כמה שאלות שעלו לי...

כמה שאלות שעלו לי...

בזמן שעשיתי טרנספוזיציה לאקורדים של שיר, וניסיתי למצוא את הסולם (לשם תרגול), עלו לי שתי שאלות...: 1. יש לי את האקורדים A, B, D, ו-Fדיאז. (האקורדים רשומים כחלק משיר, וכמובן שאין סימני היתק..) אם הסולם הוא מז'ורי, זה יכול להיות בסולם D, בסולם G, או בסולם A. איך אני יודע באיזה סולם השיר שלי? חשבתי לפרק את האקורדים לתווים ואז לפסול סולמות, אבל אני לא יודע אם זה נכון... 2. איך אני יודע אם השיר הוא בסולם מזורי או מינורי בלי לשמוע אותו? (כמובן, אחרי שמצאתי את הסולם..) חבר הציע להפוך את השיר לסולם מלודי ולראות אם זה מסתדר, אבל עדיין צריך לשמוע את זה... יש דרך שמקריאת התווים בלבד אתה רואה אם הסולם הוא מז'ורי או מינורי?
 
יש לי כמה שאלות בתמורה...

לפני שאוכל לענות לך: 1) בכל האקורדים לא ציינת האם הם מג'וריים או מינוריים (למשל - אקורד B - הוא m או ללא סימון לידו? , וכד'). זה חשוב, כי אין סולם שיכלול למשל את אקורדים רה מג'ור וסי מג'ור בו זמנית. אם תדייק בסוגי האקורדים אוכל לכוון אותך טוב יותר בפסילת האפשרויות שלך. 2) לא ממש הבנתי: האם אתה קורא את השיר מתווים? אם כן - תוכל לראות לפי הצליל האחרון של השיר מהו הטון המרכזי של הסולם. בד"כ הצליל המסיים הוא צליל היסוד של הסולם, ולפי זה תוכל לדעת באיזה סולם אתה. 3) אם תוכל להעלות את התווים של השיר לפורום - אוכל לנתח יחד איתך את הדרך הנכונה לקביעת הסולם. זה די פשוט בסה"כ... בכל מקרה - שיהיה לך בהצלחה
 
......

1. את צודקת.. וכתשובה, מבין כל האקורדים, רק F הוא מינורי... ומשאלת התגובה שלך אני מבין שאולי כן אפשר לפרק את האקורדים המשתתפים לתווים ולראות באיזה סולם מדובר... ושאלה על השאלה שעל השאלה: איך קובעים אם אקורד בסולם הוא מינורי או מז'ורי? אני יודע שיש איזושהי חלוקה לדרגות, אבל מעולם לא הגעתי לשם... 2. אני קורא את השיר מאתר של אקורדים... אני לא חושב שאפשר למצוא את התווים של השיר הספציפי, אבל אני בטוח אוכל למצוא תווים של שיר אחר שעליו נדון בשאלה הרת הגורל שלי, או לכתוב את התווים של השיר הזה (למרות שזה ייקח לי יובל שלם בערך, וזה גם יהיה לא מדויק להפליא).
 
ובכן...

אכן, תוכל לברר את הסולם גם עפ"י פירוק האקורדים בלבד לתווים (ז"א - אתה לא חייב את המנגינה בשביל זה). למשל, בדוגמא של השיר ששאלת לגביו אפשר לדעת בוודאות שלא מדובר בסולמות סול מז'ור או לה מז'ור - כי יש כאן אקורדים שיש בהם צלילים שסותרים את הסולמות הללו (בסולם סול מז'ור אין את הצליל דו דיאז שנמצא באקורדים A וF דיאז, ובסולם לה מז'ור אין את הצליל רה דיאז שנמצא באקורד B מז'ור). כך תוכל למפות ולפסול אפשרויות לפי האקורדים. כמובן - לשם כך עליך להכיר את הסולמות היטב, עדיף לפי מעגל הקווינטות אך לא הכרחי (מעגל הקווינטות מקצר את הדרך...). אם אתה מכיר את מבנה הסולמות מז'ור ומינור תוכל לבנות אותם מכל צליל נתון וכך לברר לעצמך איזה סימני היתק יש בהם. לפי האקורדים שנתת כאן, בהנחה שאין נוספים, אוכל להגיד לך באופן כללי מאוד (כי ייתכנו חריגות אפשריות נוספות, כמו הוספת אקורדים "כרומטיים" - ז"א - שיש בהן חריגות מסימני ההיתק) שהסולם היחיד האפשרי במקרה של השיר הזה הוא מי מינור מלודי. למה? כי הוא היחיד שיכול לכלול את DM ו - BM בכפיפה אחת. מי מינור טבעי כולל את הצליל פה דיאז בסימני ההיתק שלו, ומי מינור מלודי כולל בנוסף גם את דו דיאז ורה דיאז. אם משהו עדיין לא ברור לך כאן אני עדיין מזמינה אותך לנסות ולשלוח לפורום את התווים - אין צורך שיהיו מדויקים לגמרי בשביל לעזור לנו לברר את הענין. תחשוב על זה כמו על עבודת בילוש: ככל שתהיה לנו יותר אינפורמציה, כך נוכל לגלות טוב ומהר יותר מי הרוצח... או הסולם לצורך הענין... ודבר אחרון: אם בנית סולם מינורי/מז'ורי - תוכל לבנות מכל צליל של הסולם אקורד שמשתמש רק בסימני ההיתק של הסולם, וכך תגיע בקלות לדרגות הסולם ולמידע אודות סוג האקורדים (מז'ור או מינור). לדוגמא: בסולם סול מז'ור יש רק פה דיאז בסימני ההיתק הטבעיים שלו. כך, אם נבנה אקורד על כל צליל של סולם זה נוכל לגלות שדרגה ראשונה היא מז'ורית (סול-סי-רה), דרגה שניה היא מינורית (לה-דו-מי), דרגה שלילית היא מינורית (סי-רה-פה דיאז) וכד'. המבנים האלה של הדרגות ביחס לסולמות הם קבועים, ז"א - בכל הסולמות המז'וריים הדרגה הראשונה תמיד מז'ורית, הדרגה השניה תמיד מינורית, השלישית תמיד מינורית, וכד'.
 
וואו... תודה.. :]

עניין האקורדים בסולמות מובן לי לחלוטין עכשיו :] לגבי השיר, ולמעשה בכללי לגבי מציאת סולם, אני אנסה למצוא שיר שיש בו תווים, או שאני אנסה לרשום אותם, ואז נהיה יותר חכמים :]
 
יופי!

אני שמחה שהבנת. נכון שזה בסה"כ פשוט? מתי שתרצה תוכל להעלות שיר בתווים, כך שכפי שאמרת - נוכל להיות יותר חכמים ולעשות שיעור תיאוריה קצר און-ליין על איך לזהות סולם של שיר. -:)
 
למעלה