כמה שאלות אודות גולום והשפעת הטבעת עליו

שמר2

New member
כמה שאלות אודות גולום והשפעת הטבעת עליו

בוקר טוב! מספר שאלות שעלו אצלי בנוגע לנושא. קראתי את שר הטבעות עוד לפני שיצאו סרטי הטרילוגיה, ואז שוב חזרתי וקראתי לעומק אחרי הצפיה בסרטים, ולא מצלחתי למצוא תשובה לשאלות: 1. בספר מוזכר כי גולום נהג לענוד את הטבעת כדי להפוך לבלתי נראה – גם מייד אחרי שהשיג אותה מדאגול, וגם לאחר מכן (כשהיה צד דגים בעזרתה). כיצד אם כן סאורון, או רפאי הטבעת, לא חשו בכך ולמעשה לא ידעו כלל על קיום הטבעת? 2. בסרט מצוין ישירות כי "הטבעת איכלה את גולום" (או השחיתה אותו) במקביל להצגת דמותו המעוותת. בתחילת "שובו של המלך" אף מראים שלבים שונים של התעוותות דמותו, לאחר שהשיג את הטבעת, כולל גם ייסורים פיסיים שלו. גם בספר מתוארת התדרדרותו המנטאלית והפיזית לאחר שהחזיק בטבעת. האם התדרדרות פיזית זו הנה תוצאה של הישארותו בחיים, למרות תהליכי ההזדקנות של הגוף? (במילים אחרות: האם גופו הזדקן כדרך הטבע אבל רוח החיים לא עזבה אותו?) או ש"התייבשות" הגוף והתעוותותו הם חלק מהשפעות הטבעת, מעבר לשינוי בנפש ובאופי? 3. מכיוון שסמאגול מיוחס למין של הוביט, ועל שלושה הוביטים אחרים ידוע לנו כי עמדו יפה ברוב השפעות הטבעת, כיצד זה שסמאגול הושחת כמעט מיד ע"י הטבעת? 4. עוד שאלה בנוגע להשפעת הטבעת על ההזדקנות: האם לאחר שוויתר על הטבעת בילבו פשוט "השלים" את תהליכי ההזדקנות שפסחו עליו עד אז, במהירות כפי שעושה רושם שמשתמע מן הספר? משמע: האם למעשה בתוך מספר שנים לא רב הוא "הדביק" את המצב הפיזי בו היה אמור להיות באותו גיל, לו לא הייתה בידו הטבעת? תודה מראש למומחים
 

Y. Welis

New member
יופי של שאלות!

הנה כמה דעות משלי - * סאורון והנאזגול לא יכלו לחוש ממרחק כה גדול בטבעת - במיוחד לא כשהיא הוחזקה ע"י יצור חלוש ולא משמעותי כמו גולום (או בילבו אח"כ). * הטבעת האריכה את חייו - הוא היה בן 450 בערך ('וחש עצמו זקן להחריד') כשההוביטים פגשו אותו. זה היה עיוות ומשהו לא טבעי, ומאחר והטבעת משחיתה מטיבעה, גם הצורה שלו הושחתה. הוא לא הזדקן באופן טבעי, אלא 'הוארך' (ר' תחושתו של בילבו, כמו 'חמאה שנמרחה על פרוסת לחם גדולה מדי'). * ההשפעה קשורה, כך נראה (וזו נקודה שבה פרשנות הסרט בהחלט מסייעת) באופן שהטבעת הגיעה אל המחזיק בה: גולום השיג אותה מתוך רצון שלילי, ואילו בילבו ופרודו קיבלו אותה מרצון אחר, ולא שאפו להרע בעזרתה. * נראה שכן. אבל הוא עשה את זה במקום שאינו בארץ התיכונה (אולי בארסיאה), כך שאין לנו מידע על מה שקרה לו.
 

שמר2

New member
תודה על התשובות,בהחלט עונה על עיקר השאלות

לעניין הזדקנות בילבו לאחר שוויתר על הטבעת: במשך מעבר לעשרים שנה הוא ישב בריוונדל, שכן נמצאת בארץ התיכונה. אני מסתמך עכשיו על הזיכרון החזותי מהסרט (משום שבדפדוף לא מצאתי את הקטע המקושר בספר) אבל בפעמיים שבילבו נראה שם, לאחר שעזב את הפלך (כאשר פרודו מחלים בריוונדל לאחר שנדקר ע"י הנאזגול (שזה אמור להיות מעל 10 שנים אחרי ליל המסיבה) ואז שוב כמה שנים לאחר השמדת הטבעת, כאשר הוא כבר זקן מופלג שמתואר ככמעט סנילי ו"מיובש" לגמרי) הוא מתואר כאדם המזדקן במהירות, עד אשר בסוף הסרט הוא למעשה נראה "כפי גילו" הביולוגי.
 

Y. Welis

New member
הסרט אכן שינה כמה דברים

כי כשפרודו פגש את בילבו בריוונדל הוא נחרד לגלות כמה הוא הזדקן, ולא באופן פתאומי בדרך אל הנמלים. כך שסביר שבלי הטבעת הוא הזדקן בקצב הרגיל להוביטים, אבל עדיין לא 'יובש'.
 

שמר2

New member
בדקתי את העניין נקודתית בספר

מסתבר שהסרט - פחות או יותר - נאמן למקור כאן: כאשר פרודו רואה את בילבו בריוונדל בפעם הראשונה בילבו מתאר את עצמו כמי שהזקנה סוף סוף תפסה אותו (אם כי אין תיאור מדוייק של מצבו הפיסי) וכאשר הם נפגשים שנית בסוף הספר, בילבו כבר קשיש מופלג שמצבו הפיסי מזכיר משהו אנשים בני למעלה ממאה שרואים לפעמים בטלוויזיה בראיונות...
 

