ישראלי בן 17 פרץ את כרטיס הנסיעה האלקטרוני

מצב
הנושא נעול.
ישראלי בן 17 פרץ את כרטיס הנסיעה האלקטרוני
הרב קו נפרץ
צפוי....
הוא פרץ את הכרטיס של עצמו, לא?
אם כך, מה הבעייה הגדולה?
 

Mar Garina

New member
הוא פרץ את הכרטיס של עצמו, לא?
אם כך, מה הבעייה הגדולה?
בדיוק! ניתוח קצר של הסיפור
כל הדיבור על מאגרי מידע קצת לא קשור למקרה הזה. הוא מנצל את הבורות של העיתונאים וחלק מהקוראים בתחום, כדי להעביר את האג'נדה (הצודקת שלו, לדעתי) על הסיכון שבמאגרי מידע. הוא בסה"כ אומר - תראו, שום דבר לא מאובטח הרמטית, כל מערכת ניתן לפרוץ. גם את מאגר המידע של חברות האוטובוסים/משרד התחבורה, וגם את המאגר הביומטרי אם הממשלה תקים כזה ברוב טיפשותה. ולגבי הכרטיס שלו, אם הוא רק הצליח לקרוא את הנתונים, אכן אין לכך משמעות בעייתית, ואני נוטה להסכים עם דובר דן. יחד עם זאת זה אומר שלא נעים לאבד רב-קו, כי זה כמו לאבד את היומן שלך - יש אנשים שיוכלו לקרוא את זה. עכשיו השאלה היא האם הוא יכול גם לטעון כסף פיקטיבי בכרטיס. מכך שהוא רק אמר שהוא יכול ולא עשה את זה, אני מאמין שזה אכן, כמו שדובר דן אמר, יותר מסובך. אבל ברור ולגיטימי שזה יהיה אפשרי. אפשר גם להדפיס כסף מזוייף נורא איכותי, זה רק צריך להיות מספיק מסובך שלא ישתלם.
 

yblumann

New member
ישראלי בן 17 פרץ את כרטיס הנסיעה האלקטרוני
הרב קו נפרץ
צפוי....
הבעיה העיקרית: רמאות!!!
לפחות לי בלונדון יש Oyster וניתן לקרוא את ה record של הנסיעות שלי - כל מה שאני צריך הוא card reader ובקשת הדפסה... אבל כאן מדובר בפוטנציאל חמור יותר: רמאות וזיוף: הטענת יתרות זכות או מחיקת נסיעות כך שיתרת הזכות תעלה.
 

Mar Garina

New member
הבעיה העיקרית: רמאות!!!
לפחות לי בלונדון יש Oyster וניתן לקרוא את ה record של הנסיעות שלי - כל מה שאני צריך הוא card reader ובקשת הדפסה... אבל כאן מדובר בפוטנציאל חמור יותר: רמאות וזיוף: הטענת יתרות זכות או מחיקת נסיעות כך שיתרת הזכות תעלה.
אני חושב שאם כמה אינדיבידואלים יפרצו,
אף אחד לא צריך להתרגש. אז חברות האוטובוסים יפסידו כמה מיליונים בודדים. אני בטוח שבגלל טעויות כירטוס בתקופה שלפני הרב-קו הם גם הפסידו עקב רמאויות כאלו ואחרות. הסכנה היחידה, לדעתי, היא שזה יהפוך לפתרון נפוץ, נניח שיקום שוק שחור שטוען לאנשים רב-קו, או שיפיצו חומרה ותוכנה בזול וכל אחד יטען אותו מהמחשב. אבל נשמע לי בידיוני קצת. אבל נראה לי שצריכים להיות אנשים במשרד התחבורה וחברות האוטובוסים שידאגו מזה, לא צריך להטריד את עצמנו :)
 

yblumann

New member
אני חושב שאם כמה אינדיבידואלים יפרצו,
אף אחד לא צריך להתרגש. אז חברות האוטובוסים יפסידו כמה מיליונים בודדים. אני בטוח שבגלל טעויות כירטוס בתקופה שלפני הרב-קו הם גם הפסידו עקב רמאויות כאלו ואחרות. הסכנה היחידה, לדעתי, היא שזה יהפוך לפתרון נפוץ, נניח שיקום שוק שחור שטוען לאנשים רב-קו, או שיפיצו חומרה ותוכנה בזול וכל אחד יטען אותו מהמחשב. אבל נשמע לי בידיוני קצת. אבל נראה לי שצריכים להיות אנשים במשרד התחבורה וחברות האוטובוסים שידאגו מזה, לא צריך להטריד את עצמנו :)
אבטחת כרטיס
נכון שבעיה היא של משרד התחבורה והחברות... ואם הרמאות תגיע לממדים גדולים החברות והצבור יאבדו אימון בטכנולוגיה. לא בדיוק מצב רצוי בשלב בו הכרטיס עדיין לא בשמוש נרחב [=>75%]
 

