לאיזה כיוון המים נמשכים בזמן הגיאות?

גרי רשף

New member
לאיזה כיוון המים נמשכים בזמן הגיאות?

כידוע, הסיבה לגיאות היא כוחות המשיכה של השמש והירח. בגלל המרחק של השמש מכדור הארץ (כ-150 מיליון ק"מ) לוקח לאור יותר כ-8 דקות להגיע לכדור הארץ, ולכן אנחנו רואים אותה במקום בו היא הייתה לפני כ-8 דקות. האם פני הים נמשכים למקום בו היא נמצאת כרגע או למקום בו היא הייתה לפני כ-8 דקות? אם זו האפשרות הראשונה- זה אומר שניתן תיאורטית לדעת מה קורה במרחק של שנות אור רבות באופן מיידי, אם זו האפשרות השניה- זה אומר שלכח המשיכה יש מהירות..
 

TotalCommnader

New member
כח הכבידה נע במהירות האור, אבל הסיבה לגיאות

היא הירח ולא השמש. השמש מסיבית אבל רחוקה. הירח במרחק שניית אור מאיתנו ולמרות שהגיאות אמורה לאחר בשנייה זה קשה למדידה
 

טל ר

New member
ישנה גם גאות שמשית

עוצמתה (גובהה) היא כמחצית מזו של הגאות הירחית.
 

טל ר

New member
אמינות היא בעיני המתבונן, אך הינה רפרנס

ציטוט:
From this equation, the lunar tide should have an amplitude of 2a = 54 cm, and the solar tide 24 cm.​
 

עריסטו

Active member
לחלופין, הינך יכול להוכיח בעצמך כי

הגאות פרופורציונית למסה ופרופורציונית הפוכה לחזקה השלישית של המרחק. השמש מסיבית מהירח פי 27 מיליון אבל מרחקה מאיתנו גדול פי 390 מזה של הירח. 27 מיליון לחלק ל-390 בשלישית = חצי (בקירוב).
 

בוקסה

New member
לא זה ולא זה

אמנם כוחות הכבידה של השמש והירח הם הגורם המניע את הגאות והשפל אך אין תגובה ישירה בין מפלס המים למיקום השמש והירח! כוחות אלו יוצרים גליות ארוכת גלבאוקיינוסים ובימים היותר קטנים ההתנהגות של גליות זו מאד מורכבת, גל גורר אחריו גל חוזר שלא מתאים תמיד בכיוון הצנודה שלו לכוחות המניעים, גלים מתאבכים, גליות באוקיינוס משפיעים על הגלים בימים הקטנים הקשורים אליהם, זרמים באוקיינוס ועוד. יש מקומות וזמנים בהם יש שניים שלושה וגם ארבעה מחזורי גאות ושפל ביממה. הגאות והשפל יכולה ליצור יותר ממערכת גלים אחת, בשני אורכי גל שונים כאשר מפלס הים הוא סופרפוזיציה של שניהם יש מודלים פיזיקליים שעוסקים בחיזוי של התנהגות הגאות והשפל, בדובר בנושא מורכב ומרתק. באתר של המכון הבין אוניברסיטאי למדעי הים באילת היה אפשר לראות את גרף הגאות והשפל של הימים האחרונים, כרגע זה לא מופיע באתר
 

בוקסה

New member
ועכשיו בלי שגיאות כתיב

אמנם כוחות הכבידה של השמש והירח הם הגורם המניע את הגאות והשפל אך אין תגובה ישירה בין מפלס המים למיקום השמש והירח ! כוחות אלו יוצרים גליות ארוכת גל באוקיינוסים ובימים היותר קטנים. ההתנהגות של גליות זו מאד מורכבת, גל גורר אחריו גל חוזר שלא מתאים תמיד בכיוון התנודה שלו לכוחות המניעים, גלים מתאבכים, הגליות באוקיינוס משפיעה על הגלים בימים הקטנים הקשורים אל האוקיינוס, זרמים באוקיינוס משפיעים ועוד. יש מקומות וזמנים בהם יש שניים שלושה וגם ארבעה מחזורי גאות ושפל ביממה. יש מצבים בהם יש יותר ממערכת גלים אחת, בשני אורכי גל שונים כאשר מפלס הים הוא סופרפוזיציה של שניהם. יש מודלים פיזיקליים שעוסקים בחיזוי של התנהגות הגאות והשפל, מדובר בנושא מורכב ומרתק. באתר של המכון הבין אוניברסיטאי למדעי הים באילת היה אפשר לראות את גרף הגאות והשפל של הימים האחרונים, כרגע זה לא מופיע באתר
 

TotalCommnader

New member
גם נכון, אבל שאלו על מהירות ההשפעה וכן נכון ל

ציין את מהירות האור כמהירות התקדמות ההפרעה גם אם היא הפרעה מורכבת.
 

