כנסו בבקשה דחוףףףףףף!!!!!!!!!!!!!!!

  • פותח הנושא mebl
  • פורסם בתאריך

mebl

New member
כנסו בבקשה דחוףףףףףף!!!!!!!!!!!!!!!

להלן מס' שאלות: 1. "חודשיים" נוהגים להגות את את הד' והש' כצ'אה, כלומר: חוצ'איים, איך להגות את זה באופן תיקני? ד' עם שווא וש' עם קמץ? כי בחדשות אומרים צ'? זה מוזר לי? 2. החויר, החסיר- ה ה' עם סגול או חיריק או סגול? מתי יש סגול מתי חיריק רגיל של בניין הפעיל! האם יש סגול רק בגרוניות??? 3. השיב, הגיע... מתי התחילית ה' עם חיריק מתי עם צירי?
 

mochama deaf

New member
חודשיים, החוויר, השיב

הפחדת אותי. מה כל כך דחוף? 1. הוגים כפי שכתוב, אמנם לפעמים בשל מהירות "מופרזת" בדיבור חלה הידמות, כמו כשהוגים לפעמים חג'בון במקום חשבון למשל. יש גם כאלו שיאמרו שזה יותר אפיון חברתי. 2. הניקוד המקורי של בניין הפעיל בגזרת השלמים הוא בחיריק, לפני ח' חלה הנמכת תנועה, ולכן הוא בסגול (לא להתבלבל עם כ', שם נשאר החיריק). 3. השיב, (גזרת ע"ו צירה, גזרת חפ"נ חיריק), הגיע (גזרת חפ"נ על דרך השלמים, החיריק נשאר במקומו)
 

Yuvalenko

New member
נכון. אך הערה אם יורשה לי...

חג'בון אינו דוגמא טובה מספיק. כיוון שלא מדובר בהידמות, אלא בשני עיצורים רצופים כאשר הראשון מנוקד בשווא, ושניהם ביחד יוצרים עיצור אחר, לרוב כזה שקיים בשפה, או בסלנג, או בלועזית. לדוגמא - התעטשות - ט' + ש' = צ'. לכן זה נשמע כמו "התעצ'ות". דוגמא יותר נפוצה - בית-ספר: בקריאה מהירה העיצור ת' חסר התנועה והעיצור ס' נהגים ביחד כעיצור צ' - בצפר.
 
למעלה