כרגיל עוד שאלות

אמאלה02

New member
כרגיל עוד שאלות

היי לכם,

קודם כל רציתי להגיד המון תודה על ההתיחסות המהירה והענינית שלכם... אין ספק שבלי הפורום לא הייתי מסתדרת עם הארנבת שלנו בכלל....
וכעת ברשותכם מקבץ שאלות נוסף....
קודם כל - נראה לי שהגברת שלנו הצליחה להבין מהו אותו בקבוק שתלוי לה על הכלוב... אחרי שהיא שפכה את המים מהקערית שהיתה לה וכל האוכל שלה התקלקל החלטתי שאין ברירה אלא להשאיר אותה רק עם הבקבוק התלוי... הבעיה היא שהיא נושכת את הפיה וקצת מלקקת... מרגיש לי שהיא הבינה את העניין של הליקוק כדי שיצאו מים אבל היא גם נושכת הרבה... שאלתי היא - כמה מים היא אמורה לשתות ? והאם נראה לכם שהיא תבין בסוף שהיא לא צריכה לנשוך ? הרעש של הנשיכות... על מתכת.... עושה לי כל פעם צמרמורת חח...
שאלה שניה - כאמור לצערי אין לנו אפשרות לשחרר אותה להרבה שעות.... ובשעות שהיא בכלוב - הרבה פעמים היא נושכת את הכלוב... כאילו מבקשת שנוציא אותה... האם הפרשנות שלי נכונה ? האם היא משתעממת בכלוב ? מה אפשר לעשות בכדי לעזור לה ? האם יש סכנה שהיא תפגע בעצמה בגלל שעמום ? שתתחיל לנשוך אותנו בעקבות כך ? יש לציין שכשאנחנו משחררים אותה .. אנחנו שמים אותה בחדר שינה שלנו כי הוא הכי גדול ופנוי יחסית מדברים שיכולים לפגוע או להזיק... ויש לציין שבהתחלה היא באמת בודקת אותו וחוקרת אותו.... אבל לאחר זמן לא רב היא פשוט הולכת לפינה אחת שהיא אוהבת ופשוט נחה שם.... כך שלא מרגיש לי שהיא צריכה את המרחב הזה לעומת הכלוב שלה....
שאלה נוספת האם צריך לעקר או לסרס ובאיזה גיל ? פתאום הבנתי שאם זאת ארנבת נקבה עוד מעט יתחיל לה מחזור ? ואז מה עושים ? לכלוך וכאלה דברים....
שאלה נוספת - מה הכמות של האוכל שהיא צריכה מבחינת הכופתיות ? הבנתי שהאספסת צריך שיהיה כל הזמן.... אבל מה בעניין הכופתיות ? הרי היא גדלה עכשיו -
שאלה אחרונה לעכשיו - הבנתי כבר שיש 2 סוגי קקי... אבל אני רואה שהקקי הרך נשאר הרבה פעמים כלומר לא אוכלת אותו... ולא רק זאת - אז כבר ראיתי לפחות פעם אחת שהיא עשתה קקי רך גם באמצע היום.... האם הגיוני ?
אשמח לשמוע תובנות והבהרות.... ויום טוב ושבוע נהדר לכולנו
 