גרי רשף

New member
תודה (ושאלת המשך)

תודה על התשובות המחכימות לגבי הגאות- האמת שלא היא מה שעניין אותי, אבל הנה למדתי כמה דברים חדשים.
מה שניסיתי לברר הוא נושא מהירות האינפורמציה: אינני יודע אם יש מונח כזה בפיזיקה, אבל האם יש דרך להעביר מידע במהירות גבוהה ממהירות האור? נניח שיש לי חבר שגר על השמש ואני רוצה שיודיע לי כשהוא מתעורר עם הנץ החמה, וכמובן- שההודעה תגיע אלי מייד ולא לאחר 8 דקות. ברור כשמש שמשלוח SMS לא בא בחשבון, אבל מה יקרה אם אמתח חוט חזק משם עד לכאן ואבקש ממנו שימשוך מעט בחוט כשהוא מתעורר: האם המשיכה שם למעלה תורגש מיידית כאן למטה או שאולי גם כאן קיימת מגבלת מהירות האור מכיוון שהחוט בנוי ממולקולות וכל אחת צריכה למשוך את זו שלידה והעברת המידע הזה ("אני מושכת אותך") לוקחת זמן ואינה מיידית? ואם כך הם פני הדברים- האם החוט פונה כל הזמן לכיוון בו אני רואה את השמש מכיוון שהוא איננו "יודע" שהיא כבר זזה קדימה עם הקצה העליון שלו? אולי יש פטנט אחר שכן יכול לעבוד (העברת מידע במהירות גבוהה ממהירות האור)? חוץ מבעיות מזג האוויר על השמש כדאי לקחת בחשבון שהחוט עלול לקרוס בגלל כח המשיכה הגבוה שם, ובנוסף- עלי לטוס כל הזמן מערבה כדי להיות באופן קבוע מעל הנקודה שהשמש מאונכת אליה בכל רגע ורגע וזאת מבלי לעזוב את החוט, אבל אתם יכולים לסמוך עלי באופן אופטימי שאתמודד עם כל הבעיות הטכניות בהצלחה..
 

טל ר

New member
בגדול: "לא"

לא אמורה להיות אפשרות להעברת אינפורמציה במהירות הגדולה ממהירות האור בריק.* הרי הסיבה לכך: ביחסות פרטית, כידוע משתנה הזמן כתלות במערכת היחוס והמרחב. הסדר של ארועים משתמר אם ורק אם המרחק בין מיקומי הארועים מחולק בהפרש הזמנים ביניהם קטן ממהירות האור בריק. זהו Light Cone, או קונוס האור, המתאר היכן יֵרָאה (תאורטית) הארוע הראשון לאחר התרחשותו. רוצה לומר, אם "ארוע א'" הוא משהו שקורה במקום אחד, ו"ארוע ב'" הוא המידע על כך המגיע למקום שני, אם ארוע ב' קורה מחוץ ל-Light Cone של ארוע א' (כלומר האינפורמציה עברה מהר ממהירות האור), קיימת מערכת ייחוס בה ארוע ב' יקרה לפני ארוע א', כלומר הידיעה על ארוע א' תגיע טרם התרחשותו. טל *שמעתי שישנם אפקטים קוונטיים המאפשרים העברת אינפורמציה מהר ממהירות האור, אולם אני מבין בנושא באותה מידה שאני מבין בלבני נשים, אז אני אשאיר למומחים (בשני התחומים) לטפל בנושא.
 

sagima

New member
בקשר ל "אפקטים קוונטיים"

למיטב הבנתי אפשר להעביר "מידע" מהר ממהירות האור בעזרת אפקטים קוונטים, אבל בשביל להבין את המסר צריך להעביר עוד משהו בשיטה קלאסית (שמוגבלת למהירות האור), לכן בפועל אינפורמציה לא עוברת מהר ממהירות האור.
 
למעלה