יש משהו מהיר יותר ממהירות האור? קראתי...

magal101

New member
יש משהו מהיר יותר ממהירות האור? קראתי...

באיזה ספר של תרחישים עתידניים של מיצו (או משהו כזה) שכבר יש גילויים של דברים שנעים יותר ממהירות האור- זה נכון?
 

deathcaster

New member
תגובה

אתה כתבת: "באיזה ספר של תרחישים עתידניים של מיצו (או משהו כזה) שכבר יש גילויים של דברים שנעים יותר ממהירות האור"- מה לא בסדר במשפט הזה?
 

magal101

New member
אם היית קורא גם את הכותרת-היית רואה שכתבתי...

את המילה "קראתי" ואז היית מבין...אבל יש לך תשובה על מה שכתבתי?
 

uzi2

Active member
ההגדרה המדוייקת

היא שלא ניתן להעביר מידע במהירות גבוהה ממהירות האור בריק. דברים שנעים במהירות גבוהה ממהירות האור בריק, כמובן שיש. למשל, מנקודת מבטנו (מערכת צירים שצמודה למישהו מאיתנו), השמש מסתובבת סביבנו במהירות גבוהה ממהירות האור בריק. יש יוצא דופן אחד שאני מכיר, וזה וואקום יותר "ריק" מהוואקום שלנו. למשל יש אפקט שנקרא אפקט קאזימיר, שניתן תאורטית באמצעות האפקט, לגרום לכך שאור ינוע יותר מהר מאשר בריק הרגיל. בינתיים העניין תאורטי (אם כי האפקט קיים, ומדובר על תאוריות רגילות שהוכחו בבדיקות אחרות).
 

ב ן ח ו ר י ן

Member
מנהל
מעבר למהירות האור

קודם כל אני מניח שאתה מתכוון לספר "הפיזיקה של הבלתי אפשרי" של מיצ'יו קאקו. אני לא זוכר בדיוק מה הוא כתב שם בפרק על מהירות האור, אבל יכול להיות שהיה כתוב שם על חורי תולעת שגורמים לזמן כמימד להתקצר. זה גם די תלוי איך מגדירים מהירות- האם הכוונה לחפץ זז כפי שאנחנו חווים אותו? הפיזיקה הקוונטית טוענת שיש השפעות בין חלקיקים המרוחקים זה מזה מרחק עצום והם חולקים מידע משותף למרות שלצורך כך המידע ביניהם צריך לנוע הרבה יותר מהר ממהירות האור. דוגמא אחרת, בתחילת המפץ הגדול היה תהליך של מה שנקרא "תפיחה" (בהתאם לתיאוריית התפיחה) שבה תפח היקום בתוך זמן קצר הרבה יותר ממילארדית שנייה אל גודל של פי 10 מיליון מגודלו של שביל החלב-זה מין הסתם קרה במהירות גדולה לאין שיעור ממהירות האור-שוב, השאלה איך מסתכלים על הדברים (סה"כ היקום נמתח כמו בלון ולא ממש מתרחב).
 
מצב בו המרחב "נמתח"

אינו מוגדר כתנועה, ולכן אין שום בעיה בכך שהדבר יקרה במהירות הגדולה ממהירות האור. הניסוח המקובל של ה"איסור" הוא, שאינפורמציה אינה יכולה לעבור במהירות הגדולה ממהירות האור. למעשה כל גל א"מ העובר דרך חומר עם מקדם שבירה השונה מזה של הריק מקיים שמהירות הפאזה שלו גדולה ממהירות האור, אלא שמהירות הפאזה מתארת משהו שקורה לשדה הא"מ אך אינו יכול להעביר מידע, ולכן אין בכך בעיה.
 

sivan120

New member
ומעבר אינפורמציה בין חלקיקים?

כמו שבן-חורין כתב- הרי זה מעבר אינפורמציה שהוא מעבר למהירות האור- לא?
 
עדיין לא הצלחנו להציע ניסוי

שבו תועבר אינפורמציה בדרך זו ככל שידוע לי (אבל בהחלט יתכן שאני טועה), אבל כן - זו הסתירה הידועה בין היחסות הפרטית למכניקת הקוונטים.
 

uzi2

Active member
גם אז - לא מעל למהירות האור בריק

יש העברת מידע בין חלקיקים, כל אינטרקציה בין חלקיקים (למשל פוטון שמשנה ספין של אלקטרון) היא העברת מידע, אך זו מתרחשת במהירות שאינה גבוהה ממהירות האור. קריסת פונקציית הגל, אפשר להגיד שמתרחשת בו-זמנית בכל היקום, ולמרות שזה אומר שמדידה מסויימת במקום אחד, משנה את ההסתברויות האפריוריות לתוצאות מדידה שמתבצעת זמן קצר לאחר מכן במקום אחר ביקום רחוק ככל שנרצה (כמו באפקט איינשטיין פודולסקי רוזן) מה שמשתנה זה רק הידע שלנו לגבי דברים שלא ידענו כלל קודם לכן, באף אחד מהאזורים, ושוב - לא ניתן להעביר מידע כך במהירות הגבוהה ממהירות האור בריק. אפקט קאזימיר, הוא היחיד שבו על פי התיאוריות הקיימות אפשרי שמידע יעבור במהירות גבוהה ממהירות האור בריק, מהסיבה שמהירות האור שם אמורה להיות יותר גבוהה ממהירות האור בריק (יוצרים שם ריק שהוא יותר ריק מהריק הרגיל). האפקט עצמו כיום ניתן למדידה אולם הוא חלש - למרחקים מאוד מאוד מאוד קצרים, וגם שם ההבדל במהירות האור (על פי התאוריה) ממש שולי עד זניח, כך שלא ניתן אפילו למדוד אותו. תאוריות עתידיות - אפשרויות לחומרים עם מסה שלילית, או של אזורי וואקום עם אנרגיה יותר נמוכה מזו של הוואקום שלנו וכן הלאה - בשלב זה הן בגדר תאוריות שהן די באוויר. אפשר אולי לבדוק ניסיונית, אבל יש גם המון בעיות תאורטיות, ואין כרגע סיבות לחשוב שיש כאלה למעט הרצון שלנו שדברים ינועו במהירויות גבוהות ממהירות האור בריק. את הספר של קאקו לא קראתי.
 
למעלה