Runny

New member
תשובות
1. היא תשתה כמה שהיא צריכה. כל עוד המים זמינים ונקיים והיא צמאה היא תשתה.
היה לי ארנבון שלא שתה בכלל, הנוזלים מהירוקים שקיבל הספיקו לו.
2. אני משער שהיא משחקת עם הפיה, מתישהו, כמו כל משחק, היא תאבד עניין. סבלנות.
3. הם, בצדק, לא אוהבים להיות כלואים.
כך שהתיאור שלך בהחלט מתאר את המצב, בתחילה מתלהבת מהחופש ואז כשמיצתה אותו תופסת פינה ונהנית מהחיים.
ברגע שהחזרת אותה לכלוב, סגרת לה את האפשרויות ולכן היא דורשת לצאת.
שעות שיא הפעילות שלהם הן ב5:00-8:00 ו18:00-21:00 לערך, כך שמומלץ שבשעות הללו היא תהיה חופשיה.
4. לארנבונת אין מחזור. בניגור לנשים הן מבייצות מייד בתחילת קיום יחסי המין (יעילות הקטנות).
מומלץ מאד לעקר נקבות ולסרס זכרים בגיל חצי שנה.
את הנקבות מעקרים בכדי למנוע סרטן (רחם ושחלות) ששכיחותו עולה על 80% בשלוש השנים הראשונות לחייהן.
סירוס (וגם עיקור) מבצעים מסיבות התנהגותיות - ההורמונים מחרפנים אותם ומקשים עליהם מאד את החיים ולכן גם את האינטרקציה שלהם איתנו.
5. בגדול עד גיל ארבעה-חמישה חודשים ניתן לתת כופתיות חופשי. זאת בתנאי ש80% מהדיאטה היא האספסת. במידה והיחס נמוך מכך יש להגביל כופתיות לפי שיקול דעת.
6. קקי הלילה נקרא קקי לילה מסיבות שלא מובנות לי. דווקא בטבע הוא בעיקר יוצא בשעות היום...
אם אין לה בעיה פיזית להגיע לרקטום יכול להיות שאיננה אוכלת אותו בגלל שהדיאטה שלה עשירה מדי (לא רעבה, לא אוכלת).
זה מחזיר אותנו ל-5 ולהגבלת הכופתיות. נסי לתת לה כופתיות, פעמיים ביום בשעות השיא שלה (שש בבוקר ושש בערב) בכמות של 25 גרם בלבד וראי אם הדברם משתפרים.
כל זאת בהנחה ואת נותנת לה כופתיות פשוטות בלבד ללא תוספות צבעוניות/תירס
 

אמאלה02

New member
תודה על התשובות המועילות

אנסה באמת להוציא אותה מהכלוב בשעות שאמרת.... מקווה שיעזור לכרסום הכלוב....
אנסה גם לבדוק את עניין האוכל וכן - היא אוכלת כופתיות פשוטות .

שוב תודה והמשך יום טוב
 

trilliane

Well-known member
מנהל
תשובות (נסי למספר את השאלות להבא, זה יקל על ההתייחסות
)

