כמה קנסות/הוצאות ניתן לגבות על חוב של 10 ש"ח ותוך כמה זמן?

כמה קנסות/הוצאות ניתן לגבות על חוב של 10 ש"ח ותוך כמה זמן?

שלום רב למנהל הפורום ולכל החברים!
היה על שמי קו טלפון בחברת "גולן טלקום" עם חבילה של 10 ש"ח לחודש (שיחות בלבד). בפועל הטלפון היה ברשות אבי הקשיש והוא גם שילם את החשבונות באמצעות כרטיס האשראי שלו.
בחודש ינואר 2018 הוא החליף את כרטיס האשראי, עזרתי לו להעביר את הוראות הקבע - אך נשכח ממני (וכמובן גם ממנו) אותו קו הטלפון של "גולן טלקום".
בפברואר 2018 פנתה אלי חברת "גולן טלקום" באי-מייל ש"נוצר לי חוב", ושהם מנתקים אותי מהשירות שלהם. אך לא היו בהודעה כל פרטים על מספר טלפון של הקו המדובר, או סכום החוב וכו' - שום דבר! אני בכלל לא הבנתי על איזה "חוב" לכאורה מדובר, כי הייתי הלקוחה שלהם בפעם האחרונה ב-2014.
חשבתי שמדובר בטעות. שכחתי שיש את קו הטלפון הזה אצל אבא שלי, ושהוא על שמי. הטלפון הזה לא היה בשימוש - ולכן בכלל לא שמנו לב, שהוא מנותק!
במאי 2018 קיבלתי מכתב מעורך דין על חוב ב"גולן טלקום" שיש לי, שהתווסף לו קנס של 69 ש"ח, והיו במכתב גם פרטים על סכום החוב "9.90 ש"ח" - ורק אז "נפל לי האסימון" - והבנתי באיזה חוב מדובר! תכננתי להסדיר את החוב מול חברת עורכי הדין כאשר אהיה אצל אבא שלי, אולם בפועל זה קרה רק כעבור מספר שבועות, ביוני 2018, כשיצרתי איתם קשר טלפוני.
התכוונתי לשלם את החוב של 10 שקלים והקנס של 69 ש"ח אולם אז התברר לי שהחוב כבר גדל ל-257 ש"ח! כי התווסף לו "סכום מופחת" של ה"טיפול בגבייה" של 178 ש"ח.
עכשיו... אני יודעת שמדובר לכאורה בעניין פעוט... חוב של 10 ש"ח גדל ל-257 תוך מספר חודשים - אולי זה לא "ביג דיל", אך אני מרגישה שיש כאן איזה "שוד לאור היום"... אני מרגישה שזו ממש הונאה, גם אם לא מדובר בסכום אסטרונומי.

הם כל הזמן חזרו ואמרו לי בטלפון (הקלטתי את השיחות) ש"הכל נעשה על פי החוק", אבל כל כמה שהתעקשתי ושאלתי על איזה חוק ספציפי מדובר - לא היו מוכנים להגיד לי!
האם אמנם זה חוקי מה שהם עושים? מותר להם לגבות קנסות כאלה - על חוב של 10 ש"ח, תוך תקופה כזאת קצרה?
את ההודעה הראשונה מ"גולן טלקום" על כך שהתשלום של ינואר לא כובד קיבלתי במייל בפברואר, המכתב הראשון עם פירוט גובה החוב (בתוספת הקנס של 69 ש"ח) נשלח לי בדואר רגיל באפריל (קיבלתי אותו במאי), ואת המכתב האחרון עם הסכום המעודכן של 257 ש"ח הם שלחו לי במאי (עוד לא קיבלתי אותו, אבל שלחו לי, לבקשתי, העתק ממנו באי-מייל).

הם מאיימים עלי שאם לא אשלם תוך מספר ימים את הסכום המלואו, יעשו הוצאה לפועל והחוב יגדל לאלפי שקלים...

האם עלי פשוט להיכנע להם ולשלם? זה לא יהרוס אותי ה-250 ש"ח האלה, אבל האם הם באמת הם פועלים במסגרת החוק? האם מותר להם לעשות מה שהם רוצים ברגע שאחרתי לשלם אפילו 10 שקלים? הם אמרו לי בטלפון, שגם על חוב של 5 שקלים הם עושים את אותו הדבר... שחוב של 5 שקל יכול לצמוח לאלפי שקלים, אם לא משלמים בזמן. האם באמת זה המצב החוקי?