הרדוף3

New member
אבטחת כרטיס
נכון שבעיה היא של משרד התחבורה והחברות... ואם הרמאות תגיע לממדים גדולים החברות והצבור יאבדו אימון בטכנולוגיה. לא בדיוק מצב רצוי בשלב בו הכרטיס עדיין לא בשמוש נרחב [=>75%]
אין שום תקן או נוהל אבטחה לכרטיס הרב קו
במשרד התחבורה ובחברות התח"צ אין מחלקת ביטחון שאמורה למנוע רמאויות מסוג זה.
 

הרדוף3

New member
אני חושב שאם כמה אינדיבידואלים יפרצו,
אף אחד לא צריך להתרגש. אז חברות האוטובוסים יפסידו כמה מיליונים בודדים. אני בטוח שבגלל טעויות כירטוס בתקופה שלפני הרב-קו הם גם הפסידו עקב רמאויות כאלו ואחרות. הסכנה היחידה, לדעתי, היא שזה יהפוך לפתרון נפוץ, נניח שיקום שוק שחור שטוען לאנשים רב-קו, או שיפיצו חומרה ותוכנה בזול וכל אחד יטען אותו מהמחשב. אבל נשמע לי בידיוני קצת. אבל נראה לי שצריכים להיות אנשים במשרד התחבורה וחברות האוטובוסים שידאגו מזה, לא צריך להטריד את עצמנו :)
וזה בדיוק מה שיקרה !
יתחיל להתפתח שוק שחור של טועני כרטיסי רב קו, ולמפעילי התח"צ לא תהיה שום אפשרות לעלות על הבעייה. כמובן שלאף אחד במשרד התחבורה זה לא יהיה אכפת, גם אם יהיה אכפת למשרד התחבורה מבעיית השוק השחור בכרטיסי הרב קו, האפשרות היחידה תהיה לחזור לכרטיסים ולכרטיסיות מנייר הישנים והטובים.
 

olli3

New member
מנהל
אני חושב שאם כמה אינדיבידואלים יפרצו,
אף אחד לא צריך להתרגש. אז חברות האוטובוסים יפסידו כמה מיליונים בודדים. אני בטוח שבגלל טעויות כירטוס בתקופה שלפני הרב-קו הם גם הפסידו עקב רמאויות כאלו ואחרות. הסכנה היחידה, לדעתי, היא שזה יהפוך לפתרון נפוץ, נניח שיקום שוק שחור שטוען לאנשים רב-קו, או שיפיצו חומרה ותוכנה בזול וכל אחד יטען אותו מהמחשב. אבל נשמע לי בידיוני קצת. אבל נראה לי שצריכים להיות אנשים במשרד התחבורה וחברות האוטובוסים שידאגו מזה, לא צריך להטריד את עצמנו :)
זה לא ממש קורה בהרבה תחומי כרטיס חכם
למשל ממירים החברות השונות של הטלוויזיה הרבה ערוצית. הדרך היחידה למשל לשיתוף של כרטיס אחד היא דרך האינטרנט. מדובר על כך בפורומי לווינים ישראלים. טלכרטים בהרבה מדינות עובדות בשיטת הכרטיס החכם ומזה כרטיס חכם בכלל? זה כמו הסים קארד. יש סוגים שונים, הצפנות שונות אבל בתכל'ס בסופו של דבר הכל מגיע מאותו הבסיס. אני מאמין שכמו שהתגברו על המכשולים חברות רבות עם הצפנות כאלו ואחרות, כך גם יתגברו על הבעיה הזו. מצד שני כל הצפנה מתיישהו נפרצת. לכל כח יש כח נגדי.. לא רק בפיסיקה :)
 