1. הבקבוק – האם המים זורמים בקלות? יש בקבוקים באיכויות שונות, כבר נתקלתי בזולים שלא היו מוצלחים. באופן אישי קניתי אחד יקר יחסית והוא עובד היטב. הארנבון שלי מעולם לא ניסה לנשוך אותו (אם כי שמעתי על ארנבונים שעשו זאת); הם כן אמורים ללקק את הקצה כדי להזיז את הגולה, זה מה שמוציא את המים. אם לכך התכוונת, זה נורמלי. אם היא ממשיכה לנשוך לאורך זמן הייתי בודקת אם היא מתקשה בהוצאת המים (אם לא, אולי זה באמת סתם משחק מבחינתה).
&nbsp
2. אכן, הם מטלטלים את הכלוב כי הם רוצים לצאת, הם מרגישים כלואים וזה לא נחמד להם. אם הם במרחב חופשי אין פירוש הדבר שהם בתנועה כל הזמן, הנקודה היא החופש, האפשרות. בדיוק כמו אנשים בכלא שיש להם תעסוקה וקורת גג אבל ההגבלה והעובדה שאתה לא יכול להחליט ולבחור בעצמך איפה אתה נמצא ואתה מרגיש מאחורי סורג ובריח היא הנקודה כאן. נסו לתחום לה אזור משלה סביב הכלוב, אפשר להיעזר ב"גדר גורים" (ואם היא תטלטל אותה, אפשר לכסות אותה בבד – שמיכות/סדינים – כדי שהיא לא תראה את הסורגים).
&nbsp
3. לארנבונות אין וסת וגם אין תקופות ייחום, אין שום לכלוך; הן יכולות להתעבר כל השנה (ולמעשה אפילו בזמן שהן בהיריון!). לא לחינם נאמר "מתרבים כמו ארנבונים". יש להם התרבות יעילה להפליא... כדאי בהחלט לעקר אותה אחרי שתגיע לבגרות מינית, צריך לחכות לפחות חצי שנה (וכמובן לגשת לווטרינר מומחה שיבדוק).
&nbsp
4. בעיקרון טוענים שלגורים אפשר לתת כופתיות בלי הגבלה, אבל אני לא חושבת שזו גישה נכונה (קשה יותר להרגיל אותם למינון נמוך בהמשך). כשהתייעצתי על כך עם וטרינר מומחה שכתב כאן בעבר, הוא חיזק את הגישה הזאת. כמו כן ללא הגבלה אין פירושו לשפוך את הכול, כמובן; אפשר לתת קצת וכשנגמר להוסיף. הכמויות המומלצות של כופתיות משתנות עם הגיל (וגם בין מקורות שונים...) ונעות בין חצי כוס לשמינית כוס או באופן יחסי למשקל. מצד אחד כרגע היא לא מקבלת תזונה משמעותית אחרת (ירקות) ומצד שני היא עדיין גורה קטנה (כלומר המשקל שלה נמוך יותר). כך או כך, הייתי משתדלת לא לעבור מינון של חצי כוס ליום (זה לא מעט).
&nbsp
גם לגבי אספסת, כדאי לא לחכות לגיל חצי שנה ולנסות להשיג מראש סוגי חציר (דגן) אחרים ולשלב אותם בהדרגה מאחר שלא פעם קשה להרגיל אותם לחציר פחות טעים. חשוב לציין שחציר אספספת אינו המומלץ ביותר (גם לא לגורים) אלא פשוט הזמין ביותר בישראל, ולגורים אין בעיה לתת אותו (לבוגרים פחות מומלץ). החציר הטוב ביותר עבור ארנבונים הוא "טימותי" אבל זה לא עשב שגדל בארץ ואפשר להשיג רק ביבוא (לרוב יבוא אישי, קשה למצוא בחנויות בע"ח). כמו כן לקחת בחשבון שגם הכופתיות שמיוצרות ונמכרות בישראל מבוססות על אספסת ולא על טימותי (זו הסיבה שאנחנו מזמינים מחו"ל).
&nbsp
בקיצור, בשלב הזה אפשר להסתמך על המוצרים המקומיים הזמניים, אבל כדאי לנסות להיערך להמשך כבר עכשיו ולחפש מוצרים בריאים יותר (עד כמה שאפשר ועד כמה שאתם יכולים להשקיע) ולהרגיל אותה לאט לאט, כי אי אפשר להעביר בבת אחת, ובעיקר קשה לעשות זאת כשמוצרי אספסת פשוט טעימים להם יותר (כי הם עשירים בערכים תזונתיים כמו חלבון וסידן, רק בכמות שהם כבר לא זקוקים לה כבוגרים).
&nbsp
5. הגללים הסופיים (שאנחנו מכנים "פּוּפּוֹנים") הם עגולים ויבשים; הצואה הרכה נקראת "ציקוטרוף" או "ציקוטרופים" (cecotropes), זו צואה לעיכול חוזר (מעין "העלאת גירה" חיצונית) ובד"כ לא רואים אותה כי הם אוכלים אותה ישר מפי הטבעת. אין חוסר היגיון באמצע היום; אף שהיא מכונה "צואת לילה" הם עושים זאת גם לאורך כל שעות היום למיטב הבחנתי. לא תמיד יודעים להבין שזה זה, אני מצרפת סרטון וידאו של הארנבון שלנו עושה זאת (החל מ-55 שניות).
&nbsp
למיטב ידיעתי זה לא קשור לרעב, זה אמור להיות "רפלקס" שלהם, זה חלק טבעי מתהליך העיכול, כך הם ממצים בצורה יעילה את כל הערכים התזונתיים במזון שהם צורכים. אם היא מוציאה אותה החוצה ולא אוכלת אותה זה יכול לקרות מדי פעם, אבל אם זה קורה בקביעות זה לא המצב הנורמלי (הארנבנון שלנו איתנו כבר 4.5 שנים ועד היום ראינו את הצורה הזאת באופן ישיר פעמיים בלבד). במילים אחרות, אם זה קורה יום יום זה כנראה מעיד על צורך בשינוי התזונה. אני מצרפת שוב את הקישור שמסביר על צואת ארנבונים:
http://imgur.com/a/5N4lD

 
למעלה