כתיבת תשובה בהיסטוריה

carmel39

New member
משום מה זה לא שולח את ההודעה אז השאלה בתגובה

שלום לכולם, יש לי שאלה קטנה לגבי שאלות בבגרות בהיסטוריה מהסוג הזה:
הצג X והסבר איך הוא תרם לתנועה הציונית למשל
הרבה פעמים אני רואה שבהצגה שהיא בעצם ההסבר של מה שמה שמבקשים להציג כבר מוסבר איך הדבר תרם למה שמבקשים, אבל מוסבר "בין השורות" האם הדבר מתקבל כתשובה בתור הסבר של איך הוא תורם למה שמבקשים? או שצריך לאחר ההצגה לכתוב מתחת איך הוא תורם?
 

arieciub

New member
לדעתי בקטע של הצג יש לציין עובדות ביוגרפיות כמו

מי האיש, מה מקצועו , בין אלו שנים חי, השכלתו, אולי חשוב אם היה יהודי חילוני או יהודי דתי.
לאחר מכן לציין את תרומתו לתנועה הציונית בכך שפעל .... הקים תנועה ........... נפגש עם ...... עלה לארץ ישראל והקים ..............
 

ybo4

New member
סליחה שראיתי רק אחרי הבגרות

הייתי עסוקה בה.
עם זאת - חשוב להבהיר:
א. הצג את הספר "מדינת היהודים" והסבר כיצד תרם לתנועה הציונית (בסדר? X זה פשוט לא בתחום שלי...)
תשובה:
"מדינת היהודים" היא ספר שכתב הרצל ב1896. בספר הוא מציג את בעיית היהודים - אי יכולתם להשתלב במדינות אירופה - ומציג פתרון. הפתרון הוא בעצם שמו של הספר: הרצל מציע ליהודים להקים מדינה משלהם, משום שלעולם לא יוכלו להשתלב באמת. בספר מוצעות שתי חלופות למיקומה של המדינה וכן מספר עקרונות להקמתה.
תרומת הספר לתנועה הציונית הוא בעצם פרסומו בזמן שפורסם. אפשר לומר ש"כאש בשדה קוצים" הוא פורסם בקרב היהודים באירופה וגם מחוץ לה. הספר נכתב במקור בגרמנית, אך כבר באותה שנה תורגם לשפות אחרות, ביניהן יידיש, והודפס במקומות רבים. מדינת היהודים לא החל את הפעילות הציונית, שהתקיימה כבר לפני פרסומו - באגודות ציוניות, בראשית העלייה לארץ ובהקמת מושבות חקלאיות בה. אך פרסומו קידם את הקמת התנועה הציונית וסלל את הדרך לקונגרס הציוני הראשון שנה מאוחר יותר.
הדגמתי - הצג X והסבר את...
מקווה שזה ברור.
ורק הבהרה: במבחני בגרות בהיסטוריה גם אם הצגת הנושא והסבר תרומתו מעורבים זה בזה - יאתרו הבודקים את הכתוב וינסו לתת את הניקוד המלא המגיע.
לדעתי עדיף להפריד בין שתי המטלות, משום שגם הבודקים הם בני אדם. וגם הם יכולים לא לשים לב, להתבלבל. מעבר לכך שזה מסייע לכותב לוודא שענה על כל מה שנדרש.
 
למעלה