אורי404

New member
מטרופולין ודן - כמה סיבוך עם רב קו אחד!
שאלה לחברי הפורום היקרים, לפני שבועיים הטענתי ברב-קו שלי 100 ש"ח בחברת מטרופולין. זה נהפך למאתיים ש"ח בגלל שהייתי אז רשומה בתור נוער. כאן הכול היה טוב ויפה. כשבאתי לנסוע בפעם הבאה באוטובוס של חברת דן אמרו לי שאין שום כסף מוטען, והכסף המוטען היחיד שיש הוא לחברת מטרופולין. בשיא חוצפתם של מטרופולין, הם לא הודיעו לי שזה רק מתאים לחברה שלהם - מה שהפוך מדן - אם אני מטעינה בדן זה גם מתאים למטרופולין. אז הטענתי עוד 100 ש"ח שיהיו לחברת דן. היום נסעתי באוטובוס של מטרופולין והייתי בטוחה שיירד לי מהמאתיים ש"ח שהטענתי, אך זה לא קרה, והם הורידו מהכסף שהטענתי כביכול לחברת דן! כשביקשתי מהנהג הנרגן של האוטובוס להוציא לי את היתרה על כל הרב-קו, היה כתוב שהכסף שהטענתי במטרופולין "לא פעיל" מה זה אמור להביע? זה אומר שאני לא יכולה לנצל עכשיו את המאתיים ש"ח האלו עד שייגמר לי כל הכסף שהטענתי בחברת דן? התקשרתי לשרות לקוחות של מטרופולין וענתה לי שם פקידה שלא הבינה דבר בנושא, כתבה את שמי ואמרה ש"תעביר את זה הלאה". אני לא מבינה מה הולך פה... אשמח לתשובה ממי שמבין בנושא.
לכאורה לא נהגו נכון
על סמך, מה שאת מתארת לא פעלו נכון. כרטיס ה"רב-קו" אמור להיות בערך צבור משותף ל"דן" ביחד עם "קווים" ו"מטרופולין". בדיעבד היית צריכה להיות יותר אסרטיבית מול שירות הלקוחות של "מטרופולין" ולבקש תאריך אחרון למענה אליך. זוהי לא אמורה להיות בדיקה מורכבת יתר על המידה. במידה והם לא חזרו אלייך, אני חושב, שמוטב שוב לפנות ל"מטרופולין" והפעם להסביר היטב את העניינים ולדרוש הבטחה ליום אחרון לטיפול.
 

Mar Garina

New member
מטרופולין ודן - כמה סיבוך עם רב קו אחד!
שאלה לחברי הפורום היקרים, לפני שבועיים הטענתי ברב-קו שלי 100 ש"ח בחברת מטרופולין. זה נהפך למאתיים ש"ח בגלל שהייתי אז רשומה בתור נוער. כאן הכול היה טוב ויפה. כשבאתי לנסוע בפעם הבאה באוטובוס של חברת דן אמרו לי שאין שום כסף מוטען, והכסף המוטען היחיד שיש הוא לחברת מטרופולין. בשיא חוצפתם של מטרופולין, הם לא הודיעו לי שזה רק מתאים לחברה שלהם - מה שהפוך מדן - אם אני מטעינה בדן זה גם מתאים למטרופולין. אז הטענתי עוד 100 ש"ח שיהיו לחברת דן. היום נסעתי באוטובוס של מטרופולין והייתי בטוחה שיירד לי מהמאתיים ש"ח שהטענתי, אך זה לא קרה, והם הורידו מהכסף שהטענתי כביכול לחברת דן! כשביקשתי מהנהג הנרגן של האוטובוס להוציא לי את היתרה על כל הרב-קו, היה כתוב שהכסף שהטענתי במטרופולין "לא פעיל" מה זה אמור להביע? זה אומר שאני לא יכולה לנצל עכשיו את המאתיים ש"ח האלו עד שייגמר לי כל הכסף שהטענתי בחברת דן? התקשרתי לשרות לקוחות של מטרופולין וענתה לי שם פקידה שלא הבינה דבר בנושא, כתבה את שמי ואמרה ש"תעביר את זה הלאה". אני לא מבינה מה הולך פה... אשמח לתשובה ממי שמבין בנושא.
ואו, מרגיז.
אני משער שטענת את הכסף במטרופולין לפני שהם עשו את התכנית המשותפת של דן-מטרופולין-קווים. כי היום כאשר אני טוען או בדן או במטרופולין, הכסף מגיע לאותו המקום. לדן יש עמדת שירות ברכבת מרכז, אני לא יודע איפה נמצאת עמדת השירות של מטרופולין (נראה לי שאליהם את צריכה לפנות ולא לדן?) בכל מקרה, אם שירות הלקוחות לא חוזרים אלייך, מציע לך לפנות ישר לנציב פניות הציבור של מטרופולין, במייל או במכתב רגיל. בהצלחה
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה