (יכול ללכת "קילומטרים" איתי יד ביד) שאלה נוספת היא לגבי הנשיכות שלו במעון. המטפלות מתלוננות על כך ועל זה שנושך יותר מהאחרים. שיוצאת איתו לגן שעשועים אני שמה לב שאם ילד עומד בדרכו למשל ליד מגלשה ומפריע לו הוא נותן מכה או נשיכה. התחושה היא שהוא כועס שיש לו כעסים למרות שהוא ילד מאוד נעים ונוח. ושוב תודה ויום טוב
 
ילד מאומץ

שוב, בהסתייגות, מכיון שלא ראיתי והתרשמתי מהילד, נראה כי התפתחותו תקינה, וייתכן כי יש עיכוב קל בדיבור, בכל מקרה עדיף שקלינאית תראה אותו ותתרשם ממגוון ההברות וההבנה המילולית. לגבי הנשיכות- זהו שלב התפתחותי נורמלי, אך יש להתייחס אליו בהתאם, על מנת שלא ישתמש בנשיכה כאמצעי תקשורת יחידי, צריך לתווך לו את הכעס או ההפרעה הנקרית בדרכו, גם מילולית וגם בדרכים אלטרנטיביות כמו שימוש בסימנים (הנעת אצבע ל"נו-נו-נו") ברגע שהמלל יהפוך לנגיש יותר הוא יזנח את המכות והנשיכות המאפשרות לו בשלב הזה לבטא כעס או תיסכול. בהצלחה,
 
למעלה