Y. Welis

New member
בדקתי עכשיו בספר השישי (חלק 2 של כרך ג')

ומצאתי רק איזכור אחד למראה של בילבו אחרי שהשליחות הושלמה, כשהחבורה חזרה לריוונדל - '....החדר היה מלא ניירות פזורים, עטים ועפרונות; ואילו בילבו ישב בכסא לפני האח, ואש קטנה ובהירה בוערת בה. הוא נראה זקן ושבע-ימים, אך שלווה היתה נסוכה עליו וניכר בו שתנומה חוטפתו.' לא נעשתה השוואה בשום נקודה בין המראה שלו בתחילת השנה כשהם יצאו, למראה שלו בסופה, או בשנה שאחריה כאשר הוא ואלרונד וגאלאדריאל עברו בפלך. כך שהמראה הזקן מאוד הוא פרשנות של ג'קסון.
 

AlonPe

New member
באמת - יופי של שאלות! ../images/Emo140.gif

אין לי ת'ספרים איתי, ככה שכל התשובות שלי נובעות מפרשנויות, ותחושות פרטיות שלי. 1. בנוסף למה שיובל ציין, נראה לי שאפשר להגיד שבמידה מסויימת סאורון כן חש בטבעת, והיא בו. בתקופה שגולום מצא את הטבעת, התחילו כל מני תהליכים, בינהם תחילת "התארגנות מחדש", התעוררות, התנערות של סאורון. הוא "קרא" לטבעת בדרך כלשהי, וזאתי נענתה לקריאתו. לא במקרה גולום מצא אותה. ראוי לציין - שבתקופה הזו, גם כוחו של סאורון עדיין היה מוגבל מאוד. בתקופה הזו הוא שלח שלוחה צפונה (לא זוכר אם הוא עצמו ישב ביער מירקווד, או הנאזגול) ושוב - לא במקרה, עם התעצמות כוחו, הטבעת החליפה בעלים, ועברה את בילבו, ומכאן החיפוש שלו אחריה התקדם בקצב מהיר יותר. לא במקרה גם גולום הגיע אל מורדור בחיפושיו אחריה. לא נראה לי שהוא הכיר את האגדות העתיקות, לא נראה לי שהוא ידע על הקשר בין סאורון והטבעת. לאחר הביקור של גאנדלף בפלך, נדמה לי שבילבו עשה שימוש מרוסן יותר בטבעת, ופרודו אחריו, מיעט או כמעט שלא השתמש בה כלל. אסור לשכוח שפרודו יצא למסע, ממש ברגע האחרון, כשסאורון כבר ממש עלה על עקבותיו. אני חושב שזה אחד הדברים היפים בצורה שבה טולקין בנה את הסיפור - השימוש ה-מרוסן שלו ב-"קסם"! היו כל מני "קשרים מאגיים" בין סאורון והטבעת, אבל זה לא היה איזה "הוקוס פוקוס", ו-הופ הנה הוא מאתר את גולום במעמקי מחילות הרי הערפל! כמו גאנדלף, גם סאורון, נדרש להרבה עבודה קשה ומאומצת של מחקר, לימוד, ריגול, הן בשביל לבנות את כוחו מחדש, והן בשביל לעלות על עקבותיה של הטבעת האבודה. עבודה שנמשכה מאות שנים! 3. בנוסף להשפעת הדרך שבה הושגה הטבעת, ראוי לציין גם, שאין מה להשוות את כמות הזמן שבה החזיקו בילבו ופרודו בטבעת לזו שגולום החזיק בה.
 

שמר2

New member
תודה! לבושתי אודה שרק לאחרונה, בקריאה שלישית

"עליתי" על המוטיב הנהדר של טולקין: למרות שמדובר על עולם פנטזיה/קסם/אגדה, עדיין כמעט דבר אינו מוחלט, גם לא כוחות קסומים, ובוודאי שלא פשטני (כמו בסיפורים אחרים). אכן לטבעת כוחות עצומים, אולם היא אינה פועלת לפי מפרט טכני ברור, ויכולה גם לגרום לסתירות בלתי צפויות. למעשה היא יישות חיה, כולל מה שנראה כמו מצבי רוח, עליות ומורדות וכו'.
 

Y. Welis

New member
זה אכן דבר שניכר בה לעיתים - אפילו פרודו

ציין שלעיתים היא גדלה ולעיתים קטנה, וגם ההתייחסות של גאנדאלף בסיפורו לפרודו ב'צללי העבר' - 'מבקשת היא הטבעת לשוב אל יוצרה', מייחס לה סוג של מודעות (כמו גם מאוחר יותר לעוד כוחות שפועלים שם, חלקם כנראה לא מהארץ התיכונה בכלל). ג'קסון בסרט נתן לה קול ממשי - בעיקר בנסיון שלה לפתות את אראגורן לפני הקרב ב'מושב הראות', ולפני כן את בורומיר שהתפתה. וברוכים הבאים לפורום!
 

שמר2

New member
תודה!

אני מניח שישמעו ממני עוד אילו שאלות פילוסופיות ככ לשאתקדם בקריאה שלישית (אני מקווה לקרוא גם את הסילימריון להשלמה). אגב: שאלה שקצת קשורה לצד הפופוליסטי של הספר/סרט: מדוע חלק נכבד מה"טבעת האחת" הנמכרות למעריצים עשויות טונגסטן (מתכת כבדה ואפורה)?
 
למעלה