תודה רבה מראש לכל מי שיענה...
 
בנוסף...

סליחה שאני חופרת, אבל זה באמת כל כך מרגיז...

במכתב השני שהם שלחו לי כתוב:
&nbsp
להווי ידוע לך, כי בהתאם לרישומיה של גולן טלקום, נותרת חייב למרשתנו סכום בסך של 78.99 ש"ח (להלן: "קרן החוב") בגין שירותים ו/או ציוד שסופקו לך ע"י מרשתנו לבקשתך במסגרת תנאי ההתקשרות ובהתאם לחשבוניות אשר הוצאו לך מעת לעת.
&nbsp
אבל זה לא נכון! החוב על "שירותים ו/או ציוד" היה רק 9.90, ועוד 69 ש"ח נוספים היה הקנס שהם עצמם קבעו לי במכתב הקודם ששלחו... איך הקנס על פיגור התשלום (הלא פרופורציוני כשלעצמו) פתאום הפך ל"קרן החוב"? לא יודעת אם יש לזה משמעות, פשוט שמתי לב לזה...
 
חוב לחברת סלולר

אין כל הגיון שחוב בן 10 ש"ח יעלה לסכום כזה. עליך לשלם לעורכי הדין את קרן החוב, 10 שח, לקבל קבלה ולטעון כי אינך צריך לשלם את יתרת הקנס עד שיוכיחו לך מה התוקף החוקי של כל תשלום נוסף שנדרש ממך.
 
הם טענו שהכל "נעשה על פי החוק"

אני הייתי מוכנה לשלם את ה-10 ש"ח בתוספת 69 ש"ח עמלה, כי באמת פישלתי ולא שילמתי את ה-10 ש"ח המקורי במשך 3 חודשים... אבל איימו עלי ואמרו לי שאם לא אשלם עד הגרוש האחרון, ואם אשאר חייבת אפילו שקל אחד - הם יעשו הוצאה לפועל ואז זה יעלה לי אלפי שקלים... אמרו שהם יכולים לעקל לי את המשכורת ואת האוטו על החוב הזה, כי עם כל הוצאות הטרחה שלהם זה יהיה אלפי שקלים, וזה "על פי החוק ככה", וזה בכלל לא משנה שהחוב המקורי שלי הוא רק 10 שקלים מפברואר...
עכשיו דיברתי איתם בטלפון, התחננתי לדחות את הוצאה לפועל בשבוע ימים, כדי שאוכל לברר מה הזכויות שלי, אבל הם התעקשו שיעבירו את התיק להוצאה לפועל עוד היום ("זה גם ככה מחכה פה כבר מחודש מאי"), ומקסימום הסכימו לדחות למחר בערב... אני נשברתי ושילמתי... כל כך מרגיז... מה אני יכולה לעשות?
אם היו מעבירים את התיק להוצאה לפועל באמת זה היה עולה לי הרבה יותר, וגם הייתי מקבלת עיקולים על האוטו וחשבון הבנק, ובסוף הייתי משלמת את הכל... הם לא היו מוותרים לי, בכלל לא היה אכפת להם מכלום! הם רצו את כל הכסף מיד, ולא השתכנעו שזה רק 10 ש"ח.
"גם 10 שקל זה חוב שאת חייבת לשלם, גברת, ואם לא שילמת חודש אחרי חודש אחרי חודש, אז מה את מתלוננת"...

הם גם לא הסכימו לשלוח לי מכתב מתוקן בו רשום ש"קרן החוב" זה רק 10 שקלים.
"המכתבים שאנחנו שולחים זה לא על פי מה שאת רוצה". אמרתי להם, שרשום במכתב דבר שקרי, כי החוב שלי מורכב מ-10 ש"ח עבור השירות, 69 "עמלת גביה" ו-178 ש"ח "דמי גביה"... רציתי לקבל מכתב כזה, שיהיה רשום שחור על גבי לבן - והם לא הסכימו. שלחו לי חשבונית בה מפורטים הסכומים 9.90 ו-69.00, אבל ללא פירוט על מה... לא היו מוכנים לכתוב שהחוב המקורי 9.90 והיתר עמלות... אבל דרשו את הכסף.

השאלה שלי היא: באמת זה היה על פי החוק? מותר להם היה לגבות ממני ככה?
 
למעלה